Accés al contingut
Accés al menú de la secció
Si no veieu correctament aquest butlletí, cliqueu aquí
# 18
Butlletí
de REACH


Departament de Territori i Sostenibilitat

Octubre 2011
 
 

 

:: 2012 i 2013, fites importants en el marc del Reglament REACH

31 de maig de 2012 i 31 de maig de 2013: dates importants en el marc del Reglament REACH
El 31 de Maig de 2013 finalitza el segon període de registre. Dins aquest període han de quedar registrades totes les substàncies en fase transitòria que es fabriquin o importin a Europa en quantitats superiors a 100 tones anuals.

Per tal de facilitar les tasques que implica el registre de substàncies, l'ECHA ha incorporat a la seva pàgina web un apartat específic, anomenat REACH 2013 (en anglès), en el qual hi ha una proposta de calendari d'actuacions, informació sobre els diferents rols que poden tenir les empreses registrants, sobre les tasques més bàsiques que cal dur a terme, etc.

Segons les declaracions de la Sra. Christel Musset, directora de Registre de l'ECHA, per tal de finalitzar amb èxit aquest segon període de registre, és vital que els registrants comencin a preparar els registres i comencin a familiaritzar-se amb les eines REACH-IT, IUCLID i CHESAR. A més, la Sra. Musset aconsella als registrants que estableixin una comunicació fluida entre els coregistrants, que verifiquin que la substància que pretenen registrar tots ells és la mateixa i que contactin amb les associacions industrials per aprofitar l'experiència adquirida en el primer període de registre.

Una altra data important, dins el marc del Reglament REACH, és el 31 de maig de 2012. Aquesta data és important perquè finalitza el termini per dur a terme els preregistres tardans i perquè finalitza també el termini en el qual els usuaris intermedis han de notificar els seus usos als seus proveïdors.

En relació amb els preregistres tardans, cal destacar que el període oficial de preregistre ja va finalitzar i que aquest preregistre tardà només està permès a aquelles empreses que fabriquin o importin per primera vegada alguna substància química, en quantitats iguals o superiors a 1 tona anual, després de l'1 de desembre de 2008 (article 28.6 de REACH).

 

 

:: Jornada sobre REACH el proper 10 de novembre a Madrid

El Portal d'Informació REACH-CLP organitza una jornada, el proper dia 10 de novembre de 2011 a Madrid, sobre els objectius del període 2011-2013
La finalització del primer termini de registre de REACH implica que es plantegin nous reptes per la industria. Alguns d'aquests reptes són l'adequació de les fitxes de dades de seguretat als nous formats, la realització d'informes sobre seguretat química per part dels usuaris intermedis, les sol·licituds d'autorització per les substàncies de l'annex XIV o la notificació de substàncies altament preocupants en articles.

Amb l'objectiu de revisar les obligacions del Reglament REACH i d'informar sobre diversos aspectes i eines necessàries per dur a terme els procediments establerts als Reglaments REACH i CLP, el Portal d'Informació REACH-CLP (PIR) organitza una jornada que tindrà lloc el proper 10 de novembre de 2011 a Madrid.

El programa d'aquesta jornada, que inclou l'adreça de correu electrònic on s'han d'enviar les dades per a la inscripció, és el següent: Programa i dades per a la inscripció a la jornada.



 

:: La Sala de Recursos de l'ECHA publica dues decisions

La Sala de Recursos de l'ECHA ha publicat dues decisions sobre recursos interposats en contra de dues decisions de l'ECHA
La Sala de Recursos de l'ECHA ha publicat dues decisions finals sobre recursos interposats en contra de decisions adoptades per l'ECHA en el marc del Reglament REACH.

En ambdós casos (A-001-2010 i A-004-2011), els recurrents havien pagat la taxa de registre d'una substància després de la finalització del termini establert per l'ECHA, la qual cosa, d'acord amb el Reglament REACH i amb el Reglament relatiu a les taxes, implica que el registre sigui rebutjat i que el pagament no sigui reemborsat.

Tot i amb això, la Sala de Recursos n'ha resolt un a favor del recurrent i un altre a favor de l'ECHA, ja que, si bé el motiu del recurs és el mateix, les circumstàncies que envolten cada cas són diferents.

Aquestes dues decisions són les primeres que la Sala de Recursos de l'ECHA ha pres després d'examinar a fons el cas. Anteriorment, la Sala de Recursos va publicar altres decisions a la seva pàgina web, però es tracta de casos que van ser esmenats per l'ECHA a favor del/la recurrent o casos en què el/la recurrent va retirar el recurs i per tant no va ser necessari examinar-lo a fons.

Les decisions de l'ECHA contra les quals es pot interposar un recurs són les enumerades a l'article 91 del Reglament REACH. D'altra banda, és interessant saber que, tot i que la Sala de Recursos forma part de l'ECHA, pren les decisions de forma independent i imparcial, i que les decisions de la Sala de Recursos es poden recórrer davant del Tribunal General de la Unió Europea.

Enllaç d'interès - Procediment de recurs i instruccions pràctiques per la preparació de recursos



 

:: Registre d'intensions

El registre d'intensions permet preveure quines seran les properes consultes públiques de l'ECHA
En butlletins anteriors es va parlar sobre les consultes públiques que sovint realitza l'Agència Europea de Substàncies i Mescles Químiques (ECHA), mitjançant les quals es preveu la participació de les parts interessades. Doncs bé, el registre d'intensions, del qual es parlarà a continuació, és un procediment estretament relacionat amb les consultes públiques.

  • Qui i quan s'ha de dur a terme el registre d'intensions?
    L'han de dur a terme les autoritats competents dels estats membres, o l'ECHA, quan tinguin previst preparar un expedient de l'annex XV per algun dels motius següents: la identificació de substàncies altament preocupants (SVHC), l'harmonització de la classificació i etiquetatge d'alguna substància (C&L) o per proposar una nova restricció.
  • Quin és l'objectiu del registre d'intensions?
    L'objectiu del registre d'intensions és informar a les parts interessades sobre els expedients de l'annex XV que les autoritats preveuen entregar a l'ECHA, i d'aquesta manera donar-los més temps per a la preparació dels comentaris que vulguin aportar en etapes posteriors (procés de consulta).
    A més, el registre d'intensions permet evitar la duplicació de tasques, ja que fomenta la cooperació entre les autoritats competents dels estats membres a l'hora de preparar els expedients de l'annex XV, permetent detectar si una altra autoritat ja ha treballat, o està treballant, en la preparació d'un expedient sobre una substància específica.
  • Com accedir i consultar el registre d'intensions?
    Aquest registre d'intensions és públic, i per tant tothom hi pot accedir des del lloc web de l'ECHA. A l'hora de consultar-lo, cal tenir en compte que es troba dividit en tres seccions separades. Primerament hi ha la llista de les intensions actualment en curs, dels estats membres i/o l'ECHA. En segon lloc, trobem els expedients de l'annex XV presentats i que encara estan sota algun dels tres processos de consulta i decisió (identificació de SVHC, C&L harmonitzada, restriccions). I en tercer lloc trobem la llista d'intensions que ja han estat retirades atès que s'ha finalitzat la seva avaluació.

Enllaç d'interès - Registre d'intensions 



 

:: Adopció de 7 dictàmens per part del Comitè d'Avaluació del Risc (RAC)

El Comitè d'Avaluació del Risc de l'ECHA (RAC) adopta dictàmens sobre set propostes de classificació i etiquetatge harmonitzats
Tres de les set propostes són sobre substàncies que ja tenen una classificació harmonitzada, i el que pretenen és modificar aquesta classificació, mentre que les altres quatre propostes són relatives a substàncies que no tenen una classificació harmonitzada i es pretén que la tinguin.

Pel que fa als dictàmens adoptats, el RAC mostra en els set casos el seu acord amb la proposta feta pels sol·licitants, que són França (en quatre dels casos), Holanda, Alemanya i el Regne Unit.

Ara, tenint en compte aquests dictàmens, i amb l'assistència del Comitè Regulador de REACH, en el qual participen representants dels estats membres, la Comissió Europea haurà de decidir si acceptar o no acceptar la classificació i etiquetatge harmonitzats proposats per les substàncies en qüestió. El procediment mitjançant el qual la Comissió prendrà les decisions serà el procediment de comitologia amb escrutini.

A partir del moment en què la Comissió accepti incloure una classificació i etiquetatge a l'Annex VI, part 3, del Reglament (CE) 1272/2008 (CLP), és a dir, a partir del moment en què la classificació i l'etiquetatge d'una substància es consideri harmonitzat a escala europea, tots els fabricants, importadors i usuaris d'aquella substància situats a la Unió Europea hauran d'acatar aquella classificació i etiquetatge.

L'adopció d'aquests dictàmens per part del RAC constitueix una de les etapes del procés d'harmonització de la classificació i l'etiquetatge de substàncies, i és una mostra més que el REACH és un Reglament amb procediments dinàmics.

A continuació es mostra un esquema de les principals etapes del procés d'harmonització de la classificació i l'etiquetatge de substàncies:




 

:: Adopció de 3 dictàmens per part del Comitè d'Anàlisi Socioeconòmic (SEAC)

El Comitè d'Anàlisi Socioeconòmica de l'ECHA (SEAC) adopta els dictàmens sobre tres propostes de restricció
El Comitè d'Anàlisi Socioeconòmica (SEAC) ha adoptat els dictàmens sobre les propostes de restricció següents:

  • Restricció del plom en l'àmbit de la joieria (proposada per França)
  • Restricció del mercuri en dispositius de mesura (proposada per l'ECHA)
  • Restricció de cinc compostos de fenil de mercuri (proposada per Noruega)

Els dictàmens del SEAC avaluen principalment les conseqüències socioeconòmiques de les restriccions proposades, i, per tant, tenen en compte els costos socials i els beneficis per a la salut humana i el medi ambient que comportaria l'adopció de les restriccions.

En el cas dels tres dictàmens mencionats abans, el SEAC considera que les restriccions proposades son proporcionades, i, concretament en el cas del plom, considera que els beneficis de la restricció superen els costos d'aquesta. En aquesta línia, en els tres dictàmens adoptats, el SEAC es mostra d'acord amb les restriccions proposades, tot i que en algun cas incorpora al seu dictamen derogacions addicionals a les de la proposta.

La decisió final sobre l'adopció o no de noves restriccions o de modificació de les restriccions existents la pren la Comissió Europea mitjançant el procediment de comitologia.

Per tal d'ubicar els dictàmens del SEAC dins el procediment d'incorporació i modificació de restriccions, i per tal de facilitar també la comprensió del funcionament d'aquest procediment, s'exposa l'esquema següent basat en el títol VIII de REACH:



:: L'ECHA presenta el projecte de CoRAP als Estats Membres

L'ECHA presenta als Estats Membres el projecte de Pla d'Acció Mòbil Comunitari (CoRAP), relatiu a l'avaluació de substàncies químiques
L'ECHA ha presentat als Estats Membres el primer projecte de Pla d'Acció Mòbil Comunitari (Community rolling action plan - CoRAP, en anglès).

En aquest primer projecte de pla, elaborat per l'ECHA en estreta col·laboració amb els Estats Membres, es proposa que els Estats Membres revisin, mitjançant els procediments d'avaluació de substàncies establerts en el Reglament REACH, un total de 91 substàncies entre els anys 2012, 2013 i 2014.

Aquesta actuació de l'ECHA, en cooperació amb els Estats Membres, respon al requeriment que li imposa el Reglament REACH de presentar als Estats Membres el primer projecte de pla d'acció mòbil abans de l'1 de desembre de 2011. A més, en aquest sentit, el REACH també requereix a l'ECHA que presenti cada any, abans del 28 de febrer, als Estats Membres, els projectes d'actualitzacions anuals del pla d'acció mòbil.

L'aprovació del CoRAP per part de l'ECHA es basarà en el dictamen del Comitè dels Estats Membres, i està previst que tingui lloc el febrer de 2012. Un cop s'aprovi el CoRAP, aquest es publicarà a la pàgina web de l'ECHA. El CoRAP final, publicat al web de l'ECHA, indicarà l'Estat Membre responsable de dur a terme l'avaluació de cada una de les substàncies incloses en el pla.

Des de la publicació del CoRAP final, els Estats Membres disposaran d'un any per avaluar les substàncies especificades pel 2012 i, quan es consideri necessari, per preparar un esborrany de decisió per sol·licitar informació addicional. Els esborranys de decisió seran revisats i aprovats pels altres Estats Membres, l'ECHA i el Comitè dels Estats Membres abans d'esdevenir efectius.

En aquest procediment d'avaluació de substàncies l'ECHA és la responsable de coordinar i de vetllar per que les substàncies incloses en el pla siguin realment avaluades pels Estats Membres. 

:: Substàncies no registrades al 2010 tot i estar previst

Es detecten discrepàncies entre els registres previstos i els registres realitzats dins el primer termini de registre
La primavera del 2010, l'ECHA va publicar el llistat de les substàncies que es preveien registrar dins el primer termini de registre. Aquest llistat va ser el resultat d'un treball de recerca basat en la informació que les empreses havien facilitat a l'ECHA.

Un cop finalitzat aquest primer termini de registre (30 de novembre de 2010), l'ECHA ha analitzat les discrepàncies entre els registres previstos i els registres realitzats. Com a resultat d'aquesta anàlisi, s'ha obtingut un llistat de substàncies de les quals es preveia el registre al 2010 però que encara no s'han registrat, almenys amb el núm. EC o núm. CAS previst inicialment. Aquest llistat és de data 15 de setembre i, a diferència del llistat de substàncies registrades, no s'actualitzarà.

En aquest llistat s'hi indica, en els casos en què l'empresa ho ha comunicat a l'ECHA, el motiu pel qual no s'ha registrat la substància tot i estar previst. Aquests motius, d'acord amb les dades recopilades per l'ECHA, són principalment la posposició del registre (36%), l'exempció de registre (20%) i la disminució del mercat (0,025%).

*Percentatges d'acord amb el total de substàncies no registrades amb el núm. EC o núm. CAS previst.
 

:: Consultes Públiques de l'ECHA

Es recomana estar al corrent de les consultes públiques de l'ECHA
Com en altres ocasions, des d'aquest butlletí es recomana estar al cas de les consultes públiques de l'ECHA (en anglès), ja que aquestes consultes permeten a les parts interessades aportar comentaris sempre que es cregui oportú.  


Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat

D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat anomenat Trameses d'informació i inscripcions del Gencat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.