Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


The current legal framework of language promotion in Catalan local TV,
by Bruguers Jardí


CONTINUA


5. Conclusions

The positions deriving from the legislative and philosophical statements of the Catalan Government and from the declaration of the Philological Section of the Institut d’Estudis Catalans serve to illustrate two different ways of interpreting one and the same question: The process of language promotion and linguistic normalisation of the Catalan language in the mass media. The governmental and legal interpretation of language promotion stands or falls on the question of percentage quotas. In contrast, the 1990 declaration of the Philogical Section entails more. The fact is, if language promotion is taken to mean the full implantation of the standard, then the strategies for linguistic normalisation on the local television scene need to be rethought.

6. Bibliography

COSTA, P. O.; PÉREZ, J. M.; MARTÍNEZ, J. Realitats i perspectives de la televisió local. Barcelona: Diputació de Barcelona, 1992.

CREUS, I.; JULIÀ, J.; ROMERO, S. (ed.). Llengua i mitjans de comunicació. Lleida: Pagès Editors, 2000.

Insert TV. Revista d’informació trimestral de Televisions Locals de Catalunya. [Barcelona] (2002), nº 1.

SECCIÓ FILOLÒGICA DE L’INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS. La llengua i els mitjans de comunicació de massa. Barcelona: IEC, 1991.

VILAR, J. et al. La TV local de servei públic: l’univers de les televisions locals a Catalunya davant la perspectiva dels 80. Barcelona: Diputació de Barcelona, 1988.

Bruguers Jardí
bruguers@hotmail.com

 

6 de 6