Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos, actituds i serveis lingüístics a les empreses associades a la CECOT, per Institut DEP, Anna Prunés i Joan Solé Camardons


CONTINUA


Selecció de personal

El 60,3 % dels directius de les empreses de la CECOT opina que el coneixement del català és un dels criteris a tenir en compte en el procés de selecció de personal, davant el 38,8 % que diu no tenir-lo en compte en aquest procés. Si bé, el 35 % valora el coneixement del català com un requisit que cal tenir per superar satisfactòriament la selecció, el 25,3 % entén que el coneixement del català actua com un element positiu, però no determinant en aquesta.

El nivell d’exigència del coneixement del català com a criteri de selecció de personal és força diferent segons el sector d’activitat. Mentre que a la indústria destaca per no ser un requisit necessari, al sector serveis es planteja com un mèrit i al sector del comerç com un requisit imprescindible. Entre els directius menors de trenta-cinc anys, el nivell de català d’una persona determinarà la seva contractació en el procés de selecció.

4. Actituds i valoració de l’ús del català

4.1. Evolució i valoració de l'ús del català

Un cop analitzat el nivell d’utilització actual del català en les empreses de la CECOT, s’estudia l’evolució d’aquest ús en els darrers anys així com la seva valoració i les perspectives futures.

A. Evolució de l'ús del català

El nivell d’ús del català en la major part de les empreses enquestades (60,3 %) no ha variat en un període aproximat de quatre anys. Cal destacar que s’ha mantingut entre les empreses de la construcció, la indústria i el comerç, mentre que al sector serveis és on el català ha augmentat més. Els motius que expliquen aquest manteniment en bona part de les empreses són la manca de variacions que han afectat a l’empresa i, per tant, la llengua habitual dels treballadors i dels clients és la mateixa que ara fa quatre anys (en alguns casos el castellà i en altres el català).

Segons els directius entrevistats, en el 28,8 % de les empreses l’ús del català ha augmentat en els darrers anys. En bona mesura, les raons d’aquest augment són l’augment de l’ús i del coneixement del català a la societat en general. A més, els directius reconeixen que s’ha produït un procés de mentalització envers la necessitat del seu ús, fet que s’ha sostingut en part, gràcies a l’oferta i a les facilitats destinades a l’aprenentatge del català.

B. Valoració de l'ús del català

L’ús del català en les empreses de la CECOT és alt per a més de la meitat de les entitats enquestades (52,2 %), essent un 7,0 la mitjana de valoració. Aquesta elevada valoració s’explica, principalment, pel fet que el català és la llengua habitual d’aquestes empreses, i que s’ha mantingut així en els darrers quatre anys, tal com ho indiquen les dades de l’evolució.

En segon lloc de forma minoritària, els empresaris que emeten aquesta opinió entenen que difícilment es farà un major ús del català a les seves empreses a causa de l’existència de clients castellanoparlants, de personal intern castellanoparlant i del fenomen del bilingüisme o la llibertat de llengua en general, que acaba afavorint un major ús del castellà en detriment del català.

4.2. Motivacions i frens envers l'ús del català

A. Avantatges

En relació als possibles avantatges d’utilitzar el català, entre les empreses de la CECOT hi ha una marcada divisió d’opinions, donat que el 48,8 % considera que no en té, mentre que el 41,5 % opina tot el contrari i el 9,8 % no expressa la seva opinió sobre això.

El comerç creu que utilitzar el català te més avantatges mentre que la indústria és més escèptica en aquest sentit. En aquesta mateixa línia, la petita i mitjana empresa creu en major mesura en els avantatges que no la microempresa.

B. Inconvenients

Els responsables empresarials enquestats es mostren dividits a l’hora de reconèixer els avantatges que comporta la utilització del català a les seves empreses, però afirmen gairebé de forma unànime que l’ús del català no implica inconvenients per a l’empresa (85,0 %). Només són el 10 % dels enquestats és de l’opinió contrària, i el 5 % no es posiciona sobre això. Les petites i mitjanes empreses creuen en major mesura que la utilització del català comporta inconvenients empresarials.

C. Motius

En general, s’ha pogut comprovar que l’actitud envers l’ús de la llengua catalana és positiva en bona part de les empreses enquestades. No obstant això, el seu ús real no es produeix en molts casos, perquè el castellà ja és la llengua d’ús intern més habitual i perquè, externament, es veuen obligades a atendre les demandes d’ús del castellà pels clients i dels mercats als quals dirigeixen els seus productes.

 

 

4 de 8