La Societat de la Informació i Europa tenen una cosa en comú, ambdues es troben en el llindar d'un ràpid creixement. L'accés a la informació i al coneixement constitueix la clau per a l'evolució i per al manteniment d'una societat democràtica. Cal tenir en compte que la tecnologia continuarà avançant i millorant de forma constant el conjunt de serveis oferts per les infrastructures. Per altra banda, s'està fent un esforç (esforç que encara cal intensificar) a fi d'implantar una reglamentació que sigui mínima però alhora adequada. En aquest sentit, la liberalització de les telecomunicacions, la correcta legislació sobre la propietat intel·lectual i les polítiques per a assegurar a tothom l'accés lliure a la xarxa són elements fonamentals.

L'èxit de totes les mesures que planteja el Pla Estratègic "Catalunya en Xarxa" dependrà del grau de creixement que tingui l'acceptació del pla per part dels usuaris, en definitiva, per part de la societat catalana.

Les polítiques d'acció amb impacte transversal (és a dir, amb impacte en tots els àmbits) que es proposen a continuació s'agrupen al voltant de tres línies estratègiques:


1. La política de Recerca i Desenvolupament (R+D)
en societat de la informació.
2. La presència de Catalunya a la xarxa.
3. El marc regulador.


POLÍTICA DE R+D EN SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ

La qualitat del dispositiu d'investigació i desenvolupament és un factor clau i necessari per al desenvolupament a Catalunya de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions. Com a mitjà potenciador, les universitats i els centres de recerca, públics i privats, disposaran dels serveis d'Internet II, la xarxa d'altes prestacions que s'implementarà dins de les accions que es proposen en l'àmbit INFRASTRUCTURES I SERVEIS BÀSICS.

L'anticipació en el desenvolupament de noves infrastructures i nous usos de serveis informacionals és la condició essencial per a la competitivitat de Catalunya en la Societat de la Informació. La convergència de l'audiovisual amb les telecomunicacions exigeix que en aquest àmbit, primordial per al país, es dugui a terme una investigació en R+D. Caldrà fomentar, doncs, la investigació en sistemes alternatius i tecnologies per al bucle local, de manera que la competència faci augmentar la diversitat de solucions tecnològiques vers una demanda cada vegada més consolidada de mobilitat per a l'usuari.

Cal implementar una recerca tant en la creació de nous productes per a la Societat de la Informació, com recerca sobre el impacte de la Societat de la Informació a la nostra Societat. Així mateix, la creació d'una xarxa de centres innovadors, la participació dels millors grups d'investigadors del país al voltant de laboratoris virtuals i la posada en marxa d'una R+D que col·labori i competeixi amb la recerca empresarial constitueix la millor forma d'assolir aquest impacte.

Despesa en TI sobre el PIB

Figura 1. La gràfica recull un dels indicadors més rellevants a l'hora de conèixer la situació d'una determinada societat en la nova Societat de la Informació pel que fa al seu consum en Tecnologies de la Informació. La fita del pla "Catalunya en Xarxa" és posicionar al país de forma competitiva dins del mapa mundial. També presenta la relació entre el PIB per càpita i la despesa en Tecnologies de la Informació que es fa a diferents països. S'observa que a països com Estats Units i Gran Bretanya hi ha una major despesa relativa en TI que a altres països com Alemanya, Itàlia o Espanya.

Iniciativa 1:
Pla de R+D en Societat de la Informació orientat a les potencialitats del país.


Desenvolupament d'una R+D que integri la recerca pública i privada dins del marc d'un patrocini públic-privat i que sigui "la base de confiança" de la indústria de la Societat de la Informació catalana.


Cal definir un Pla de R+D en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) que estableixi una continuïtat en recerca i innovació a llarg termini per tal que l'empresariat faci inversions sota la garantia d'una recerca de país continuada. La recerca en TIC oferirà una participació integradora als tècnics de la Petita i Mitjana Empresa (PIME) i correspondrà a les necessitats dels diferents sectors. Aquest pla disposarà de sistemes de detecció i acompanyament a la recerca privada.

El Comissionat per a Universitats i Recerca plantejarà una recerca en dues direccions:


1. Recerca en TIC aplicada als diferents sectors, fonamentalment Tecnologies de la Informació aplicades a medicina, telecomunicacions, ensenyament i desenvolupament de continguts multimèdia.
2. Recerca sobre l'impacte socioeconòmic de la implantació de les TIC.


El Pla en Recerca i Desenvolupament en SI de Catalunya serà un compromís de país en què participarà tant l'administració com l'empresa privada, i estarà orientarà a la innovació del sector productiu de Catalunya.

Aquest compromís cobrirà:
  • La internacionalització de la recerca mitjançant la col·laboració amb altres centres arreu del món i l'assoliment d'una forta presència en els programes de recerca internacionals.
  • L'augment del volum d'inversió en recerca els propers tres anys (amb l'objectiu que al final del període s'hagin triplicat les actuals inversions).
  • L'increment del personal dedicat a R+D en un 30% durant els propers 3 anys. Aquesta mesura anirà acompanyada d'una exigència en el canvi dels perfils dels investigadors, que s'hauran d'orientar a les demandes i necessitats de la societat actual.
  • La disponibilitat d'Internet-II el 2001.
  • L'establiment d'ajuts i crèdits a la recerca i a la innovació industrials i a la recerca sobre l'impacte de la SI en el canvi de la societat.
  • La promoció de premis i etiquetes per als millors "projectes R+D d'interès públic".

Agents:
CUR / Universitats, CSI, Departament d'Indústria, UE, teixit empresarial

 

Home

csi1.gif (2160 bytes)

local1.gif (1560 bytes)