| La regualció 
        dels "residus"en l'àmbit localIgnasi Doñate i Sanglas
 Adovocat expert en qüestions 
        ambientals
 
 
 1 L'increment general de la generació 
        de residus
 
  Els residus cobreixen 
        Europa i la constant del seu augment s'associa a l'increment de l'activitat 
        econòmica, i no és cert. No és cap novetat que l'augment 
        de residus és un símptoma de la poca eficiència dels 
        actuals processos productius. L'associació tradicional entre augment 
        d'activitat i progrés es veu truncada quan s'analitza el fenomen 
        dels residus.La problemàtica dels residus comporta, a grans trets: a) la malversació 
        de recursos; b) el malbaratament d'energia; c) la ineficiència 
        productiva; d) la curta durada dels productes, i e) un model de consum 
        insostenible.
 2 
        El consum i la llibertat d'empresa
 Tal com ens indica l'Agència Ambiental Europea -AAE- en el seu 
        darrer informe de l'any 2000 sobre els residus, la generació de 
        residus ha de ser considerada com un indicador del nivell d'eficiència 
        de la societat en la utilització de les matèries primeres. 
        En aquest sentit, un augment dels residus ha de ser entès com un 
        factor econòmic negatiu que frena el creixement o li dóna 
        un signe negatiu.
 
 
 3 Els impactes ambientals dels residus
 
 Aquest signe negatiu, exemplificat bàsicament en el malbaratament 
        dels recursos, provoca a més a més un seguit d'impactes 
        ambientals, que l'AAE resumeix en:
 
 
 
        l'ocupació 
          del terreny pels abocadors i la generació de lixiviats tòxics;
 
 la contaminació 
          atmosfèrica i els residus tòxics derivats dels processos 
          d'incineració;
 
 la contaminació 
          de les aigües i la generació de fluxos secundaris de residus 
          generats per les plantes de tractament de residus;
 
 l'augment del 
          transport per carretera.
 
 
 4 Aturar l'increment i generar menys 
        residus
 
 Així doncs, l'objectiu general dels països d'alt nivell econòmic 
        és minimitzar la generació de residus i millorar-ne la gestió 
        i el tractament amb el reciclatge, la reutilització i la recuperació.
 
 En l'àmbit europeu, en els darrers anys i en relació amb 
        els residus municipals, Alemanya, Holanda i Islàndia han trencat 
        l'associació tot disminuint la generació de residus; altres 
        països, tot i les seves diferències, com Suècia, Portugal, 
        Dinamarca o Espanya, no han aconseguit trencar aquesta associació 
        i així han mantingut un increment en la generació de residus, 
        que actua com a indicador de la insostenibilitat del model econòmic.
 
 
 
 
 5 Una concepció global del fenomen 
        dels residus
 
 Un element clau en la lluita contra la generació de recursos és 
        la seva concepció global. Una concepció basada en el residu 
        com a recurs que veu trencat el seu cicle de vida per la seva configuració 
        industrial com a producte i per les pautes de consum dels països 
        rics. En segon lloc, la lluita per la minimització dels residus 
        comporta: un procés per millorar l'aprofitament del sòl; 
        evitar la contaminació del sòl, de l'aire i de les aigües; 
        minimitzar els riscs permanents dels residus perillosos i reduir l'impacte 
        negatiu originat amb l'increment del transport associat a la gestió 
        i al tractament dels residus.
 Aquesta concepció global topa contra les concepcions unilaterals 
        i parcials de la problemàtica dels residus, com una problemàtica 
        territorialment tancada -"problema municipal"-, o com un mer 
        problema d'imatge, de neteja o de salut pública. El problema dels 
        residus no es pot tancar en un àmbit territorial concret, ni es 
        pot separar de la concepció del residu com a recurs.
 6 La transformació del recurs 
        en residu i la seva definició legal
  La transformació 
        del recurs en residu, quan es dóna? En quin moment? Alguns diran 
        que mai, que tot residu és un recurs al qual se li haurà 
        modificat el valor energètic, provocant un augment o disminució 
        de l'energia, recuperable o no, depenent de les tecnologies disponibles. 
        D'altres diran, des d'un punt de vista més fenomènic, que 
        el traspàs de recurs a residu és un fet real que per la 
        seva idiosincràsia i magnitud és obligat reconèixer-lo. 
        Aquest traspàs té molt a veure amb la definició de 
        residu. Limitant-nos a la consideració de les definicions legals 
        del concepte de residu, veurem que pròpiament no existeix una definició 
        conceptual. Segons la Directiva més recent de residus, la 2000/76/CE 
        del Consell, que regula la incineració, "residu" és 
        "qualsevol residu sòlid o líquid definit en la lletra 
        a) de l'article 1 de la Directiva 75/442/CEE" (art.3.1). Això, 
        amb la més sana lògica, no és una definició 
        ja que el concepte definit s'integra en la mateixa definició. Tot 
        i així, si seguim el fil de la definició i anem a la Directiva 
        75/442/CEE tal com va ser modificada per la Directiva 91/156/CEE, llegirem 
        que s'entén per residu "qualsevol substància o objecte 
        que correspongui a una de les categories que es recullen en l'Annex I 
        i del qual el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció 
        o l'obligació de desprendre-se'n".
 
 La Llei catalana de residus recull en el seu article 3.1.a) una definició 
        parcialment semblant -"Qualsevol substància o objecte dels 
        quals el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció 
        o l'obligació de desprendre-se'n"-, que obvia la referència 
        a un llistat concret, el qual, tot i així, és d'aplicació 
        per imperatiu de la norma europea transposada en l'art. 3 a) de la Llei 
        espanyola 10/98, de residus: "Qualsevol substància o objecte 
        que correspongui a alguna de les categories que figuren en l'annex d'aquesta 
        Llei, del qual el posseïdor es desprengui o del qual tingui la intenció 
        o l'obligació de desprendre-se'n. En qualsevol cas, tindran aquesta 
        consideració els que figurin en el Catàleg Europeu de Residus 
        (CER), aprovat per les institucions comunitàries".
 
 En resum, no hi ha un concepte clar de "residu". La seva aproximació 
        legal vindrà acotada per dues exigències: a) la inclusió 
        de la substància, matèria o producte en el Catàleg 
        Europeu de Residus (CER); b) l'actuació, voluntat o obligació 
        de despreniment del posseïdor.
 La definició legal és, doncs, una definició mutant 
        en funció de la modificació progressiva del CER i és 
        una definició que podria dependre de la voluntat del posseïdor, 
        a manca d'una exigència legal específica. Aquesta dependència 
        de la voluntat del posseïdor és una font constant de conflictes 
        legals, tant entre Estats com entre particulars. El fet que un concepte 
        pugui arribar a dependre de la "intenció" del posseïdor 
        inhabilita pràcticament l'intent de definició. Tan sols 
        l'exigència d'una "intenció objectivada" pot donar 
        virtualitat a la definició. En aquest sentit l'objectivació 
        de la Llei 10/98 obvia aquesta dependència de la voluntat del posseïdor 
        en establir categòricament que, en qualsevol cas, tindran la consideració 
        de residus els que figurin en el CER.
 
 A manca de definició conceptual hauria d'acceptar-se que és 
        impossible separar el concepte de residu del "concepte" de "recurs". 
        Així doncs, caldria garantir que la matèria, l'objecte o 
        el producte, sigui considerat bé com a recurs primer o secundari, 
        bé com a producte, bé com a subproducte, bé com a 
        residu, sigui sotmès a les mateixes exigències i consideracions 
        legals amb l'objectiu d'assegurar el tancament del seu cicle i la seva 
        total inertització.
 7 La 
        classificació dels residus en funció del seu caràcter 
        perillós   A manca d'una definició 
        conceptual, la classificació dels residus es fa en tres grans grups: 
        
        
 1.- Els residus perillosos, també anomenats "especials" 
          en la normativa catalana, que són els inclosos en la Directiva 
          91/689/CE.
 
 2.- Els residus no perillosos o no especials, que no són 
          ni perillosos ni inerts.
 
 3.- Els residus inerts, que, d'acord amb la darrera definició 
          de la Directiva 1999/31/CE, són aquells "que no experimenten 
          transformacions físiques, químiques o biològiques 
          significatives. Aquests residus no són solubles ni combustibles, 
          ni reaccionen físicament ni química de cap altra manera, 
          ni són biodegradables, ni afecten negativament altres matèries 
          amb les quals entren en contacte de forma que puguin donar lloc a contaminació 
          del medi ambient o perjudicar la salut humana. La lixiviabilitat total, 
          el contingut dels contaminants dels residus i l'ecotoxicitat de la lixiviació 
          hauran de ser insignificants, i en particular no hauran de suposar cap 
          risc per a la qualitat de les aigües superficials i/o subterrànies".
   
   8 Els residus municipals
 En la darrera classificació, 
        els residus municipals o urbans tenen la consideració de residus 
        no perillosos i la seva definició pateix la mateixa manca de fonament 
        que el concepte general de residu, ja que els residus es caracteritzen 
        com a municipals no en funció del seu origen de producció 
        o generació, sinó pel lloc on el posseïdor últim 
        se'n desprèn. No són residus "municipals" en sentit 
        estricte, sinó productes o materials abandonats aleatòriament 
        en el territori municipal. 
 D'acord amb la Llei 10/98, de 21 d'abril, " residus urbans o municipals 
        són els generats per particulars, comerços, oficines i serveis, 
        així com tots aquells que no tinguin la qualificació de 
        perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se 
        als produïts en els llocs o activitats anteriors.- Tindran també 
        la consideració de residus urbans els següents: .- Residus 
        derivats de la neteja de les vies públiques, zones verdes, àrees 
        recreatives i platges.- Animals domèstics morts, així com 
        mobles, efectes i vehicles abandonats.- Residus i runes provinents d'obres 
        menors de construcció i reparació domiciliària".
 
 La Directiva 1999/31/CE del Consell, així com la Llei catalana 
        de residus, mantenen una definició semblant, encara que no tan 
        precisa, atesa la dificultat d'enumerar diferents tipologies de residus 
        que han de ser assimilades als residus generats per particulars, comerços, 
        oficines o serveis en l'àmbit municipal.
 
 En aquest sentit és interessant fer esment a l'art.3.3) de la Directiva 
        2000/76/CE, que, als efectes de la incineració de residus, introdueix 
        el terme "residus municipals barrejats", tot definint-los 
        com "els residus domèstics, així com els residus 
        comercials, industrials i institucionals que, per la seva naturalesa i 
        composició, són similars als residus domèstics, estant, 
        però, excloses les fraccions a què fa referència 
        la partida 2001 de l'annex de la Decisió 94/3/CE que es recullen 
        per separat en origen, quedant-ne exclosos la resta de residus a què 
        fa referència la partida 2002 d'aquest annex."
 9 La 
        problemàtica específica dels residus municipals  La Junta de Residus 
        del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya feia públic 
        l'any 2000 que els residus urbans van representar per a l'any 1999 la 
        quantitat de 3,3 milions de tones, cosa que suposava un increment d'un 
        10,73% del volum dels residus urbans respecte de l'any 1998. En comparació 
        aquest augment va ser molt superior al dels industrials (5%).
 Aquest fort increment dels residus municipals situa el seu nivell a 1,49 
        quilos per persona/dia. A Barcelona, l'augment dels residus municipals 
        va ser del 4,86% i les causes publicades varen ser de tres tipus: un creixement 
        econòmic del 4,1% l'any 1999, l'impacte del turisme i les residències 
        estacionals.
 
 Com a element positiu d'aquest any, la Junta de Residus situava el tancament 
        quasi absolut dels abocadors incontrolats a Catalunya -es van clausurar 
        881 abocadors incontrolats-, cosa que permetrà avaluar l'impacte 
        de l'aplicació de les noves directives d'abocadors i d'incineradores.
 
 Entre els aspectes més deficitaris se significava que la recollida 
        selectiva de la matèria orgànica, tot i ser legalment obligatòria 
        des de juliol de 1999, el mes de setembre d'aquell any tan sols es feia 
        en 27 dels 158 municipis obligats, dada que representa un 17% de compliment.
 
 En aquest escenari de gran increment dels residus municipals i de la lenta 
        implantació de la recollida selectiva de la matèria orgànica, 
        que representa entre el 40 i el 50% de la bossa d'escombraries, és 
        lamentable però inevitable que la clausura de l'abocador del Garraf 
        s'hagi ajornat per a l'any 2006, quan inicialment es preveia per a l'any 
        1999.
 
 La recollida i gestió dels residus municipals és responsabilitat 
        de les entitats locals. Actualment tots els ajuntaments de més 
        de 5.000 habitants -que són 158 a Catalunya- estan obligats a introduir 
        el contenidor de matèria orgànica, a instal·lar deixalleries 
        i a tractar els residus municipals. Actualment els residus que es recullen 
        es tracten en les diferents plantes de selecció, tractament o compostatge. 
        La resta, un 65%, encara s'envia a abocadors controlats o s'incinera.
 
 El marc legal de la gestió i tractament dels residus municipals 
        vindrà greument afectat per la nova Directiva 1999/31/CE d'abocament 
        de residus, que entrarà en vigor el proper dia 16 de juliol de 
        2001. En aquest sentit encara no s'ha fet una adequada transposició 
        de la normativa europea.
 
 En el mateix sentit, la Directiva 2000/76/CE d'incineració de residus 
        modificarà les pautes de la incineració, tal com han estat 
        recollides en la Llei 11/2000 d'incineració de residus, que, tot 
        i ser deguda a la iniciativa de 107.000 ciutadans que impulsaren la iniciativa 
        legislativa popular per evitar l'increment de la incineració, regula 
        les condicions d'incineració, tot establint que cal donar "prioritat 
        a la reducció en origen, la minimització i la valorització 
        en origen".
 
 10 La competència/incapacitat 
        de les institucions locals
 La gestió 
        dels residus municipals, amb la Llei 6/93 i la d'envasos i embalatges, 
        exigeix uns canvis radicals. Es constata un compromís creixent 
        dels ajuntaments amb el medi ambient i molt especialment en la problemàtica 
        dels residus, que té una fàcil apreciació ciutadana. 
        Els nous reptes demanden la participació social i, sobretot, l'acceptació 
        de tots els agents socials, que posen els productes al mercat i que els 
        municipis hauran de recollir en forma de "residus". En aquest 
        sentit s'ha marcat institucionalment la necessitat d'impulsar tres línies 
        de treball: a) informació, sensibilització i promoció 
        de la participació; b) informació i assessorament per a 
        la renovació de la gestió municipal, i c) l'administració 
        d'una línia específica de cooperació per a la implantació 
        de noves estructures.
 Tot i així hi ha un cert consens que la responsabilitat atribuïda 
        als municipis sobre els residus no es correspon amb la limitació 
        dels seus recursos econòmics, la precarietat dels seus mitjans 
        i de les seves competències. És cert que l'àmbit 
        territorial local, com que comprèn la totalitat del territori, 
        és potser l'únic àmbit al qual es pugui atribuir 
        una funció tan bàsica com és la recollida de la brossa 
        municipal. També es cert, però, que els municipis s'han 
        de fer càrrec de les externalitats que productors, distribuïdors 
        i comerciants deriven dels seus processos, els quals estan fiscalment 
        molt poc representats en els ingressos municipals, ja que es transvasen 
        a través d'impost sobre el benefici a l'Estat.
 
 Els serveis de recollida dels residus municipals es poden prestar bé 
        pels municipis aïllats o bé agrupats en entitats supramunicipals. 
        Així ho preveuen tant la Llei 6/1987, de 4 d'abril, sobre organització 
        comarcal de Catalunya, com la Llei 7/1987, de 4 d'abril, per la qual s'estableixen 
        les actuacions a la conurbació de Barcelona i es crea l'Entitat 
        Metropolitana de Serveis Hidràulics i del Tractament de Residus.
 
 La problemàtica de l'augment creixent dels residus municipals només 
        pot ser assumida des de la perspectiva d'una corresponsabilitat de totes 
        les institucions per implantar unes pautes de producció i de consum 
        sostenibles, és a dir que potenciïn l'eficiència en 
        la utilització dels recursos naturals i la minimització 
        dels impactes. En aquest sentit hi ha una manca de definició legal 
        de les responsabilitats de les administracions supralocals.
 
 En l'àmbit municipal, al marge de determinar equitativament i a 
        preu cada cop més real la taxa per la recollida de la brossa, es 
        poden dictar ordenances que regulin, directament o indirecta, qüestions 
        relacionades amb els residus. Així es poden regular actuacions 
        concretes dels comerços, de les petites activitats, de la publicitat 
        que es distribueix i exposa en el municipi, de les campanyes d'educació 
        ciutadana, premis i sancions, etc. Aquestes ordenances, tot i estar adreçades 
        a l'àmbit local, caldria que estiguessin redactades des d'una visió 
        global, amb la perspectiva no "d'endreçar" el territori 
        municipal, sinó de contribuir en la mesura del possible al canvi 
        vers un model de sostenibilitat.
 11 La 
        insuficiència de recursos i les deficiències del sistema 
        d'envasos i residus d'envasos 
 En relació amb la manca de recursos es troba a faltar un augment 
        de participació de les entitats locals en els recursos públics, 
        tant directament com indirectament amb l'assumpció per les institucions 
        autonòmiques i estatals de la responsabilitat que els escau en 
        la definició, regulació i gestió dels residus "municipals".
 
 Aquesta manca de recursos s'ha vist agreujada per la deficiència 
        de les contraprestacions de les empreses que es fan càrrec dels 
        sistemes de gestió dels envasos i residus d'envasos, sistemes que 
        haurien de subvenir al cost addicional de la implantació de la 
        recollida selectiva.
 
 Com sosté el Sr. Joaquim Ochoa Herraiz, de l'Ajuntament de Barcelona, 
        "el que es recull amb el Punt Verd no és suficient per 
        eixugar les despeses que el sistema de recollida selectiva origina als 
        ajuntaments, ja que les gestores del Punt Verd tan sols paguen pels productes 
        recuperats que reuneixin les condicions i a un preu no contrastat en l'actualitat". 
        I conclou: "el SIG, tal com està configurat i en contra del 
        que exigeix la directiva europea, traspassa totes les responsabilitats 
        de la gestió dels residus als ajuntaments i deixa sense responsabilitats 
        aquells que amb les seves decisions diàries inunden els mercats 
        d'objectes publicitaris en forma d'envasos i embalatges que, en la majoria 
        dels casos, són superflus i produeixen contaminació. No 
        es pot acceptar que els resultats de la recuperació de residus 
        depengui únicament i exclusiva de la col·laboració 
        dels ciutadans, perquè allò que la Llei exigeix són 
        uns resultats concrets en la recuperació d'envasos i la disminució 
        en els mateixos percentatges de les aportacions de materials d'envasos 
        i embalatges en els dipòsits controlats o en la valorització 
        energètica."
 
 La positiva i necessària implantació del sistema d'envasos 
        i residus d'envasos no ha de treure esforços a la necessitat de 
        revisar les prescripcions legals tenint en compte la seva aplicació 
        pràctica, especialment en dos punts: el que fa referència 
        a la poca implantació del sistema de "dipòsit, devolució 
        i retorn" i a la insuficiència de les contraprestacions que 
        reben els ajuntaments.
 
 
 
 12 El Fons de Gestió de Residus
 Mitjançant 
        el Decret 43/2000, de 26 de gener, es va regular el Fons de Gestió 
        de Residus, previst a la llei catalana. El Fons està adscrit a 
        la Junta de Residus i té com a finalitat cooperar econòmicament 
        en les obres i serveis de la competència dels ens locals en matèria 
        de gestió de residus, especialment pel que fa als residus municipals 
        i assimilables, així com a la gestió de residus d'envasos 
        que duen a terme les entitats locals. Les despeses finançades pel 
        Fons són d'inversió i d'explotació i les aportacions 
        dels beneficiaris no podrà ser inferiors al 50% de l'import dels 
        projectes.
 L'ampliació de les capacitats econòmiques del Fons podria 
        ser un dels eixos estratègics per a l'assumpció supralocal 
        de la problemàtica de la incapacitat de les entitats locals per 
        fer front als residus municipals. En aquest sentit i amb l'objectiu de 
        desincentivar la incineració i l'abocament de residus, la Plataforma 
        Cívica per la Reducció de Residus proposava, a la "Declaració 
        de Cervera" (1/4/00), que es dotés el Fons amb un "cànon 
        de residus que gravés les tones incinerades o abocades. D'aquesta 
        manera la Junta de Residus podrà destinar aquests recursos a les 
        instal·lacions preventives de recuperació de residus, a 
        les campanyes de conscienciació ciutadanes i a costejar juntament 
        amb els municipis l'increment de les despeses de les recollides selectives" 
        .
   
         
          | ANNEX 
              Normativa general i específica de residus urbans
 UNIÓ 
              EUROPEA 
              Directiva 
                85/539/CEE del Consell, d'envasos per a aliments líquids 
                (DOCE núm. L 176, de 6/7/85)
Directiva 
                91/156/CEE del Consell, de residus (DOCE L 78, de 26 de 
                març de 1991), amb la qual es modifica la Directiva 75/442/CEE 
                del Consell, de 15 de juliol de 1975 (DOCE L 194, de 25 de juliol 
                de 1975)
Directiva 
                94/62/CEE del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de desembre, 
                d'envasos i residus d'envasos (DOCE núm. L 365, 
                de 31/12/94)
Directiva 
                99/31/CE del Consell, de 26 d'abril, de l'abocament de residus 
                (DOCE núm. L 182, de 16 de juliol de 1999)
Decisió 
                2000/738/CE de la Comissió, de 17 de novembre de 2000, 
                sobre el qüestionari per als Estats membres sobre l'aplicació 
                de la Directiva d'abocament de residus (DOCE núm. L 298, 
                de 25/11/00)
Directiva 
                2000/76/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 4 de desembre, 
                relativa a la incineració de residus (DOCE núm. 
                L 332/91, de 4/12/00)
Decisió 
                de la Comissió de 16 de gener de 2001, que modifica la 
                Decisió 2000/532/CE i en la qual es recull la nova redacció 
                de la llista/catàleg de residus  
                ESTAT ESPANYOL
 
              Reial decret 
                1217/1997, de 18 de juliol, sobre incineració de residus 
                perillosos i de modificació del Reial decret 1088/1992, 
                d'11 de setembre, relatiu a les instal·lacions d'incineració 
                de residus municipals (BOE núm. 189, de 8.08.97)
Llei 11/1997, 
                de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos (BOE núm.99, 
                de 25.04.97)
Disposició 
                addicional 34 de la Llei 66/1997, de 30 de desembre, de mesures 
                fiscals, administratives i d'ordre social (BOE 31/12/97), amb 
                la qual es modifica la Llei 11/1997 d'envasos i residus d'envasos
Llei 10/98 
                de 21 d'abril, de residus (BOE núm. 96, de 22/04/98)
Reial decret 
                782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per 
                al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997, de 24 
                d'abril, d'envasos i residus d'envasos (BOE núm. 104, 
                de 1/5/98)
Ordre, de 
                27 d'abril de 1998, del Ministeri de Medi Ambient, per la qual 
                s'estableixen les quantitats individualitzades a cobrar en 
                concepte de dipòsit i el símbol identificatiu 
                dels envasos que es posin en el mercat mitjançant el sistema 
                de dipòsit, devolució i retorn, regulat a la Llei 
                11/1997, d'Envasos i residus d'envasos (BOE núm. 104, de 
                1/5/98)
Resolució, 
                de 17 de novembre de 1998, per la qual es publica el Catàleg 
                Europeu de Residus (CER), aprovat mitjançant la Decisió 
                94/3/CE de la Comissió, de 20 de desembre (BOE núm. 
                7, de 8/1/99)Llei 50/1998, 
                de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre 
                social, per la qual es modifica la disposició addicional 
                19a de la Llei 11/1997 d'envasos i residus d'envasos (BOE 
                núm. 313, de 31/12/98)
Ordre, de 
                21 d'octubre de 1999, per la qual s'estableixen les condicions 
                per a la no aplicació dels nivells de concentració 
                de metalls pesants establerts a l'article 13 de la Llei 11/1997, 
                d'envasos i residus d'envasos a les caixes i paletes de plàstic 
                que s'utilitzin en una cadena tancada i controlada (BOE núm. 
                265, de 5/11/99)
Resolució 
                de 13 de gener de 2000, de la Secretaria General de Medi Ambient, 
                que aprova el Pla nacional de residus urbans (BOE núm. 
                28, de 2/2/00)
Llei 14/2000, 
                de 29 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre 
                social (art. 82) per la qual es modifica la Llei 11/1997, d'envasos 
                i residus d'envasos (BOE 313, de 30/12/00)  
                GENERALITAT DE CATALUNYA
 
              Decret 64/1982, 
                de 9 de març, pel qual s'aprova la reglamentació 
                parcial del tractament de les deixalles i residus (DOGC 
                núm. 216, de 21/4/82) 
Llei 6/1993, 
                de 15 de juliol, reguladora dels residus (DOGC núm. 
                1.776, de 28/7/93)
 
Decret 115/94, 
                de 6 d'abril, regulador del Registre general de gestors de 
                residus de Catalunya (DOGC núm. 1.904, de 3/6/94)
Decret 323/ 
                1994, de 4 de novembre, pel qual es regulen les instal·lacions 
                d'incineració de residus i els límits de les seves 
                emissions a l'atmosfera (DOGC núm. 1986, de 16/12/94)
Resolució, 
                de 16 d'octubre de 1995, per la qual es fa públic l'Acord 
                de Govern d'aprovació del Programa general de residus 
                de Catalunya (DOGC núm. 2.124, de 6/11/95)
Decret 34/1996, 
                de 9 de gener, pel qual s'aprova el Catàleg de residus 
                de Catalunya (DOGC núm. 2.166, de 9/2/96). Ha estat 
                modificat posteriorment pel Decret 92/1999, de 6 d'abril (DOGC 
                núm. 2.865, de 12/4/99) i per la Resolució, de 27 
                d'octubre de 1999 (DOGC núm. 3.017, de 17/11/99)
Ordre, de 
                15 de febrer de 1996, sobre valorització d'escòries 
                (DOGC núm. 2.181, de 13.3.96).
Decret 1/1997, 
                de 7 de gener, sobre la disposició del rebuig dels residus 
                en dipòsits controlats (DOGC núm. 2.307, de 
                13.01.97) 
Resolució, 
                de 13 de maig de 1998, per la qual es dóna publicitat a 
                l'aprovació del Programa de gestió dels residus 
                d'envasos de Catalunya, adoptat pel Consell de Direcció 
                de la Junta de Residus (DOGC núm. 2.672, de 02.07.98) 
Decret 43/2000, 
                de 26 de gener, del Fons de Gestió de Residus (DOGC 
                núm. 3071, de 4.02.00)
Llei 11/2000, 
                de 13 de novembre, reguladora de la incineració de residus 
                (DOGC núm. 3.269, de 20.12.00)  |    |