|
Per altra banda, es troben
les normes d’ús interpersonals que determinen els usos
lingüístics en cada relació concreta amb cadascun
dels membres de la família, amics, companys i coneguts. Els
joves no són una excepció en aquest cas i declaren
que quan hi ha uns usos lingüístics adquirits amb qualsevol
persona coneguda, aquests són molt difícils de canviar.
És molt excepcional i s’entén com un fet “estrany”
que dues persones que mantenen una relació amb una llengua
canviïn els seus usos i comencin a parlar en una altra llengua
en la seva relació.
Les actituds lingüístiques
Finalment, quant a les actituds lingüístiques cal valorar
la seva influència en els usos lingüístics. Quan
es parla de llengua d’identificació, la que es considera
la llengua personal o pròpia, ja és una actitud davant
el fet lingüístic. La identificació posiciona
les persones, conforma preferències i influeix en l’ús
o no d’una llengua.
Alhora, les actituds lingüístiques són importants
per conformar una consciencia lingüística amb la preservació
de les llengües. El joves que s’identifiquen amb el català
tot i no tenir una consciència permanent sobre els usos que
convenen per la preservació de la llengua mostren certa conscienciació
amb aquest fet. Aquests, en general, són joves a favor del
foment de la llengua i diuen procurar amb els seus comportaments
individuals cap al foment del català però s’allunyen
de posicions monolingües catalanes perquè consideren
que ser bilingüe és un avantatge i un valor afegit respecte
aquells que no ho són.
Així doncs, contextos individuals com la competència
lingüística, contextos col·lectius com l’entorn
lingüístic i contextos socials com les normes o l’oferta
lingüística de les indústries culturals són
factors que, més enllà de les característiques
d’un jove concret, influencien els usos lingüístics
dels joves a Catalunya. Les possibilitats de canvi d’aquests
vindran donades pels canvis a cada factor sense oblidar que cada
canvi influirà en la resta de factors.
7.
Bibliografia
BOIX, E. Triar no és trair: identitat i llengua en els
joves de Barcelona. Barcelona: Edicions 62, 1993.
CASAL, J.; GARCIA, M.; MERINO, R. I QUESADA, M. Enquesta als
joves de Catalunya, 2002. Generalitat de Catalunya, Secretaria
General de Joventut. Barcelona, 2004.
CORREA PIÑERO, A. Análisis logarítmico
lineal. Cuadernos de Estadística. Madrid: La Muralla,
2002.
Institut d’Estadística de Catalunya. Estadística
d’usos lingüístics a Catalunya, 2003. Generalitat
de Catalunya, Idescat. Barcelona, 2004.
IPSOS. Grups de discussió per a l’avaluació
de la campanya “Dóna corda al català”.
Informe per a la Secretaria de política lingüística,
2005.
LÓPEZ ROLDÁN, P; LOZARES, C. Anàlisi bivariable
de dades estadístiques. Col·lecció Materials
79. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra: 1999.
LÓPEZ ROLDÁN, P. L’anàlisi log –lineal
logit. Apunts. Departament de Sociologia, UAB. 2006
LÓPEZ ROLDÁN, P. L’anàlisi log –lineal.
Apunts. Departament de Sociologia, UAB. 2006
LOZARES, C.; MARTÍN, A.; LÓPEZ, P. El tratamiento
multiestratégico en la investigación sociológica.
A: Papers. Revista de Sociología, 55. p27 – 43.
Barcelona. 1998.
MARTÍNEZ, R.; GONZÀLEZ, I. I DE MIGUEL, V. Cultura
i joves. Anàlisi de l’Enquesta de consum i pràctiques
culturals de Catalunya. Generalitat de Catalunya, Secretaria
General de Joventut. Barcelona, 2005.
Observatori Català de la Joventut. Informe
sobre la joventut 2005. Generalitat de Catalunya, Secretaria
General de Joventut. Barcelona, 2005.
SALVADOR, A. Condicions de vida dels joves de la regió
metropolitana de Barcelona. Informe realitzat a partir de la
base de dades de l’Enquesta de la regió metropolitana
de Barcelona, 1995. Barcelona, 1998.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J. Introducción a las
técnicas de análisis multivariable aplicadas a las
ciencias sociales. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Madrid: 1984.
SERRANO, J. (DIR.) I SEMPERE, D. (COORD.). Joves i participació
a Catalunya. Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia.
Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura. Barcelona, 1999.
SOLÉ I CAMARDONS, J. "Competència i ús
lingüístic entre els joves a Catalunya. Evolució
i perspectives de futur". L’ús del català
entre els joves: cicle. Del 32 al 30 de setembre de 1999. Joaquim
Noguero (ed); Albert Branchadell (et al.). Fundació Caixa
de Sabadell. Sabadell, 1999, p. 81-87.
TORRES, J. (COORD.) i altres. Estadística sobre els
usos lingüístics a Catalunya 2003. Llengua i societat
a Catalunya en els inicis del segle XXI. Generalitat de Catalunya,
Secretaria de Política Lingüística. Barcelona,
2005.
VALLES, MIGUEL S. Técnicas cualitativas de investigación
social: reflexión metodológica y práctica profesional.
Madrid: Síntesis. 1997.
Anna
Torrijos
Secretaria de Política Lingüística
atorrijos@gencat.cat
|