Departament de Medi Ambient i Habitatge
Butlletí de REACH


Número 13, juny de 2010

REACH-EN-FORCE 2: INSPECCIONS REACH FUTURES

 

 

El Fòrum d’intercanvi d’informació de l’Agencia Europea de Substàncies i Preparats Químics (ECHA) ha presentat l'informe del projecte REACH-EN-FORCE 1 relatiu a les inspecciones realitzades del compliment del Reglament REACH en 23 Estats Membres, Noruega i Islàndia.

 

L’objectiu del projecte era verificar que les obligacions de preregistre i que els requisits específics aplicables a les fitxes de dades de seguretat (SDS) s’havien complert. Entre maig i desembre de 2009 es van portar a terme gairebé 1600 inspeccions en 23 estats membres, a més de Noruega i Islàndia. En total es van inspeccionar 878 fabricants, 666 importadors, 83 representants exclusius i 858 usuaris intermedis.

 

Segons l’informe de l’ECHA el 24% de les empreses inspeccionades no complia amb les obligacions de REACH. De les empreses inspeccionades, el 2,6 % no respectava l’article 5 del Reglament REACH, sobre la seva disposició que «no hi ha comercialització sense registre», en el 5,6 % el contingut del preregistre era incorrecte, el 11 % no disposaven de les fitxes SDS obligatòries i el 20% de les empreses que disposaven d’elles no complien amb la llengua i el format requerits. Segons l'informe, el 15% de les SDS necessàries per als productes comprovats eren incorrectes. Les conclusions específiques del Projecte REACH-EN-FORCE 1 a Catalunya es poden veure a l’enllaç:

 

REACH-EN-FORCE 1 Catalunya

 

 

L'informe de l’ECHA també presenta una visió general de les mesures preses pels diferents Estats com a conseqüència de l’incompliment de la normativa així com de les mesures de seguiment preses per les empreses dintre del marc del projecte.


El Fòrum considera que, en termes de participació i d’experiència obtinguda gràcies a REACH-EN-FORCE 1, el projecte ha estat un èxit. Els membres del Fòrum van acordar continuar les inspeccions fins a la primavera de 2011 per a avaluar el compliment de la normativa amb el primer termini de registre (el 30 de novembre de 2010), i és per això que està previst començar a desenvolupar el projecte REACH-EN FORCE 2 a partir del gener de 2011.

 

Informació addicional:

 

Web del Fòrum

 

http://echa.europa.eu/about/organisation/forum_en.asp

 

Informe del projecte REACH-EN-FORCE-1.


http://echa.europa.eu/doc/about/organisation/forum/ref_1_facts_report.pdf 

 

Criteris mínims per a les inspeccions REACH.

http://echa.europa.eu/doc/about/organisation/forum/mcri_minimum_criteria_reach_inspections.pdf

 

 

 

ECHA ACLAREIX LA DEFINICIÓ DE SUBSTÀNCIA INTERMÈDIA

 

 

L’ECHA ha publicat un document per aclarir la definició de substància intermèdia.

 

El document d’orientació sobre les substàncies intermèdies, consensuat per la Comissió Europea, l’ECHA i els Estats membres, té com objectiu explicar a la indústria en quins casos una substància química pot ser considerada com a substància intermèdia d’acord amb REACH i en quins casos no.

 

S’ha de tenir en compte que aquest document no fa referència a les condicions d’estricte control que cal complir per poder fer el registre reduït i fer ús dels requisits específics del registre establerts als articles 17 i 18 del Reglament REACH. Aquest tema s’aborda concretament a la guia sobre usuaris intermedis, i en la guia sobre el concepte de condicions d’estricte control que s’està desenvolupant i es publicarà després del 30 de novembre de 2010.

 

El document sobre la definició de substància intermèdia, assenyala que és aquella que s’utilitza en la producció d’una altra substància mitjançant una reacció química, de manera que la substància intermèdia es transforma en una nova substancia i aclareix que les substàncies utilitzades en la producció d’articles no poden considerar-se substàncies intermèdies.

 

Les conclusions principals d’aquest document son que una substància es considera intermèdia si compleix amb les següents condicions:

 

• La substància es fabrica per a ser convertida en altra substància en un mateix centre industrial.

 

• El resultat de la transformació química és una substància fabricada, però no altra substància en un article.

 

Més informació:

Document d’orientació sobre substàncies intermèdies:

http://guidance.echa.europa.eu/docs/guidance_document/intermediates_en.pdf

 

Definició de substàncies intermèdies acordada per la Comissió, els estats membres i l’ECHA:

http://guidance.echa.europa.eu/docs/guidance_document/clarificationintermediates_201005_en.pdf  

 

 

 

MORATÒRIA PER A LA PUBLICACIÓ D’ACTUALITZACIONS DE 10 GUIES

 

 

’L’ECHA ha dictat una moratòria de sis mesos per a la publicació de deu documents d’orientació fins al 30 de novembre de 2010, que és la primera data límit per al registre REACH.

 

Guies d’orientació que seran actualitzades:

 

cuadro1

 

ECHA PUBLICA UNA GUIA DE L’ANNEX V DEL REACH

 
 

 

El Reglament (CE) 987/2008, de 8 d’octubre, pel qual es modifiquen els annexos IV i V del Reglament (CE) 1907/2006 (REACH), estableix els criteris que eximeixen de l’obligatorietat de registre de conformitat amb l’article 2, apartat 7 del Reglament REACH.

 

En relació a l’annex V, l’ECHA ha publicat un document d’orientació sobre les exempcions de registre obligatori.

 

La finalitat d’aquest document és proporcionar una explicació detallada i informació dels antecedents sobre la manera d’aplicar les diferents exempcions jurídiques i aportar claredat sobre quan pot aplicar-se una exempció. Les empreses que es beneficien d’una exempció han de proporcionar a les autoritats (a petició de les mateixes) la informació adequada per a demostrar que les seves substàncies tenen dret a l’exempció.

 

Més informació:

 

Guia: http://guidance.echa.europa.eu/docs/guidance_document/annex_v_es.htm?time=1276696314

 

 

ECHA PUBLICA UNA NOVA GUIA PRÀCTICA SOBRE COM EVITAR LES PROVES AMB ANIMALS

 

 

La nova guia pràctica de l’ECHA ajuda a la indústria a considerar els possibles mètodes alternatius per a l’obtenció d’informació sobre els riscos de les substàncies, per a assegurar-se que les proves amb animals vertebrats es portaran a terme únicament com últim recurs.

 

Molts dels mètodes de prova estàndard utilitzen animals vertebrats per a predir els efectes dels productes químics sobre les persones i el medi ambient. Per a evitar les proves innecessàries amb animals, l’ECHA promou mètodes alternatius d’avaluació de riscos.

 

Per a això, les empreses han d’obtenir i avaluar tota la informació disponible i rellevant sobre les propietats de les substàncies. Així mateix, les empreses han de compartir les seves informacions entre si per a evitar la duplicació de la proves i han d’assegurar la utilització de mètodes validats en els quals els resultats siguin adequats per a la classificació i l’etiquetatge, així com per a la gestió dels riscos.

 

Quatre organitzacions internacionals de protecció animal: “the European Coalition to End Animal Experiments”, “the People for the Ethical Treatment of Animals Foundation (PETA UK)”, “People for the Ethical Treatment of Animals (PETA US)” i “the Physicians Committee for Responsible Medicine”, han acollit amb satisfacció la guia publicada per la ECHA on recorden a les empreses químiques fabricants, la seva obligació legal d’evitar els experiments amb animals en el compliment del REACH.

 

Més informació:

 

Guia pràctica sobre com evitar les proves amb animals innecessàries

http://echa.europa.eu/doc/publications/practical_guides/pg_10_avoid_animal_testing_en.pdf

 

Guia:

http://guidance.echa.europa.eu/

 

Guies pràctiques:

http://echa.europa.eu/publications_en.asp


 

 

L’ECHA RECOMANA LA PRESENTACIÓ DE MANERA ANTICIPADA DELS DOSSIERS DE REACH

 

 

L’ECHA estima que fins al 30 de Novembre del 2010, data límit de presentació del dossier de registre per a substàncies fabricades o importades en més de 1.000 tones/any, es registraran unes 4.500 substàncies i es presentaran uns 38.000 dossiers de registre d’empreses registrants.

 

L’ECHA recomana la presentació dels dossiers de registre abans de la data límit, per a així evitar l’aparició de pics de feina en el sistema informàtic del REACH-IT, com va ocórrer durant el període de prerregistre.

 

S’espera que un nombre important d’associacions d’empreses (consorcis o SIEF) presentin els dossiers de registre entre els mesos juny i juliol, el que representa una bona oportunitat perquè l’ECHA pugui gestionar adequadament els dossiers més complicats, i donar un major suport a les empreses. Es recomana per tant, no presentar els dossiers de registre a l’últim moment i llegir el manual els requeriments de presentació dossiers per poder complir tots el requeriments.

 

De moment, s’han presentat 700 dossiers de registre durant l’any 2009 i 631 durant aquest any 2010.

 

Estadístiques de Registre:

 

cuadro 2

 

 

 

 

 

cuadro 3

 

 

  

Encara que no són dades prou significatives com per poder generalitzar, fins ara, els principals problemes que s’han trobat en els dossiers de registre presentats, estan relacionats amb temes d’identitat de la substància, omissió de dades i amb la seva justificació, classificació i etiquetatge i mesures de gestió de riscos.

 

L’ECHA va realitzar una avaluació sobre “propostes d’assaig” del dossier de registre d’una substància, amb el propòsit de donar als Estats membres, una orientació sobre el que l’Agència acceptaria i no acceptaria.

 

Un grup de treball creat pel comitè d’Estats membres de l’ECHA està treballant per a establir quin nivell de certesa es requereix, si en un dossier de registre s’utilitza “un mètode alternatiu” als assajos de laboratori (per exemple, QSAR, proves in vitro, read-across). L’objectiu d’aquest grup de treball és aconseguir el major consens científic possible.

 

Amb l’objectiu de facilitar el registre de substàncies, l’ECHA ha desenvolupat una plataforma dirigida als “Lead registrants”, en la qual es podran formular preguntes relacionades amb la preparació i presentació dels dossiers de “Lead registrants”, directament a l’ECHA Helpdesk.

 

Punts importants per al desenvolupament d’un registre reeixit:

 

• Planificar quan i com es realitzarà la (joint) submission – entre mes aviat millor.

 

• El “Lead registrant” ha de presentar el seu dossier abans que la resta de membres – preferiblement amb suficient antelació

 

• Assegurar que els membres del SIEF tinguin coneixement clar del que presenta cadascuna de les parts per unir la Joint Submission.

 

• Verificació de les “Business rules” o regles especifiques per als dossiers de registre

http://echa.europa.eu/doc/reachit/how_pass_business_verification.pdf

- Revisar la secció principal del Manual 4 de “Data submission”

http://echa.europa.eu/doc/reachit/how_pass_business_verification.pdf

- Veure els Webinars dels Lead Registrants

http://echa.europa.eu/news/webinars_en.asp

- Presentar el dossier en la major brevetat possible, abans de la data limiti de presentació

 

• Technical Completeness Check (TCC):

- Utilitzar l’eina del IUCLID5 de “Technical Completeness Check (TCC) “que permet detectar errors i fallades en el dossier de registre abans d’enviar-los a ECHA”. (http://iuclid.echa.europa.eu).

- En cas de fallades, el manual 5 de la “Data Submission” proveeix tota la informació necessària.

(http://echa.europa.eu/doc/reachit/compl_tech_dossier_manual.pdf)

 

• Assegurar el pagament a temps de les taxes:

- Verificar el mecanisme de pagament utilitzat amb el seu departament de comptabilitat.

- Assegurar-se que el pagament es realitzarà dintre del termini establert (44 dies des de la data d’emissió de la factura), per evitar que el dossier sigui rebutjat.

 

• Familiaritzar-se amb els processos de presentació:

- Manuals del “REACH-IT “Industry User”.

(http://echa.europa.eu/help/help_docs_en.asp)

- Manuals de la “Data submission”.

(http://echa.europa.eu/help/help_docs_en.asp)

- Webinars para “Lead Registrants”

(http://echa.europa.eu/news/webinars_en.asp)

 

Recomanacions claus d’ECHA per l'acceptació d’un dossier de registre:

 

1. La identitat clara i inequívoca de la substància és un requisit previ per a l’acceptació del dossier.

 

2. Informació sobre la identitat de la substància:

Ha de ser consistent i ha de permetre la identificació inequívoca.

 

3. Convenció de denominació de la substància segons la guia:

Guia per a la identificació i denominació de la substància segons REACH.

 

4. La informació analítica proporcionada ha de confirmar la composició de la substància

 

5. Requeriments d’informació (Annex VI, 2), que necessiten ser complerts.

Proveir informació científica en cas de no disposar de la informació requerida.

 

6. Recordeu:

Una substància = un registre

 

Justificacions inadequades o pèrdues

 

1. Les adaptacions dels requeriments necessaris han de basar-se en les provisions del text legal

Annex XI i annexos VII - X, columna 2.

 

2. S’ha de proporcionar una justificació adequada

És requerit un detall amb un nivell adequat (suficient).

Necessitat d’una base científica demostrable.

 

3. La responsabilitat dels registrants de proporcionar una justificació adequada i bé documentada.

 

4. L’ECHA i els estats membres avaluen la incertesa present en els casos que no es proposin proves alternatives sense l’ús d’animals.

 

5. Desenvolupar casos convincents = minimitzar les proves.

 

Millorar les justificacions

 

1. Agrupació de substàncies/read across

Identificació de les substàncies similars/anàlogues

Hipòtesis per a la categoria formada/read across

Comparar la informació disponible

 

2. Relació Quantitatiu estructura-activitat (QSAR)

Informació sobre el model i sobre la seva validesa científica

Aplicació del model a la substància

 

3. Pes de l’evidència (Weight of Evidence)

Elaborar un cas validat científicament

REPARTIMENT DE COSTOS EN ELS SIEF

 

 

El repartiment de costos ha d’evidenciar el treball realitzat pel consorci o pels “Lead registrants” en la preparació dels dossiers de registre REACH, així com el treball administratiu per a la comunicació dins del SIEF. Les empreses han d’assegurar-se que la valoració utilitzada per al repartiment dels costos, s’explica i documenta en detall usant una metodologia coherent, objectiva i ben documentada.

 

L’ECHA ha publicat noves seccions en la seva pàgina web per facilitar informació i assistència a les empreses que tenen problemes per a posar en comú les dades que necessiten per als seus expedients de registre. En elles s’aclareix com dirigir-se a l'Agència si sorgís una disputa.

 

La responsabilitat de la posada en comú de les dades correspon al sol•licitant de registre, però el reglament REACH facilita una solució quan les empreses no aconsegueixen arribar a un acord. Per exemple, si una empresa del SIEF disposa d’un assaig en vertebrats d’una substància, aquesta té l’obligació de compartir-lo (art. 30 del Reglament REACH). Aquesta informació es compartirà amb els altres membres del SIEF, normalment amb una compensació econòmica al propietari de l’estudi. En el termini d’un mes a partir de la sol•licitud, el propietari de l’estudi facilitarà una prova del seu cost (factura del laboratori, justificació de les hores de treball, equivalències de costos, etc.) al membre o membres del SIEF que ho hagin sol•licitat. El membre o membres i el propietari d’aquest estudi faran tot el possible perquè aquests costos es determinin de manera justa, transparent i no discriminatòria. El propietari donarà permís per a fer referència a l’estudi a l’efecte de registre en un termini de dues setmanes a partir de la recepció del pagament. En cas de desacord es pot sol•licitar la intervenció de l’ECHA.  

 

Com es pot compartir un estudi de vertebrats existent?

 

Si es rep una petició per compartir dades d’un estudi amb animals vertebrats, el propietari de l’estudi haurà d’aportar la prova dels costos d’aquest estudi o el mateix estudi. Si s’hi neguen, el propietari de les dades no tindrà dret a registrar-se. Al mateix temps, al membre del SIEF(s) interessat en l’estudi se’l permet seguir amb el registre sense l’estudi.

 

És responsabilitat de membres del SIEF la recerca de dades per compartir i negociar amb altres membres del SIEF propietaris de les dades, per tal d’arribar a un acord i tenir accés als estudis. En cas de desacord, els costos es repartiran a parts iguals.

 

Si el titular de les dades no proporciona prova dels costos de l'estudi, els membres del SIEF que tracten d’accedir-hi han de demostrar a l’ECHA que han arribat al punt de desacord. A continuació, podran informar a l’ECHA, proporcionant la informació necessària per demostrar que han fet tot el possible per arribar a un acord.

 

L’ECHA, en aquest cas, demanarà al titular de les dades que proporcioni els arguments i justificacions que van utilitzar durant la negociació amb el possible sol•licitant de registre.

 

La decisió de l’ECHA garantirà la igualtat de tracte de les dues parts a través d’una avaluació contradictòria dels esforços d’ambdues parts respectives per compartir la informació d’una manera equitativa, transparent i no discriminatòria.

 

Quan el propietari de les dades no pot demostrar que han fet tots els esforços per negociar fins que haguessin arribat a un punt de desacord, la ECHA dóna permís, per fer referència a les dades al possible, sol•licitant de registre perquè puguin registrar la seva substancia i complir amb les obligacions legals del REACH. Un cop finalitzat el procediment, el membre del SIEF (s) que registra, haurà d’indicar la raó, a la capçalera de l’expedient de registre, per la qual s’ha negat a proporcionar l’estudi.

 

Ambdues parts poden interposar un recurs contra la decisió de l’ECHA per atorgar el permís o denegar el permís per fer referència a les dades.

 

Sancions econòmiques

 

L’avaluació realitzada per l’ECHA en el context d’una manca d’acord per compartir dades presentades pels membres del SIEF, pot concloure que el propietari d’un estudi ha incomplert la seva obligació de fer tot el possible per arribar a un acord per la cessió d’un estudi o el repartiment dels seus costos. D’acord amb el règim sancionador establert per l’Estat espanyol, la manca de compartició de dades d’un estudi podria ser objecte de sanció pecuniària.

 

WEB ECHA- Posada en comuna de les dades:

http://echa.europa.eu/datasharing_en.asp


 

LLANÇAMENT D’UNA NOVA VERSIÓ DEL REACH-IT

 

 

L’ultima versió del REACH-IT ja es troba operativa. Entre les principals novetats d’aquesta nova versió es troben:

 

• Els expedients en una presentació conjunta podran ser presentats quan l’expedient principal sigui admès a tràmit, és a dir, quan ha superat el “technical completness check”.

 

• Incorporació de la nova funció de notificació de classificació i etiquetatge en línia. Aquesta nova funció permet a les empreses preparar les notificacions directament en el REACH-IT i realitzar recerques en el catàleg per a comprovar si la mateixa substància ja ha estat notificada per altra empresa o si ja existeix una classificació harmonitzada per a aquesta substància.

 

Mes informació:

El nou manual i les instruccions per a les notificacions de classificació i etiquetatge estaran disponibles molt aviat en:
http://echa.europa.eu/clp/inventory_notification/notification_how _en.asp

 

Notificació per al catàleg de classificació i etiquetatge:

http://echa.europa.eu/reachit/inventory_notification_en.asp

 

Manual de l’usuari industrial (IUM) – Part 6: Presentació d’expedients

http://echa.europa.eu/doc/reachit/industry_user_manual/reachit_dossier_submission_en.pdf

 

Manual de l’usuari industrial (IUM) – Part 7: Presentació conjunta

http://echa.europa.eu/doc/reachit/industry_user_manual/reachit_joint_submission_en.pdf

 

MODIFICACIÓ DE L’ANNEX II DE REACH, SOBRE LA FITXA DE DADES DE SEGURETAT (SDS).

 

 

S’ha publicat el Reglament (UE) 453/2010, el qual substitueix l’annex II del reglament REACH corresponent als requisits per a l’elaboració de les fitxes de dades de seguretat (SDS).

 

D’aquest nou Reglament es pot destacar que requereix informació més extensa i detallada en cadascuna de les seves seccions, especificant els continguts a incloure si es tracta de substàncies o mescles, i els canvis d’ubicació d’una sèrie de dades.

 

Entre els canvis que incorpora aquest Reglament es destaquen els següents:

 

Secció 3. Composició o informació dels components:

Substàncies: la identitat química d’una impuresa, un additiu estabilitzant o un component individual distint del component principal, que estiguin al seu torn classificats i que contribueixin a la classificació de la substància, haurà d'indicar-se amb l'identificador del producte, i si no es disposa d'ell, una de les altres identificacions. Mescles: les concentracions de les substàncies presents s’indicaran com percentatges exactes o rangs de percentatges.

 

Secció 6. Mesures en cas d’abocament accidental:

Es destaca les precaucions per al personal que no forma part dels serveis d’emergència (epígraf 6.1.1) i les dirigides al personal d’emergència (epígraf 6.1.2).

 

 

Secció 8. Apartat 'Controls d’exposició/protecció individual':

En matèria de mescles es considera útil proporcionar els valors límits d’exposició relatius a les substàncies components de la mescla que s’han indicat en l’epígraf 3 de la SDS; en aquesta nova versió els valors límits (PNEC i DNEL) haurien de ser enumerats, quan estiguin disponibles, en l’epígraf 8.1. Es realitza una nova agrupació de les mesures de protecció, incloses les relatives als perills tèrmics.

 

 

Secció 13. Consideracions relatives a l’eliminació:

Es fa referència als casos en què l’eliminació d’una substància o mescla representi un perill. Assenyala que s’ha d’incloure informació que permeti una gestió adequada dels residus procedents de la substància o mescla, així com dels envasos, i la referent a la seguretat de les persones que realitzin activitats de gestió de residus. S’inclou un nou apartat (1.3.1) referent als mètodes per al tractament de residus, amb importants novetats en relació a la informació que cal facilitar referent a això en la SDS.

 

La nova SDS requereix la ràpida actualització en temes de formació de treballadors, destinataris d’aquesta informació tan rellevant i necessària per a la protecció de la salut i la seguretat en el treball, així com del medi ambient.

 

 

PRESENTACIÓ DE NOTIFICACIONS CLP

 

L’ECHA sol•licita la ràpida presentació de les notificacions de classificació i etiquetatge.

 

L’ECHA ha realitzat una sèrie d’eines i documents per a facilitar aquest procés de notificació:

 

1. Publicació d’una guia en castellà sobre com els fabricants i importadors poden notificar, de manera conjunta, la classificació i etiquetatge amb el REACH-IT.

http://echa.europa.eu/doc/publications/practical_guides/pg_7_clp_notif_es.pdf

 

2. Creació de noves eines informàtiques per a ajudar a generar les notificacions en format XML a través del REACH-IT.

http://echa.europa.eu/clp/inventory_notification/tools_download_en.asp

 

3. Traducció al castellà d’un conjunt de guies orientatives, i la creació de nous plans d’informació.

http://guidance.echa.europa.eu/docs/guidance_document/clp_introductory_es.pdf

 

 

CHESAR: EINA DE VALORACIÓ I INFORMACIÓ DE SEGURETAT QUÍMICA

 

L’ECHA ha creat una nova eina informàtica gratuïta, el CHESAR, per a facilitar la preparació dels documents obligatoris per a les substàncies fabricades o importades en més de 10 tones/any: Informe de Seguretat Química (CSR) i la Valoració de Seguretat Química (CSA). Aquesta eina es pot descarregar del següent enllaç:

 

http://chesar.echa.europa.eu/download

 

El CHESAR és una eina informàtica addicional per al IUCLID 5.2, i proporciona els recursos necessaris per al desenvolupament d’una avaluació de la seguretat estàndard per als diferents usos d’una substància. Aquesta eina presenta la flexibilitat necessària per a donar resposta a situacions específiques, i ajuda a estructurar la informació necessària per a l’avaluació de l’exposició i caracterització del risc les quals faciliten la generació i actualització d’un CSR transparent. Per a això, els principis relatius a les avaluacions de la seguretat química, tal i com es descriuen a la "Guia sobre els requisits d’informació i la seguretat química" (disponible en la web de ECHA:

(http://guidance.echa.europa.eu/docs/guidance_document/information_requirements_en.htm?time=1276689898) s’han transformat en una aplicació informàtica.

 

Per a utilitzar CHESAR el sol•licitant de registre ha de tenir suficient informació disponible sobre les propietats, els volums d’ús i condicions d’ús de la substància. Pel que fa a aquestes dades, el programa calcula les estimacions d’exposició que es comparen amb les concentracions previstes sense efecte de la substància. El propòsit d’aquesta comparació és determinar si es pot garantir l’ús segur d’una substància.

 

CHESAR permet la reutilització de les avaluacions ja realitzades pel sol•licitant de registre o elaborades per associacions d’empreses gràcies a les funcions d’intercanvi de dades. Això contribuirà a la normalització, a través dels diferents sectors industrials, de la descripció d’usos i de les condicions de seguretat d’ús.

 

CHESAR funciona com un “plug-in” per a IUCLID 5.2. La versió actual del CHESAR (versió 1.0) encara no pot generar un CSR complet, ni tampoc els escenaris d’exposició per a Fitxes de Dades de Seguretat esteses. La primera actualització de CHESAR incloent la funció completa de generació del CSR està prevista pel juliol de 2010.

 

Els manuals d’utilització de l’eina es poden descarregar a:

 

http://chesar.echa.europa.eu/documents

 

JORNADA DE STAKEHOLDERS DE L’ECHA

 

S’ha realitzat la quarta jornada de stakeholders a la seu de l’ECHA. L’esdeveniment va contar amb la participació d'aproximadament 350 representants de la UE, Índia, Estats Units, Xina, Japó i Rússia, entre altres, pertanyents al sector químic, ONG, grups de defensa del medi ambient, etc.

 

La jornada va ser un èxit, constituint una gran oportunitat per a conèixer les activitats de l’ECHA i els seus treballs més recents, compartir experiències i lliçons de REACH i conèixer les expectatives i opinions dels experts de l’ECHA.

 

En la jornada es van tractar temes enfocats a facilitar els processos de presentació dels dossiers de registre, proporcionar consells i eines per al registre i notificació de classificació i etiquetatge, brindar suggeriments recollits a partir dels processos d’avaluació i Registre, i conèixer la importància de la difusió de la informació en la indústria.

http://echa.europa.eu/news/events/4th_stakeholders_day_en.asp

 

CLASSES ESPECÍFIQUES D’EMISSIÓ AL MEDI AMBIENT (SPERC)

 

Segons REACH, els fabricants i importadors de substàncies que necessitin una avaluació d’exposició hauran d’elaborar, avaluar i comunicar escenaris d’exposició que recullin tot el cicle de vida de la substància. Seguint aquest objectiu, hauran d’elaborar un “mapa” de tots els usos de la substància. Sovint, aquest “mapa d’usos” en un sector de mercat pot reutilitzar-se per una sèrie de substàncies o inclús pot ser elaborat col•lectivament per diversos fabricants, importadors o associacions sectorials. Des de l’industria i en particular des del CEFIC s’ha considerat important normalitzar el mapa d’usos per poder-lo vincular als escenaris d’exposició.

 

Els escenaris d’exposició es comunicaran als agents posteriors de les cadenes de subministrament a través de la fitxa de dades de seguretat ampliada.

 

En conseqüència, s’ha establert un sistema de descriptors d’ús per normalitzar la descripció de l’ús de les substàncies.

 

El sistema de descriptors d’ús es basa en cinc llistes de descriptors diferents que, en combinació, formen una breu descripció d’usos.

 

La categoria de sectors d’us (SU) descriu en quin sector de l’economia s’utilitza la substància.

 

La categoria de productes químics (PC) descriu en quin tipus de productes químics s’incorpora definitivament la substància.

 

La categoria de processos (PROC) descriu les tècniques de l’aplicació o els tipus de processos definits.

 

La categoria d’emissions al medi ambient (ERC) descriu les condicions generals d’ús des de la perspectiva ambiental.

 

La categoria d’articles (AC) descriu el tipus d’article a què s’ha incorporat la substància o mescla.

 

Diverses Associacions del sector Industrial, descrivint les operacions típiques en els seus sectors, han desenvolupat descripcions més específiques de les condicions d’ús relacionades amb la categoria d’emissions al medi ambient (categories específiques d’emissió al medi ambient [SPERC]), que permeten refinar els factors d’emissió. Un cop disponibles, les SPERC podran utilitzar-se per realitzar estimacions d’emissions específiques de sectors o productes.

 

Aquestes SPERC poden ser utilitzades per les estimacions d’exposició ambiental que s’han d’incloure en l’informe de seguretat química de la substància i es poden trobar a l’enllaç següent:

 

http://cefic.org/Files/Publications/SPERC-Overview-Table-Final-for-publication-April%202010.xls

 

S’està elaborant un resum amb les justificacions per als paràmetres específics de cada sector, el qual serà publicat pròximament.


 

 

 

 

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

©1995-2010 Generalitat de Catalunya

Contacte | Butlletins anteriors