Fòrum de debat Núm. 25 - gener 2000 

Ecologia i gestió de l’aigua a Catalunya

Narcís Prat
Departament d’Ecologia, Universitat de Barcelona
 
 

Tradicionalment, la gestió de l’aigua ha anat dirigida a cobrir un dèficit sempre creixent amb noves ofertes d’aigua. Cal substituir aquest model per un basat en l’ús racional i sostenible del recurs i en la protecció del medi, tal com preveuen les noves lleis en aquest àmbit. En efecte, la gestió hídrica del futur més immediat rau en satisfer alhora els usos humans i les necessitats ambientals. Per tenir èxit en aquesta tasca, cal examinar per què la gestió del passat ha resultat insatisfactòria i quina és la millor estratègia de gestió per a un país petit, mediterrani i molt actiu com és el nostre.
 
 

A les portes del tercer mil·lenni, la gestió de l’aigua a Catalunya i Europa es troba en un moment decisiu que es reflexa en propers canvis importants en l’ordenament jurídic. A Catalunya amb una llei que tot just s’acaba d’aprovar (la Llei d’ordenació, gestió i tributació de l’aigua), a Espanya amb la reforma de la Llei d’aigües i, finalment, a Europa en la propera aprovació de la Directiva Marc de l’aigua. A totes tres lleis surten les mateixes paraules clau, «ús racional i sostenible de l’aigua»; «preservació, protecció i millora del medi» o «manteniment o millora de l’estat ecològic». L’objectiu de la gestió per al proper mil·lenni se centra tant en garantir el recurs com en fer-ho mantenint o millorant l’estat ecològic dels ecosistemes aquàtics.

La gestió de l’aigua a Catalunya: noves perspectives, vells problemes

Fins ben endinsat el segle XX l’únic objectiu de la gestió de l’aigua a Catalunya i Espanya va ésser garantir la disponibilitat del recurs fos com fos, anant-lo a buscar on calgués (estratègia de l’oferta), desprès s’hi afegí la preocupació per la qualitat de l’aigua com a beguda (recurs en condicions) mentre que els problemes ambientals lligats a la sobreexplotació dels recursos i la degradació dels ecosistemes aquàtics han començat a preocupar-nos ara fa ben poc quan el sanejament mitjançant depuradores no s’ha vist com un fre al creixement sinó com una necessitat. Per al proper mil·lenni la gestió de l’aigua sembla que tindrà com a eix central la preservació del medi sense oblidar el dret de totes les persones a tenir una garantia de quantitat i qualitat en l’abastament d’aigua.
Ens podríem preguntat si a Catalunya, un país mediterrani amb pluges escadusseres i irregulars, és possible establir una política de gestió de l’aigua que tingui el medi com a preocupació fonamental. Podem realment garantir bons nivells d’abastament de qualitat i alhora tenir uns rius amb bon estat ecològic?
Catalunya és un país amb molta activitat industrial i amb un ús de l’aigua intens quan els recursos són limitats i hi ha una forta competència pels recursos, ja sigui entre els diferents usuaris com entre aquests i el medi. Com a conseqüència els ecosistemes naturals han patit una degradació important tant per la sobreexplotació dels recursos com pels usos que se’n fan de l’aigua amb la contaminació associada. Per això, i tot l’esforç fet per sanejar les aigües, tenim molt problemes en la restauració de l’estat ecològic dels nostres ecosistemes aquàtics fins al moment.
D’altra banda Catalunya és un país molt extens i la problemàtica de l’aigua no és la mateixa a les zones d’agricultura de regadiu que a les zones urbanes i industrials. En conjunt a Catalunya, segons els plans hidrològics de les conques internes i de l’Ebre, la demanda urbana i industrial és una tercera part de l’agrícola (1.039 hm3/any comparat amb 2.522 hm3/any) però aquests valors són molt diferents si comparem la conca del Segre amb una demanda agrícola de 846 hm3/any i la domèstica i industrial de només 41 hm3 amb el Baix Llobregat, on aquestes proporcions s’inverteixen (50 hm3/any agrícoles i 527 hm3/any  domèstics i industrials). La diferent distribució de recursos i demandes ja ha generat varis transvasaments, com el del Ter a la regió de Barcelona o la de l’Ebre al Camp de Tarragona.
Fins ara la gestió de l’aigua ha anat dirigida a cobrir un dèficit sempre creixent amb noves ofertes d’aigua. Aquest model no pot continuar sent el mateix en el futur. Caldrà substituir-lo per un model diferent d’acord amb el que preveuen les normes esmentades a l’inici d’aquest treball. Si el futur que ens arriba és la gestió per satisfer alhora els usos i les necessitats ambientals, cal que examinem per què el passat ha resultat insatisfactori i quina és la millor estratègia de gestió per a un país petit, mediterrani i molt actiu.

Lliçons del passat proper: el Pla de sanejament de Catalunya

Un esforç important
Catalunya s’ha destacat pel seu impuls en implementar un Pla de sanejament dirigit a complir la directiva europea sobre depuració de les aigües que preveia que el sanejament de les ciutats amb més de 2.000 habitants fos realitzat abans de l’any 2000. Aquest esforç s’ha posat com a exemple per a molts països mediterranis i s’ha realitzat mitjançant l’impuls d’una entitat creada només per a això: la Junta de Sanejament adscrita al Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya. Aquesta entitat ha editat recentment un balanç de la seva acció de sanejament des de l’any 1992 a l’any 1998. Els números són prou importants. De 90 depuradores en servei i 53 en construcció s’ha passat a 210 funcionant i 48 en construcció a més de 39 previstes, fins arribar a les 297 grans depuradores que estaran en funcionament el 2001. Pels pobles amb menys de 2.000 habitants equivalents (encara pendents de sanejament) es preveuen construir fins a 1.700 sistemes de tractament d’aigües residuals entre el 2001 i el 2005 i així completar el Pla de sanejament de Catalunya. També se’ns informa en l'opuscle del Programa de tractament de fangs, encara avui en dia enviat principalment a abocadors o al mar (més de 125.000 t/any), però que es preveu compostar o assecar tèrmicament abans del 2001, instal·lant sistemes de cogeneració a les grans depuradores (fins a una potència de 80 MW).
També en el treball esmentat hi ha una informació dels resultats del Programa de sanejament d’aigües industrials, on s’ha reduït la càrrega contaminant que cal tractar des de 82.564 t de DQO/any fins a 44.875, essent la reducció més important aquella que s'abocava a la llera pública (de 63.141 a 18.421 t/any). Per això s’han fet a les indústries catalanes 436 PDG (Programes de descontaminació gradual), i s’han donat 516 subvencions a empreses per adequar els seus sistemes de sanejament o pretractrament. Finalment se’ns informa que l’any passat es van fer 8.466 inspeccions a empreses.

Els resultats: millors i pitjors
El resultat d’aquest esforç s’ha avaluat per part de la Junta de Sanejament mitjançant l’índex ISQUA, un índex de qualitat de l’aigua que varia entre 0 i 100 i que utilitza 5 paràmetres fisicoquímics, la temperatura, la DQO, les matèries en suspensió, l’oxigen dissolt i la conductivitat. De l’any 1992 a l’any 1998 s’ha passat de 55 a 143 punts de control. Segons aquest índex fisicoquímic la qualitat de les aigües dels rius catalans ha millorat molt. Si ens fixem en els rius Foix, Tordera, Besòs i Llobregat (que tradicionalment han estat els més contaminats de Catalunya) la recuperació, segons aquest índex, és espectacular com es pot veure a la Taula 1 on hem agrupat en 5 categories els punts mostrejats en aquells dos anys, tot i que el nombre de punts mostrejats el 1992 era molt baix. Partint d’aquesta taula hom podria mostrar-se molt satisfet del resultat de la política de sanejament i pensar que els nostres rius estat nets i plens de vida.
Per tal de corroborar aquesta visió de la recuperació dels rius Tordera, Besòs, Llobregat i Foix, hem comparat les dades de l’ISQUA amb les de la qualitat biològica dels mateixos rius extretes de l’estudi que realitza l’equip ECOBILL de la Universitat de Barcelona per encàrrec de l’Àrea del Medi Ambient de la Diputació de Barcelona sobre la seva qualitat ecològica. En aquest estudi s’utilitza un índex biològic, l’índex FBILL, que usa els organismes macroinvertebrats (o sigui insectes, cargols etc., de mida superior a 250 micres) com a indicadors de la qualitat de l’aigua. EL seu valor fluctua entre 0 (qualitat pèssima) i 10 (excel·lent). A la Figura 1 s’indica en un mapa la qualitat biològica dels quatre rius en tots els punts mostrejats l’estiu del 1998.

Com es pot veure a la Taula 1 i a la Figura 1 encara queden força punts de qualitat biològica pèssima als nostres rius (valors inferiors termèdia (FBILL entre 54-5) o sigui que de rius contaminats n’hi ha un 18%, mentre que de llocs on la comunitat biològica no es diferencia massa de la natural n’hi ha només un 37% (mentre l’ISQUA apuja aquest valor fins a un 52%). Tanmateix els punts que ea FBILL 4), fins a un 15% dels punts estudiats, especialment a la part més baixa dels rius i molts estan al Besòs, mentre que segons l’ISQUA només un 5% dels punts es trobarien en aquesta situació. De la categoria intermèdia (FBILL entre 54-5) o sigui que de rius contaminats n’hi ha un 18%, mentre que de llocs on la comunitat biològica no es diferencia massa de la natural n’hi ha només un 37% (mentre l’ISQUA apuja aquest valor fins a un 52%). Tanmateix els punts que es troben a la categoria de FBILL 6-7 no vol dir que estiguin en bones condicions, molt d'ells tenen un grau important d'alteració (sobretot eutròfia). Els valors de l’índex fisicoquímic no informen adequadament de la qualitat ecològica de l’aigua dels rius i la relitat és que el Pla de sanejament pot haver millorat la qualitat fisicoquímica dels rius catalans, però no ha assolit el mateix grau de regeneració de la seva qualitat biològica.


 
 

Clic per ampliar Figura 1

Les raons de la diferència
L’objectiu de l’actual Pla de sanejament ha esta complir la directiva sobre depuració d’aigües que fixa només dos paràmetres de mesura de l’eficàcia del sanejament, la DBO i els sòlids en suspensió, que han de ser inferiors a 25 ppm a la sortida de depuradora. El Pla per complir aquesta directiva ha consistit en construir ràpidament infraestructures (col·lectors, depuradores), prevaler la rapidesa i obviar el fet que el medi receptor són rius mediterranis amb cabals molt baixos o nuls, de vegades. Les diferències es deuen també que l’índex químic emprat per mesurar l’eficàcia del Pla (ISQUA) no és una bona mesura de la qualitat de l’aigua dels ecosistemes fluvials, la qual s'ha de mesurar amb indicadors biològics com es reconeix a la Proposta de la Directiva marc sobre les aigües.
Tot i que cal reconèixer l'esforç important realitzat en els darrers anys i una millora en les condicions biològiques d’alguns rius gràcies al sanejament, (l’any 1992 el nombre de punts inclosos en la categoria de contaminats, o sigui índex biològic 5 o inferior en els quatre rius estudiats era de fins a un 50%), la situació no es pot considerar satisfactòria, sobretot si es té en compte la milionària inversió que s’ha fet (fins a 400.00 milions per any).
El fet que els rius mediterranis, com el Besòs o el Foix, no hagin recuperat la qualitat de les aigües es deu a diversos factors però dos són molt importants:
• La falta de dilució del cabal abocat per les depuradores.
• Les elevades concentracions d’amoni que aquestes (fins i tot les biològiques) aboquen als rius.
El disseny del Pla de sanejament de Catalunya va oblidar que l’amoni amb pH elevats es transforma en amoníac el qual és enormement tòxic en concentracions molt baixes i això significa que els peixos i la majoria de macroinvertebrats es poden morir en valors tan baixos d’amoni, com d’1 ppm, mentre algunes depuradores aboquen al medi valors tan alts com 20 o 30 ppm. Per això no s’ha recuperat la fauna piscícola i invertebrada de la majoria dels trams baixos del Besòs, Congost, Tenes, Ripoll o de la riera de Rubí o la del Gurri aigües avall de la depuradora de Vic.
El paper clau de l’amoni es pot veure a tots els trams de riu posteriors a les grans depuradores biològiques que s’han construït els darrers anys a les parts baixes del Besòs, el Foix i el Llobregat. A la Taula 2 es presenta la llista de les deu primeres depuradores en cost d’explotació (segons l’avanç del pressupost del 1999 de la JS) i es computen els seus efectes al medi. Totes les depuradores citades són actualment biològiques, excepte la de Sant Adrià del Besòs que és fisicoquímica.
En aquestes grans depuradores hi ha problemes de funcionament per la barreja d’aigües industrials i domèstiques que dificulta el sanejament (és fàcil fer funcionar la depuradora de Ribes de Freser, per exemple, però més complicat la d’Igualada). El problema de fons, però, és de disseny (no s’ha pensat en els nivells d’amoni de sortida com un problema) i que no s’han tingut en compte que el medi receptor moltes vegades és un riu sec o sense capacitat de dilució, cosa que impossibilita la regeneració de l’ecosistema aquàtic. Es pot dir que molts rius catalans neixen avui a les depuradores (el Congost a la depuradora de Centelles i després a la de Granollers, el Ripoll a la de Sant Llorenç Savall i de nou a la de Castellar del Vallés, la riera de Caldes a la depuradora de Caldes de Montbui, el Foix a la depuradora de Vilafranca del Penedès, la riera de Rubí a la depuradora de Terrassa, etc.).
Les grans depuradores biològiques catalanes deixen l’aigua amb una DBO i DQO i un contingut d’amoni amb valors entre 5 i 10 vegades superiors als que es troben en qualsevol riu (que no haurien de superar els 5, 10 i 0,5 ppm respectivament dels tres paràmetres esmentats). Per tant es requeriria un cabal en el riu que permetés la seva dilució i autodepuració. Aquest no és el cas dels rius mediterranis, sempre de cabal migrat i per això el model de Pla de sanejament actual no garanteix la recuperació dels nostres rius, tot i les millores que hi ha hagut en alguns d’ells. En resum, el balanç del sanejament de Catalunya no és tan optimista ni tan satisfactori com pugui semblar en l’opuscle que la Junta ha editat. Les millores en alguns rius no poden amagar una decepció important pel que fa a la recuperació de la vida als rius (molts polítics i gestors no han pogut complir la seva promesa de banyar-se a sota de les depuradores que han inaugurat).

L’estat ecològic, molt més que la qualitat de l’aigua

Els rius com a ecosistemes aquàtics són molt més que la vida a l’aigua, ja que les de la seva ribera són tant o més importants que les comunitats aquàtiques. La ribera és la franja inundable prop del riu que va des del canal d’aigües baixes fins a la zona on arriben les inundacions més importants i per això la vegetació és especial, lligada a la presència de l’aigua a la qual els arbres poden accedir mitjançant les seves arrels. El sistema de ribera és un veritable cau de biodiversitat i un element clau com a corredor biològic de contacte entre els diferents ecosistemes de Catalunya. Aquestes són un veritable corredor biològic que garanteixen que els espais protegits a Catalunya no esdevinguin illes enmig d’un sistema urbà o semiurbà.
Per això, la qualificació de la ribera té una rellevància molt gran en el càlcul de l’estat ecològic dels rius. Per als rius mediterranis, hem dissenyat un índex que qualifica l’ecosistema de ribera amb valors entre 0 i 100 (índex QBR). A aquesta puntuació s’hi arriba considerant quatre característiques del sistema de ribera (cada una d’elles valorada en 25 punts). Les característiques que cal mesurar són:
• La cobertura de la vegetació. Una bona cobertura significarà que no existeixen alteracions que impedeixen de forma continuada el creixement de la comunitat vegetal.
• L’estructura. Es tracta d’avaluar la complexitat estructural de la vegetació i es pot dir que és una avaluació indirecta de la biodiversitat del sistema.
• La potencialitat del sistema per tenir una varietat important d’arbres de ribera, una mesura de la complexitat del sistema que cal ponderar per cada tipus geomorfològics diferents de riu. Inclou una mesura de naturalitat segons les espècies trobades siguin autòctones o introduïdes.
• L’alteració del canal fluvial de forma permanent per l’home, valorant la presència d’infraestructures en el tram estudiat.
La manera de calcular aquest índex i la seva aplicació al Llobregat, Foix, Tordera i Besòs es pot trobar de forma detallada a altres publicacions (veure bibliografia). Segons el valor de l’índex tenim cinc  rangs de qualitat que són:
• Bosc de ribera sense alteracions, qualitat molt bona, estat natural:  valors > 95
• Inici d’alteració, qualitat bona: 75-90
• Alteració important, qualitat regular: 55-70
• Forta degradació, qualitat dolenta: 30-50
• Degradació extrema, qualitat pèssima:  valors <35
Emprant les dades dels estudis realitzats pel Departament d’Ecologia per a l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, es pot fer una avaluació de la situació de les riberes als quatre rius esmentats. Com es pot veure a la Taula 3 la situació dels boscos de ribera als rius estudiats és en general dolenta ja que gairebé un 60% dels llocs visitats tenen un valor del QBR molt dolent o pèssim i només un 7% es poden qualificar com en estat natural. A la Figura 2 es presenta un mapa amb el valor del QBR en els mateixos punts en què es va estudiar la qualitat biològica. Com es veu les parts baixes estan en una situació pèssima pel que fa el bosc de ribera (alta volta colors taronges o vermells), però també en algunes parts altes els valors són relativament baixos. La degradació de les riberes es deu a diferents causes: la urbanització dels marges, l’extracció d’àrids, la ramaderia intensiva prop del riu o l’excessiva freqüentació. Fins i tot de vegades la Junta de Sanejament ha construït els col·lectors pel mig del riu destruint l’ecosistema de ribera. D’altres vegades la pròpia administració (i especialment la Junta d’Aigües) s’encarrega d’impossibilitar la regeneració de les riberes amb les seves actuacions de canalització o de neteja de rius per evitar els problemes de les inundacions ja que es considera que els arbres poden obstruir els ponts i per això el millor és tallar els arbres (en canvi no s’ha considerat que la culpa la poden tenir els ponts que no estan ben fets). La conservació dels rius com a ecosistemes requereix que el sistema de ribera tingui un bon estat de salut,  i per tant s’han de tenir en compte quan s’ha de definir l’estat ecològic dels rius.

L’estat ecològic dels rius mediterranis

La mesura de l’estat ecològic dels rius requereix un índex integrador que ens defineixi la qualitat ecològica global de l’ecosistema aquàtic. El concepte d’estat ecològic s’origina a la Proposta de directiva marc sobre les aigües de la Comissió de la Unió Europea de 1997 (COM(97) 49 final. 1997) i és un concepte administratiu que recull altres idees anteriors pròpies de la literatura científica, com els de salut de l’ecosistema (Munawar) o la integritat ecològica (Karr), per exemple. Com hem dit repetidament determinar l’estat ecològic és un dels elements claus de la Proposta de directiva de 1997 i per tant és la perspectiva clau per a la gestió de l’aigua per a l’inici del proper segle. La definició de l’estat ecològic es pot llegir al preàmbul de la pròpia Llei d’ordenació, gestió i tributació de l’aigua i també a la Reforma de la Ley de aguas. Diu la Llei:
«5) Estat ecològic: una expressió de la qualitat de l’estructura i el funcionament dels ecosistemes aquàtics associats a les aigües superficials. Té en compte la naturalesa fisicoquímica de l’aigua i els sediments, les característiques del flux de l’aigua i l’estructura física de la massa d’aigua, però se centra en la condició dels elements biològics de l’ecosistema.»
Aquesta és la primera vegada que de forma clara queda reflectida en una llei la importància dels seus components biològics per establir quina és la qualitat del sistema. En el futur caldrà, doncs,  analitzar la qualitat global del sistema aquàtic, o sigui, determinar el seu estat ecològic. Els esforços realitzats per a la millora de la qualitat dels ecosistemes (com el sanejament o les actuacions de restauració de les lleres) o les accions en sentit contrari (sanejament incomplet, canalitzacions, extraccions d’àrids, etc.) es valoraran atenent sobretot a la comunitat d’organismes aquàtics, incloent la situació de les riberes.
És evident que la valoració de l’estat ecològic serà relativament complex i seran necessaris equips de gent de diverses disciplines per fer-ho. S’han d’estudiar totes les comunitats aquàtiques (plantes, invertebrats, peixos, altres vertebrats), les riberes (vegetació, estructura) identificar els paràmetres fisicoquímics claus i, fins i tot la, geomorfologia del riu. La mateixa Proposta de directiva europea no ha desenvolupat encara la manera de fer-ho i sembla que deixarà que cada país ho faci seguint un sistema propi però que es pugui comparar amb el dels altres.
Una primera aproximació al problema es pot fer utilitzant un índex de caracterització ràpida que tingui en compte les diferents parts de l’ecosistema. Això és el que hem fet el grup de recerca ECOBILL de la Universitat de Barcelona en col·laboració amb l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, del Consorci de la Conca del Besòs, del laboratori de Sant Joan Despí d’SGABSA, de la Mancomunitat de Municipis del Penedès-Garraf i de la Fundació Rectoria Vella de Sant Celoni. Hem elaborat un índex de qualitat integrada de la qualitat de l’ecosistema fluvial que pertany a la família dels índexs d'avaluació ràpida de la qualitat de l'aigua, ja que fa una valoració de l’estat ecològic del sistema de forma ràpida i simple utilitzant dos atributs de la zona mostrejada:
• L’índex de qualitat biològica FBILL basat en els macroinvertebrats.
• L'índex QBR que valora l’estat de conservació de les riberes.
La metodologia és molt senzilla: una vegada calculat l'índex biològic FBILL i el QBR, l'estat ecològic s'obté amb el valor dels dos índexs, tal com apareix a la Taula 4. Amb aquesta taula podem establir cinc nivells d’estat ecològic del riu d’acord amb la situació conjunta de la qualitat biològica de les aigües i de les característiques de la ribera.
En el cas dels rius Tordera, Besòs, Llobregat i Foix, les dades globals del seu estat ecològic el 1998 es poden trobar a la Taula 5. Com es pot veure dels 81 punts valorats en els quatre rius, 42 (més de la meitat) es troben en un estat ecològic dolent o pèssim i només 13 es poden considerar en estat natural. Aquests corresponen sobretot a les capçaleres del Llobregat i el Foix i als punts del Besòs i el Tordera que es troben dins el Parc Natural del Montseny. Els que estan en situació més crítica són els corresponents a les parts baixes de tots els rius, tant per la degradació de les riberes com per la situació de la qualitat de l’aigua, encara no depurada correctament o afectats per derivacions de cabals o per falta de dilució.
A la Figura 3 hem fet un resum de l’estat ecològic dels quatre rius, d’acord amb les dades recollides fins ara on hem considerat a més de les característiques biològiques de l’aigua i la ribera, alguns paràmetres fisicoquímics (com l’amoni o els nutrients). Hem establert unes àrees que mostren les zones amb estat pèssim (gris fosc), molt dolent (gris), dolent (gris clar), regular (blau cel) i bo (blau fosc) i que reflexa la situació en què es troben els quatre rius esmentats, que són els que presenten una problemàtica més important de contaminació. Els rius mediterranis de poc cabal amb molta pressió humana i sense ser valorats com a ecosistemes són molts difícils de recuperar, fins ara no ho hem aconseguit, però cal insistir per arribar a una situació en la qual podrem afirmar que tenim rius vius.
Hem de recordar que en aquesta avaluació encara no s’han inclòs altres característiques dels rius que s’hauran de mesurar en el futur, com ara la població de peixos i la presència d’espècies introduïdes als rius com els crancs americans, cosa que podria fer que alguns punts de qualitat bona o regular encara empitjoressin la seva situació.

Clic per ampliar Figura 2
 


Clic per ampliar Figura 3


L’aigua com a recurs, gestió de l’oferta o estratègia ecosistèmica?

L’estat ecològic deficient de la majoria dels rius mediterranis s’explica per molts motius, però un motiu clau és la forta explotació dels recursos que s’utilitzen per abastar la població, per regar o per produir energia elèctrica (és especialment important l’efecte de les minicentrals). Com a conseqüència alguns rius baixen totalment secs o tenen cabals molt migrats. La major part del problema es deu al fort consum d’aigua que tenen les poblacions costaneres i industrials de Catalunya i sobretot a la gran concentració de la població i l’activitat industrial a la regió de Barcelona. Els transvasaments fets fins ara (del Ter, de l’Ebre) ho han estat per satisfer la set de les ciutats i les indústries i els que es planegen per al futur també van dirigits a apaivagar els dèficits que s’estimen que es produiran en el futur. Si els rius es queden secs o amb cabals migrats per la captació excessiva d’aigua, el seu estat ecològic serà molt dolent per causa que el riu ha deixat de ser-ho (en el moment que s’ha assecat) o que no pot digerir la contaminació que se li aboca. Realment fa falta tanta aigua que és impossible millorar la salut dels nostres ecosistemes sense un nou transvasament d’aigua a la regió de Barcelona?

Les previsions de futur seguint l’estratègia de l’oferta
L’aigua que proveeix la regió de Barcelona prové de tres fonts diferents, d’una banda aigües subterrànies dels pous, municipals o de les companyies d’aigua, d’altra les aigües superficials captades al riu Llobregat i finalment les aigües del Ter. Tot el sistema està connectat per una xarxa regional extensa que abasta fins a 4 milions i mig d’habitants i pot obtenir uns recursos mitjans anuals de prop de 499 hm3 dels quals 173 hm3 provenen de fonts subterrànies, 100 hm3 del riu Llobregat captades a Sant Joan Despí (Agbar) i la resta de la xarxa ATLL (del Llobregat a Abrera i del Ter provinents de El Pasteral i potabilitzades a Cardedeu). Actualment a la regió de Barcelona augmenta el consum a la corona exterior metropolitana (increments de fins al 29% al Maresme els anys 1992-1995), mentre que disminueix a l’àrea central (disminucions de fins el 13,73% a l’àmbit de l’entitat metropolitana entre 1991 i 1996).
Què s’esdevindrà en el futur? Com que per llei l’abastament de la regió de Barcelona recau fins ara en ATLL (Aigües Ter-Llobregat, una empresa pública), aquesta ha fet una previsió de futur per a l’any 2025 basada en les següents premisses:
• Increment de la població en mig milió de persones.
• Increment del consum per càpita.
• Ja no és possible fer més estalvis.
• L’aigua del Llobregat és de mala qualitat i s’ha de disminuir el seu consum per a la població.
• Hi ha sobreexplotació dels recursos subterranis i per tant s’ha de disminuir el consum d’aigua de pous.
• Cal augmentar el cabal ecològic del Ter i del Llobregat fins al mar.
Així s’arriba a la conclusió que cal portar recursos addicionals com es dedueix del balanç de la Taula 5 elaborada a partir dels estudis d’ATLL publicats el 1999. En aquesta taula es descriuen tres escenaris, el primer (2025a) suposa reduir la sobreexplotació dels aqüífers mantenint la potabilització de l’aigua a Sant Joan Despí i augmentant el consum per al creixement de la població. En el segon (2025b), es manté l’escenari de creixement i els supòsits anteriors i a més s’elimina la potabilització de Sant Joan Despí per la manca de qualitat de l’aigua. Finalment en el tercer escenari (2025c) es programa una contenció del consum però es disminueix l’explotació dels pous i s’elimina la captació a Sant Joan Despí per la manca de qualitat.  En tots els casos es conclou que fa falta més aigua i calen recursos addicionals o sigui que ens cal un nou transvasament. Aquests valors han estat els que s’han utilitzat per demanar el transvasament de les aigües del Roine a Catalunya d’entre 10 i 15 m3/seg.

El control de la demanda i possibilitats d’una gestió alternativa
Els arguments de demanda creixent per la necessitat de no sobreexplotar els pous, millora de la qualitat, garantia d’abastament o assegurar uns cabals ambientals semblen molt raonables i podríem pensar que un nou transvasament és imprescindible. Però trobem a faltar en aquestes xifres algunes consideracions que podrien moderar el consum i no queda clar si es pot estalviar aigua o és possible la reutilització de les aigües depurades per a usos municipals o industrials. Hem fet un càlcul alternatiu de la despesa d’aigua a la regió de Barcelona emprant una estratègia de sostenibilitat o gestió ecosistèmica (Taula 6). Aquesta es basa en:
• Explotació sostenible dels recursos subterranis, acceptant com diu ATLL una disminució de l’explotació des de 173 a 92 hm3/any, tot i que s’hauria d’estudiar millor aquesta xifra que està basada en una enquesta realitzada a les companyies d’aigua.
• Estalvi industrial. Segons l’estudi encarregat per ATLL hi ha una possibilitat d’estalvi addicional a la indústria que s’ha avaluat com a màxim en 20 hm3/any. Acceptem aquest valor com un mínim que descomptem de la despesa industrial actual (de 156 a 136 hm3/any).
• Estalvi domèstic. En aquest sentit, amb unes dades d'un estudi de Madrid, ATLL l’avalua en 62 hm3/any, però considera que és molt complicat assolir-ho i no ho té en compte en el seu balanç final. Pel que fa a les pèrdues, es calcula que avui la xarxa té només un 10% de pèrdues reals pel que es considera inviable econòmicament fer estalvis addicionals. Com que en l’estratègia ecosistèmica fixem un valor de 150 l/persona/dia, l’estalvi i la disminució de pèrdues ja queden inclosos en aquest valor i per això no els considerem de forma individualitzada a la Taula 6.
• Qualitat. Eliminar la potabilitzadora del Baix Llobregat per la salinitat elevada de l’aigua no és una mesura sostenible (s’han de consumir els recursos de la pròpia conca). Amb accions no massa cares es podria reduir i disminuir la salinitat a menys de la meitat (control de les aportacions a la riera del Fusteret a Súria i altres aportacions dels runams de Sallent) com ja ha estat proposat per la pròpia Agbar. Mantenim els 100 hm3/any com a recurs que s’ha d’utilitzar en el nostre balanç alternatiu de la Taula 6.
• Cabals ecològics. La problemàtica dels cabals ecològics és complexa i en els rius Llobregat i Ter no es pot separar de la presència de minicentrals que deriven els cabals. Els 3 m3/seg actualment previstos a la pròpia legislació que haurien de circular pel baix Ter farien que el riu tingués una qualitat ecològica acceptable si no hi haguessin les minicentrals que deriven l’aigua. Aquest problema s’ha de solucionar regulant les extraccions de les minicentrals i fixant un cabal de compensació al riu per a cada tram. En el cas del Llobregat, a més, es podria usar l’aigua de la depuradora del Prat com a cabal ecològic pel seu darrer tram, remuntant-la fins a Sant Boi. No considerarem, doncs, recursos addicionals necessaris per al cabal ecològic dels dos rius en el nostre balanç de la Taula 6.
• Augment del consum per a la població. Si suposem un increment de població de mig milió de persones i que cada habitant tingui una despesa domèstica de 261 litres cada dia, la quantitat d’aigua necessària seria de 636 hm3/any (Taules 5 i 6). Però amb una estima més real del creixement poblacional (per exemple, 4,6 milions) i un consum responsable de 150 l/persona/dia la demanda urbana es redueix a 252 hm3/any, una diferència considerable.
• Reutilització. ATLL l’avalua com a màxim 34 hm3/any, mentre la Junta de Sanejament en la seva memòria de 1997 ja tenia una reutilització planificada de fins a 283 hm3/any. Si el 15% de despesa d’aigua que s’utilitza per a serveis municipals fos d’aigua regenerada això permetria estalviar fins a 37 hm3/any. Usarem aquesta xifra en els nostres càlculs com a mínim possible.
Amb tots aquests càlculs alternatius fets a la Taula 6, on es compara la situació actual real derivada de l’estudi d’ATLL, la situació prevista per ATLL el 2025 en el cas de satisfacció màxima de la demanda (o sigui molta oferta) i l’estratègia ecosistèmica, derivada de les consideracions fetes en els apartats anteriors es pot concloure que no calen més recursos addicionals si es canvia l’estratègia de gestió de l’aigua a Catalunya.

Cap a un model nou de gestió de l’aigua a Catalunya

La sosteniblitat i l’ús racional de l’aigua que demana la nova Llei catalana de l’aigua implica solucionar problemes molt més complexes que les sumes i restes de recursos o construir depuradores i fer pagar cànons de sanejament. Alguns estan ja presents entre nosaltres, com fer front a l’escassetat de recursos, la contaminació per microcontaminants orgànics o les minicentrals que no respecten els cabals de compensació (també dits cabals ecològics). A d’altres encara no se’ls ha donat la importància que mereixen, com és la presència d’espècies invasores exòtiques, com el cranc americà que comprometen l’estat ecològic dels nostres rius. Finalment la sostenibilitat es pot veure amenaçada per perills de futur que potser encara ni sabem com ens afectaran, com el canvi climàtic.
La gestió de l’aigua a Catalunya requereix una gestió integrada, destinada a mantenir i millorar l’estat ecològic dels nostres ecosistemes aquàtics i demana un canvi de mentalitat i una política d’inversió diferent que la que s’està fent ara, centrada només en construir col·lectors, depuradores o abastaments d’aigua. Això és el que esperem de l’Agència Catalana de l’Aigua que ha de desenvolupar la Llei d’ordenació, gestió i tributació de l’aigua.
Els colls d’ampolla que hem identificat que poden dificultar la regeneració de l’estat ecològic dels nostres rius, llacs, embassaments, aqüífers i aiguamolls es poden sintetitzar en un decàleg que s’hauria de preveure solucionar en començar el proper segle:
  1. Integració de tot el cicle de l’aigua, objectiu prioritari de l’ACA. En la descentralització que es preveu en aquesta llei (formació de les ELA, Entitats Locals de l’Aigua) el control de la demanda ha d’ésser un dels aspectes claus.
  2. Una política molt activa i decidida en la utilització de recursos alternatius com l’aigua regenerada de les depuradores o la dessalinització d’aigües salobres dels aqüífers litorals.
  3. Canvis en els dissenys i la construcció dels col·lectors i depuradores. Per als primers demanem respecte per les riberes existents, en el cas que s’hagi de passar obligatòriament el col·lector per la llera o la ribera del riu o si no, la seva restauració posterior. Per a les depuradores el disseny ha tenir en compte el cabal del medi receptor, especialment als rius mediterranis.
  4. Consideració de l’amoni com un element clau per a la recuperació de la vida als rius i disseny d’un pla d’acció per a la seva reducció immediata a les depuradores que superin valors d’1 ppm a la seva sortida, si el riu no dilueix l’aigua de la depuradora en una proporció de 10 a 1 com a mínim. Cal també estudiar la problemàtica dels microcontaminants orgànics i com afecten a les xarxes tròfiques.
  5. Estudi en profunditat del tema de la salinitat que queda als rius derivada de les aigües industrials i urbanes, que pot comprometre la regeneració futura de la fauna i flora de molts rius on s’estan construint depuradores.
  6. Mesura detallada dels nivells d’eutrofització i accions per a la seva minimització. Això requerirà tractaments terciaris a les depuradores i bones pràctiques agrícoles, així com solucionar el problema de l’excés de purins.
  7. Resolució definitiva del tema dels cabals de compensació de les minicentrals hidroelèctriques. Al llarg de molts dels nostres rius moltes minicentrals deriven les aigües del riu i fan que molts trams estiguin secs. Al tram alt del Ter n’hi ha 45 i un 82% del riu està afectat. El Cardener té 25 minicentrals i el Llobregat 55, aquest darrer riu té la primera a 50 metres del seu naixement i la segona a 100 metres que fa una derivació de més de 15 km emportant-se tot el cabal del riu gran part de l’any ja que s’han concedit derivacions excessives. S’ha de fixar un cabal de compensació per a cada riu i tram, ja que no n’hi ha prou amb programes com el d’Aigües Vives de 1999 per minimitzar els efectes de la reducció del cabal a l’estiu.
  8. Estudi detallat de la problemàtica de les espècies introduïdes (cranc americà, peixos) i dels seus efectes sobre els ecosistemes. Això suposa també revisar totalment la gestió de la pesca que avui en dia està destinada a mantenir "vedats-granja" de cap de setmana més que no pas les comunitats pròpies dels ecosistemes catalans.
  9. Un programa de regeneració de les riberes degradades que inclogui un control de la ramaderia i la pastura (especialment a les parts baixes) i un canvi en el sistema de protecció de les avingudes.
10. Establiment d’un sistema de control de l’estat ecològic que permeti avaluar, mitjançant les comunitats d’organismes, la salut dels ecosistemes aquàtics. En el cas del rius la utilització d’índexs biològics i d’estat de conservació de les riberes pot ser una eina molt útil.
Aquest decàleg (al que segurament s’hi poden afegir moltes més coses) no es podrà assolir sense una bona conscienciació de la població per tal que reconegui que viu en un país mediterrani on l’aigua és escassa i l’oci no va lligat només als camp de golf. Un programa d’educació ambiental que faci que la gent no visqui d’esquena als rius és absolutament imprescindible per poder assolir el canvi cap a la gestió ecosistèmica.
Esperem que l’Agència Catalana de l’Aigua comenci amb empenta la seva acció i que disposem d’aquí a poc temps d’un model diferent de gestió de l’aigua a Catalunya, on els aspectes de conservació i regeneració dels ecosistemes siguin tant importants com els econòmics o la captació del recurs •
Nota de l’autor:
Agraïments als companys de l'equip Ecobill del Departament d’Ecologia de la Universitat de Barcelona (A. Munné, C. Solà, N. Bonada, M. Rieradevall), sense els quals els treballs de l’estat ecològic dels rius no haguessin estat possibles. A l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona per l'impuls i el suport que ens donen des del 1994 per tal de fer el seguiment  de la qualitat ecològica dels rius de la província de Barcelona. I al Consorci per a la Defensa del riu Besòs, el laboratori de SGABSA  a Sant Joan Despí i el seu equip de Policia de Rius, a la Mancomunitat Intercomarcal Penedès-Garraf i a la Fundació Rectoria Vella de Sant Celoni per la col·laboració en el nostre treball dels rius de la província de Barcelona. Les dades de sanejament les he obtingudes gràcies a la meva condició de membre del seu Consell Directiu representant a Depana. Les dades sobre l’abastament de la regió de Barcelona m’han estat proporcionades a les reunions del Comitè que estudiava l'abastament d'aigua a Barcelona, del qual n’era membre, i he d’agrair especialment les atencions de Robert Vergés que n’era el secretari.
 

Bibliografia

• ATLL. L’abastament d’aigua a les comarques de l’entorn de Barcelona. Aigües Ter-Llobregat, 1999, 96 pàg.
• JUNTA DE SANEJAMENT. Memòria d’activitats 1997. Generalitat de Catalunya. Dept. Medi Ambient, 1998, 104 pàg.
• JUNTA DE SANEJAMENT. Informe de les depuradores en servei. Any 1998. Generalitat de Catalunya. Dept. Medi Ambient, 1999,  55 pàg.
• MUNNÉ, A.; SOLA, C.; RIERADEVALL, M.; PRAT, N. Índex QBR. Mètode per a l’avaluació de la qualitat dels ecosistemes de ribera. Estudis de la qualitat ecològica dels rius 4. Àrea Medi Ambient, Diputació de Barcelona, 1998, 28 pàg.
• PRAT, N. «Planificar l’aigua; oblidar-se de la vida». A: Ecologia i territori a Catalunya. Acció Ecologista. Publicacions UAB, 1996, pàg. 15-30.
• PRAT, N. Retos para la conservación de los ríos. Ecosistemas 20/21, 1997, pàg. 42-47.
• PRAT, N.; RIERADEVALL, M.; MUNNÉ, A.; SOLA, C.; CHACON, G. La qualitat ecològica de les aigües del Besòs i el Llobregat Informe 1996. Els cabals del riu Congost. Estudis de la qualitat ecològica dels rius, 2. Àrea Medi Ambient, Diputació de Barcelona,1997, 153 pàg.
• PRAT, N; MUNNÉ, A.; BONADA, N.; SOLA, C.; CHACON, G.; RIERADEVALL, M. La qualitat ecològica de les aigües del rius Foix, Tordera, Besòs i el Llobregat Informe 1998. Estudis de la qualitat ecològica dels rius, 6. Àrea Medi Ambient, Diputació de Barcelona, 1998. [En premsa].
 
Fòrum de debat


Medi Ambient. Tecnologia i Cultura no s'identifica necessàriament amb l'opinió que expressen els articles signats
© Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya
DL: B-44071-91
ISSN:  1130-4022