Fòrum de debat
Núm. 33 - desembre 2002

 
Johannesburg, un pas
endavant i dos passos enrere?

Josep Xercavins i Valls
Professor coordinador del Secretariat Ad Hoc a la UPC (1) del Fòrum Mundial de Xarxes de la Societat Civil - UBUNTU (2). Professor col·laborador de la càtedra UNESCO a la UPC en Tecnologia, Desenvolupament Sostenible, Desequilibris i Canvi Global


L'autor, després d'una clarificadora anàlisi sobre el procés històric i d'evolució de la política internacional que ha conduït fins a Johannesburg, argumenta que la trobada a la ciutat sud-africana no ha estat realment sobre desenvolupament sostenible perquè, de fet, ha suposat un pas més dins del marc neoliberal internacional, avui hegemònic.


Primera consideració prèvia: després de Rio enfront de després de Johannesburg

En alguna de les reunions de la Plataforma Catalana per a la Preparació de la Cimera3 vaig sentir algunes reflexions que ara, a l'hora de començar aquest escrit, em sembla adient citar -no textualment. Totes aquestes reflexions són referents a la Cimera de Rio a la qual jo no vaig assistir -aquell estiu del 1992 jo estava llegint per primera vegada alguna cosa sobre desenvolupament sostenible.

a) "Ni abans ni durant ni immediatament després de laCimera de Rio no es va tenir la sensació, en general, que la cimera ni els seus resultats fossin res de l'altre món".

b) "Després de l'extraordinarietat de la Cimera de Rio, i només deu anys desrés, no es pot esperar, ni de bon tros, una altra cimera de l'alçada "paradigmàtica" d'aquella de Rio".

Sobre això, per emmarcar ara aquest escrit, al cap d'un mes d'haver finalitzat la Cimera de Johannesburg, jo diria, primer de tot, que segurament la reflexió b és del tot encertada, encara que de vegades no és fàcil de copsar per la manca de perspectiva històrica suficient. I que, per tant i efectivament, no podíem ni podem esperar de Johannesburg el que, finalment, havia estat i ha estat Rio.

I en segon lloc, diria que, en qualsevol cas, la percepció d'un esdeveniment com el que tractem -abans, durant i després que tingui lloc- està sempre molt condicionada per una manca de perspectiva objectiva i un excés de sensacions subjectives. I que si fins i tot al voltant de Rio la sensació a va ser ben característica, és ben clar que fins d'aquí a un bon temps no tindrem una anàlisi prou completa i ajustada, una perspectiva més objectiva, de Johannesburg.

I això darrer em sembla especialment important destacar-ho per un altre motiu, segurament el principal, des del meu punt de vista. A banda que amb la perspectiva actual és molt clar que els resultats de Rio van ser, en general, quantitativament i qualitativament parlant ben excepcionals -paradigmàtics-, també és ben cert que la manera com les institucions i la societat en general (a totes les escales: mundial, continental, nacional, local) se la van anar fent seva ha estat determinant perquè avui sigui el referent que és.

Per tant, serà de fet, també, la manera com tot el que va passar a Johannesburg -i en el llarg i ben fruitós procés de la seva preparació- sigui digerit, utilitzat i desenvolupat per les institucions i per la societat mateixa en general el que acabarà donant una dimensió o altra a Johannesburg 2002.

Segona consideració prèvia: èxit o fracàs i/o optimisme o pessimisme

A la nostra cultura, a la nostra civilització occidental, la nostra comunicació queda cada cop més simplificada i buida de contingut; necessita tan sovint resums tan esquemàtics per qualificar les coses que dificulta enormement l'explicació i la comprensió més completa i acurada de les coses. Afortunadament no és el cas d'aquest escrit i, per tant, si aquí no s'assoleix un objectiu diferent serà només culpa meva.

Segons aquest codi, la cimera ha estat un fracàs i ens porta al pessimisme. O, com a mínim, jo sóc conscient d'haver estat dels que, en aquesta escala de simplificació, hauria contribuït a donar aquesta sensació, malgrat que hauria intentat que no fos així.

Sobre això, a banda de reiterar d'entrada reflexions com les de l'apartat anterior, aquí cal afegir-hi les reflexions següents. En primer lloc que, certament, ningú per si sol no pot tenir una visió prou completa de tot el que es va viure a Johannesburg (i en la seva preparació), simplement perquè no es podia seguir a l'escala d'un únic ser humà. En segon lloc, que els contextos en els quals es desenvolupa una cimera com aquesta són extremadament determinants en la visualització, la conceptualització, el desenvolupament, els resultats i l'anàlisi. Per tant, les sensacions sobre pessimisme o optimisme o sobre èxit o fracàs no són aplicables al conjunt de la cimera en si; no ens diuen res de substancial. Podem estar, efectivament, més o menys pessimistes, o potser, millor dit, hauríem d'estar més o menys preocupats respecte a la situació que viu el món (jo aquí no en tinc cap dubte, però fins i tot en això estic segur que, malgrat que cada dia sigui més generalitzada, aquesta percepció no és unànime). Podem considerar també -i és ben legítim- que els resultats oficials de la cimera no són els que nosaltres crèiem com a necessaris o bons; i etcètera. I és clar també que tots aquests posicionaments respondran sempre a un determinat prisma d'anàlisi ideològica (que en el meu cas quedarà ben clar quin és i que, de fet, és el que dóna segurament el to general que té aquest escrit) i que, per tant, el fracàs per a uns pot ser l'èxit per a uns altres; és a dir, que el que haurà passat, gairebé segur, és que unes determinades opcions s'hauran imposat en comptes d'unes altres. Però si més no crec que tots plegats hem de ser capaços d'analitzar i entendre acuradament on som i on anem per donar a cada pas el seu valor -sigui quin sigui- i intentar, sempre, que el pas següent sigui cap endavant, encara que, de vegades i com expressa una frase del vell argot leninista, "calgui fer dos passos enrere per fer un pas endavant».

En resum, jo intentaré defugir aquestes qualificacions que crec que no diuen res i intentaré, sobretot, trobar claus d'anàlisi que ens permetin anar més enllà de codis percepcionals simplistes i banals. Ho faré, però, des d'un prisma d'anàlisi ideològica que quedarà ben transparentat i segons el qual -això també quedarà ben clar- les opcions que s'han acabat prenent no són les que el món necessita. Per això, l'aplicació del codi simplificador a aquest escrit sí que seria el de fracàs.

Ho faré, i aquest també és un altre pas previ important, tenint en compte el que jo he volgut i pogut seguir més o menys el que ha estat la cimera oficial, perquè tampoc no era senzill fer-ho; i no en canvi, i desgraciadament, tenint en compte els milers d'actes paral·lels més o menys oficials i/o el Global Peoples Forum de la societat civil, que va funcionar també en paral·lel però massa allunyadament de la cimera oficial. L'anàlisi de tot el conjunt i d'allò que hem esmentat abans: el què i el com la societat i les seves institucions ens facin seus el que ha estat tot Johannesburg ens donaran d'aquí un bon temps la dimensió real de tota la cimera.

1. Els contextos de Johannesburg

1.1. Estocolm, Rio i Johannesburg: el desenvolupament sostenible més enllà del medi ambient

La Cimera Mundial per al Desenvolupament Sostenible celebrada a Johannesburg, del 26 d'agost al 4 de setembre de 2002, ha estat, com és ben sabut, una cimera del sistema de les Nacions Unides, la qual cosa vol dir -com sempre, i ja n'hi ha hagut moltes sobretot al llarg de la història més recent- una reunió extraordinària per a un determinat tema de l'Assemblea General, al seu màxim nivell de caps d'Estat o de govern, de les Nacions Unides.

Aquesta cimera en concret s'ha d'enquadrar en la línia de les anomenades: la primera fou la d'Estocolm, el 1972, sobre medi ambient humà; la segona la de Rio, el 1992, sobre medi ambient i desenvolupament; i aquesta sobre desenvolupament sostenible n'ha estat la tercera.

Em sembla que és el moment pertinent de constatar que el mateix fil amb canvi de nom d'aquestes cimeres està molt lligat als canvis que la mateixa societat ha viscut, experimentat i socialitzat al voltant dels temes mediambientals, i del paper que ha tingut en això el naixement i l'evolució del concepte de desenvolupament sostenible i de la sostenibilitat en general. No és ni l'objecte ni el subjecte d'aquest escrit però, si més no per a mi, és molt clar que el mateix concepte de desenvolupament sostenible, de la sostenibilitat, tot i que té el seu origen en la percepció de límits de caràcter bàsicament mediambiental -anys setanta i vuitanta-, ha anat evolucionant molt, i que en aquesta evolució conceptual no hi ha romàs aliè -ni de bon tros- el mateix desenvolupament de les problemàtiques de la humanitat en el planeta al llarg dels darrers anys del segle XX -i aquí no hauríem d'oblidar, per exemple, que el fenomen de la globalització no era percebut com a tal a Rio; ni tan sols existia la paraula. Per tant, actualment, la sostenibilitat de la vida humana sobre el planeta només la podem entendre en una triple i indeslligable connexió, com a mínim: social, ambiental i econòmica. Serà depenent de quina societat global i local (amb quins nivells d'igualtat social, de diversitat cultural, de llibertat individual i col·lectiva) vulguem construir, amb quines interrelacions compatibles amb els serveis que presta l'hàbitat planetari -amb el nostre (en minúscules) medi ambient (en majúscules)- i de quines maneres econòmiques (és a dir, d'assignació de recursos -sempre i cada cop més escassos probablement- per satisfer necessitats -que ens haurem d'autolimitar i, a la vegada, universalitzar una vegada per totes-) que estarem construint la sostenibilitat que vulguem llegar a les generacions futures (4)

1.2. La Cimera de Rio -la Cimera de la Terra- i Johannesburg

El principal context de la Cimera de Johannesburg és la Cimera de Rio! No és casualitat que de vegades s'hagi parlat més de que de Johannesburg! I aquesta no és una qüestió de llenguatge només, perquè sí que hi va haver una cimera -conceptual, oficial i oficialment anomenada i concebuda així- l'any 1997 a Nova York.

Ara en canvi no tocava exactament això i, si més no en el nom, la Cimera per al Desenvolupament Sostenible de Johannesburg hauria d'haver estat un nou i rellevant pas en el camí cap al desenvolupament sostenible de la vida humana sobre el planeta. Potser hauríem d'afegir aquí que això era, com a mínim, el que desitjaven molts.

Però deixi el sofert lector que li recargoli les coses tot dient-li que aquí les paraules eren més paraules que voluntats i que, de fet, fins i tot oficialment, l'objectiu fonamental de la Cimera de Johannesburg era analitzar l'aplicació del Programa o Agenda 21 aprovat a Rio (i, en general, de tot el que s'havia aprovat a Rio), analitzar-ne els resultats assolits i dotar-se amb un pla d'acció o d'implementació per continuar avançant en l'assoliment d'aquell programa (5). Per tant, en definitiva, Rio era, és i continuarà sent el referent principal. I si més no, encara que en els debats de Johannesburg s'han qüestionat fins i tot principis de Rio, finalment -aquí sí- Rio ha restat intacte i ningú no ens el pot prendre, com a mínim de moment.

Arribats a aquest punt em sembla fonamental passar a preguntar-nos, a relacionar i a esbrinar les conseqüències de les diferències absolutes i relatives entre els contextos del mateix Rio i del mateix Johannesburg.

Abans però, un parèntesi sobre de què va anar realment Rio.

1.2.1. De què va anar realment Rio?
El Programa 21 de Rio
(6)

En la taula 2, que utilitzarem en diferents punts d'aquest escrit, hi trobem, entre altres coses, una part important de l'índex dels resultats de Rio i, concretament, del aprovat allà.

Fixem-nos d'entrada que el subtítol del resultat principal de Rio és el que és: . I fixem-nos també, simplement, en els títols de les seves seccions I ("Dimensions socials i econòmiques") i II ("Conservació i gestió dels recursos per al desenvolupament").

Per tant, justament, Rio no va ser clarament una cimera ! Ho va ser també, evidentment, però va anar molt més enllà! De fet va ser, entre altres coses, el moment en què el mateix concepte de desenvolupament sostenible va adquirir les dimensions de les quals parlava jo al final de l'apartat 1.1 d'aquest escrit. El concepte de desenvolupament sostenible havia nascut l'any 1987 (cinc anys abans) i, de moment, les principals evolucions del mateix concepte havien anat encara pels voltants de les seves vessants més mediambientals. Però justament una cimera mundial que té davant seu tota la problemàtica mundial i que, per tant -no pot ser d'una altra manera-, s'ha de començar preguntant per com desenvolupar, i com fer-ho sosteniblement, un món majoritàriament pobre i en desenvolupament ha d'arribar a posar en un primer pla, o com a mínim en un pla de dimensió equivalent, les coordenades socials, ambientals i econòmiques del desenvolupament. Això ho va fer ja Rio! I ho va fer en un moment en què la percepció dels greus problemes socials del món no era tan forta com la que, amb la globalització existent, tenim tots plegats avui!

1.3. L'evolució de la situació política internacional durant els anys noranta: els contextos de Rio
i els contextos de Johannesburg

Amb l'ajuda de la taula 1, de construcció pròpia a partir de fonts molt diverses, intentaré situar i comparar els contextos absoluts i relatius de Rio i Johannesburg. Em sembla, d'una banda, imprescindible i, de l'altra, extremadament esclaridor per si mateix.

Rio 1992 té lloc, entre altres coses, en un moment de la història en què, (la Guerra del Golf com a exemple gens insignificant d'això), és segurament del tot excepcional: la fi completa del comunisme real i del món bilateral; la distensió internacional segurament més important entre bastantes dècades; una, si es vol, indefinició del futur de la política i de la situació internacional que, segurament, devia afavorir que un sistema com el de les Nacions Unides, pel que fa a les seves forces internes (programes més característics i progressistes, dirigents més importants, etc.) es pogués permetre, , jugar més fort que mai.

Amb el desconeixement, si de cas, d'altres possibles anàlisis jo, com a mínim, no sóc capaç d'entendre sinó la quantitat, la qualitat i la importància dels acords presos allà.

Però, a més a més, això no solament és d'aquesta manera per Rio per si mateix, sinó que Rio produeix un efecte ona que es propaga fins gairebé tots els anys noranta, en la que s'ha anomenat la "dècada de les cimeres progressistes de les Nacions Unides" -"El Caire i la població", "Copenhaguen i el desenvolupament social", "Pequín i la dona", etc.-, que donen a llum, efectivament, declaracions i plans d'acció molt importants i progressistes, amb l'única però definitiva desgràcia que no s'han aplicat! En alguns casos, gairebé de manera absoluta o total.

I aquesta darrera i evidentment fonamental realitat ha produït també, i així ho veiem actualment -i així s'experimenta de nou a Johannesburg mateix-, que l'ONU hagi passat d'un dels seus repunts, de les seves revifalles, més importants després de tots els anys de la guerra freda, a una de les seves noves davallades més desesperançadores des del punt de vista del paper que segurament molts esperaríem i desitjaríem que pogués i volgués tenir. Els estats membres no compleixen el que aproven al si de l'ONU.

Però per què ha estat i és això així? Perquè els estats rics i poderosos del món ja feia temps que havien pres un altre camí. Reagan i Thatcher van començar a desenvolupar una gran revolució conservadora i neoliberal, que té molt a veure ja amb la caiguda del comunisme real, però que no s'acaba de manifestar amb tota la seva plenitud fins ben entrats els anys noranta.

Els instruments per dur a terme els aspectes més internacionals (la majoria en aquest cas) de les seves polítiques no són pas les Nacions Unides -statu quo del món bipolar o en revifalla després del final del comunisme real-, sinó les també velles però reencarnades -per tenir un nou paper principal- institucions de Bretton Woods. Fonamentalment, l'FMI (Fons Monetari Internacional) amb les seves polítiques d'ajust estructural, condicionant els préstecs als països en desenvolupament a l'aprimament dels sectors i les polítiques públiques d'aquests països, i, en diferent mesura, el BM (Banc Mundial), dibuixant les bases d'una cooperació internacional més basada en el sector privat, en la IED (Intervenció Estrangera Directa), que no pas en el sector públic, en l'AOD (Ajuda Oficial al Desenvolupament). Com és ben sabut, aquestes institucions estan totalment controlades pels països rics i poderosos del món (atès que la democràcia d'aquestes institucions és bàsicament proporcional al PIB dels països membres) i s'han vist complementades, pocs anys després, amb la més controvertida i, malgrat la seva importància, indefinida de les organitzacions internacionals: l'Organització Mundial del Comerç (OMC), nascuda de fet l'any 1994 com a instrument per liberalitzar el comerç internacional.

La globalització -el tipus de globalització- resultant d'aquestes polítiques, i facilitada enormement pel desenvolupament de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació), n'és el resultat, valgui la redundància, que defineix un context extraordinàriament ben diferent per a Johannesburg que per a Rio.
En termes simplificadors però entenedors sobretot en el llenguatge de la nostra Europa: a escala mundial i durant els anys noranta, un marc neoliberal, sembrat durant els anys vuitanta, s'ha imposat implacablement respecte a un marc més socialdemòcrata o keynesià. I malgrat que els resultats sobretot a escala de siguin realment alarmants (més desequilibris absoluts i relatius que mai, més pobresa que mai i més problemes mediambientals que mai), encara vivim dins de l'expansió i el predomini d'aquest paradigma econòmic, en el qual el mercat i el comerç han passat de ser un mitjà per al desenvolupament humà a un fi per si mateixos.

Aquesta és, des del meu punt de vista, l'explicació més profunda de per què aquells programes progressistes de les Nacions Unides dels anys noranta que, en el llenguatge esmentat, tenien molt de a escala mundial hagin quedat en paper mullat (7). Tornant al llenguatge de la nostra Europa: en comptes de configurar un món més equilibrat en tots els sentits amb fons -o polítiques- de cohesió, de fet s'ha optat per continuar l'enriquiment dels països rics i poderosos del món -la minoria-, a costa d'un augment de l'empobriment dels països pobres del món -la majoria- i de greus impactes sobre el medi ambient de tots.

En aquest sentit i en aquest context, doncs, Johannesburg no és un èxit o un fracàs -dialèctica de la qual ja hem parlat també abans-, és una victòria més, de moment, del enfront d'un altre possible que, en principi, hauria de ser més respectuós amb els éssers humans com a tal i amb el planeta que els aixopluga. A escala mundial, l'actor públic fonamental en aquest darrer marc seria -no en tenim cap altre de moment- l'ONU. Per això l'anomenaré, de vegades, .

2. L'estat del món 8 i de la política internacional i Johannesburg

2.1. L'informe de Kofi Annan, el gener del 2002, sobre l'aplicació del Programa 21 de Rio" (9)

Si d'una banda és clar que una cimera mundial ha de respondre, entre altres coordenades inicials principals, a una anàlisi de la situació corresponent que, en aquest cas i tenint en compte el llenguatge, ben relacionat amb la mateixa situació, del Worldwatch Institut, seria l'anàlisi de , en el cas de la cimera que ens ocupa, i tal com ja hem comentat en l'apartat 1.2, podríem dir que, en part, aquesta anàlisi era un dels objectius principals del procés de la cimera per si mateixa. I de fet així fou i la quantitat de treballs i reunions preparatòries (Prepcoms) a escala nacional, continental, mundial, etc., així ho perseguiren i d'això, segur, n'ha esdevingut un resultat ben necessari i positiu, i encara no ben ni explícitament recollit, de la mateixa cimera.

I d'aquesta anàlisi, d'aquest resultat, n'havia de sortir, justament, una valoració consistent del grau de desenvolupament i d'aplicació dels programes i els reptes aprovats i definits a la Cimera de Rio.
Doncs bé, res de millor que el mateix informe del secretari general de les Nacions Unides per fer-nos aquesta valoració. Això fou en un informe fet públic el gener del 2002, amb motiu de la primer Prepcom mundial preparatoria, i amb un títol ben significatiu: "El Programa 21 i el desenvolupament sostenible: un bon pla, una feble aplicació".

Citaré aquí, pràcticament de manera textual, alguns dels titulars del resum de premsa d'aquest informe, que acabava parlant dels aspectes relatius a la gestió dels ecosistemes:

  • La degradació del sòl afecta, almenys, dos terços de les terres agrícoles del món.
  • L'aigua potable és cada cop més escassa en molts països, a causa de les activitats agrícoles que en consumeixen el 70 %.
  • Una quarta part de les captures de peix en el món es veu afectada per una pesca indiscriminada, i la meitat s'ha esgotat totalment.
  • Més d'11.000 espècies es consideren amenaçades i més de 800 s'han extingit.
  • Hi ha hagut una pèrdua neta del 4 % dels boscos del món durant la darrera dècada.
  • El consum mundial de combustibles fòssils ha augmentat el 10 % entre el 1992 i el 1999.

Això ho feia després d'haver parlat de població i pobresa, en termes molt coneguts i preocupants també, i havent començat per parlar d'economia en els termes següents:

  • A la dècada dels noranta, la majoria dels països van gaudir de creixement econòmic. No tots els països van ser beneficiaris d'aquest creixement. Es va ampliar l'esquerda entre la qualitat de vida d'Àfrica i d'altres regions. Les condicions econòmiques i socials de les economies en transició també es van veure deteriorades.
  • La globalització ha mostrat tenir un costat extremadament volàtil. Crisis financeres a Mèxic i a l'est d'Àsia.
  • L'Ajuda Oficial per al Desenvolupament (AOD) ha disminuït durant els anys noranta.
  • La Inversió Estrangera Directa (IED) cap als països en desenvolupament va créixer fins al 1994 per caure notablement fins al 1998 i mantenir-se després.
  • Els subsidis governamentals en tots els països han augmentat.

2.2. L'Informe de les Nacions Unides a la Cimera de Johannesburg "Desafiament global, oportunitat globlal: tendències en el desenvolupament sostenible" (9)

El Departament d'Afers Econòmics i Socials de l'ONU feia públic, pocs dies abans del començament de la cimera oficial, aquest informe, en la línia de l'anterior i de tants i tants altres informes dels seus mateixos programes (el PNUMA i el PNUD, per exemple), d'altres organitzacions internacionals, com ara el BM i l'OCDE, i d'altres organismes com els ja esmentats i referenciats. Res substancialment nou! I tampoc cap sorpresa! Ja fa temps que veiem i analitzem aquesta realitat i la gravetat de la situació, que podem trobar analitzada bastament en nombroses fonts bibliogràfiques (4).

2.3. Els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (Assemblea General de l'ONU del Mil·lenni) (10), els Acords de la Conferència Ministerial de Doha (11), de l'Organització Mundial del Comerç (OMC), i el Consens de Monterrey (12), de la Cimera de l'ONU per al Finançament del Desenvolupament

Agafant ara el fil de l'apartat 1.3, i tornant a fer una ullada a la taula1 (a les seves darreres files), podrem acabar de concretar el que podríem anomenar l'estat de la política internacional en el qual s'arriba i es desenvolupa la Cimera de Johannesburg.

Ja he dit de maneres reiterades i diverses que, per a mi, aquest és el context que realment ha acabat pesant i determinant el que ha estat Johannesburg. Ben lògic i normal, aquí sí, d'altra banda.
Quan s'arriba al canvi de mil·lenni -per entendre's- s'han celebrat totes les cimeres de revisió de les que hem anomenat i caracteritzat com les cimeres més progressistes de la història de l'ONU. Totes i cadascuna d'aquestes cimeres suposen en general un desencís, la constatació de l'incompliment de vegades total (cas, per exemple, de la Cimera sobre Desenvolupament Social de Copenhaguen) i, a mesura que els anys noranta s'anaven fent vells, fins i tot de la tornada enrere (cas, per exemple, de la Cimera de la Dona, de Pequín , a Nova York).

En paral·lel, la globalització i la constatació que, si més no, la part de beneficis que pugui comportar no arriben en absolut al món en desenvolupament, ans al contrari, es van assentant clarament com el nou context internacional per excel·lència. Des d'un punt de vista més mediambiental, la no-ratificació i/o els incompliments dels acords de Kyoto del 1997 són un altre indicador en el mateix sentit.

Es podria dir que, pel que fa a aquest àmbit, el segle XX acaba a Seattle amb el fracàs de la reunió corresponent de l'OMC, lligat al naixement del moviment anomenat , malgrat que ambdues coses tenen orígens més antics, per exemple l'any 1994, amb la mateixa creació de l'OMC i la revolta de Chiapas. En aquest punt crec, però, que cal posar sobre la taula que el fracàs de la reunió de l'OMC a Seattle sembla que és, vist amb perspectiva, el resultat de dos fets: de la important pressió efectivament del moviment però també, i gens menyspreablement, de la posició del G77 (nom sota el qual s'ha estructurat un cert reagrupament polític, molt feble i molt contradictori, de més de 120 països en desenvolupament) reforçada, com és característic a l'interior de les reunions d'organitzacions internacionals, per la pressió i, de vegades, la connivència entre aquest grup i les ONG acreditades que continuen optant per la participació . Aquesta anàlisi, que tampoc no és l'objecte ni el subjecte d'aquest escrit, és un altre aprofundiment necessari dins dels nostres esquemes d'interpretació del que està passant al món i de quin paper hi tenen els diversos actors més o menys influents.

L'any 2000 és l'any dels bons propòsits. I l'ONU va fer els seus! Descafeïnats, però! L'Assemblea General Extraordinària, la Cimera del Mil·lenni, va aprovar en la seva declaració els anomenats i coneguts Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni.

Així, quan s'arriba a Johannesburg, a banda dels objectius de Rio, tothom reconeix el conjunt (Rio + Mil·lenni) però remarca més, perquè eren més nous, els objectius del Mil·lenni com el nord de la humanitat en aquests moments. En qualsevol cas, no deixen de ser objectius, massa modestos per a alguns -com jo- i, , sense cap identificació i/o concreció dels mitjans i els camins (econòmics, institucionals, etc.) necessaris per assolir-los.

L'any 2001 necessitarà llibres sencers durant molts anys per ser mínimament digerit. Des de l'eclosió dels anomenats nous moviments socials (el primer Porto Alegre d', els fets de Gènova, entre altres, lligats al moviment , etc.) fins al fracàs més explícitament important d'una Cimera de les Nacions Unides, la de Durban sobre el Racisme, amb l'afegit, no prou valorat encara, d'una ruptura interna important en el moviment de les ONG). I acabant, semblava, pels fets de l'11 de setembre als Estats Units.

Però poques setmanes després d'aquells fets tan importants en tants sentits (i entre altres coses tan socialment desmobilitzadors), a Doha, una ciutat, ben aïllada del món, dels Emirats Àrabs, els ministres dels estats membres de l'OMC arribaven a l'acord que no s'havia assolit a Seattle. Efectivament, els Acords de la Conferència Ministerial de Doha de l'OMC8 són això, l'acord per reobrir una ronda liberalitzadora del comerç mundial, la més important que s'ha plantejat mai i que, a banda del comerç de béns, posarà a la ronda de negociació el comerç de gairebé tot (inclosos serveis tan essencials com són l'educació i la sanitat) (13).

Els acords més desconeguts però en canvi més citats a les discussions i els documents finals de Johannesburg són aquests de Doha. La liberalització del comerç mundial és, segons això, la pedra angular de la nova direcció de la política econòmica mundial. El mercat, més desregulat que mai, serà el marc en el qual es dirimiran els problemes del món (de la pobresa, del medi ambient, de la diversitat cultural també, etc.).

Cinc mesos abans d'arribar a Johannesburg va tenir lloc el darrer pas previ: la Cimera Mundial per al Finançament del Desenvolupament de Monterrey, que va donar lloc a l'anomenat Consens de Monterrey.9

La cimera era, de fet, un mandat de la Cimera del Mil·lenni per concretar, justament, els mitjans, els instruments i els camins per finançar el desenvolupament. I l'anomenat consens (plenament sorgit de les cendres de l'11 de setembre i de les ànsies comercials de Doha), quin és? Els títols de les principals seccions del document del consens ens ho diuen:

  • Mobilitzar recursos internacionals per al desenvolupament: Inversió Estrangera Directa (IEN) i altres fluxos privats.
  • El comerç internacional com una eina per al desenvolupament (és a dir, tirar endavant a tota màquina el camí liberalitzador de Doha).
  • Que s'incrementi l'Ajuda Oficial al Desenvolupament (AOD) fins a arribar al 0,7 % del PIB dels països desenvolupats (no ens sona ja molt rovellat això?). Excepte pel que fa a un llenguatge una mica més progressista pel que fa als temes del deute, el Consens de Monterrey és, doncs, en teoria, el consens en el marc neoliberal internacional.

3. Els resultats oficials de Johannesburg (14)

3.1. Una visió general

Com en tota cimera del sistema de l'ONU, a Johannesburg tenim els dos tipus de resultats més usuals: la Declaració Política i el Pla d'Acció (que pot rebre i ha rebut altres innumerables noms més o menys sinònims: pla d'aplicació, pla d'implementació, etc.). Haurien de ser l'expressió, respectivament, dels objectius polítics (la Declaració) i de les maneres d'intentar assolir-los (el Pla d'Acció).

Una de les característiques que expliquen la naturalesa i bastantes singularitats dels resultats de Johannesburg és que s'hi va arribar sense consens previ. El resultat de les quatre reunions preparatòries (Prepcoms) mundials, la darrera de les quals va ser a escala ministerial i es va celebrar a Bali, es va traduir en una manca d'acord que va quedar ben transparentat i explicat després d'allà. És un exercici ben interessant i pedagògic i, per tant, ben recomanable per a persones que vulguin endinsar-se més en la matèria comparar el document sortit de Bali8 (on entre claudàtors i en negretes es veuen els punts de desacord entre les parts negociadores) i el document final de Johannesburg, per veure justament en quina direcció es van resoldre aquells desacords. Ja hi tornarem.

El fet que Johannesburg comencés marcat per aquest desacord inicial fa que el Pla d'Acció, que ja de per si mateix ha de ser el més important treball i resultat de la cimera, encara ho hagi estat més. Tota la cimera oficial i en part tot Johannesburg va girar entorn a aquest debat que va ocupar la primera setmana de la cimera.

La Declaració Política és, per tant, menys representativa que el que ja sol ser-ho. No va ser mai negociada públicament. Fins minuts després (!) de la seva aprovació formal per part del plenari, el text que tothom tenia era substancialment diferent i substancialment més progressista. I el text final, distribuït després de ser aprovat (!), malgrat que des del meu punt de vista era encara més progressista que el mateix Pla d'Acció, crec que està mancat de tot valor real i, per tant, no el comentaré expressament. Només un brindis al sol: segons aquesta declaració, "el multilateralisme és el futur".

3.2. El Pla d'Acció

Ja acabem de dir que tal com ha de ser, i ha estat especialment en el cas de Johannesburg, el Pla d'Acció és el document resultant oficial fonamental d'una cimera.

L'estructura del document, que actualment està encara en procés d'edició definitiva, recorda molt -i això seria bo- el del programa 21 de Rio. Vegeu en aquest sentit una vegada més la taula 2.

Però potser aquest és un dels únics aspectes bons.

Aquí però també, tots necessitem, una altra vegada, més temps de reflexió i anàlisi. Malgrat haver seguit molt de prop el desenvolupament de la cimera oficial, tampoc no es podia seguir en la seva totalitat per l'escala d'un ser humà individual. Tant en la Prepcom de Bali com a Johannesburg vaig dedicar-me, per tant, a seguir la negociació del pla d'acció en els seus capítols V ("El desenvolupament sostenible en un ón en globalització"), IX ("Mitjans d'execució: finances i comerç") i X ("Marc institucional per al desenvolupament sostenible"), capítols que en el seu conjunt i en el mateix argot interior de la cimera s'agrupaven sota el nom genèric de "governança". Això, en qualsevol cas, també explica clarament el contingut general fonamental d'aquest escrit i del fet que estic impregnat quan faig aquesta primera valoració, insisteixo, necessitada de més temps de perspectiva.

Quina és, però, la principal crítica que segur que es pot fer ja al Pla d'Acció o d'implementació? Doncs justament que no és el que diu ser! Ens tornem a trobar davant d'una llarga exposició d'objectius, sempre a llarg termini (de deu a quinze anys, en els quals passaran tantes coses que moltes podran ser considerades com a excuses perquè finalment no s'hagin assolit aquests objectius, encara que la raó hagi estat que, de fet, no s'hagi intentat mai assolir-los realment), gairebé sempre sense cap mena de quantificació de l'objectiu i, sense cap matís i, valguin les redundàncies, sempre sense cap mena de compromís financer ni institucional explícit i clar.

En aquest sentit, justament el seguiment de la negociació de les parts de governança del Pla d'Acció em permeten afirmar, sens dubte desgraciadament, que el que sí que fa aquest Pla d'Acció, coherentment amb el que s'ha analitzat en l'apartat 2.3, és traspassar al mercat, i a més a més sense cap intenció de regulació d'aquest mercat, la responsabilitat de la solució dels principals problemes socials i ambientals del món! Els estats, sobretot els rics i poderosos, han defugit tot compromís financer i institucional propi en el marc del sistema de l'ONU i, en canvi, les institucions econòmiques i financeres internacionals, l'Organització Mundial del Comerç, sobretot, i els recursos privats esdevenen, pràcticament de manera exclusiva, l'únic marc dins del qual i mitjançant el qual s'afrontin els reptes plantejats (qui sap amb quina garantia que només es faci això, s'afrontin, i sense possibilitat, per tant, que ningú no en pugui demanar comptes a ningú si no és així).

3.3. Els acords de "tipus II: partenarial"

Conscient de la rotunditat amb què he escrit el que he escrit en el paràgraf anterior, el lector necessitarà segurament més elements per agafar el seu propi criteri respecte a aquest punt.

En aquest sentit, el tema dels acords de "tipus II: partenariat" potser l'ajudaran.

És probable que la terminologia amb què quedi aquest tema per al futur sigui fins i tot, finalment, diferent. La terminologia que jo estic emprant és la que va ser utilitzada, primer, a la Prepcom III de Nova York, i després, i desenvolupada allà, a la Prepcom IV de Bali. I segurament és massa il·lustrativa per deixar-la passar a la història.

Els acords de tipus I d'una cimera serien els aprovats com a tal per la cimera: la declaració política, el pla d'acció, etc. Els acords de tipus II serien acords de la cimera, llistats i considerats com a resultats de la cimera, però no aprovats explícitament per la cimera, és a dir, pel plenari de la reunió extraordinària corresponent de l'Assemblea General de les Nacions Unides.

A Bali, aquest tema va provocar una gran controvèrsia. I si més no tothom estava d'acord que calia, com a mínim, una regulació genèrica que inclogués i preveiés els tipus de comptes polítics que haurien de passar aquests acords, quan i davant de qui.

A Johannesburg ens vam trobar que en paral·lel a la cimera oficial, dins del mateix edifici on se celebrava, però també en altres edificis relacionats amb tot el Johannesburg 2002, tenien lloc uns 300 actes de presentació de propostes de partenariat, recollits ja dins del programa d'actes de la cimera oficial, i que ara continuem trobant llistats, explícitament, en la pàgina web oficial de la cimera com a resultats d'aquesta cimera!

Com la paraula -tan maca i sana en si mateixa- indica, aquests són acords entre socis o companys (de l'anglès partners) que habitualment, però no necessàriament, es faran tots junts: governs, empreses, organismes internacionals, universitats, ONG, etc., que es proposaran projectes en la direcció general de la cimera, és a dir, del desenvolupament sostenible.

Més bonic impossible, oi? I la resposta és certament sí, si no fos...! Si no fos perquè no han quedat emmarcats dins dels acords de tipus I; és a dir, no queda clar enlloc quina és la relació, ni si n'hi ha d'haver, entre els objectius aprovats (Declaració Política i Pla d'Acció) de la cimera i els objectius d'aquests acords de partenariat. Si no fos perquè no hauran de donar comptes a ningú, ni al començament (i, per tant, de per què aquest projecte i no un altre, potser més prioritari però potser no tan beneficiós per a algun dels socis) ni al final (dels objectius realment assolits, dels impactes col·laterals, etc.) del desenvolupament d'aquests acords. Si no fos perquè quan el Pla d'Acció diu que s'hauran de trobar fons addicionals preveu, de facto, aquesta possibilitat: la de posar-los en aquests acords de partenariat i no en fons sota algun tipus de institucional públic. Si no fos, en definitiva, perquè ni tan sols una certa regulació genèrica, com l'estudiada a Bali, no ha estat com a mínim considerada a Johannesburg.

Masses "si no fos", des del meu punt de vista, per no ser vistos, clarament, com l'obertura d'una nova via de l'opció per al marc neoliberal com a gairebé ja únic marc de referència de la política internacional. Un nou pas, segur, en la direcció de la privatització de la . També hi tornarem al final d'aquest escrit.

3.4. Altres resultats

D'entre tots els resultats dels quals no puc parlar perquè encara no conec, a banda dels exteriors a la cimera oficial, sí que vull citar aquí els que s'han recollit sota el nom WEHAB (Water and Sanitation, Energy, Health, Agriculture and Biodiversity). Estudis i debats, doncs, sobre alguns dels aspectes clau i més mediambientals del desenvolupament sostenible que són també, i segur que ben interessants i importants, resultats de la cimera oficial que jo no vull deixar, com a mínim, d'esmentar en aquest escrit.

3.5. Una primera visió dels resultats de la cimera des del punt de vista de la mateixa ONU

Continuo pensant que el lector -si és que n'hi ha algun que hagi arribat fins aquí- deu estar convençut que el meu biaix ideològic és tan fort que no hi sé trobar res de bo en els resultats de la cimera oficial.
En aquest cas, jo li suggeriria que tornés a la pàgina web oficial de la cimera i llegís directament i personalment el document "Key outcomes of the summit" (14) elaborat, naturalment, per la mateixa ONU.

A banda d'un molt bonic, encara que ja fins i tot antiquat, i d'una gran lloança als partenariats (l'únic lloc en el qual se citen inversions de dòlars), no hi trobarà gaire cosa més apreciable.
Malgrat això, l'apartat anterior vol deixar ben clar que segur que hi ha un bon nombre de resultats ben positius, no pas en els aspectes que jo vaig tenir l'oportunitat de seguir, però sí evidentment en molts altres aspectes. La mateixa realització de la cimera i la socialització que a escala mundial pot haver suposat per al concepte de desenvolupament sostenible en són, no hi ha cap dubte, exemples ben clars.

4. Algunes valoracions finals dels resultats de la Cimera oficial de Johannesburg

4.1. Johannesburg

En una cimera sobre desenvolupament sostenible hom esperaria que molts dels esforços s'encaminessin en la direcció de millorar la gestió sostenible de -per posar un exemple important- l'aigua (un recurs renovable, escàs i sotmès a molta pressió antropocèntrica). Simplificant però no faltant a la veritat, sobretot a tall d'exemplificació de l'enunciat de l'apartat, Johannesburg ha debatut de fet, o pitjor, s'ha definit ja en part, per què una gestió de l'aigua serà la millor manera de fer-ho.

Així i malgrat el concepte de bé públic en el qual sempre s'ha intentat posar i mantenir l'aigua i altres serveis imprescindibles que ens presta l'ecosistema terraqüi, sembla que també aquí hem de privatitzar. Si seguim per aquest camí acabaran imposant-se els drets de propietat privada sobre l'aigua (que continuo posant com exemple, però no solament com això), perquè el mercat la gestioni el més eficientment possible.

Aquestes són raons que, amb totes les ja comentades i amb les següents -vegeu el darrer apartat 4.3-, ens permeten afirmar com de lluny hem estat d'una cimera que realment avancés cap al desenvolupament sostenible.

4.2. Johannesburg, un pas més dins del marc neoliberal internacional

A Johannesburg hem viscut un pas més de l'hegemonització del que hem anomenat marc neoliberal internacional. De la mà de Doha, les Nacions Unides -l'únic cor possible, actualment, d'un sistema de gestió pública dels problemes mundials-, han consentit, entre Monterrey i Johannesburg, a fer aquest pas.

Ja s'ha comentat prou la constatació anterior i, per tant, no cal insistir-hi més. Però dita o deixada així, ens podria fer arribar a la conclusió que ha estat la mateixa ONU qui l'ha donat i, en canvi, no és així.

Les Nacions Unides són una organització internacional dels seus estats membres que són els que, en l'statu quo actual, tenen sobirania! Els resultats d'una cimera de l'ONU ho són d'un més o menys llarg i complex procés de negociació entre aquests estats. Però tothom té clar que hi ha estats i estats. De fet la negociació, ja a Bali i també a Johannesburg, fou en aquest cas, fonamentalment, una negociació a tres bandes: Estats Units, Unió Europea i G77, amb alguna participació activa, més aviat esporàdica, de països com ara Suïssa, Canadà i Austràlia, i poca cosa més. Però de fet la Unió Europea (UE) ha acabat tenint un paper realment menor. La coneguda manca d'homogeneïtat política i de política exterior comuna justifica, segons els analistes, aquest pobre paper. Per tant, a la pràctica, la negociació real, el desacord de Bali i de la primera setmana de Johannesburg, ho és entre els Estats Units (i el seu unilateralisme actual, entre altres coses) i el reagrupat, però feble i contradictori, G77 (grup de més de 120 països en desenvolupament) més la Xina. I malgrat que no diré que la posició negociadora del G77 més la Xina expressés el seu desacord explícit a fer passos en el marc neoliberal, sí que diré que expressava, en general i d'una manera més , el seu clam per sortir del pou en el qual es troben, i del qual no veuen que puguin sortir dins de l'actual evolució de la política internacional. Però en poques hores del passat diumenge 1 de setembre, els Estats Units s'encarregaven -sense llum i taquígrafs i deixant al marge la UE- de trencar la resistència del G77 més la Xina a fer el pas esmentat.

En resum, crec que tampoc no hi ha gaires dubtes per poder afirmar que Johannesburg és una altra clara victòria dels Estats Units (i, de retruc, de la UE econòmica) i de les seves posicions en política internacional que, bàsicament, passen per consolidar-se com l'única potencia mundial, produint les reformes estructurals internacionals necessàries per als interessos dels seus sectors econòmics, que necessiten continuar expansionant-se per continuar obtenint beneficis i, per tant, fer més gran el mercat per si mateix, sobretot per als seus productes que, a més a més, poden produir llavors en condicions menys socials i ambientals i, per tant, amb més marge de benefici.

4.3. Reflexió final: la globalització, el comerç i el desenvolupament sostenible (15)

El comerç ha estat la base de molts dels avenços més positius en la història de la humanitat. Conceptualment i èticament, la idea d'intercanviar allò que hom fa millor i més eficientment amb el que l'altre fa millor i més eficientment no té cap contraindicació.

Un augment extraordinari del comerç mundial és una de les constatacions, fins i tot definitòria, del que anomenen la globalització.

Ara bé, quan el comerç es torna més especulatiu que real (per exemple quan suposa, de fet, el trasllat d'un producte entre les seves diferents zones de producció més beneficioses, per al marge de benefici), o quan el comerç té impactes col·laterals importants (per exemple, el comerç entre grans distàncies suposa, entre altres coses, uns consums energètics que si els preus de l'energia farien la transacció inviable), o quan el no és realment ajuda (per exemple, la dels excedents de sobreproduccions agrícoles subsidiàries dels països rics i poderosos del món que acaben esmicolant les febles economies locals, de sector primari dels països pobres), llavors, de fet, el comerç es transforma en una de les activitats més insostenibles, de vegades socialment parlat, de vegades ambientalment, de la tan controvertida globalització.

Justament, per tant, la sostenibilitat social, ambiental i econòmica de la vida humana en el planeta requeria, amb tota urgència, que la Cimera de Johannesburg hagués redreçat justament alguns dels camins més danyosos per a la mateixa humanitat. En la mesura que, en el fons, el que ha acabat fent és, sobretot, validar les posicions que afavoreixen més les tendències més insostenibles de la globalització existent, menys ha estat una cimera per a la sostenibilitat.

Per tant i naturalment, segur que a Johannesburg s'han fet passos endavant, però, de moment, el "pas endavant" ha anat acompanyat per "dos passos enrere".

Referències

1 Universitat Politècnica de Catalunya (http://www.upc.es).
2 "Ubuntu" és una antiga paraula africana per designar humanitat -compartir, tenir en compte i estar en harmonia amb tota la creació-; com a ideal promou la cooperació entre individus, cultures i nacions. El Fòrum Mundial UBUNTU fou creat a Barcelona, en el període 2001-2002, com a resposta a una crida feta per Federico Mayor Zaragoza, amb el suport de les institucions catalanes (http://www.ubuntu.upc.es).
3 Una iniciativa del Centre UNESCO de Catalunya (http://www.unescocat.org) i de la càtedra UNESCO a la UPC en Tecnologia, Desenvolupament Sostenible, Desequilibris i Canvi Global (http://www.catunesco.upc.es).
4 Josep Xercavins i Valls, , La Vanguardia (25-11-01), p. 34-35.
5 Aquests objectius quedaven clarament establerts en la resolució de l'Assemblea General de l'ONU que, el desembre de 2000, convocava la Cimera de Johannesburg. .
6 http://ubuntu.upc.es/pag.php?lg=cat&sec=biblio&p=intro o de les Nacions Unides.
7 Josep Xercavins i Valls, , La Vanguardia (04-07-02), p. 34.
8 Els informes sobre , traduïts i editats a Catalunya pel Centre UNESCO de Catalunya, i realitzats des dels anys vuitanta pel WI (Worldwatch Institut) ens han dotat, entre moltes altres coses, amb aquest llenguatge.
9 http://www.johannesburgsummit.org/ (pàgina web oficial de l'ONU sobre la cimera).
10 http://ubuntu.upc.es/pag.php?lg=cat&sec=biblio&p=intro
11 http://www.wto.org/wto/english/thewto_e/minist_e/
min01_e/mindecl_e.htm
12 http://www.un.org/esa/ffd/0302finalMonterreyConsensus.pdf
13 Susan George, , ATTAC, Editorial Icària, 2002.
14 http://www.johannesburgsummit.org/html/documents/ summit_docs/2009_keyoutcomes_commitments.doc
15 Martin Khor, Globalisation & The Crisis of Sustainable Development, Third World Network, 2001


 
Fòrum de debat
 

Medi Ambient. Tecnologia i Cultura no s'identifica necessàriament amb l'opinió que expressen els articles signats
© Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya
DL: B-44071-91
ISSN:  1130-4022