Actualment la major part dels vehicles tenen motors convencionals de combustió interna que fins d'aquí uns quinze o vint anys no es renovaran amb motors més eficients i menys contaminants. Imatge de trànsit a Barcelona. Font: elmundo.es

Els progressos tecnològics

La demanda mundial d'energia del transport -sobretot de combustibles fòssils- augmenta any rere any. Per aquest motiu, a més d'implantar fonts d'energia alternatives als combustibles fòssils per a impulsar els diferents mitjans de transport, és fonamental introduir noves tecnologies que millorin l'eficiència energètica del sector.

Els nous motors

Un dels àmbits en els què s'està treballant permanentment és, d'una banda, en la millora dels motors actuals, i de l'altra, en el disseny de nous motors tecnològicament més eficients, que disminueixin el consum específic de carburant (consum d’energia per quilòmetre recorregut) i que permetin reduir la dependència dels derivats del petroli.

A curt i mitjà termini, es poden identificar diferents combinacions de sistemes de propulsió i carburants en l’àmbit del transport per carretera que poden tenir un paper important, si bé les innovacions més importants es produiran a més llarg termini.

Els motors convencionals

En matèria de motors convencionals, pràcticament tots els vehicles que circulen per la carretera avui en dia funcionen amb motors de combustió interna que utilitzen gasolina o gasoil. Des de fa anys, el sector de l’automòbil desenvolupa noves tecnologies en aquests motors dirigides a reduir la intensitat energètica dels vehicles nous.

Així, malgrat les dificultats lligades a la renovació de la flota, l’estoc de vehicles, que fan que les innovacions que ara s’incorporen als vehicles no tinguin un efecte ple fins d’aquí a deu o quinze anys, en les dues darreres dècades hi ha hagut millores significatives en el consum dels automòbils, sobretot a Europa. Els consums específics s’han reduït entre el 25 i el 40% en els darrers vint anys, sobretot pel que fa als motors de gasolina i de gasoil, de manera que els vehicles actuals contaminen menys per unitat de transport.

En qualsevol cas, atès que l’eficiència dels motors tradicionals està limitada pel cicle termodinàmic, les millores esperades en l’eficiència energètica, tot i ser significatives, no seran extremadament importants.