![]() |
![]() |
|
|
Fòrum de debat |
Núm.
33 - desembre 2002
|
||
![]() |
El
desordre global
Lluís Reales
«Èxit
o fracàs?» era la pregunta que es feien, l'endemà,
els participants a la Cimera de Johannesburg. Aquells que no havien marxat
corrents just després de les decebedores intervencions dels caps
d'Estat i de govern es podien permetre una bona estona de conversa, amb
un refresc al davant, amb altres participants de qualsevol indret del
món. Per valorar, al bot, el que havia passat. El mateix espai
-la fortalesa de Sandton- en desconstrucció, el mur que va «protegir»
la cimera, semblava un altre lloc. El temps també discorria més
calmat, més lent. L'agradable hivern austral de Johannesburg convidava
a la conversa i al comentari sobre les valoracions de la premsa internacional. La major part dels rotatius, locals o internacionals, s'inclinaven per la idea d'«expectatives no complertes». «Diàleg de sords», «Planeta sense consens» o «Han canviat alguna cosa els deu dies de la Cimera Mundial sobre Desenvolupament Sostenible?» van ser alguns dels titulars que es podien llegir a la premsa els dies posteriors a la trobada. Parlant amb la gent -també llegint la lletra petita dels diaris- apareixien els matisos. Els representants de la Unió Europea declaraven una satisfacció moderada. El G-77, que agrupava els països en vies de desenvolupament, mostraven les seves queixes i la seva frustració pels resultats de la cimera. La major part de les organitzacions no governamentals expressaven la seva desil·lusió i fortes crítiques als països desenvolupats. Afirmaven que la cimera havia estat segrestada per les grans empreses amb el suport dels rics. Els Estats Units i els seus aliats preferien no dir gaires coses, perquè ja durant les negociacions prèvies havien mostrat el seu interès que fos una cimera descafeïnada i de mínims. Per la seva banda, els organitzadors, les Nacions Unides, intentaven llançar un missatge optimista amb l'argument que el Pla d'Acció posava prou eines sobre la taula per avançar cap al desenvolupament sostenible i que es tractava d'un procés obert. Per tant, el futur dirà si Johannesburg va ser un èxit o un fracàs i, des d'aquesta perspectiva, encara és massa d'hora per fer una valoració precisa. En qualsevol cas, el que és indiscutible és la importància de la perspectiva històrica i del context internacional per intentar comprendre la percepció pública que ha deixat Johannesburg, si la comparem, per exemple, amb la que va quedar de la Cimera de la Terra que es va fer a Rio de Janeiro. A més a més, respecte a la trobada de fa una dècada, tenim l'avantatge de poder analitzar amb una certa perspectiva el procés que es va iniciar aleshores. Rio en perspectiva La conferència
de Rio va representar assolir, per part de la comunitat internacional,
la majoria d'edat en consciència ambiental. Va ser una trobada
de gran simbolisme pel que fa a l'expressió de les preocupacions
ambientals. Això va quedar plasmat en els acords de protecció
ambiental que van signar els caps d'Estat i de govern. Arran de la trobada,
molts països van posar en marxa plans ambientals, s'hi van dedicar
recursos econòmics i es van impulsar canvis legislatius, en molts
casos a partir de la creació de ministeris de medi ambient. Des
d'una perspectiva internacional, els treballs de Rio van suposar que moltes
agències de desenvolupament reorientessin les seves accions a partir
dels criteris de l'Agenda 21, segurament el document més concret
i valuós sorgit de la Cimera de la Terra de l'any 1992. Els temes
ambientals es van incorporar a l'agenda política en els diferents
estadis de la cosa pública. D'altra banda, Rio
va proposar nous instruments per a la governabilitat ambiental internacional.
Un conjunt de lleis internacionals, unes establertes a través de
convencions -la Convenció del Canvi Climàtic, la de Diversitat
Biològica, la de Desertificació- i altres a través
de tractats -control del comerç de substàncies tòxiques,
sobre contaminants orgànics. També ha resultat d'una gran
transcendència la Comissió sobre Desenvolupament Sostenible,
creada a partir de l'Agenda 21, i que ha vigoritzat el debat sobre aquest
concepte entre tots els actors socials -institucionals, organitzacions
no governamentals, empresaris, etc. Un altre gran llegat
de Rio ha estat la idea de desenvolupament sostenible que malgrat la seva
ambigüitat, per les diverses interpretacions que se'n fan segons
qui l'utilitza, s'ha incorporat al llenguatge comú. De fet, ha
servit i serveix com a territori fronterer -encara no comú- per
a la discussió i el diàleg entre oponents. S'ha convertit
en un punt de trobada conceptual entre els representats del poder establert
i aquells que defensen el canvi social. La Cimera de la Terra
del 1992 també va destacar pel protagonisme i la transcendència
que va tenir el Fòrum Global. Allà va ser on realment es
va sembrar i es va gestar el pensament ambiental i social innovador. Cal
dir que a Johannesburg, per raons diverses, el Fòrum Global celebrat
a Nasrec va tenir una presència molt menor, si més no mediàtica.
A Rio de Janeiro hi va haver un flux de comunicació entre la reunió
oficial i l'alternativa que no va existir a Johannesburg. Un dels rèdits
principals d'aquest protagonisme del Fòrum Global de fa deu anys
va ser un augment espectacular d'organitzacions no governamentals arreu
del món, que van trobar la seva legitimitat a partir de les reflexions
aportades per la trobada de Rio. La societat civil
va reaccionar i va impulsar nombroses iniciatives però, en canvi,
els governs, les empreses i els municipis han estat molt més tebis
en els seus compromisos. Això no vol dir que aquests actors hagin
practicat l'immobilisme, però el risc ha estat mínim davant
de la magnitud dels desafiaments. És cert que moltes empreses han
treballat en el redisseny dels seus cicles de producció i dels
seus productes i que segurament la innovació empresarial a la recerca
de l'ecoeficiència i l'impuls de les agendes 21 en els àmbits
locals són els resultats més destacats arran del procés
iniciat a Rio. Tanmateix, des d'una perspectiva política més
àmplia i a deu anys vista, Rio va iniciar un procés de promeses
incomplertes. Malgrat que els governs es van comprometre a disminuir la
degradació ambiental i a reduir les diferències entre els
països rics i els països pobres, els indicadors no revelen cap
canvi en aquestes tendències. Més aviat tot el contrari:
alguns rics són cada vegada més rics i la gran majoria dels
pobres no assoleixen unes condicions de vida dignes. Resulta evident que
els governs no són els únics responsables d'aquesta situació,
però és indiscutible que no han complert moltes de les promeses
i els compromisos que van acordar a Rio. Des d'una perspectiva ambiental,
els avenços han consistit en un augment de les àrees protegides
en el planeta, una disminució en la producció de CFC i una
reducció de les emissions totals de diòxid de carboni, que
s'han estancat en els nivells de l'any 1998. No obstant això, la
pressió humana sobre els recursos naturals, els ecosistemes i els
embornals ha continuat creixent. Així mateix, ha crescut el nombre
d'espècies i hàbitats en perill d'extinció i la destrucció
de zones boscoses verges, ha disminuït la qualitat dels sòls
fèrtils i ha continuat la sobreexplotació dels mars. Per
tant, les crisis ecològiques globals no han remès. Un altre dels compromisos
de Rio incomplerts va ser la promesa per part dels països rics de
transferir recursos a les nacions en vies de desenvolupament per impulsar
les agendes 21. D'aquesta xifra astronòmica, 125.000 milions s'havien d'obtenir de la cooperació al desenvolupament. I això ho van signar els estats a Rio, on es van comprometre en l'objectiu d'aportar el 0,7 % del seu producte interior brut (PIB) a fons per al desenvolupament. Les xifres parlen per si mateixes: l'any 1992, la cooperació al desenvolupament per aquesta via era d'aproximadament 69.000 milions d'euros; l'any 2000 havia disminuït a 53.000. No hi ha hagut voluntat política per complir el que s'havia pactat. Què expliquen tots aquests incompliments? Una de les claus rau en les decisions que es van prendre només al cap de dos anys a la ciutat de Marràqueix. Confiança cega en el mercat Marràqueix,
any 1994. Com a culminació de la Ronda d'Uruguai, els estats més
poderosos del planeta decideixen establir l'Organització Mundial
del Comerç (OMC). Només dos anys després de Rio -on
es va acordar reforçar el paper dels estats per promoure el bé
comú-, Marràqueix va afeblir el poder regulador dels estats.
L'eix central de la política internacional durant aquests darrers
deu anys ha estat un procés per crear un mercat mundial, sense
fronteres, perquè el capital i alguns béns es puguin desplaçar
lliurement a partir de les lleis de l'oferta i la demanda. La consecució
de la llibertat dels mercats s'ha convertit en el dogma del quefer polític,
molt per damunt de les polítiques públiques a favor de la
sostenibilitat. Per tant, els acords de Marràqueix i la creació
de l'OMC van dissenyar una tendència absolutament contrària,
amb un codi genètic completament diferent al de Rio. En segon lloc, la
pressió sobre molts països del Sud, i també de l'est
d'Europa, per garantir la confiança als inversionistes ha accelerat
l'explotació dels seus recursos. Per estabilitzar les divises i
pagar el deute extern, l'única solució és col·locar
la major quantitat possible de recursos (gas, fusta, petroli, etc.) en
el mercat global. És l'única alternativa per creure's que
un forma part del club dels escollits. El tercer impacte
destacat de la globalització neoliberal ha estat l'establiment
de marcs desregulats que afavoreixin els fluxos de capital. D'aquesta
manera, les empreses transnacionals trien lliurement l'àmbit polític
i legislatiu més favorable, com no podia ser d'una altra manera,
per establir els seus negocis en el món. El que passa aleshores
és que el vessant polític queda excessivament supeditat
al vessant econòmic i deixa els governs sense pràcticament
marge de maniobra per impulsar la protecció ambiental i altres
regulacions socials. De totes maneres,
malgrat que la globalització neoliberal es va plasmar l'any 1995
amb la creació de l'OMC, les sòlides forces i grups econòmics
i polítics que la defensen i la practiquen ja eren ben presents
a Rio. De fet, els documents de la Cimera de la Terra de l'any 1992 van
manifestar el suport a un mercat sense restriccions. La mateixa Agenda
21 recomana fomentar el desenvolupament sostenible mitjançant la
liberalització del comerç, per tal que tots dos es donin
suport mútuament. També va quedar clara l'aposta per un
sistema comercial multilateral. Per tant, el codi genètic neoliberal,
que tan brillantment van simbolitzar i practicar Margaret Thatcher i Ronald
Reagan durant la dècada dels vuitanta, no va estar absent, ni de
bon tros, a Rio de Janeiro. Va actuar amb molta més discreció
que al cap d'una dècada, a la Cimera de Johannesburg. Per tant,
entre els acords de Rio va quedar clar, malgrat que fos entre línies,
que la mobilitat de béns i capitals sense condicions i sense regulacions
era part de la solució ambiental del planeta, en cap cas part del
problema. I encara que és cert que, de vegades, un mercat sense
excessives restriccions pot generar una eficiència més gran
en l'ús dels recursos, els indicadors deixen ben clar que, a escala
planetària, la globalització neoliberal, la que avui domina
les regles del joc, no ha resultat ser una bona companya de viatge per
a la preservació del medi ambient i per a l'eradicació de
la pobresa. Johannesburg, any
2002. La Cimera Mundial sobre Desenvolupament Sostenible està condicionada
per la dinàmica internacional de les últimes dècades
i, per tant, se celebra en un context que la condiciona. D'una banda,
la globalització neoliberal, tot i que qüestionada per amplis
moviments socials, s'ha imposat. I, d'altra banda, els atemptats terroristes
de l'11 de setembre a Nova York han contribuït clarament a desplaçar
el problema ambiental de l'agenda política internacional. La seguretat
mana. En qualsevol cas, la reunió de Johannesburg, vista sobre
el terreny, va presentar algunes evidències que destaquem a continuació.
S'han seleccionat deu evidències, però és indiscutible
que es poden subratllar molts altres processos durant uns dies intensíssims.
Per descomptat, l'elecció és subjectiva i s'ha fet des d'una
òptica periodística. 1) Una cimera sobre
desenvolupament i globalització. Johannesburg va ser abans
que res una cimera sobre desenvolupament i globalització. També
sobre temes ambientals però, tal com ja va començar a quedar
clar a Rio, la principal preocupació per als països del Sud
és la qüestió del desenvolupament. El fons del debat
era quin tipus de desenvolupament volem i si realment funciona la globalització
econòmica hegemònica, que ha enfonsat els avenços
que havia aconseguit l'agenda de Rio. En aquest sentit, l'ONU, organitzadora
de l'esdeveniment, va posar sobre la taula de discussió un enfocament
complex però adequat. Les preguntes estaven ben formulades. 2) Pobresa i medi
ambient. A Johannesburg es va explicitar clarament que l'eradicació
de la pobresa i la protecció del medi ambient són dues cares
de la mateixa moneda. Ningú no posa en dubte que l'una no es podrà
assolir sense l'altra. Per tant, hi ha un acord internacional sobre l'objectiu
d'eradicar la pobresa, que està a la base de molts problemes ambientals
i, també, de terrorisme internacional. El desacord rau en l'estratègia
per eradicar-la. Mentre que uns confien cegament en la capacitat del mercat
per autoregular-se i orientar-se cap al desenvolupament sostenible, altres
defensen l'equitat i identifiquen el desenvolupament amb més drets
i recursos per als pobres. El secretari d'Estat nord-americà, Colin
Powell, va expressar la primera posició sense embuts durant la
cimera: «El desenvolupament sostenible no és una cursa de
cent metres, és una marató. I només la guanyarem
apostant pel mercat.» 3) Maduresa dels
moviments socials. A Johannesburg hi va haver una convergència,
explicitada en la coalició Ecoequity, entre el moviment per al
desenvolupament i els moviments ambientals. Tots dos treballen plegats
en el mateix vaixell i en la mateixa direcció. Rio va legitimar
i fomentar l'aparició de molts moviments socials que ara tenen
el repte de com es poden organitzar millor i treballar conjuntament a
escala global. 4) Globalització
des del sud. A la cimera es va fer palesa la consolidació d'un
moviment social fort als països pobres que vol un altre tipus de
globalització diferent de la neoliberal. Aquest moviment va tenir
la seva màxima expressió en la manifestació que va
recórrer la carretera que separa Alexandra, un barri marginal,
i Sandton, la fortalesa tancada que va acollir la trobada dels caps d'Estat
i de govern. El lema de la manifestació era «Terra, sostre
i menjar». És un moviment que interrelaciona justícia
social, medi ambient i drets humans. 5) Sostenibilitat
en regions i municipis. A Johannesburg va quedar clar que, per avançar
cap al desenvolupament sostenible, cal donar més poder i recursos
a les esferes de decisió més properes al ciutadà,
que són les que han apostat més pels compromisos de Rio.
Així mateix, s'ha de procurar més presència dels
àmbits locals i regionals en el sistema de les Nacions Unides.
7) El gran poder
de l'OMC. No hi ha dubte: l'Organització Mundial del Comerç
és una de les institucions que avui determina la dinàmica
de la globalització econòmica i, per tant, les seves polítiques
tenen una gran influència sobre el medi ambient. Una influència
que la gran majoria de moviments socials i molts països consideren
excessiva i que, a més a més, no està sotmesa a cap
mena de control democràtic. De fet, el moment més àlgid
de la Cimera de Johannesburg va tenir lloc el dilluns 2 de setembre. Els
delegats havien acordat suprimir una frase de la Declaració Política,
introduïda pels Estats Units i els seus aliats, que hauria donat
a l'OMC l'última paraula en els conflictes entre lliure comerç
i protecció ambiental. Segurament, si no s'hagués arribat
a aquest acord, la cimera no hauria aconseguit una declaració política
consensuada. 8) Falta de lideratge
polític. Les intervencions dels caps d'Estat i de govern que
es van desplaçar a la cimera van evidenciar la falta de lideratge
polític internacional per repensar la dinàmica actual de
la globalització neoliberal, que supedita la política a
l'economia i als interessos que la mouen. 9) La fractura
entre rics i pobres. A finals del 2002, dues terceres parts de la
humanitat no tenen unes condicions de vida dignes, mentre que una tercera
part mantenim un estil de vida insostenible. El gran repte és com
es pot aconseguir una certa equitat en un planeta que cada dia és
més fràgil. 10) Protagonisme
de la Unió Europea. A Johannesburg, la Unió Europea,
sota presidència danesa, va fer el paper d'àrbitre entre
els Estats Units i els seus aliats i el G-77, que aplega els països
en vies de desenvolupament. Aquí sorgeix una pregunta: el model
de construcció europea, basat en la cohesió i en una aspiració
per la solidaritat, es pot convertir en font d'inspiració per replantejar
la realitat internacional i el sistema de les Nacions Unides? Per a alguns
que van participar a la Cimera de Johannesburg i per a molts que no van
ser-hi, Europa pot tenir un gran protagonisme en el món que ve
si oblida el seguidisme dels Estats Units i és capaç de
dissenyar una globalització d'inspiració socialdemòcrata
enfront de la globalització neoliberal. |
Fòrum de debat | ||
![]() |