|
El subsector de lensenyament
inclou tots els nivells, des de les llars dinfants fins a lensenyament
superior i el dadults, tant públic com concertat. En aquest apartat, en què
lAdministració autonòmica té totes les competències en alguns casos
compartides amb la local, la retolació i les comunicacions escrites ratllen el
100%. Com a llengua didentificació oral [LIO], en aquest cas les observacions no es
basen en trucades telefòniques com en tots els altres àmbits, sinó que es
considera la llengua en què simparteixen les classes, segons dades aportades pel
Departament dEnsenyament, la Universitat Rovira i Virgili i les escoles
dadults. La llengua de lensenyament secundari, el superior i el dadults
és la causa que aquest indicador baixi lleugerament, en relació amb els altres [79%],
tot i que és un percentatge molt elevat encara.
Gràfic
10. Ensenyament
El subsector
de la sanitat inclou tant la pública com la privada i, encara que
lAdministració autonòmica hi té competències plenes, la mobilitat del personal i
la proliferació de centres sanitaris privats, permeten entendre que, mentre que la
retolació se situa entre el 94% [RID] i el 96% [RIN], les comunicacions escrites [CE]
només arriben al 70% i la llengua oral arriba al 89%.
Gràfic
11. Sanitat
8. Conclusions en l'àmbit local
LOfercat
ens permet disposar de dades concretes i objectives sobre la situació sociolingüística
més fiables que altres fonts més subjectives com són les enquestes
sociolingüístiques i els censos lingüístics, que ens han de servir per poder
programar les accions de normalització lingüística tenint en compte la realitat i
prioritzant els sectors més deficitaris.
Quan comparem
els resultats de Tarragona amb els de les altres poblacions on sha experimentat
lOfercat, ens trobem en una situació intermèdia, per darrere de Tremp i Manresa,
lleugerament per davant de Lloret i Ciutat Vella (Barcelona) i molt per davant de Santa
Coloma de Gramenet. Si analitzem els resultats per sectors, veurem que els resultats de
Tarragona baixen perceptiblement respecte dels de Manresa i Tremp en dos sectors concrets:
Administració pública i Economia, i lleugerament en el de Societat i oci. Pel que fa al
sector dAdministració pública, els resultats que fan baixar la mitjana són els
corresponents a lAdministració de lEstat i lAdministració de
Justícia, que, atès el caràcter de capital provincial de Tarragona, hi tenen una
àmplia representació. En canvi, a la resta de poblacions on sha experimentat
lOfercat (excepte el districte de Ciutat Vella), lAdministració predominant
és la local, mentre que la resta dadministracions hi tenen una presència molt
menor o nul·la.
Vistos els
resultats de lestudi, ara és el moment daprofitar-los com una guia per a les
futures actuacions i campanyes que sorganitzin en matèria de normalització
lingüística al municipi de Tarragona. La feina del Centre de Normalització
Lingüística de Tarragona (CNLT) en els propers anys sha dorientar a corregir
les mancances i els punts febles que es detecten a partir de lestudi; això sí,
tenint en compte quin és el seu àmbit de competències i en quins sectors li pertoca
dintervenir i quins depenen daltres instàncies administratives.
Per sectors,
lAdministració local és lúnica en què el Consorci per a la
Normalització Lingüística (CPNL) té competències, i els resultats de lestudi
posen de manifest la feina feta dençà de la creació del CPNL, lany 1989,
amb una mitjana del 96% que certifica que és un subsector plenament normalitzat. LAdministració
autonòmica presenta un índex del 98% i té la seva pròpia xarxa de normalització
lingüística, per la qual cosa el CPNL no hi ha dintervenir. Pel que fa a les
altres dues administracions, la perifèrica de lEstat i la de justícia
(amb el 52% i el 41%, respectivament), en què sí que es fa ben evident la necessitat
dintervenir-hi, queden totalment fora de les competències del CNLT.
Els sectors
deconomia i de societat i oci són aquells que sí que pertoquen a
lacció normalitzadora del CPNL i, a la vista dels resultats que presenten (66% i
73% de mitjana, respectivament), és evident que les accions del CNLT en els propers anys
shi han de centrar, sobretot en el sector de lEconomia, que es troba un xic
per sota de la mitjana de Tarragona (68%). De fet, en els catorze anys dexistència
del CPNL, la tasca desenvolupada des de làrea de Dinamització i Assessorament
sha adreçat principalment a aquests sectors i cal pensar que sense la feina
desenvolupada els seus índexs serien menors. Però encara hi ha feina a fer i fóra
desitjable que en la futura segona observació lEconomia arribés, com a mínim, a
la mitjana global del municipi.
Dels tres
sectors o subsectors restants, mitjans de comunicació, ensenyament i sanitat,
el CNLT pot intervenir en el primer, però només amb les empreses locals i, en aquest
sentit, ja ho fa. Però no pot influir gaire en les decisions lingüístiques de les
empreses que opten per una llengua o una altra.
Els altres dos
subsectors presenten uns índexs del 90% i del 89%, respectivament, cosa que fa que no
calgui considerar-los prioritaris per intervenir-hi.
Rosa
Ibarz Meler
Directora del CNL de Tarragona
ribarz@cpnl.cat
Enric
Garriga Martí
Tècnic de Dinamització del CNL de Tarragona
egarriga@cpnl.cat |