Comportament i estudi disciplinar El comportament nés un.
Lestudi del comportament no. Lestudiant del comportament en selecciona una
part per estudiar-la i inevitablement hi introdueix una perspectiva i un discurs. Hi ha
discurs perquè lestudiant es comunica amb un grup de companys. Així el grup
suneix en una escola invisible. Invisible perquè el constitueixen les perspectives
i els discursos, i visible perquè els individus sidentifiquen com a participants.
Lescola invisible admet tothom i els participants hi aporten el que volen. El sentit
comú fa preveure diversitat de discursos i perspectives, amb seleccions divergents i fins
i tot relacionades de parts del comportament que sestudia. Hi ha variació i això
és un aspecte positiu. No hi ha cap contradicció entre la diversitat i les idees que es
comparteixen en la recerca dun nou coneixement. La disciplina comprèn la diversitat
i lestabilitat del discurs. La disciplina és una opció explícita i un acord sobre
la selecció del comportament destudi, i potser també en limita les perspectives.
Lestudi de
la planificació lingüística és una disciplina?
Aquells que, com jo, esteu
interessats en el comportament premeditat envers la llengua tema que actualment té
diferents etiquetes com "planificació lingüística", "política
lingüística" o "política lingüística i planificació lingüística"
(entre daltres) reconeixeu i compartiu una disciplina? Jo penso que no. Hi
reconeixem diferents disciplines? Sí, hi ha un reconeixement
dinter/multidisciplinarietat; i és que els àmbits destudi són les ciències
polítiques, la sociologia, el dret i leconomia. La lingüística és un àmbit
destudi? No, no ho és. Però ho hauria de ser. La planificació lingüística
(política de planificació, etc.) és lúnic comportament premeditat envers la
llengua? No, no ho és. Tindria algun sentit desenvolupar una perspectiva unificada sobre
comportaments envers la llengua? Sí. Nosaltres formem una escola invisible? Sí.
Evidentment, lescola i la
disciplina no estan alineades. Es poden alinear sense haver de sacrificar-ne la diversitat
i la inter/multidisciplinarietat? Sí, sí que és possible. Afegir una perspectiva
disciplinària a lestudi duna part del comportament que ja beneficia altres
disciplines és positiu, ja que no suposa cap sacrifici, només naugmenta la
diversitat.
Lestudi
disciplinari de la planificació lingüística com a comunicació
Lescola (els estudiants) de
la planificació lingüística pot ser que estigui preparada, i crec que ho hauria
destar, per reconèixer una disciplina a més daltres perspectives
disciplinàries construïda sobre la llengua com a comunicació, en el procés
dús de la llengua.
Penso en una lingüística de la
planificació lingüística. La teoria lingüística general no és prou específica. Si
es dirigís fins al límit de la investigació del potencial expressiu humà per generar
qualsevol llengua, la teoria lingüística general informaria necessàriament de la
investigació de lús de la llengua. En fixaria els límits. Però entre aquests
límits dexpressió hi ha moltes opcions. La lingüística descriptiva podria
ajudar-hi? La lingüística descriptiva (de la llengua com un sistema) pot proporcionar post
facto mesures lingüístiques útils que ja sutilitzen, però no socupa de
la llengua com a procés.
Un fonament
disciplinari
Una disciplina que es construeix
en la llengua per a la comunicació pren com a premissa fonamental que la comunicació és
un procés entre gent, i que la gent vol comunicar-se. Així, pot identificar les
pràctiques excloents, però les exclou de lestudi; les ciències polítiques es
dediquen a allò a què no pot dedicar-se la gestió lingüística. Trobar una llengua
compartida és un problema lingüístic; com aprendre una llengua, qualsevol llengua,
també és un problema lingüístic; però els requisits que estableixen que una llengua
concreta sha de saber, o sha dutilitzar o que ha de ser la llengua de
presentació (en el comerç, la comunicació) pot reflectir algun altre tipus de problema.
És un fet que en el procés de
comunicació apareixen dificultats. També és un fet que quan la gent parla, també
gestiona aquestes dificultats en torns posteriors. Aquest fet sincorpora en diverses
teories del discurs com, per exemple, en lanàlisi de la conversa, en
letnometodologia i en les teories de la parla. Aquestes teories reconeixen el
procés de reparació. Un cas restrictiu és que la gent no comparteix "una
llengua", així que la idea que aquesta situació de contacte extrem pot
resoldres satisfactòriament en el discurs és inherent en els camps destudi
del pidgin i en ladquisició de llengües.
Un fonament disciplinari de la
planificació lingüística és el reconeixement que la parla comprèn actes de
generació, així com de gestió del discurs, per tal de complir amb la comunicació
continuada. |