Anteriorment, ja s’ha valorat la importància patrimonial de disposar d’aquests drets. Donen una nova rendibilitat econòmica, en primer lloc, als arxius audiovisuals de les televisions obertes, sobretot les públiques, que posseeixen un recorregut de més anys produint o adquirint drets de llarga durada, quan eren molt barats per la falta de competència; després, a un grup de professionals del sector, que van tenir la previsió de comprar a preus assequibles gran part de la producció cinematogràfica dels anys anteriors a la comercialització televisiva; i, en tercer lloc, a les empreses editorials que tinguin drets sobre temàtiques que poden ser desenvolupades per l’audiovisual. Per tant, no és improbable que a mida que la tecnologia i els hàbits de consum afavoreixin els abonaments a canals temàtics es produeixi un increment de negoci en aquest segment. Cal pensar que l’evolució d’aquest segment estratègic pot estimular la creació de noves productores, a partir de la legítima ambició de diversificar el negoci editorial tradicionalment reduït a l’edició de llibres. És natural que moltes grans editorials hagin ampliat el seu objecte productiu al sector multimèdia, però en la mesura que posseeixen els drets sobre autors i sobre temàtiques és raonable que valorin l’oportunitat de comercialitzar els continguts en obres audiovisuals, al marge de l’atractiu inversor que trobin en aquest sector. L’entrada de l’editorial Planeta en l’accionariat de Tele 5 o l’aproximació del Grupo Godó als mitjans audiovisuals són exemples catalans d’aquest interès, que pot derivar en la constitució de joint ventures susceptibles fins i tot de produir pel·lícules.

Per altra banda, res no impediria que alguna de les empreses de productes d’animació ben situada en el mercat europeu decidís llençar un canal temàtic destinat al públic infantil-juvenil per donar sortida a les seves produccions barrejades amb d’altres alienes, aprofitant la notorietat que dóna la seva marca.

Productores independents: en qualsevol cas cal reconèixer que l’origen més natural dels proveïdors de continguts cal trobar-lo en les productores independents creades amb aquesta finalitat, o en les unitats de “continu nínxol” de productores destinades també al “continu massiu”.

 
Horitzontal_audiovisual.jpg (4932 bytes)
 
Índex del Pla de l'audiovisual
Anterior Principal Pla Audiovisual Següent