Bombament d'aigua

Els fonaments tecnològics

Els molins multipala

Un altre tipus de màquina que aprofita l'energia del vent per a realitzar un treball són els molins multipala. Són molins d'eix horitzontal, més petits que els aerogeneradors i més fàcils de muntar. Tenen un nombre de pales d’entre 12 i 24, les quals permeten aprofitar els vents de més baixa velocitat. S'acostumen a utilitzar per a bombejar aigua del subsòl per a usos agropecuaris, motiu pel qual se'ls coneix també com a molins aiguaders.

La roda

La roda multipala transforma l’energia eòlica en energia mecànica. Gira a un màxim de 20 a 70 revolucions per minut (rpm), depenent del diàmetre de la roda, però té l’avantatge de posar-se en funcionament amb una velocitat de vent baixa, d’uns 4 m/s. El nombre de pales sempre és el màxim que permet el diàmetre de la roda, a fi de facilitar-ne l’arrencada amb poc vent.

Cal dir que, proporcionalment, les rodes multipala són més lentes que les aerodinàmiques dels aerogeneradors dels parcs eòlics, ja que un molí de 5 metres de diàmetre de roda aerodinàmica, per exemple, pot arribar a més de 300 rpm, mentre que un multipala del mateix diàmetre difícilment arribarà a les 50 rpm.

Els altres components

Pert mitjà d’una biela, la rotació de la roda activa la bomba situada al fons del pou d’aigua. La bomba compta amb un pistó i un sistema de vàlvules que impulsen l’aigua fins a la superfície. Un dels trets principals d’aquest tipus de bombes de pistó és que, en cas que el pou es quedi amb un cabal inferior al previst en dissenyar el molí, continuen bombant aigua i aire sense resultar afectades.

Els molins també compten amb elements mecànics que detecten quan la velocitat del vent és excessiva, de manera que la roda es frena progressivament i torna a funcionar normalment quan la força del vent es normalitza. S'orienten de forma automàtica mitjançant un penell.

Els factors limitants

Els molins multipala obtenen el màxim rendiment quan hi ha una velocitat del vent que se situa al voltant de 12 m/s, i s’aturen completament quan s’arriba a 22 m/s, ja que tenen com a factor limitant la velocitat màxima que admet la bomba de pistó (de 60 a 70 rpm).

Quan la bomba arriba al màxim de revolucions per minut, el molí es desorienta automàticament per a evitar que es puguin produir avaries mecàniques. Això no obstant, un sistema de regulació permet a l’usuari o a l’instal·lador del molí decidir la velocitat a la qual s’ha d’iniciar l’aturada automàtica, ja que les condicions meteorològiques de cada indret són diferents al llarg de l’any.