A l'inici del canvi que experimentem d'una Societat Industrial a una Societat de la Informació es pot dir que l'ús correcte de les Tecnologies de la Informació pot esdevenir una font de desenvolupament econòmic, un factor de creixement de la col·locabilitat i, alhora, oferir-nos una millora de la qualitat de vida en un entorn més sostenible i cohesionat. Però, donat que la Societat de la Informació ofereix perspectives d'una obertura sense precedents, cal dir també que pot comportar l'accés no controlat a la informació, a la comunicació i al debat.

Les iniciatives orientades al canvi sociocultural impliquen un seguit d'estratègies fonamentals, entre les quals podem destacar el desenvolupament de xarxes socioeconòmicoculturals ciutadanes que poden tenir una doble funció: donar espai als intercanvis locals emmarcats en la societat global, i acostar a la societat el compromís en el canvi per part del govern i de les institucions.

La presència de Catalunya a la xarxa té com objectiu proporcionar i incrementar la comunicació de l'experiència i la saviesa cultural i econòmica del país. Totes les institucions i organismes d'interès públic haurien d'esdevenir gradualment participants en una xarxa electrònica cultural interconnectada que ofereixi al ciutadà accés als serveis que necessita.

Una altra estratègia cabdal és l'adaptació i creació d'un marc legal i econòmic per encoratjar el canvi i la innovació que es derivaran d'una nova forma de viure, conviure i treballar.

Tot això comporta prendre determinades mesures de forma coordinada amb altres legislacions, promoure un ampli respecte pels drets individuals, aplicar mesures que assegurin la millor equitat possible i una flexibilitat suficient pel que fa al canvi en els hàbits i en el comportament ciutadà.

En definitiva, les iniciatives fonamentals per a orientar el canvi són dues: assolir una presència sòlida de Catalunya a la xarxa i promoure el canvi d'hàbits.

La presència de Catalunya a la Xarxa s'ha d'assolir treballant en dues direccions: per una banda, cal garantir la presència de la llengua catalana a la Xarxa; per l'altra, és necessari assegurar que hi hagi una forta presència a la xarxa dels continguts digitals catalans de tota mena: negocis, serveis al ciutadà, cultura, expressió ciutadana, etc.

Aquestes dues iniciatives tenen caràcter transversal i, per tant, es presenten entre les Iniciatives establertes en l'àmbit EL MARC DE LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ.

L'ús d'Internet i de l'ordinador és ja un nou habit per a moltes persones a Catalunya. La següent gràfica mostra una comparativa amn altres païssos.
 

   
Figura 6.
La gràfica dóna un punt de referència sobre la penetració d'Internet i dels ordinadors a Catalunya a desembre de 1998. Aquest és un dels indicadors que cal tenir en compte per mesurar l'èxit de les propostes i accions del Pla.
  
Usuaris d'Internet:
% de la població total del país que ha accedit a Internet la darrera setmana des de la llar o el treball.
Fonts: Computer Industry Almanac Inc. (www.c-i-a.com/199902iu.htm) i IDESCAT (CAT i BEL).

Llars amb ordinador:
% de llars amb ordinador respecte el total de llars del país.
Fonts: Elaboració a partir de les dades de l'Idescat (CAT), AIMC-EGM (ESP), MS Study II (DG-XIII, CE) (BEL), Statistics Canada (CAN), Spectrum ICT (GB, ALE), Danmarks Statistik (DIN), Jupiter Communications-NFO Interactive (EUA ).

Iniciativa 1:
Promoció d'iniciatives de participació ciutadana a la xarxa. Facilitació de l'accés.


El desenvolupament de serveis que l'Administració ofereixi al ciutadà no ha de generar un augment de la separació que existeix entre els ciutadans que tenen ordinador i els que no en tenen. La disponibilitat de punts i centres públics ha de fer que la Societat de la Informació sigui accessible al major nombre de persones possible. Aquesta Iniciativa 1 es complementa amb la iniciativa 4 d'aquest àmbit, referent als Espais Culturals i al Teletreball, i amb la Iniciativa 6 de l'àmbit INFRASTRUCTURES I SERVEIS BÀSICS, que preveu la creació de 500 punts públics -majoritàriament a biblioteques- per a l'accés a Internet. En el cas dels Centres Cívics Internet es tracta de llocs físics on la població pot rebre ajuda i viure experiències relacionades amb les Tecnologies de la Societat de la Informació. Els centres comptaran amb un "tutor" que en serà el dinamitzador principal, així com amb més personal (eventualment laboral) que estarà complementat per voluntariat.

Les accions a emprendre per a consolidar l'ús d'Internet compten amb tres pilars: el suport físic i material als centres Cívics Internet i a les xarxes ciutadanes, la incentivació oferint premis als projectes que fomentin la cohesió social, i una política de facilitació de corrreu-e gratuït .

Accions:
  • Creació de programes de suport a centres cívics Internet i a xarxes ciutadanes.
  • Suport a la creació de "centres cívics virtuals".
  • Promoció d'esdeveniments Internet periòdics: Internet-Festa, Net@days, concursos sobre Internet, etc.
  • Facilitació de l'accés al correu-e amb domini de la pròpia localitat (aspecte lligat a la carta de drets del ciutadà).
  • Estímul a la realització de projectes (productes i serveis) que fomentin la cohesió social. En aquest sentit es preveu la creació de premis i l'establiment d'ajuts.
  • Disposició d'elements d'equilibri territorial i urbà de la SI per a un desplegament que consideri els col·lectius i punts geogràfics desfavorits.
  • Creació d'un Observatori de la Societat de la Informació a Catalunya.

L'Observatori de la Societat de la Informació s'entén com un ens que definirà criteris per a l'avaluació constant del canvi a partir d'un fòrum de reflexió que faciliti les eines i els indicadors del canvi. Addicionalment, serà responsable de difondre la creació de nous centres Internet com a centres vivers de creativitat social.

Agents:
Generalitat de Catalunya (CSI, Departament de Benestar Social), LOCALRET, ens locals, teixit social.

Home

csi1.gif (2160 bytes)

local1.gif (1560 bytes)