|
La Llei de la televisió txeca de
1991 (22) (CT - Ceská
televize) exposa que entre les tasques principals del CT destaquen la creació i
transmissió de programes i la disposició duna selecció equilibrada de programes
per a tots els sectors de la població pel que fa al seu rerefons ètnic i nacional i a la
seva identitat nacional, i el desenvolupament de la identitat cultural de la població de
la República Txeca, inclosos els membres de les minories nacionals. Però a la pràctica,
les llengües minoritàries encara no sutilitzen a la televisió pública. A causa
de les dures crítiques dels representants de les minories nacionals, el Consell de Govern
per a les Minories Nacionals va posar en marxa iniciatives per
a la millora de la cooperació entre la CT i les minories nacionals.
La Llei de
difusió radiotelevisiva de 2001 (23) socupa dels drets i
deures pel que fa al contingut dels programes. A més d'insistir en una programació
equilibrada i objectiva d'informació i d'esdeveniments actuals, imposa responsabilitats
addicionals als difusors reglamentaris per mitjà de larticle 31(4), que exigeix la
preparació duna estructuració del programa, de manera que, en la seva
programació, es proporcioni a tota la població un portafoli ben equilibrat en relació
amb ledat, el sexe, el color de la pell, la fe, la religió, les opinions
polítiques o daltres tipus, lorigen ètnic, nacional o social i la qualitat
de membre duna minoria. No obstant això, les llengües minoritàries només
sutilitzen en programes preparats per consells editorials minoritaris (alemanys,
polonesos, romes i eslovacs).
Segons la Llei
de premsa de 2000, (24) els membres de les minories
poden exercir el seu dret pel que fa a la disseminació i a la recepció de la informació
de manera il·limitada. Com a conseqüència, una de les activitats preferides de les
organitzacions de minories nacionals per al desenvolupament de la seva cultura i de la
seva identitat cultural és la premsa pròpia. De manera que amb les subvencions del
pressupost de lEstat es publiquen molts diaris periòdics i no periòdics.
El Consell de
Difusió Radiotelevisiva (25) és lòrgan
administratiu que supervisa el compliment de la legislació que regula les difusions
radiotelevisives, així com la composició dels programes. En la seva Opinió sobre la
República Txeca, (26) el Consell del Comitè
Consultiu Europeu sobre la Convenció Marc per a la Protecció de les Minories Nacionals
critica aquesta pràctica i en recomana mesures. Concretament, es va advertir de la
insatisfacció expressada per les petites minories representades en el Consell del Govern
per a les Minories Nacionals pel que fa a lhora i la durada dels programes difosos
en llengües minoritàries a la ràdio txeca.
5.
Educació de les minories
Larticle 25 de la Carta preveu
lensenyament en llengües minoritàries i la Llei de les minories garanteix el dret
a ser educat en la llengua minoritària des de parvulari fins a les escoles secundàries.
Per a
laplicació pràctica de les normatives legals, el Ministeri dEducació,
Joventut i Esports va establir un Grup Consultiu
vinculant al Ministeri dEducació per a les Qüestions dEducació de les
Minories, els membres del qual van ser escollits lany 2001 dentre els
representants de les minories poloneses, alemanyes, d'ètnia gitana, eslovaques,
hongareses i ucraïneses que viuen a la República Txeca, així com de la comunitat jueva.
Tot i que la
Llei de minories no imposa un nombre mínim necessari perquè els nens de les minories
puguin formar una classe en la llengua minoritària, segons lInforme de Govern, (27) lensenyament en
llengües minoritàries dins del sistema deducació estatal només és possible en
cas dhaver-hi minories més nombroses que permetin un nombre suficient
dalumnes a les escoles. Per això, aquest dret només sexerceix plenament en
benefici dels nens polonesos. La minoria nacional polonesa disposa duna xarxa
descoles en els districtes de Karviná i Frýdek-Místek que inclou jardins
dinfants, escoles primàries, instituts i escoles secundàries modernes on el
polonès és lúnica llengua densenyament.
Els
assentaments dispersos compliquen leducació minoritària de les petites minories
búlgares, croates, rutenes, russes, gregues i ucraïneses, així com de les més
nombroses com són les minories alemanyes, hongareses, d'ètnia gitana i eslovaques.
Daquesta manera, el sistema deducació estatal dóna suport a leducació
de membres de les minories poloneses, alemanyes i d'ètnia gitana, mentre que altres
minories nacionals només reben educació dins del marc de programes educatius addicionals
per mitjà de beques per a activitats extraescolars. Els representants de la minoria
alemanya reconeixen que la creació descoles alemanyes no és realista. No obstant
això, una part dels seus membres han apel·lat a la creació descoles bilingües,
amb el predomini de lalemany com a llengua densenyament.
6.
La minoria nacional d'ètnia gitana
La minoria
gitana ocupa una posició privilegiada dins la situació general de les minories nacionals
a la República Txeca. La Constitució els va reconèixer per primera vegada com a minoria
nacional lany 1993. Tot i que 11.716 persones van declarar la seva etnicitat gitana
durant el darrer cens, és ben sabut que aquestes dades no corresponen al nombre real de
gitanos que viuen a la República Txeca. En general sestima que les xifres
oscil·len entre 150.000 i 200.000 persones. Daquestes xifres, 20.000 persones són
d'ètnia gitana vlax, la cultura i la llengua dels quals és considerablement diferent.
Més del 95 % dels gitanos es van traslladar a la República Txeca des dEslovàquia
després de la Segona Guerra Mundial o són descendents daquests emigrants. Les
experiències de persecució viscudes durant el període feixista i la discriminació
quotidiana per causa de laversió de la majoria envers els gitanos es van traduir en
un baix nombre de persones que es declaraven romipen (identitat ètnica i
cultural gitana).
Avui dia els
gitanos continuen patint pobresa, atur, violència interètnica, discriminació,
analfabetisme i malalties de manera desproporcionada. (28) Lany 1997 es va crear
la Comissió Interministerial per als Afers de la Comunitat Gitana (29) com a autoritat consultiva
que se centra en els problemes que experimenta la minoria d'ètnia gitana. El seu objectiu
és, particularment, fomentar la integració dels gitanos i informar de la minoria gitana
a la població majoritària. El juny de 2000, el Govern va adoptar una política per als
gitanos, el Concepte per a la Integració dels Romes, finançada amb el pressupost de
lEstat, i actualitzada el gener de 2002. Les prioritats principals de cara al futur
no solament inclouen mesures contra la discriminació i la garantia de la seguretat dels
gitanos, sinó també accions més positives pel que fa a leducació,
locupació, lassistència sanitària i social i lhabitatge. Tot i que el
Pla nacional docupació per al 2002 i també diverses activitats del Comitè per als
aturats de llarga durada per als grups més desafavorits en el mercat laboral podrien
millorar lleugerament la situació dels gitanos, continua la discriminació generalitzada.
Existeixen
diverses iniciatives de l'ètnia gitana de difusió, com per exemple un programa setmanal
duna hora a la ràdio txeca i quatre publicacions periòdiques d'ètnia gitana
finançades pel Ministeri de Cultura. No obstant això, làmbit més problemàtic
continua essent el sistema educatiu. Sestima que entre el 75 % i el 85 % de tots els
nens gitanos no finalitzen els estudis en el sistema escolar convencional. La
majoria destudiants gitanos deixen els estudis o acaben en escoles
especials per a nens amb discapacitats. Aquestes escoles ofereixen un nivell
d'ensenyament de qualitat inferior i els estudiants progressen a un ritme més lent, i
queden endarrerits sense esperances en comparació amb els estudiants de les escoles
convencionals. Com a conseqüència d'això, sha creat un sistema
escolar segregat no oficial en què algunes escoles especials presenten una majoria de
nens gitanos i en altres tots els nens són d'ètnia gitana. El Govern va aprovar una
sèrie de mesures que socupen de leducació dels nens gitanos. Amb
laprovació de la política per als gitanos esmentada anteriorment, el Govern va
reaccionar a les recomanacions del Comitè de Drets Humans de les Nacions Unides, que
desaprovava la segregació dels nens gitanos en escoles especials. Les mesures inclouen la
disseminació del material dinformació, un projecte pilot voluntari
descolarització a temps total en cinc escoles primàries, i la continuació de
lesquema de classes preparatòries.
Com a resultat
dels baixos estàndards educatius i, més encara, per causa del fet que alguns patrons
rebutjaven contractar treballadors d'ètnia gitana, i fins i tot demanaven a les empreses
docupació que no els enviessin aspirants gitanos per als llocs de treball
anunciats, líndex datur és desproporcionadament elevat. Els gitanos també
afronten la discriminació en lhabitatge i en altres àrees de la vida quotidiana,
per exemple laccés als restaurants. (30) A més, el patró
dabús de la violència dels gitanos a mans de la policia i dels actors privats
persisteix i les autoritats sovint fracassen en la investigació i el processament de
delictes daquest tipus. (31)
7.
Representació política i institucions per a la protecció de les minories
No hi ha cap
dret especial que garanteixi la participació parlamentària per a les minories, i avui
dia el Parlament Txec només compta amb un representant d'ètnia gitana. (32) Lúnic partit polític
gitano de la República Txeca, la Iniciativa Civil Gitana, no ha aconseguit guanyar escons
des de 1992 i els candidats gitanos poques vegades arriben al llindar del 5 % per ser
escollits, també perquè no hi ha un representant comú per a les posicions gitanes en
qüestions que afecten la minoria com un tot. (33) L'article 15 de la Llei de
minories preveu la possibilitat de crear uns consells minoritaris municipals en àrees on
les minories assoleixin com a mínim un 10 % de la població. A la pràctica, com ja
sha esmentat, hi ha poques àrees on es concentren les minories nacionals i
assoleixen aquesta proporció de la població.
A la
República Txeca no hi ha cap òrgan independent que controli particularment la igualtat
racial. L'Oficina del Defensor del Poble, recentment creada per defensar els drets dels
ciutadans, pot preveure certa protecció contra la discriminació racial. Són diversos
els òrgans que compleixen una funció consultiva al govern pel que fa als gitanos i a
altres qüestions minoritàries. Diverses organitzacions de la societat civil treballen en
nom dels drets dels gitanos.
8.
Conclusió
Mentre que la
situació de les minories no gitanes a la República Txeca, és a dir bàsicament
eslovaques, poloneses, alemanyes, hongareses i ucraïneses, és majoritàriament
satisfactòria, els gitanos continuen patint una discriminació generalitzada en tots els
àmbits de la vida quotidiana. El febrer de 2002, el Comitè de Ministres del Consell
Europeu va concloure que la República Txeca havia fet esforços admirables per donar
suport a les minories nacionals i a les cultures respectives. (34) La Comissió Europea també
va declarar que la major part de les condicions daccés shavien completat amb
èxit dacord amb linforme integral de control sobre els preparatius de la
República Txeca per esdevenir estat membre lany 2003. (35) En el tercer informe sobre la
República Txeca fet públic el 8 de juny de 2004, la Comissió Europea contra el Racisme
i la Intolerància va destacar que shavien fet grans progressos en nombrosos àmbits
des del segon informe lany 1999. (36)
Però val a
dir que la República Txeca és lúnic país que ha reconegut la nació gitana
labril de lany 2001, per mitjà de contactes entre la Unió Gitana
Internacional (IRU) i el Ministeri de lExterior Txec. Un memoràndum entre les dues
parts exigeix una major cooperació, la millora de les condicions de vida dels gitanos
dins de la República Txeca i el suport per a leuropeïtzació de la
qüestió gitana. (37)
Des de la
sol·licitud dingrés a la Unió Europea el gener de 1996, la República Txeca ha
adoptat una sèrie de lleis i de polítiques governamentals que contribueixen a la
integració, així com al desenvolupament cultural de les minories nacionals. Mentre que
alguns esforços van tenir èxit, com és el cas de la introducció dajudants
pedagògics per als gitanos a les escoles lany 1997, que va fomentar lús de
la llengua gitana a lensenyament, daltres van fracassar. Es van rebutjar totes
les propostes per crear una Oficina independent per als Drets de les Minories Nacionals
per tal daconseguir la igualtat ètnica i la integració o per reforçar el Consell
consultiu de les Minories Nacionals. |