Accés al contingut
Accés al menú de la secció
Si no veieu correctament aquest butlletí, cliqueu aquí
# 47
Butlletí
e-Escoles Verdes

Programa Escoles Verdes

Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059

Febrer de 2012
 
 
 

:: Us expliquem...

Un total de 36 joves de Catalunya, representants de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC), han participat a la conferència estatal Els joves tenim cura del planeta. La trobada va tenir lloc a Vitòria-Gasteiz, Capital Verda Europea 2012, els dies 26 i 27 de gener.

Delegats i delegades de cinc comunitats autònomes (Catalunya, Canàries, Galícia, Madrid i País basc) van exposar a Vitòria-Gasteiz les seves experiències i van compartir les responsabilitats de la Carta internacional de responsabilitats, acordada a la Conferència Internacional de Brasil al 2010. També van reflexionar sobre les múltiples relacions que es donen entre el centre escolar i el territori i van preparar una sèrie de comunicacions per donar a conèixer les seves conclusions.
Una de les delegades catalanes, la Cristina Giménez (Tarragona) us explica la seva experiència.

Dos blocs que no us podeu perdre:
Taller d'apicultura a les escoles verdes
Estem programant els tallers d’apicultura per a aquest any (primavera i tardor 2012). Per tant, ja podeu fer les vostres sol·licituds del taller d’apicultura enviant un correu electrònic a l’adreça escolesverdes.tes@gencat.cat. Les places són limitades.

Com ja sabeu aquest taller s’adreça a primària i a secundària; i té com a objectiu donar a conèixer la feina de l’apicultor i la importància de les abelles en el medi i, especialment, el seu paper com a pol·linitzadores de les espècies vegetals.

Novetats a la nostra web
Us presentem algunes novetats de la web del Programa

- Pòsters d’ecosistemes aquàtics
- Àmbit temàtic hort i jardí escolar
-
Recurs educatiu Ciutat, territori i paisatge

L'Assemblea General de les Nacions Unides (ONU) ha declarat enguany "Any internacional de l'energia sostenible per a tothom", amb l'objectiu de promoure entre persones i governs una forma alternativa de gestionar els recursos energètics que no malmeti els recursos naturals, de manera que aquests arribin a tothom i a totes les poblacions del planeta Terra. Ens cal una altra cultura de l'energia.

Us convidem a explicar-nos les accions que feu relacionades amb aquest tema.
 
 

:: Les escoles parlen...

"40 anys ben plantats, 40 anys ben arrelats" a l’Escola Emili Vallès (Igualada)
Aquest any estem treballant a l'escola el monogràfic: "40 anys ben plantats, 40 anys ben arrelats", i el lliguem amb el fet que l'escola fa 40 anys i amb un treball de tots els arbres, plantes i arbusts del nostre centre.

Cada classe té un arbre, arbust o planta apadrinat. A la nostra escola és tradició fer el pessebre al vestíbul i cada any se n'encarrega un cicle. Aquest any ho ha fet el cicle inicial i ha volgut aprofitar el tema del monogràfic; és per això que el
pessebre està ambientat amb tots els arbres apadrinats. A les sessions de tallers del primer trimestre s'han fet els diferents arbres apadrinats utilitzant diferents tècniques, i, en la majoria d’ocasions, s'ha fet servir material reciclat.

A l’Escola Carme Guasch i Darné de Figueres, l’assemblea General i l’assemblea d’aula constitueixen dos òrgans de decisió importants. Són l’espai de trobada de tota l’escola on es pot debatre què passa, què preocupa i aportar solucions o idees en tot allò que afecta la vida del centre. Es pretén treballar el sentiment de pertinença al grup i d’identitat, així com donar estratègies per fer alumnes més participatius i amb valors democràtics. Volem fer ciutadans responsables, coneixedors dels hàbits i les estratègies de participació, posar les llavors perquè siguin el dia de demà ciutadans responsables, amb els seus drets i deures.


Construcció d’una Bassa a l'Institut Vilamajor
Diverses són les actuacions dissenyades dins del marc de l’Escola Verda. Una d’aquestes actuacions ha estat la construcció d’una bassa que intenta reproduir aquest ecosistema natural. La primera fase de la construcció es va dur a terme el curs passat i hi varen intervenir tota una colla d’alumnes que actualment formen part de l’optativa d’Escola Verda.

Al document annex trobareu descrit tot el procés

El tren de les deixalles
Feia molt temps que buscàvem la manera de fer encara més partícips els infants de la recollida selectiva de les poques deixalles que es generen a les classes de la nostra escola. Havíem de buscar la manera de portar els contenidors des de les classes fins al carrer.Vàrem pensar en alguna mena de carret fins a arribar a l’idea d’un tren...

Al document adjunt podreu veure com vam trobar la solució, com ho vam fer amb els nens i nenes i com ens van ajudar les famílies.


Hem guarnit l’escola amb cost zero. L’Escola Municipal La Sínia (Cerdanyola del Vallès)
Arribat el mes de desembre, és tradició que els passadissos i vestíbuls de moltes escoles es guarneixin amb motius nadalencs.
Enguany, a la nostra escola, hem aconseguit dos objectius que ens satisfan molt. Per una banda, com que som Escola Verda, hem Reutilitzat materials que els nens i nenes han portat de les seves cases i hem Reduït a zero els costos d’un guarniment que ha resultat espectacular gràcies a la creativitat dels nostres infants.

Certament la nostra idea no és original i no ens volem penjar cap medalla en aquest sentit, ja que la reutilització de les ampolles de plàstic és una estratègia decorativa molt utilitzada en aquests temps, però també és cert que, per fer-les servir, has de fer córrer la imaginació i qui millor que els nens i les nenes que després de diverses propostes han aconseguit que la nostra escola quedés d’allò més lluïda.

I la Reutilització continua. Unes exalumnes de l’escola ens van demanar el guarniment per a la decoració d’una de les carrosses de reis que havien de preparar amb la canalla del Club Infantil Cerdanyola, així que es va completar la tasca decorativa amb més creativitat i amb la il·lusió que es reflectia en els rostres dels infants aquella nit de reis.

- Més informació



L’alumnat de cinquè curs va fer el curs passat un projecte sobre energies alternatives. Es va triar el projecte sobre l'energia geotèrmica. La major part de les activitats s'han realitzat en un grup petit i se n'han comunicat els resultats a la classe. Amb la realització del projecte l’alumnat ha descobert les diferents fonts d'energia renovables i, en especial, l'energia geotèrmica.

Objectius:
  • Descobrir diferents tipus d'energia renovables.
  • Buscar informació sobre l'energia geotèrmica
  • Conèixer els diferents tipus de jaciments geotèrmics i la seva utilització.
  • Conscienciar-se dels avantatges de utilització de l'energia geotèrmica
  • Conèixer l'aplicació de l'energia geotèrmica en una casa.
El curs passat, durant la jornada intensiva del mes de juny, a l'escola Josep Gras vam realitzar un petit projecte on va participar tota l'escola, tot col·laborant amb l'Ajuntament. Aquest projecte va ser crear una mascota per a la deixalleria del nostre municipi.





Dia sense paper a l’Escola Santa Creu (Anglesola)
Durant la Setmana Europea de la Prevenció de Residus a l’Escola vam dedicar una jornada a fer les activitats habituals sense utilitzar paper, com ara:

- Escoltar contes i representar-los.
- Fer vaixells amb material reciclat.
- Dur a terme una recepta de cuina.
- Canviar finals de contes tradicionals en grup.
- Resoldre enigmes...



Va ser una activitat molt interessant, ja que l’alumnat va poder adonar-se que també es pot aprendre sense fer servir paper. I també va prendre consciència de l’estalvi de paper que va suposar dur a terme aquesta jornada.

El claustre també la va valorar molt positivament i es van prendre mesures per reduir la quantitat de fotocòpies que es facin a partir d’aquest dia.



Treballem els arbres del pati. Escola Alba (Tàrrega)
El 7 de desembre, vàrem celebrar a l’Escola Alba l’acte de la penjada de rètols amb el nom dels arbres i arbusts del pati. Els rètols van estar confeccionats pels alumnes de post-obligatòria i PAQPI (programes de qualificació professional inicial).
Es va fer la lectura d’un manifest, un recital de poemes a càrrec d’alumnes i docents i vam cantar tots junts el Cant de l’Escola Verda. Com a record es va repartir un brot de romaní del jardí de l’escola.
Aquest acte estava emmarcat dins de l’Any Internacional dels Boscos i del projecte interdisciplinar Amics del Bosc del curs 2011-2012.

Alguns blocs per a conèixer el que fan les escoles
L’hort i el reciclatge a l’Escola Ramon i Cajal (Ulldecona)

Els projectes de l'Escola Salvador Espriu (Vallfogona de Balaguer)


 

:: Racó de l'alumnat

El compostador de l’Institut Deltebre
L’alumnat de l’aula oberta de quart d’ESO de l’Institut Deltebre ens explica tot el procés de construcció d’un compostador molt original.

- Més informació








 
 

:: Fem xarxa

Un grup d'alumnes de tercer d'ESO del nostre institut va anar a Valladolid del 15 al 18 de novembre a presentar les conclusions de l'auditoria energètica que havien fet el curs passat en temes de llum, aigua, soroll i residus. Aquesta trobada forma part del programa ARCE - Sostenibilitat Integral: cap a centres socials i sociològics. Aquest programa, el subvenciona el Ministeri d'Educació i té per objectiu compartir inquietuds comunes amb altres centres i buscar solucions. El projecte es fa conjuntament amb els instituts Luces, de Colunga (Astúries), Los Pacos, de Fuengirola, (Málaga) i Pinar de la Rubia (Valladolid). Ara cada centre continuarà treballant fins a la propera trobada, que tindrà lloc el mes de març a Figueres.

L’Institut Vidreres ens ha fet arribar un resum de les aportacions de l’alumnat a la Trobada de Comitès Ambientals d’Alumnes del centres de Girona i de les accions que fan en les temàtiques de:

  • Gestió de residus
  • Consum responsable
  • Relació amb l’entorn
  • Difusió del pensament ecològic
  • Associació d’alumnes d’escoles verdes
 
 

:: Compartim projectes amb les entitats

L’Associació per l’Estudi i la Defensa de la Natura és una associació ecologista i naturalista creada l’any 1982. És una entitat declarada d’utilitat pública, amb una dilatada experiència en la realització d’activitats de protecció del medi ambient a la comarca del Vallès i que té com a objectiu defensar i estudiar la natura.

L’educació ambiental és un dels vessants que ha caracteritzat l’actuació de l’ADENC en tots aquests anys. L'entitat ha ofert sempre un vessant ampli d'activitats als centres d'ensenyament per tal d'aportar eines que permetin donar a conèixer l'entorn proper, i fomentar l'estima dels seus valors principals, tant socials com ambientals.

En el document adjunt trobareu les seves línies de treball en l'àmbit de l'educació. Entre aquestes, els projectes d'aprenentatge servei (projecte Som Natura, projecte SABA), assessoraments sobre aigua en el projecte d'Agenda 21 Escolar de Sabadell, cursos de formació per a professorat i l’elaboració de materials educatius.

Telèfons de contacte: 937171887, 937171963
Adreça electrònica: correu@adenc.cat
- Més informació


L'any 2009 es va iniciar una col·laboració entre l’ADENC i l'Escola d’Educació Especial XALOC per a la participació del seu alumnat en alguns dels projectes de l'entitat, com a projecte d'aprenentatge servei. En aquest sentit, l'escola ha estat col·laborant en la realització de la Mostra de Bolets de Sabadell durant dos anys. Enguany s'ha articulat aquesta col·laboració a través d'un conveni, i les actuacions que es desenvolupen són en el marc del projecte Fes Reviure el Ripoll!.

Es tracta d’un projecte de recuperació ecològica al riu Ripoll, al seu pas per Sabadell, que preveu la recuperació de basses temporals per a amfibis i la construcció d'un gorg que ha de facilitar la recuperació d'amfibis i peixos. Així com la instal·lació de caixes niu per a ocells i ratpenats, dos grups faunístics insectívors que haurien de completar aquest nou pas en la millora de la qualitat ecològica del Ripoll.


Projecte Rius
El Programa escoles verdes ofereix al professorat interessat unes sessions de formació per conèixer i aplicar la metodologia del Projecte Rius. Els objectius de l’activitat formativa són:
  • Mostrar i transmetre els continguts teòrics i pràctics de les metodologies de valoració de l’estat ecològic dels ecosistemes fluvials.
  • Proporcionar eines per aplicar i avaluar correctament la metodologia d’inspecció de rius del projecte Rius.
  • Oferir recursos per adaptar i transmetre la metodologia d’inspecció de rius als grups escolars.

Les dates previstes són:

SSTT Lloc Lloc trobada Horari Data

Baix Llobregat

Martorell (Riu Anoia)

Aparcament del Vapor (plaça de  l’església de Santa Maria).

Dissabte
10 a 13

21 d’abril
 

Lleida

Parc de la Mitjana (Riu Segre)

Centre d’interpretació de la Mitjana

Dissabte
10 a 13

17de març 

Lleida

Tàrrega (Riu Ondara)

Estanyol dels Ànecs.

Dissabte
10 a 13

10 de març

Tarragona

Tarragona (Riu Francolí)

Zona de l’assut.

Dissabte
10 a 13

26 de maig

Tarragona

Tarragona (Riu Gaià)

L’albereda de Santes Creus.

Dissabte
10 a 13

9 de juny

Vallès Occidental

Riera de Rubí

Pendent concretar

Dissabte
10 a 13

24 de març

Vallès Occidental

Sabadell (Riu Ripoll)

Centre Cívic de Sant Oleguer (c/ Sol i Padrís s/n, Sabadell)

Dissabte
10 a 13

5 de maig

Vallès Oriental

Granollers(Riu Congost)

Can Cabanyes

pendent concretar

pendent concretar

Si esteu interessats a assistir-hi, us heu de posar en contacte amb el Servei Territorial del Departament d’Ensenyament o amb el Centre de Recursos Pedagògics que us correspon.
Les places són limitades


 

:: Agenda

Formació per a facilitadors del joc de finances ètiques "Ethica" a Barcelona i Lleida
Ethica és un joc de taula, de rols i simulacions, dissenyat per estimular el debat i l'aprenentatge sobre las finances ètiques en grups de joves i adults a partir de 15 anys. Poden jugar-hi de 6 a 27 jugadors, i cada sessió dura entre 1 i 3 hores. Aquest taller s’adreça a totes aquelles persones i agents de canvi que tenen interès a explorar el paper que tenen els diners en la creació d’un món més just i més sostenible. Els participants poden aprendre a usar aquesta nova eina lúdica, pedagògica i innovadora; i poden acreditar-se per organitzar les seves pròpies sessions del joc.
El taller de formació per a facilitadors està organitzat per Barcelonya: una cooperativa d'educació i comunicació per a la sostenibilitat, cocreadors d’Ethica.

Calendari:
  • Dijous 23 de febrer, de 15 a 20 hores, al Centre Cívic Parc Sandaru . Barcelona
  • Dimarts 6 de març, de 16 a 21 hores, al Centre d’Interpretació La Mitjana. Lleida

- Més informació i inscripcions

Dijous 16 de febrer, a les 19 hores, Projecció: Els dies de la Terra
Documental de gran impacte visual que narra la història del moviment mediambiental modern des dels seus inicis fa gairebé quatre dècades.
Hi col·labora: Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona i Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient (FICMA)

Dissabte 18 de febrer, de 10 a 14 hores, Gimcana de recerca: "Dissabtes verds a la Casa Capell: L’energia que emprem quan ens movem per la ciutat"
Experiment urbà en el qual esdevindrem investigadors de primer ordre per conèixer com bellugar-nos millor. Ens desplaçarem a peu, en bici, en bus i en cotxe i compararem l’energia, el temps, els diners, la contaminació i la comoditat que representa cada mitjà de transport. Per a adults i infants acompanyats.

Dins el cicle “Matins de ciència”, que ofereix Cosmocaixa, us recomanem aquesta conferència.
Data: 15 de febrer, a les 10h.
Nivell: 4t d’ESO, batxillerat i CFGM

Segon Congrés de Comunicació Ambiental
El 24 i 25 de febrer de 2012 se celebrarà a la Casa de Cultura de Girona el II Congrés de Comunicació Ambiental, que té com a objectius donar a conèixer eines per a comunicar millor els missatges ambientals i ser un punt d’intercanvi d’experiències innovadores. La temàtica d’aquesta edició són les noves tecnologies i les xarxes socials aplicades a la difusió ambiental.
- Per a més informació i inscripcions

Curs d'horts urbans i plantes medicinals
Curs pràctic per a aprendre a cultivar el teu propi hort urbà ecològic i a utilitzar les herbes medicinals per a la teva salut.
Es farà del 7 de febrer al 22 de març, de 11 a 13 hores, els dimarts i dijous. Dues sortides pràctiques en dissabte.
- Assosciació Blue Planet


 

:: Un xic més

Un planeta a la deriva. Converses sobre el canvi global
En aquest llibre, tres científics experts en el canvi ambiental global posen sobre la taula allò que ens cal saber sobre la responsabilitat que les activitats humanes tenen en el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat i l'esgotament dels recursos; i sobre com això ens està afectant i pot afectar les nostres societats en el futur. Per fer-ho, els acompanyen un divulgador científic i tres personalitats catalanes poc vinculades a la matèria: l'economista Antoni Serra Ramoneda, el cantautor Joan Manuel Serrat i l'escriptor Màrius Serra.






IDEAS. Iniciatives d'educació ambiental per a la sostenibilitat
Editat per la UNED, el llibre presenta una visió panoràmica de l’actual situació de l’Agenda 21 educativa en Espanya. Hi trobareu algunes experiències de centres educatius del Programa escoles Verdes.










No et mengis el món, un espai creat i impulsat per quatre organitzacions (Entrepobles, l'Observatori del Deute en la Globalització, la Xarxa de Consum Solidari i Veterinaris sense Fronteres), ha elaborat un joc per fomentar la importància del que mengem, de qui ho produeix i d’on i com es fa.

Aquest joc mostra les diferències entre dos models agroalimentaris: l'actual, injust i insostenible, i el desitjable, el de la sobirania alimentària.

El joc proposa 4 escenaris diferents (el camp, els agrocombustibles, la pesca, els supermercats) on, primer, cal "mirar i descobrir" les diferències que s'hi presenten i, després, "buscar les respostes", on s'explica el perquè d'aquestes diferències. Per a professorat i pares i mares, hi ha també un apartat amb explicacions més extenses i una guia per a treballar a classe.

- Joc de les diferències

Aquest és un joc interactiu que permet reconèixer el cant de 10 espècies d’ocells molt comunes a casa nostra, així que podreu posar a prova la vostra capacitat de reconèixer el cant dels ocells!

Aquesta guia pot ajudar el professorat a treballar diversos aspectes de l’estalvi i de l’eficiència energètica al centre, i pot servir de base per realitzar una eco auditoria.

WEBS D’INTERÈS
- Recursos didàctics d’educació ambiental
Els serveis educatius de La Selva I han fet un apartat de recursos didàctics d'educació ambiental que es poden consultar a la seva seu, o demanar en préstec a qualsevol altre servei educatiu repartit pel territori. La llista dels recursos està estructurada en llibres, vídeos, CD-ROMS, films i jocs.

- Blocs de ciència
Recull de diversos blocs de ciència

- www.clickartedu.com/
Plataforma de gestió acadèmica escolar per a escoles i instituts.

- Quenergia.com
Un nou servei gratuït d'internet que permet estalviar en les factures energètiques a llars, empreses i organitzacions. Permet a qualsevol usuari registrat començar a estalviar energia i pagar menys per les seves factures energètiques responent a la inquietud social derivada de la crisi econòmica i ambiental.

- Youtube per a escoles
Google ha creat un canal escolar a YouTube. Amb aquest canal de consulta es tindrà accés a milers de vídeos de caràcter pedagògic. Els/les administradors/ores de les escoles i el professorat poden iniciar la sessió, mirar qualsevol vídeo i crear les llistes de reproducció dels vídeos; els estudiants, però, no poden iniciar la sessió i només se’ls permet veure vídeos de YouTube EDU i vídeos afegits pel seu centre educatiu. Tots els comentaris i els vídeos relacionats estan desactivats i la cerca està limitada als vídeos de YouTube EDU.

- Vullreciclar.cat
Nova web de l’Agència de Residus de Catalunya per facilitar-nos la tasca del reciclatge. La web ens informa dels diferents contenidors que hi ha i quins residus s’han de dipositar a cadascun. També ens informa dels residus que es poden generar a diferents escenaris de la vida quotidiana i de les diferents tipologies de residus.


Imatge Generalitat de Catalunya

D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat anomenat Trameses d'informació i inscripcions del Gencat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.

alta :: baixa :: contacte ::