 |
La
jornada va començar amb una introducció a càrrec de la professora Carme Junyent. A continuació (vora les 10 h) va fer-se
la primera de les 3 taules rodones previstes, amb el títol EL FUTUR DEL CATALÀ, en què
van intervenir els professors Joan Argenter, de la UAB i president de la Secció
Filològica de lInstitut dEstudis Catalans; Josep Murgades, de la UB; Modest
Prats, de la UdG, i Albert Rossich, de la UdG. Jesús Tusón, de la UB, va fer
de moderador.
Els dos primers havien
intervingut en la redacció del manifest publicat en el núm. 15 de la revista Els
Marges, difós lany 1979. Els dos darrers són autors (juntament amb A.
Rafanell) de lobra El futur de la llengua catalana, publicada el 1990, que
reprèn el pensament de lanterior manifest. Així, els quatre intervinents
pertanyien a una mateixa línia dialèctica.
La segona taula rodona, amb el
títol USOS I LEGISLACIÓ, prevista a les 12.30, va començar a les 12.55. Hi van
intervenir Lluís Jou, director general de Política Lingüística de la
Generalitat de Catalunya, i Agustí Pou, de la xarxa Mercator - Dret i Legislació
Lingüístiques (CIEMEN). Joana Rosselló, de la UB, va fer de moderadora.
La tercera, amb el títol
MIRADES AL FUTUR, va començar a les 16.30, amb la participació de Mercè Solé,
del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL); Albert Branchadell, de
la UAB; Joaquim Torres, del Grup Català de Sociolingüística, i Miquel Pueyo,
de la UdL, moderats per Amparo Tusón, de la UAB.
C. Junyent féu la introducció
al tema. Considera que el català recula, que el català és una llengua amenaçada, i que
el model actual de PL no ens pot treure de latzucac. Atès que el procés de NL del
català és pres com a model per moltes altres comunitats lingüístiques, no podem
abocar-los a un camí sense eixida.
J. Tusón presentà el tema de
la primera taula amb una sèrie de preguntes:
- Globalment, hi ha un avenç o
una reculada en lús del català?
- Hi ha variacions sectorials en
aquest procés?
- Quin és actualment el prestigi
del català?
- Creuen els intervinents que hi
ha una pèrdua del voluntarisme/militantisme lingüístic en pro del català?
- Amb quin "estat de
salut" pot viure indefinidament una llengua?
- Les noves tecnologies i la
llengua: com lafecten?
- Quina és la dinàmica de la
transmissió intergeneracional de llengua?
- Quin és el paper de les
institucions en aquesta situació?
- Quines són les posicions dels
agents socials?
- Quin és el futur dels mitjans
de comunicació?
- Quin i com és el panorama
lingüístic en el món educatiu, en tots els seus nivells?
Els intervinents
es ratifiquen cadascun en els punts de vista que ja havien exposat prèviament (els uns el
79 i els altres el 89). |