Més que mai el repte del futur és l'educació i la formació. El coneixement de la informació i les comunicacions (TIC) és vital tant per als formadors com per als alumnes, considerant alumnes tota la societat. Molt més important que aprendre tecnologia és aprendre amb tecnologia, aprenent a saber utilitzar la informació i aprenent a treballar en el nou entorn que comporta la Societat de la Informació. En aquest nou context, doncs, el repte és ensenyar a aprendre. |
|
La interactivitat amb l'entorn i les possibilitats que ofereixen tant els nous continguts com la xarxa fan que la relació alumne-docent sigui bàsicament "interactiva" en un procés d'enriquiment mutu. El paper tradicional del docent com a exclusiu transformador de coneixement s'ha convertit en una paper de "guia". |
|
És urgent que es realitzi un pla de formació dels formadors que estigui d'acord amb el canvi actual, i és urgent que la formació continuada deixi de ser entesa com una activitat que es realitza durant un període determinat de la nostra vida, i comenci a ser percebuda com una part de la quotidianitat. |
|
Les iniciatives essencials que desplegarà Catalunya en Xarxa en l'àmbit EDUCACIÓ I FORMACIÓ tenen a veure, per una banda, amb el nou paper del formador, i, per l'altra, amb el canvi estructural que experimenta la comunitat educativa tant pel que fa a la seva organització i gestió com pel que fa al canvi/adaptació dels currículums a l'educació i a la formació continuada i al desplegament de les infrastructures. |
|
|
|
Figura 5. El projecte Argo haurà desplegat al setembre de 1999 10.000 ordinadors a les escoles públiques catalanes (que cal sumar als 20.000 instal·lats amb anterioritat). La ràtio de 30 alumnes/PC passarà a 20 alumnes/PC la propera tardor. |
|
||
Cal adaptar el currículum de tots els ensenyaments, revisant-los en funció dels nous perfils de coneixement que demana la Societat de la Informació, incorporant-hi les Tecnologies de la Informació i fent explícites les aportacions d'aquestes tecnologies, especialment en relació als procediments informacionals. També, cal establir que sigui obligatori que els projectes curriculars dels centres educatius de nivells no universitaris contemplin estratègies per garantir la incorporació de les Tecnologies de la Informació d'una manera sistemàtica i progressiva, i la igualtat d'oportunitats de l'alumnat. |
||
Accions: |
||
|
||
Agents: |
||
Departament d'Ensenyament, CUR / Universitats, INCANOP, xarxes d'escoles, ens locals. |