Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Universitat i mobilitat estudiantil,
per Carme López i Teresa Casals


CONTINUA


 

I. Valorem la mobilitat estudiantil universitària com una realitat necessària i positiva. Entenem que s'ha de produir de manera que garanteixi la qualitat i el respecte als usos lingüístics de les nostres institucions.

II. Considerem que pel que fa a la mobilitat intraestatal, el Govern de l'Estat ha de garantir-la equitativament a tothom. Això vol dir també que ha de protegir políticament i financerament els drets que es desprenen de la definició constitucional d'estat pluricultural i plurilingüístic

III. Constatem que si l'oferta universitària és de qualitat, la llengua no és obsta- cle per a la incorporació d'estudiants de fora a les universitats catalanes, com ho demostra el nombre creixent d'estudiants estrangers ens els darrers anys.

IV. Entenem que l'arribada d'estudiants de fora de l'àmbit catalanòfon no ha de canviar la situació de dret i de fet de plena llibertat d'expressió lingüística a les nostres universitats.

V. Considerem que l'aprenentatge del català per part d'estudiants universitaris que ja coneixen el castellà, o una altra llengua romànica, té unes facilitats remarcables pel fet que totes pertanyen a la mateixa família lingüística.

VI. Creiem que, en el marc de la intercomunicació global i de la mobilitat, s'ha d'avançar des d'una situació de dualitat català-castellà cap a una situació multilingüe, tenint present l'especial incidència de l'anglès.

VII. Apreciem la conveniència que, a mesura que es consolidi una desitjable situació de poliglotisme, s'hi apliqui el principi de subsidiarietat lingüística, entès en el sentit que, sempre que sigui possible, les comunicacions es facin en la llengua més pròxima.

VIII. Valorem i reconeixem la qualitat del treball desenvolupat per les diferents associacions d'acollida d'estudiants, tot expressant la necessitat de la seva potenciació i suport institucional.

Per tot això proposem,

1. La definició d'una política d'informació, adequada per al conjunt de les nostres universitats, que destaqui els elements de prestigi del país i la capacitat d'articulació de la llengua catalana amb totes les altres llengües romàniques.
2. El desenvolupament d'actuacions informatives i formatives, que tinguin en compte la diferència de situacions dels estudiants que es vulguin incorporar, tant a les universitats receptores com als centres d'origen.
3. Aconseguir que en l'oferta del batxillerat espanyol, s'inclogui una assignatura de llengua i cultura catalanes, no necessàriament presencial.
4. Per assolir l'objectiu anterior i per enfortir la difusió d'informació i altres activitats formatives, l'ús decidit de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
5. L'increment de l'oferta a les universitats espanyoles de crèdits de lliure elecció de llengua i cultura catalanes. 6. La generalització del model de col·laboradors lingüístics voluntaris, fent-lo extensiu, a més dels estudiants propis, a associacions cíviques que poden facilitar una bona integració social, cultural i lingüística dels estudiants de fora.
7. El treball conjunt de les universitats catalanes, a través dels seus serveis lingüístics, per a l'elaboració de materials destinats a l'ensenyament i l'autoaprenentatge del català, en la línia de productes com INTERC@T, que és una iniciativa reeixida de col·laboració institucional.
8. La coordinació de les universitats catalanes, amb el lideratge del Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació, per aconseguir la plena inclusió de la llengua catalana dins les activitats de formació lingüística intensiva (ILPC) del programa Sòcrates.
9. L'establiment de línies de coordinació entre les àrees de política lingüística i de cooperació interuniversitària de les nostres universitats.
10. La millora de la coordinació de totes les universitats dels territoris de parla catalana amb la xarxa de lectors de llengua catalana a l'estranger.
11. Una atenció específica del Govern de la Generalitat i de les universitats per fer compatible la creixent mobilitat estudiantil amb la plenitud d'ús i el prestigi de la llengua catalana a la formació superior. Per garantir aquest objectiu es requeriran inversions directament orientades a les noves necessitats informatives, formatives i d'acollida que genera el progressiu increment de la mobilitat i la internacionalització.
12. L'encàrrec de la gestió i seguiment d'aquestes conclusions al Consell Interuniversitari de Catalunya


3 de 3