Àmbit III Les pintures del cercle de Pedret.
Les pintures relacionades amb el cercle de l’anomenat Mestre de Pedret marquen una de les tendències més significatives de la pintura romànica a Catalunya. Són determinades per la influència italiana, concretament de la Llombardia, per una via caracteritzada pel seu classicisme. Tots aquests conjunts s’han datat entre les dècades finals del segle XI i les primeres del XII. En destaquen, a part de Pedret, els apòstols d’Àger, i els absis de Santa Maria d’Àneu i de Sant Pere del Burgal. Aquest darrer presenta la imatge de la comtessa de Pallars, Llúcia, com a donant. Precisament, les peces d’orfebreria i de numismàtica són una referència al paper de l’Església i del poder comtal.
ABSIS DE SANTA MARIA D´ÀNEU. Finals del segle XI. Pintura al fresc. 760 x 460 x 240 cm. Procedeix de l’església del monestir benedictí, després canònica augustiniana, de Santa Maria d’Àneu (la Guingueta d’Àneu, Vall d’Àneu, Pallars Sobirà). Adquisició, 1919-1923. MNAC/MAC 15874. |
||
30. ABSIS LATERALS DE SANT QUIRZE DE PEDRET. Final del segle XI. Pintura al fresc. Absis sud: 296 x 303 x 305 cm (MNAC/MAC 15973); absis nord: 298 x 314 x 253 cm (MNAC/MAC 22991-22992). Procedeixen de l’església de Sant Quirze de Pedret (Cercs, Berguedà). Les pintures de l’absis central són al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. In situ hi ha encara restes de pintura. Adquisició, 1922
31. APÒSTOLS TADEU I JAUME DE SANT PERE D’ÀGER. Cap a 1100. Pintura al fresc. 280 x 145 cm. Procedeixen de l’absis central de l’església canonical, més tard col× legiata, de Sant Pere d’Àger (la Noguera). Dipòsit, 1958. MNAC/MAC 65467 32. MONEDA COMTAL I EPISCOPAL . El progressiu afebliment del poder carolingi originà que els comtes catalans s’atribuïssin el dret de batre moneda, símbol de poder i de sobirania. Els comtes de Barcelona, que a poc a poc assoliren la primacia d’entre els altres comtes catalans, concediren part del dret de fabricació de moneda i del seu benefici als bisbes d’Osona (Vic), i més tard, als bisbes de Girona, que encunyaren diners i òbols d’una gran qualitat artística i tècnica.33. BÀCUL. Entre 1230-1240. Coure fos, daurat i cisellat amb aplicació d’esmalt champlevé i figures foses de ple relleu. 33 x 7 cm (diàmetre de la voluta), 3,5 cm (diàmetre del nus). Obra de Llemotges. Procedència desconeguda. Llegat Espona, 1958. MNAC/MAC 65523
34. BÀCUL. Entre 1230-1240. Coure fos i daurat amb aplicació d’esmalt champlevé. 34 x 11 cm (diàmetre de la voluta), 8 cm (diàmetre del nus). Obra de Llemotges. Procedència desconeguda. Llegat Espona, 1958. MNAC/MAC 65522 35. BÀCUL. Cap a 1240. Coure fos, daurat i cisellat amb aplicació d’esmalt champlevé i figures foses de ple relleu. 37,5 x 14 cm (diàmetre de la voluta), 11 cm (diàmetre del nus). Obra de Llemotges. Procedència desconeguda. Llegat Espona, 1958. MNAC/MAC 65524 36. PLACA ESMALTADA AMB BISBE. Entre 1200-1210. Placa de coure repussada amb aplicació d’esmalt champlevé. 22 x 11,4 x 2 cm. Procedència desconeguda. Adquisició col× lecció Plandiura, 1932. MNAC/MAC 4568 37. ABSIS DE SANTA MARIA D’ÀNEU. Finals del segle XI. Pintura al fresc. 760 x 460 x 240 cm. Procedeix de l’església del monestir benedictí, després canònica augustiniana, de Santa Maria d’Àneu (la Guingueta d’Àneu, Vall d’Àneu, Pallars Sobirà). Adquisició, 1919-1923. MNAC/MAC 15874 38. ABSIS DE SANT PERE DEL BURGAL. Finals del segle XI. Pintura al fresc. 720 x 470 x 500 cm. Procedeix de l’església del monestir benedictí de Sant Pere del Burgal (la Guingueta d’Àneu, Vall d’Àneu, Pallars Sobirà). Adquisició col× lecció Plandiura, 1932. MNAC/MAC 113138 39. DAMA DONANT DE SANT PERE D’ESTERRI D’ÀNEU. Segona meitat del segle XII. Pintura al fresc. 165 x 67 x 28 cm. Procedeix de l’antiga església parroquial de Sant Pere d’Esterri d’Àneu (Esterri d’Àneu, Vall d’Àneu, Pallars Sobirà). Adquisició col× lecció Plandiura, 1932. MNAC/MAC 4530 40. APÒSTOLS DE L’ABSIS DE SANTA MARIA D’ORCAU. Primera meitat del segle XII. Pintura al fresc. 172 x 186 cm. Procedeixen de la capella de Santa Maria del castell d’Orcau (Isona, Pallars Jussà). Adquisició col×lecció Plandiura, 1932. MNAC/MAC 4532 41. PINTURES DE L’ABSIS DE SANTA EUGÈNIA D’ARGOLELL. Primera meitat del segle XII. Pintura al fresc. Apòstols i Maria: 70 x 135 cm (MNAC/MAC 4536); apòstols: 123 x 129 cm (MNAC/MAC 4537); finestra: 104 x 76 cm (MNAC/MAC 4538). Procedeixen de l’església parroquial de Santa Eugènia d’Argolell (Anserall, Alt Urgell). Adquisició col×lecció Plandiura, 1932.