La Sanitat i tots els serveis que té associats constitueixen un àmbit de gran impacte en la qualitat de vida d'un país. La Salut és un factor molt rellevant a Catalunya. En primer lloc per l'impacte com a servei als ciutadans, però també perquè la tradició sanitària i de recerca. També el pes econòmic de la indústria farmacèutica i química a Catalunya del sector sanitari en general (laboratoris i centres tecnològics de recerca sanitària, etc) són molt grans. |
||
Catalunya en Xarxa persegueix millorar la qualitat d'atenció als pacients mitjançant l'ús de les Tecnologies de la Societat de la Informació i la incorporació a les rutines sanitàries de la digitalització dels diferents processos, com ara la història clínica, la qualitat clínica associada a la qualitat de la gestió (repositoris digitals) i els sistemes de gestió globals. |
||
El nou paradigma de Salut es fonamenta en una Medicina basada en l'evidència, en l'autoinformació de l'usuari, la sostenibilitat, l'eficàcia, i la permeabilització dels professionals en les noves tecnologies i el canvi. |
||
Són agents de la Sanitat : |
||
|
||
L'objectiu de l'aplicació de les iniciatives propostes és l'assoliment d'un canvi en el paper dels diferents agents i en el coneixement d'aquests agents. El malalt ha estat fins ara una suma d'informacions disperses i compartimentades, mentre que el coneixement mèdic i sanitari del malalt en el futur serà global i transparent, i permetrà a tots els agents compartir diagnòstics sobre els diferents registres del malalt, cosa que ha de repercutir en una millor diagnosi i tractament, i en una millor qualitat del servei per al malalt. |
||
|
||
Aquesta iniciativa desplega un seguit d'accions orientades a facilitar als pacients l'accés a la informació sobre la salut i la sanitat; es tracta, en definitiva del desenvolupament d'una passarel·la interrelacionadora entre els diferents serveis informatius sobre salut i sobre el sistema sanitari català. La informació a posar a l'abast del ciutadà inclourà informació específica per a la formació dels ciutadans i també dels professionals. |
||
Accions: |
||
|
||
Aquest seguit d'accions afavoriran la disponibilitat en xarxa de bases de dades de tota mena: d'informació farmacèutica, de llistes d'espera, etc. públiques i privades. |
||
Agents: |
||
Departament de Sanitat, Servei Català de la Salut, organitzacions de proveïdors, associacions d'usuaris, col·legis professionals, ICS, asseguradores, farmàcies, tots els agents sanitaris. | ||
POTENCIACIÓ DE LA COMUNICACIÓ ELECTRÒNICA ENTRE TOTS ELS AGENTS SANITARIS |
||
La intercomunicació telemàtica entre els diferents agents sanitaris exigeix un canvi de modalitat en la comunicació, una comunicació ciutadà-servei diferent a la d'ara a partir de la targeta sanitària, que passarà de ser una targeta amb dades merament administratives a ser una tarjeta d'accés a la història clínica. Aquesta línia estratègica assolirà, fonamentalment, la Intranet global sociosanitària del país. |
||
Les iniciatives que donaran forma a aquesta línia d'acció són 3: |
||
1. La Intranet Sanitària. | ||
2. La creació d'una Agència d'Informació Sanitària | ||
3. La Targeta
electrònica sanitària i la història clínica digital. 4. La història clínica digital. 5. Formació i reciclatge en TIC per als agents sanitaris. |