Les tecnologies de la informació permetran imaginar noves formes de posar serveis i informació útil a l'abast del ciutadà en forma digital i, per tant, amb un cost mínim, de forma immediata, amb un accés a qualsevol hora del dia i de la setmana, facilitant tràmits i estalviant temps als ciutadans i a les empreses, millorant, en definitiva, la qualitat del servei que les administracions donen. Cal dir també que l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions facilitarà i potenciarà l'intercanvi d'informació en una forma desconeguda fins ara. Aquestes transformacions necessiten una reflexió a fons sobre la modernització dels mètodes de treball i sobre la seva organització. Per assolir aquest canvi cal una política de sensibilització i formació del personal, i un compromís de canvi per part de les administracions. |
||
L'àmbit ADMINISTRACIÓ I SERVEIS AL CIUTADÀ comprèn tota mena de serveis telemàtics d'organismes públics i privats que per una banda són rellevants per a la societat (ciutadans i empreses) i, per altra banda, ho són també per al mateix intercanvi de dades i serveis entre les diverses administracions. |
||
Catalunya en Xarxa inclourà els serveis de tots els departaments de la Generalitat, dels ens locals, dels ens supralocals i de tots aquells serveis privats que siguin considerats d'interès per als ciutadans (com ara el RACC, les companyies elèctriques i/o altres organismes). |
||
El fet de gaudir d'una bona disponibilitat de la informació pública, i d'aquella privada que és rellevant per a la ciutadania, constitueix un requisit previ indispensable tant per a l'exercici dels drets ciutadans, com per a la competitivitat de la indústria catalana. Per tant, l'administració ha de ser el motor del canvi cap a una Societat de la Informació equilibrada, sent la informació i els serveis del sector públic el factor "fonamental per al bon funcionament del mercat interior i per a la lliure circulació de mercaderies, serveis i persones". |
||
|
||
L'ús de les noves tecnologies, i en particular d'Internet, facilita la comunicació de l'Administració amb els ciutadans i les empreses. El tipus d'informació que demanen aquests ciutadans és informació que aporten diversos ens públics i privats i que actualment es troba de forma dispersa. L'organització i classificació d'aquesta informació amb un cercador especialitzat facilitarà l'autoinformació del ciutadà i li donarà un servei de valor afegit. |
||
La informació disponible en xarxa serà fonamentalment tota aquella informació de caràcter públic que el ciutadà té dret a sol·licitar o conèixer, o bé informació en forma d'assessorament divers, consulta de registres, etc. La vàlua i l'èxit d'aquest cercador, que recollirà informació de la pluralitat d'iniciatives de l'Administració, estarà en funció del fet que sigui capaç de recopilar, almenys, el 80% de la informació (informació que anirà creixent gradualment) que el 80% dels ciutadans necessita (informació 80/80). Òbviament, aquest concepte inclou l'accés a bases de dades fonamentals (registres, cadastre, cartografia, etc), però també dades essencials per a la vida quotidiana (com ara transport, emergències, catàstrofes, oci, cultura, etc). Perquè s'assoleixi aquesta dinàmica informativa, i perquè l'organització de la vida ciutadana esdevingui òptima i resulti, alhora, ecònomica, serà imprescindible la correcta interrelació de la informació dels ens públics i privats. |
||
També l'accés a informació de naturalesa no administrativa pot ser extremadament important per a les decisions de les empreses. Un exemple n'és la informació de tipus estadístic, financer o geogràfic, que és determinant a l'hora de decidir estratègies empresarials o de tirar endavant certes inversions. La manca d'informació pot retardar considerablement les decisions sobre operacions transfrontereres. |
||
Una transparència més gran de la informació del sector públic pot reforçar els drets conferits pel Tractat de la Comunitat Europea en millorar les condicions pràctiques del seu exercici. |
||
Accions: |
||
|
||
Agents: |
||
Generalitat, ens locals, col·laboració pública i privada a nivell de tota Catalunya, Espanya i Europa. |