Les tecnologies de la informació permetran imaginar noves formes de posar serveis i informació útil a l'abast del ciutadà en forma digital i, per tant, amb un cost mínim, de forma immediata, amb un accés a qualsevol hora del dia i de la setmana, facilitant tràmits i estalviant temps als ciutadans i a les empreses, millorant, en definitiva, la qualitat del servei que les administracions donen. Cal dir també que l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions facilitarà i potenciarà l'intercanvi d'informació en una forma desconeguda fins ara. Aquestes transformacions necessiten una reflexió a fons sobre la modernització dels mètodes de treball i sobre la seva organització. Per assolir aquest canvi cal una política de sensibilització i formació del personal, i un compromís de canvi per part de les administracions.

L'àmbit ADMINISTRACIÓ I SERVEIS AL CIUTADÀ comprèn tota mena de serveis telemàtics d'organismes públics i privats que per una banda són rellevants per a la societat (ciutadans i empreses) i, per altra banda, ho són també per al mateix intercanvi de dades i serveis entre les diverses administracions.

Catalunya en Xarxa inclourà els serveis de tots els departaments de la Generalitat, dels ens locals, dels ens supralocals i de tots aquells serveis privats que siguin considerats d'interès per als ciutadans (com ara el RACC, les companyies elèctriques i/o altres organismes).

El fet de gaudir d'una bona disponibilitat de la informació pública, i d'aquella privada que és rellevant per a la ciutadania, constitueix un requisit previ indispensable tant per a l'exercici dels drets ciutadans, com per a la competitivitat de la indústria catalana. Per tant, l'administració ha de ser el motor del canvi cap a una Societat de la Informació equilibrada, sent la informació i els serveis del sector públic el factor "fonamental per al bon funcionament del mercat interior i per a la lliure circulació de mercaderies, serveis i persones".

Iniciativa 1:
Informació pública en xarxa: Accés a la informació pública europea, estatal, autonòmica, local i d'ens d'interès social.


L'ús de les noves tecnologies, i en particular d'Internet, facilita la comunicació de l'Administració amb els ciutadans i les empreses. El tipus d'informació que demanen aquests ciutadans és informació que aporten diversos ens públics i privats i que actualment es troba de forma dispersa. L'organització i classificació d'aquesta informació amb un cercador especialitzat facilitarà l'autoinformació del ciutadà i li donarà un servei de valor afegit.
 

La informació disponible en xarxa serà fonamentalment tota aquella informació de caràcter públic que el ciutadà té dret a sol·licitar o conèixer, o bé informació en forma d'assessorament divers, consulta de registres, etc. La vàlua i l'èxit d'aquest cercador, que recollirà informació de la pluralitat d'iniciatives de l'Administració, estarà en funció del fet que sigui capaç de recopilar, almenys, el 80% de la informació (informació que anirà creixent gradualment) que el 80% dels ciutadans necessita (informació 80/80). Òbviament, aquest concepte inclou l'accés a bases de dades fonamentals (registres, cadastre, cartografia, etc), però també dades essencials per a la vida quotidiana (com ara transport, emergències, catàstrofes, oci, cultura, etc). Perquè s'assoleixi aquesta dinàmica informativa, i perquè l'organització de la vida ciutadana esdevingui òptima i resulti, alhora, ecònomica, serà imprescindible la correcta interrelació de la informació dels ens públics i privats.


També l'accés a informació de naturalesa no administrativa pot ser extremadament important per a les decisions de les empreses. Un exemple n'és la informació de tipus estadístic, financer o geogràfic, que és determinant a l'hora de decidir estratègies empresarials o de tirar endavant certes inversions. La manca d'informació pot retardar considerablement les decisions sobre operacions transfrontereres.

Una transparència més gran de la informació del sector públic pot reforçar els drets conferits pel Tractat de la Comunitat Europea en millorar les condicions pràctiques del seu exercici.

Accions:
  • Creació d'un cercador que permeti un fàcil accés a tota la informació d'ús públic per a usuaris locals i remots. Es promourà que el cercador disposi d'un 80% dels continguts que el ciutadà necessita en el 80% dels casos, i podrà accedir a:
    • Els acords, actes, reglaments i taulons d'anuncis de les administracions.
    • Les bases de dades de l'administració. Pel que fa a aquestes bases de dades, s'establirà una catalogació dels diferents registres com de "domini públic" o de "valor afegit" en funció del seu tipus, catalogació que en determinarà el subministrament gratuït de la informació o l'obligació de pagar per accedir-hi. (Per exemple, cadastre, cartografia, registre de la propietat, etc)
    • Els portals específics de les diverses administracions.
  • Constitució d'un comitè mixt que monitoritzi i mantingui el cercador, i que vetlli per la qualitat del seu servei.
  • Organització i disposició d'informació per a les empreses amb:
    • Publicació electrònica de la planificació d'inversions i realització de licitacions i compres via telemàtica.
    • Publicació electrònica integrada d'informació clau per a empreses: procés de creació d'empreses, estadística financera, geogràfica, etc.
    • Potenciació d'un directori electrònic d'empreses de Catalunya d'acord amb els registres europeus estandarditzats (European Business Register, EBR).

Agents:
Generalitat, ens locals, col·laboració pública i privada a nivell de tota Catalunya, Espanya i Europa.

 

Home

csi1.gif (2160 bytes)

local1.gif (1560 bytes)