Notícies
  

  
El Comissionat per a la Societat de la Informació promou el teletreball a Catalunya través d'un Telecentre pilot a Ribes de Freser

(9 de novembre, 1999)

El Comissionat per la Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Ribes de Freser han signat un conveni que marca el punt d'inici d'un dels projectes més importants per a l'equilibri territorial i per a la implantació de les tecnologies de la informació a Catalunya.

Es tracta d'un projecte pilot sobre teletreball dividit en dues fases. La primera contempla la creació d'un Telecentre a la Vall de Ribes, i en la segona es pretén construir un Telecentre de nova planta i implementar una estructura telemàtica que permeti a qualsevol habitant de la Vall de Ribes, tot i que visqui en un entorn rural, connectar-se a Internet amb tecnologia d'alta velocitat i gran flux de dades, no via telefonia bàsica, com fins ara, amb la limitació de cabdal d'informació i velocitat que això suposa.

El conveni signat pel Comissionat per a la Societat de la Informació i l'Ajuntament de Ribes de Freser contempla doncs a la primera fase del projecte la creació del Telecentre de Vall de Ribes. Aquest conveni queda emmarcat dins del Pla Estratègic per a la Societat de la Informació a Catalunya per l'any 2000. Per a la segona fase s'està estudiant el finançament amb convocatòries europees o transnacionals que el Comissionat per a la Societat de la Informació es compromet a recolzar.

L'Ajuntament de Ribes de Freser aportarà el lloguer del local on s'ubicarà el Telecentre i realitzarà les obres d'adequació d'aquest. El Comissionat per a la Societat de la Informació cobrirà la inversió en equipament, despeses de funcionament i personal durant la vigència del conveni.

Perquè a la Vall de Ribes?

S'han realitzat diferents estudis sobre la viabilitat del projecte. El primer anomenat "El teletreball i els telecentres com impulsors del reequilibri territorial: La Televall de Ribes", realitzat per l'arquitecte Vicent Guallart, l'antropòleg Artur Serra i l'economista Francesc Solà i el segon "Estudi dels usuaris potencials del Telecentre de Televall de Ribes". Segons aquests diferents estudis, s'ha demostrat que constitueix una zona idònia per desenvolupar una iniciativa pilot d'aquesta naturalesa per les seves especials característiques d'àrea greument amenaçada de despoblament, però tanmateix amb un entorn natural magnífic amb fortes potencialitats turístiques, equipada en serveis i ben comunicada amb la conurbació barcelonina, a 1 hora i ½ en automòbil.

A qui serveix el Telecentre?

A tots aquells que viuen, resideixen durant els caps de setmana, o coneixen la Vall, i que algun cop han pensat que és el millor lloc per viure, però que tanmateix no hi ha a l'abast alguns serveis que només es poden trobar en grans poblacions. Aquest Telecentre farà que la Vall sigui un lloc atractiu per treballar fent que nous pobladors s'hi estableixin, i alhora, que la gent que viu a la Vall es familiaritzi amb les tecnologies de la informació i les facin servir pel seu propi benefici.

El Telecentre

És el nucli vertebrador de tota l'activitat. Serà la benzinera de la informació i el centre de recursos per a tots els usuaris de la Vall. El Telecentre oferirà tots els serveis necessaris perquè el teletreballador pugui desenvolupar la seva tasca professional des de casa seva, o bé per serveis més tècnics i precisos, podrà utilitzar les instal·lacions del Telecentre per dur a terme en condicions òptimes les tasques que hagi de realitzar.

El conveni determina que les funcions del Telecentre seran les següents:

- Donar suport i serveis als teletreballadors existents a la Vall de Ribes.

- Actuar com a viver d'empreses per a iniciatives empresarials en l'àmbit de les tecnologies de la informació i comunicació dins de la Vall de Ribes.

- Ser punt de referència d'altres teletreballadors perquè escullin la Vall de Ribes per a viure i treballar.

- I actuar de Punt Públic d'Accés a Internet, és a dir, lloc on el ciutadà podrà connectar-se i comunicar-se mitjançant Internet. El Telecentre té previst garantir les connexions telemàtiques dels usuaris amb l'exterior, utilitzant per aquest fi tots els dispositius i mitjans més avançats i ràpids del mercat.

El Telecentre gaudirà d'altres dispositius necessaris per el desenvolupament de les feines dels teletreballadors: impressores d'alta resolució, plotters, fax, terminals de videoconferència, etc. D'aquesta manera el Telecentre es convertirà, a banda d'ésser un servidor de connexions telemàtiques, en un centre de recursos, el qual podrà donar cabuda a l'activitat de diferents empreses que podran fer servir unes instal·lacions comunes. Un aspecte essencial del Telecentre és la divulgació de les tecnologies de la informació. D'aquesta manera es pretén facilitar l'accés i la penetració d'Internet a tots els habitants de la Vall de Ribes, tant a nivell formatiu com a nivell tècnic, fent que les tecnologies de la informació siguin una eina bàsica pel desenvolupament futur de la Vall de Ribes.

A països com Finlàndia o Gran Bretanya, s'han començat a implantar Telecentres rurals a petites poblacions, allunyades dels grans centres urbans. Aquestes experiències han tingut molt èxit, fent que les tecnologies de la informació siguin d'ús quotidià a llocs on fa uns anys això era impensable. Amb aquest projecte es vol que Catalunya sigui capdavantera en aquests centres de teletreball a Espanya. Per aquesta raó el Comissionat per la Societat de la Informació ha donat el seu suport a aquest projecte pilot a tota Catalunya. En aquest sentit, la primera fase que s'inicia immediatament amb la signatura del conveni té un pressupost de 30 milions de pessetes i es durà a terme durant els pròxims dos anys.

Les Telemasies

Un dels objectius que també persegueix el projecte és el rehabilitament del tot el conjunt de masies i cases dels pobles abandonades o en desús per convertir-les en habitatges encarats a acollir els teletreballadors. Aquestes rehabilitacions es farien seguint els cànons de construcció de la Vall i seguint amb criteris de màxim respecte al patrimoni arquitectònic i natural. D'aquesta manera s'aconseguirien dos objectius a la vegada, la reconstrucció i recuperació del patrimoni arquitectònic de la Vall i la incorporació de nous pobladors que residirien als pobles, donant més vida als mateixos i als sectors econòmics autòctons.

Què és el teletreball?

El teletreball és aquell treball que es realitza lluny de la seu de l'empresa o organització per la que es treballa, utilitzant tecnologies de telecomunicacions. El teletreball va començar a ser possible amb el telèfon, FAX i fonamentalment amb l'aparició de l'accés remot a xarxes informàtiques. Actualment el teletreball està agafant molta més embranzida, perquè les seves possibilitats es multipliquen amb la penetració, cada cop major, d'Internet a la societat.

El teletreball, tradicionalment s'ha realitzat des de casa, amb un ordinador connectat via telefònica. Però cada cop més, el teletreball també es realitza des de centres, així els "telecentres" actuen com a oficines satèl·lit d'empreses que tenen la seva seu principal en una altra banda. Les feines que fan servir el teletreball poden utilitzar les tecnologies de la comunicació en intensitats molt diferents. Hi ha treballadors que permanentment han d'estar connectats a una xarxa on s'intercanvien dades o missatges, en canvi, hi ha d'altres treballadors que només necessiten connexions més esporàdicament, només uns minuts al dia.

Avantatges del Teletreball

Major Qualitat de vida. Sens dubte el que hi surt més guanyant amb el teletreball, és el treballador. Ja que aquest es pot organitzar millor la seva pròpia vida. Viure en un lloc tranquil, allunyat del brogit de la ciutat sense perdre poder adquisitiu, variar-se els horaris de feina depenent de l'activitat que hagi de realitzar cada dia, etc. Bàsicament, el treballador treballa per objectius assolits, no per hores treballades.

Reducció de costos. Tant pel treballador com per a l'empresa per qui treballa, el teletreball significa una reducció en les despeses. L'empresa s'estalvia espai d'oficina, el manteniment d'edificis disminueix, la concentració dels treballadors augmenta amb la inexistència d'interrupcions. El treballador estalvia en desplaçaments, menjar fora de casa, roba de feina, etc.

Millor organització de recursos humans. Els empleats no s'han de desplaçar des del lloc on resideixen fins al lloc de feina, ja que pot treballar a distància. Això fa que les empreses comencin a contractar treballadors que habiten a zones allunyades de l'oficina central.

  

  
Tornar
  Comunicats SI-Butlletí Agenda
   


Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació
Secretaria General per a la Societat de la Informació
Av. Diagonal 605, 5è 1a. 08028 Barcelona
Telf. +(34) 933 63 83 60 / Fax: +(34) 933 63 83 70
Correu-e: csi@correu.gencat.es