Per tal de facilitar les tasques que implica el registre de substàncies, l'ECHA ha incorporat a la seva pàgina web un apartat específic, anomenat REACH 2013 (en anglès), en el qual hi ha una proposta de calendari d'actuacions, informació sobre els diferents rols que poden tenir les empreses registrants, sobre les tasques més bàsiques que cal dur a terme, etc.
Segons les declaracions de la Sra. Christel Musset, directora de Registre de l'ECHA, per tal de finalitzar amb èxit aquest segon període de registre, és vital que els registrants comencin a preparar els registres i comencin a familiaritzar-se amb les eines REACH-IT, IUCLID i CHESAR. A més, la Sra. Musset aconsella als registrants que estableixin una comunicació fluida entre els coregistrants, que verifiquin que la substància que pretenen registrar tots ells és la mateixa i que contactin amb les associacions industrials per aprofitar l'experiència adquirida en el primer període de registre.
Una altra data important, dins el marc del Reglament REACH, és el 31 de maig de 2012. Aquesta data és important perquè finalitza el termini per dur a terme els preregistres tardans i perquè finalitza també el termini en el qual els usuaris intermedis han de notificar els seus usos als seus proveïdors.
En relació amb els preregistres tardans, cal destacar que el període oficial de preregistre ja va finalitzar i que aquest preregistre tardà només està permès a aquelles empreses que fabriquin o importin per primera vegada alguna substància química, en quantitats iguals o superiors a 1 tona anual, després de l'1 de desembre de 2008 (article 28.6 de REACH).
Amb l'objectiu de revisar les obligacions del Reglament REACH i d'informar sobre diversos aspectes i eines necessàries per dur a terme els procediments establerts als Reglaments REACH i CLP, el Portal d'Informació REACH-CLP (PIR) organitza una jornada que tindrà lloc el proper 10 de novembre de 2011 a Madrid.
El programa d'aquesta jornada, que inclou l'adreça de correu electrònic on s'han d'enviar les dades per a la inscripció, és el següent: Programa i dades per a la inscripció a la jornada.
En ambdós casos (A-001-2010 i A-004-2011), els recurrents havien pagat la taxa de registre d'una substància després de la finalització del termini establert per l'ECHA, la qual cosa, d'acord amb el Reglament REACH i amb el Reglament relatiu a les taxes, implica que el registre sigui rebutjat i que el pagament no sigui reemborsat.
Tot i amb això, la Sala de Recursos n'ha resolt un a favor del recurrent i un altre a favor de l'ECHA, ja que, si bé el motiu del recurs és el mateix, les circumstàncies que envolten cada cas són diferents.
Aquestes dues decisions són les primeres que la Sala de Recursos de l'ECHA ha pres després d'examinar a fons el cas. Anteriorment, la Sala de Recursos va publicar altres decisions a la seva pàgina web, però es tracta de casos que van ser esmenats per l'ECHA a favor del/la recurrent o casos en què el/la recurrent va retirar el recurs i per tant no va ser necessari examinar-lo a fons.
Les decisions de l'ECHA contra les quals es pot interposar un recurs són les enumerades a l'article 91 del Reglament REACH. D'altra banda, és interessant saber que, tot i que la Sala de Recursos forma part de l'ECHA, pren les decisions de forma independent i imparcial, i que les decisions de la Sala de Recursos es poden recórrer davant del Tribunal General de la Unió Europea.
Enllaç d'interès - Procediment de recurs i instruccions pràctiques per la preparació de recursos
Enllaç d'interès - Registre d'intensions
Pel que fa als dictàmens adoptats, el RAC mostra en els set casos el seu acord amb la proposta feta pels sol·licitants, que són França (en quatre dels casos), Holanda, Alemanya i el Regne Unit.
Ara, tenint en compte aquests dictàmens, i amb l'assistència del Comitè Regulador de REACH, en el qual participen representants dels estats membres, la Comissió Europea haurà de decidir si acceptar o no acceptar la classificació i etiquetatge harmonitzats proposats per les substàncies en qüestió. El procediment mitjançant el qual la Comissió prendrà les decisions serà el procediment de comitologia amb escrutini.
A partir del moment en què la Comissió accepti incloure una classificació i etiquetatge a l'Annex VI, part 3, del Reglament (CE) 1272/2008 (CLP), és a dir, a partir del moment en què la classificació i l'etiquetatge d'una substància es consideri harmonitzat a escala europea, tots els fabricants, importadors i usuaris d'aquella substància situats a la Unió Europea hauran d'acatar aquella classificació i etiquetatge.
L'adopció d'aquests dictàmens per part del RAC constitueix una de les etapes del procés d'harmonització de la classificació i l'etiquetatge de substàncies, i és una mostra més que el REACH és un Reglament amb procediments dinàmics.
A continuació es mostra un esquema de les principals etapes del procés d'harmonització de la classificació i l'etiquetatge de substàncies:
Els dictàmens del SEAC avaluen principalment les conseqüències socioeconòmiques de les restriccions proposades, i, per tant, tenen en compte els costos socials i els beneficis per a la salut humana i el medi ambient que comportaria l'adopció de les restriccions.
En el cas dels tres dictàmens mencionats abans, el SEAC considera que les restriccions proposades son proporcionades, i, concretament en el cas del plom, considera que els beneficis de la restricció superen els costos d'aquesta. En aquesta línia, en els tres dictàmens adoptats, el SEAC es mostra d'acord amb les restriccions proposades, tot i que en algun cas incorpora al seu dictamen derogacions addicionals a les de la proposta.
La decisió final sobre l'adopció o no de noves restriccions o de modificació de les restriccions existents la pren la Comissió Europea mitjançant el procediment de comitologia.
Per tal d'ubicar els dictàmens del SEAC dins el procediment d'incorporació i modificació de restriccions, i per tal de facilitar també la comprensió del funcionament d'aquest procediment, s'exposa l'esquema següent basat en el títol VIII de REACH:
En aquest primer projecte de pla, elaborat per l'ECHA en estreta col·laboració amb els Estats Membres, es proposa que els Estats Membres revisin, mitjançant els procediments d'avaluació de substàncies establerts en el Reglament REACH, un total de 91 substàncies entre els anys 2012, 2013 i 2014.
Aquesta actuació de l'ECHA, en cooperació amb els Estats Membres, respon al requeriment que li imposa el Reglament REACH de presentar als Estats Membres el primer projecte de pla d'acció mòbil abans de l'1 de desembre de 2011. A més, en aquest sentit, el REACH també requereix a l'ECHA que presenti cada any, abans del 28 de febrer, als Estats Membres, els projectes d'actualitzacions anuals del pla d'acció mòbil.
L'aprovació del CoRAP per part de l'ECHA es basarà en el dictamen del Comitè dels Estats Membres, i està previst que tingui lloc el febrer de 2012. Un cop s'aprovi el CoRAP, aquest es publicarà a la pàgina web de l'ECHA. El CoRAP final, publicat al web de l'ECHA, indicarà l'Estat Membre responsable de dur a terme l'avaluació de cada una de les substàncies incloses en el pla.
Des de la publicació del CoRAP final, els Estats Membres disposaran d'un any per avaluar les substàncies especificades pel 2012 i, quan es consideri necessari, per preparar un esborrany de decisió per sol·licitar informació addicional. Els esborranys de decisió seran revisats i aprovats pels altres Estats Membres, l'ECHA i el Comitè dels Estats Membres abans d'esdevenir efectius.
En aquest procediment d'avaluació de substàncies l'ECHA és la responsable de coordinar i de vetllar per que les substàncies incloses en el pla siguin realment avaluades pels Estats Membres.
D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat anomenat Trameses d'informació i inscripcions del Gencat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.