![]() |
![]() |
|
|
Catalunya a Johannesburg Ramon Espadaler Teniu a les vostres
mans el número 33 de la ja tradicional revista Tecnologia i Cultura
que, des de fa més de deu anys, edita el Departament de Medi Ambient. Hem volgut dedicar
aquest número a la valoració de la Cimera de Johannesburg,
assumint el risc de fer-ho tot just acabada i, per tant, amb algun dels
documents encara en versió provisional. Tanmateix, creiem que d'aquesta
manera som coherents amb la informació que, sobre aquesta trobada,
hem anat donant puntualment, dia a dia, a través del web del Departament
i que ara completem amb l'anàlisi de prestigiosos especialistes. No entrarem, per tant,
a fer-ne un examen del que podia haver estat o del que finalment s'ha
acordat; només, en tot cas, farem esment d'alguns aspectes que
considerem suggeridors. Més enllà
dels acords dels governs, aquesta cimera ha estat la del que tot sovint
anomenem societat civil, com també d'una elit empresarial que s'ha
posicionat clarament a favor del desenvolupament sostenible, amb compromisos
concrets, com ara el de la lluita contra el canvi climàtic, o presentar-se
a World Business Council conjuntament amb Greenpeace. Johannesburg ha estat,
també, la confirmació del multilateralisme com a fórmula
de futur: més de 220 accions de societats de cooperació
(partnership) generada entre governs, empreses i ONG ho testimonien. I Johannesburg ha
estat per a Catalunya la cimera de les unitats polítiques no estatals. El plantejament inicial
fou precisament el que dóna resposta al primer punt. Per què
un govern com el de la Generalitat, que té àmplies competències
en matèria mediambiental i és el responsable d'aplicar les
directrius que es van fixant, no pot participar en el procés d'elaboració
de la presa de decisions? El creixent procés
de globalització està donant dos tipus de resposta, aparentment
contradictòries pel que fa a l'àmbit de la governabilitat:
d'una banda, la recerca i la proposta d'estructures més universals
amb poder de decisió i, de l'altra, una necessitat que les polítiques
es facin en l'àmbit més proper al ciutadà. I de fet,
aquest tema, el de la governança, junt amb el de la pobresa han
estat dos ítems recurrents en gairebé totes les intervencions
i els fòrums de discussió de Johannesburg. La delegació
de la Generalitat va defensar amb èxit que els governs d'àmbit
regional com el nostre són els més idonis per desenvolupar
una política mediambiental amb un grau d'eficiència i de
participació ciutadana més alt, a la vegada que es poden
constituir com a veritables laboratoris d'experiències de presa
de decisions en matèria de desenvolupament sostenible, aplicables
a àmbits supranacionals. El resultat ha estat
la creació d'una xarxa, amb representació dels cinc continents,
que no tan sols comparteix aquests criteris, sinó que a més
a més pot constituir una eina magnífica per elaborar programes
de cooperació internacional en matèria ambiental, camp en
el qual el Govern de la Generalitat ha manifestat el seu compromís
ferm incrementant notablement el pressupost destinat a aquesta finalitat. |