e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 32, juny de 2010

Us expliquem....
Les escoles parlen...
El racó de l'alumnat
Fem xarxa
Agenda
Un xic més

Us expliquem
Els guardonats amb el Premi Escoles Verdes 2010

El concurs d'Ecopropostes de Ràdio Marina

Propostes formatives per a l'any vinent

Tallers d'apicultura

> Més informació

Les escoles parlen
L'hort de l'INS Ribera de Sió (Agramunt)

La bassa de l'ESC Tramuntana (Vilanant)

L'ambientalització de la música a l'ESC Hammelin (Alella)

El pati de l'ESC Sant Esteve (Castellar del Vallès)

L'ESC Anxaneta (Valls) i els Agents Rurals surten a TV3

Concert de l'aigua a l'ESC Josep Pallach (Figueres)

L'alumnat de l'ESC Bernardí Tolrà (Vila-Rodona) dissenyen com els agradaria la nova escola

> Més informació

El racó de l'alumnat
Notícies d'última hora a l'Escola Minerva (Calella de la Costa)

> Més informació

Fem Xarxa
Les escoles de Sant Feliu de Llobregat celebren la Festa de la Primavera 2010

El blog del seminari de les Escoles Verdes de l'Alt Camp

> Més informació

Agenda
Exposició "Reciclatge"

Exposició permanent de la Fàbrica del Sol

Exposició "Armonia fractal de Doñana y las Marismas"

Tre-te les bosses del cap

Les fonts del paratge de Poblet

Dia de la xolla

Curs per a professors responsables d'horts escolars ecològics

> Més informació

Un xic més
Què significa la sostenibilitat per a l'escola?

Kaidara

Els rapinyaires nocturns

El blog de l'aluMínim

Guia bàsica interactiva d'arbres, arbustos i lianes

Kiotoeduca

Revista "Sobirania alimentària"

> Més informació


Us expliquem...
Els guardonats amb el Premi Escoles Verdes 2010

El passat dijous, 3 de juny, es va fer l’acte de lliurament del Premi Medi Ambient i del Premi Escoles Vedes 2010 presidit pel conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar.

Entre les diferents categories, s'hi han presentat 16 candidatures que inclouen la participació de 36 escoles verdes. Els guardonats, per a cadascuna de les categories, són:

  • En reconeixement de la trajectòria (premi de 6.000 euros): ESC Montsant (Reus), pel seu treball de millora continuada en tots els àmbits del Programa Escoles Verdes (la participació de tota la comunitat educativa, l’ambientalització curricular, la gestió sostenible del centre i la implicació i millora de l’entorn), per haver estar capaços d’incidir en les institucions locals i en la ciutadania del poble, pel nivell de maduresa i consolidació del projecte educatiu de centre en l’educació per a la sostenibilitat i per la seva vinculació a l’entorn, i perquè tota la comunitat escolar viu el fet de ser escola verda com un fet que identifica i caracteritza al centre, com a una manera de fer que dóna un valor afegit de qualitat a l’escola, que afegeix valor a la tasca educativa del dia a dia i, com a un fet educatiu imprescindible per un bon esdevenir en les noves generacions de nens i nenes.

  • Acció singular per la conservació de la biodiversitat (premi de 3.000 euros): INS Llançà (Llançà), per l’actuació Flora invasora al Litoral de Llançà. Estudi de les plantes invasores i de les plantes endèmiques del nostre Litoral, en tractar-se d’una iniciativa que afavoreix la implicació del centre en el coneixement, la conservació i millora de la biodiversitat de l’entorn proper. A través d’aquesta actuació el centre promou la recerca mediambiental, però sobretot, la difusió i la sensibilització en relació amb la biodiversitat entre les escoles del territori i la intervenció per a la millora de la biodiversitat en l’entorn proper, tot col·laborant amb les entitats i administracions que gestionen els espais naturals a l’entorn del centre. Es valora també que aquestes no siguin actuacions aïllades i que es proposi la seva consolidació dins la proposta educativa del centre.

  • Acció singular per la prevenció i/o reciclatge de residus (premi de 3.000 euros): Escoles del seminari de l'Alt Camp, perquè a través del seu seminari permanent han sabut organitzar i desenvolupar actuacions per treballar en xarxa i coordinar-se per sumar esforços, intercanviar experiències, realitzar actuacions conjuntes i compartir programes comarcals, que promouen tant la prevenció, recollida selectiva i reciclatge de residus, com el coneixement de la biodiversitat i les actuacions de millora de l’entorn.

A tots els centres participants us agraïm i encoratgem a continuar amb la bona feina que esteu realitzant i felicitem, especialment, els guardonats. Enhorabona!

El concurs d'Ecopropostes de Ràdio Marina

L'ecopropostes és un concurs pensat perquè els joves dels diferents instituts de la Selva i el Maresme hi participin voluntàriament realitzant un treball de recerca que serveixi com a proposta per a fer un bon ús del medi.

El jurat, en aquesta 15ena edició, ha estat format per Martí Boada, premi global 500 de la Unesco; el meteoròleg, Francesc Mauri, i el doctor en Biologia, Joan Pedrola. El guardonat, amb el primer premi, ha estat l'alumne Bernat Pujadas de l'escola verda INS Montsoriu (Arbúcies) per un estudi experimental sobre l'electromagnetisme en el procés de compostatge.

> Ràdio Marina

Propostes formatives per a l'any vinent

Amb l'objectiu de donar suport formatiu als centres i consolidar grups de treball, seminaris i/o actuacions dels centres educatius, us proposem una sèrie de cursos i sessions per al curs vinent. Aquesta formació s'organitza amb el suport de l'Obra Social de "La Caixa".

Tothom que estigui interessat a participar d'aquestes propostes, escriviu un correu electrònic a ambiental@xtec.cat amb les indicacions que s'especifiquen per a cada curs, abans del 15 de juliol. Aquestes formacions es portaran a terme, bàsicament, d'octubre a novembre de 2010 i les places són limitades. L'organització territorial anirà en funció de la vostra demanda.

> Més informació

Tallers d'apicultura

Donada l'alta demanda que hi ha hagut dels tallers d'apicultura durant el curs vigent, s'oferiran a les escoles verdes més tallers pel proper curs 2010-11. Tothom qui estigui interessat, pot enviar un correu electrònic amb el nom del centre, nivell educatiu de les classes que volen participar i persona amb telèfon de contacte a la bústia del programa: escolesverdes.dmah@gencat.cat

Us recordem que els tallers consten d'un màxim de dues sessions en les que es treballa la biologia de les abelles, la feina de l’apicultor, les seves eines, una introducció a les problemàtiques actuals i les diferències entre tipus de mel.

Les escoles parlen
L’hort de l’INS Ribera de Sió (Agramunt)

Tothom diu que l'experiència ensenya i els de l'hort del Sió ho tenim ben clar. El primer any va ser l'any de les patentades, tot i que la collita no va ser gaire dolenta, però aquest curs havíem de triomfar.

Des del primer dia vam començar totes les operacions de replanteig i disseny de les caixoneres per manca de terra bona. El curs passat es va consumir massa aigua i aquest luxe no es podia tornar a permetre, per tant, ben aviat ens vam posar mans a l'obra amb el sistema de reg per degoteig. Finalment va arribar el dia de la plantació: maduixeres, espinacs, alls, cebes i algunes flors grogues per tenir pol·linitzadors.

De moment ens ha passat de tot, aiguats, ventades i nevades, però encara resistim. Tornant de setmana santa tot havia crescut molt. Hem fet la nostra primera collita d'espinacs, i el julivert està tan espectacular que tothom se'n vol emportar un manat. Aquest any la verdura haurà d'anar cara!

Mireu els vídeos de l’hort!

> Vídeo del curs 2008-09
> Vídeo del curs 2009-10

La bassa de l’ESC Tramuntana (Vilanant)

Els alumnes de l'escola Tramuntana de Vilanant, a l'Alt Empordà, han construït una bassa amb una roda de tractor per poder estudiar, d'ara endavant, els animals que hi viuen i aprendre a tenir-ne cura.

Si voleu veure les fotos del procés podeu clicar a l'enllaç del blog

L’ambientalització de la música a l’ESC Hammelin (Alella)

Des de fa tres cursos a l’Escola Hammelin d’Alella estem treballant per adaptar curricularment totes les assignatures al medi ambient. Un exemple d’aquesta actuació és el treball que han fet els alumnes de sisè de primària i primer d’ESO a l’assignatura de música. Els primers van preparar cançons relacionades amb el medi ambient i les van cantar durant el concert de final de curs, mentre que els alumnes de primer d’ESO van fabricar els seus propis instruments de música a partir de materials que havien utilitzat prèviament.

De la seva imaginació van sorgir instruments fets amb paper, vidre, plàstic, llaunes, branques, etc.; que van ser batejats segons la seva família (corda, percussió o vent), sorgint noms tan diversos com ara la “maracaixa” (una maraca feta amb una caixa) o el “tambollauna” (un tambor fet a partir d’una llauna). Un cop fets i presentats a classe, s’aprofità el Dia de la Terra per fer un concert amb aquests nous instruments, interpretant cançons composades per a l’ocasió (“Ritme en el cos” o “Un xic de temps”) i clàssics del rock com ara el famós “We Will Rock You” dels Queen.

Aquests instruments van ser exposats el dia de portes obertes de l’escola i es van fotografiar per a l’anuari de l’escola. Actualment, aquests instruments formen part de la decoració de moltes de les habitacions dels seus creadors.

El pati de l’ESC Sant Esteve (Castellar del Vallès)

Ara fa tres anys ens vam plantejar, en el marc del nostre projecte de sostenibilitat, iniciar un hort. El curs 08-09 vam portar a la pràctica aquesta iniciativa amb l’ajuda d’un assessorament. Enfeinats, però satisfets i amb molta empenta, ens vam proposar fer de l’espai del pati, una aula d’experimentació i aprenentatge.

Així doncs, tots junts, durant dues setmanes hem aprofundit un treball que fem durant tot el curs. L’eix comú per tots els cicles ha estat el pati, sota el títol Aprenem del pati. Hem cercat, experimentat, creat i generat coneixements a través del nostre entorn. Ens hem adonat com el nostre pati és un gran llibre des del qual podem aprendre les diferents àrees. L’hort, el compostador, l’estació meteorològica, l’àmbit dels éssers vius (animal i botànic), de l’estudi del sòl, del tema social (àrea de joc, esbarjo, històric), són activitats realitzades que el nostre alumnat treballa dia a dia de manera directa.

Tots els cicles han treballat els diferents arbres i plantes que tenim en el pati de l’escola i l’alumnat de cicle superior ha fet un recull creant un recorregut botànic. Prèviament diferents alumnes, amb l’ajuda de l’AMPA, van fer els rètols amb el nom de cada arbre. A tots els vestíbuls dels diferents edificis hi podem trobar exposades les feines manuals i plàstiques que l’alumnat ha elaborat: plantes, arbres, animals, fotografies d’escultures efímeres, pintures amb granulometria, terrari de cucs, els sons del pati...

El nostre conserge, expert en ocells, ha estat un bon formador tant per als nens com pel professorat. S’ha fet, també, un treball interdisciplinari i intercicles creant una maqueta de l’escola, aquesta està exposada en el vestíbul de l’edifici central.

No podem oblidar la pintura del pati, les parets s’han omplert de color amb els dibuixos realitzats entre tots, l’AMPA ens ha tornat a donar un cop de mà per pintar les parets i l’alumnat ha dibuixat les flors, els arbres i els diferents animalons que trobem en el pati, tots ells amb el nom posat. Ara podem dir que no només tenim un pati ben florit sinó que també el tenim ben acolorit. Des del menjador, el personal de cuina i monitoratge han fet mans i mànigues per poder participar de la setmana de l’eix elaborant un menú especial, el pícnic al pati va ser un èxit rotund.

Com podeu veure, en tot moment hem contat amb la implicació de tota la comunitat educativa: alumnat, docents, conserge, personal no docent, cuina i menjador, AMPA, tots junts hem après i volem que aquests continguts quedin reflectits dins l’àrea de coneixement del medi per continuar treballant i aprenent del pati any rere any.

L’ESC Anxaneta (Valls) i els Agents Rurals surten a TV3

El passat 20 d’abril, en el telenotícies comarques de Tarragona, es va emetre un petit reportatge sobre la tasca de col·laboració que fa el cos d’Agents Rurals de Catalunya amb les escoles. Concretament, la sortida que va fer l’ESC Anxaneta i les tasques que van realitzar els seus alumnes. Podeu visualitzar el reportatge des del següent enllaç. El trobareu a partir del minut 3:55 i dura dos minuts.

> Vídeo telenotícies

Concert de l’aigua a l’ESC Josep Pallach (Figueres)

L’escola Josep Pallach de Figueres treballa aquest curs la temàtica de l’aigua i és per això que l’ambientació i les peces musicals que els alumnes han interpretat en el concert anual han tingut com a eix central aquesta temàtica.

El festival musical i artístic, que ha constat de quatre recitals que s’han celebrat els dies 29 i 30 d’abril, és un reflex de la tasca que desenvolupen tots els alumnes de l’escola en l’àmbit de l’educació artística, tant pel que fa a música com a expressió plàstica. Aquest és un projecte en què participen d’una manera conjunta tots els estudiants.

> Si voleu veure el disseny del cartell del concert cliqueu aquí

L’alumnat de l’ESC Bernardí Tolrà (Vila-Rodona) dissenyen com els agradaria la nova escola

L’escola Bernardí Tolrà de Vila-Rodona hem realitzat el treball “El terreny de les noves escoles” amb els alumnes de 6è. En motiu de la construcció de la nova escola al poble, els alumnes han fet un projecte de com els agradaria que fossin les noves escoles.
Quan ja vam tenir el terreny i el tipus de sòl estudiat, vam fer els dissenys que volíem per grups de l’escola i entre tots vam elaborar una maqueta del pati, amb hort, jardí, sorral i zona d’esbarjo. Com que som escola verda, vam proposar que fos un edifici ben orientat, amb ús d’energies alternatives, i materials que facilitin la reducció d’aigua i electricitat. Bé, els alumnes han fet un projecte de nova escola, ara només falta que sigui una realitat.


Analitzant les característiques del sòl


Maqueta de l’escola que volem

Aquest projecte ha obtingut un Primer Premi a la 22ena edició del Premi de Natura que convoca l’Institut d’Estudis Vallencs aquest mes de maig del 2010. Moltes felicitats a tots i totes els que ho heu fet possible!

El racó de l'alumnat
Notícies d’última hora a l’Escola Minerva (Calella de la Costa)

Els alumnes de 6è de l’Escola Minerva de Calella són els encarregats de redactar a classe de llengua catalana l’informatiu escolar “Aquí passa això!”, que recull totes les notícies d’actualitat del centre. Els alumnes en preparen un cada dos mesos i des de l’atorgament del distintiu d’Escola Verda hi incorporen notícies de temàtica ambiental, tant les que afecten directament l’escola i el desenvolupament del projecte d’EV, com les que ens afecten a tots i tenen un abast mundial.

L’objectiu d’aquesta actuació és augmentar la participació dels alumnes en la realitat que els envolta i també està inclosa al Programa d’Acció dins de l’objectiu general d’ambientalitzar el currículum del centre.
A continuació hi ha una mostra d’algunes de les notícies d’aquest curs 2009-10:

Es fan millores a l’hort
Ja som escola verda i la Diputació de Barcelona ens ha concedit una subvenció per arreglar l’hort de l’escola. S’han fet unes terrasses amb una excavadora per anivellar l’hort. També, algunes classes participaran en les activitats de millora de l’hort. Aquestes classes són:
- 6è, que instal·larà el reg automàtic per fer més fàcil l’activitat de regar l’hort.
- 5è, que construirà una tanca perquè no entrin els conills a l’hort.
- 4t, que farà un petit llac on posar peixos de colors i nenúfars per decorar l’hort.
Cada classe farà un planter; o sigui, faran germinar llavors a la seva classe perquè quan acabin de remodelar l’hort, ja tinguin brots per cultivar.
A més, construiran una cabana per guardar les noves eines, ja que va haver un problema amb una canonada d’aigua al forat on es guardaven i es van rovellar,, és per això que s’han de comprar més eines.”

La bassa de l’hort
Un dels objectius de la bassa, és donar pau, harmonia i tranquil·litat.
La bassa l’ha pagat l’AMPA amb l’ajuda dels pares. Es va començar a fer el primer trimestre. A la bassa hi posarem granotes i plantes aquàtiques. Els encarregats de fer la bassa van ser els nens de 4t . Però el forat l’ha fet una empresa, eh!”

Ja tenim mascota d’escola verda!
La Minerva fa dos anys que és escola verda i per això la comissió formada per alguns mestres va pensar en tenir una mascota per representar l’escola. Pensat això, van decidir que cadascun dels nens i nenes fessin un dibuix relacionat amb el medi ambient (hort, reciclatge...). La comissió va fer una primera tria dels millors però, vam ser nosaltres els qui vam decidir amb els nostres vots quina seria la nostra mascota. El Guanyador del concurs ha estat en Julián López de 6è B”

Fem xarxa
Les escoles de Sant Feliu de Llobregat celebren la Festa de la Primavera 2010

El cap de setmana del 8 i 9 de maig, en el marc de les Festes de Primavera 2010 de Sant Feliu, les 13 escoles de l’Agenda 21 Escolar de la ciutat (10 de les quals som també Escola Verda) hem explicat quines accions duem a terme per lluitar contra el canvi climàtic.

Les escoles hem  aportat materials per al disseny d’una exposició conjunta en la qual es visualitzen, a través de fotos i textos escrits pels alumnes, les actuacions dels centres que tenen una repercussió més directa amb la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera: l’estalvi energètic, la minimització i autogestió dels residus, la mobilitat sostenible...

Aquestes actuacions complementen el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible (PAES) que està elaborant l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, un seguit de compromisos que el Consistori està estudiant portar a terme per mitigar la seva contribució al canvi climàtic des d’ara fins l’any 2020.

El blog del seminari de les Escoles Verdes de l’Alt Camp

Des d’aquesta plataforma digital, els onze centres que formen el Seminari de l’Alt Camp, guanyadors de la categoria d'acció singular sobre prevenció i/o reciclatge de residus del Premi Escoles Verdes d'enguany, comparteixen i difonen les actuacions que realitzen conjuntament. Navegueu-hi i descobrireu una munió d’experiències!

> Més informació

Agenda
Exposicions

Exposició “Reciclatge”

El proper 4 de juny s’inaugura l'exposició "Reciclatge" al CosmoCaixa de Barcelona. Aquesta exposició explica el procés de transformació de quatre tipus de residus domèstics (vidre, paper, envasos i matèria orgànica) i d'un residu industrial (coure), amb l'objectiu de conscienciar sobre com en són, de valuosos, els petits canvis en els hàbits.

> Més informació

Exposició permanent de la Fàbrica del Sol

La Fàbrica del Sol és un equipament de l’Ajuntament de Barcelona al servei del medi ambient i la sostenibilitat. Entre tots els serveis que ofereix, hi ha la possibilitat de visitar la seva exposició permanent. Un recorregut per la història de les energies, des de les tradicionals fins a les renovables i moltes altres idees. Les visites poden ser guiades i estan dirigides a educació primària, secundària, batxillerat i cicles formatius.

Fàbrica del Sol
Passeig Salvat Papasseit, 1 (Barcelona)
Tel. 93 851 51 58
a/e: lafabricadelsol@bcn.cat
http://www.mcrit.com/crbs/principal/principal.htm

Exposició “Armonia fractal de Doñana y las Marismas”

Del 7 al 30 de juny s’exposa aquest muntatge que introdueix en el complex i apassionant món de la geometria fractal. Trenta-dues imatges úniques de Doñana que, amb l’ajuda de la tecnologia, els visitants podran mesurar i realitzar simulacions per ordinador per descobrir-ne la geometria oculta i la bellesa de la naturalesa. Visita gratuïta.

Mas El Cortalet, s/n
Castelló d’Empúries
Tel. 972 45 42 22
a/e:
pnaiguamolls.dma@gencat.net
http://armoniafractal.com

Agenda

Treu-te les bosses del cap

El proper 3 de juliol és el Dia Internacional Lliure de Bosses, una iniciativa que té com a objectiu conscienciar sobre els impactes de l’ús indiscriminat de les bosses de plàstic, sensibilitzar vers la prevenció de residus i fomentar actuacions ambientals que redueixin el seu consum.

La Fundació per la Prevenció de Residus i el Consum Responsable (FPRCR) ofereix materials de difusió de la campanya per facilitar a tothom qui vulgui la realització d’actuacions en aquest sentit. En el seu web trobareu logotips, bàners, cartells, adhesius, banderoles, dissenys per bosses de roba i documentació per reflexionar en format d’articles.

> FPRCR
> Materials

Les fonts del paratge de Poblet

Tothom qui vulgui fer senderisme interpretatiu està convidat a venir a aquest recorregut on s’ensenyaran les diferents propietats minerals de les fonts del bosc de Poblet. El punt de sortida de l’activitat es farà el 20 de juny a les 9 hores al Punt d’Informació de la Font de la Magnèsia.

Cal inscripció prèvia, entre els dies 14 i 18 de juny, mitjançant una trucada al telèfon 977 87 17 32 o el correu pnpoblet.dmah@gencat.cat
Hora prevista d’acabament: 14 hores
Activitat gratuïta

> Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet
> Més informació activitat del paratge de Poblet

Dia de la xolla

Quan la calor comença a ser forta, els pastors porten les ovelles a la muntanya i es preparen per esquilar-les i marcar-les. Dins el programa d’activitats del parc, es proposa per a la segona quinzena de juny sortides guiades relacionades amb el món del pasturatge des de Llessuí.

> Més informació

Setmana de l’energia i l’aigua a l’Espai d’Informació Ambiental de Reus

Entre la segona i la tercera setmana de juny s’han organitzat diverses activitats:

  • 12 juny 10:30 a 13:30 h - Taller demostratiu “Construcció d’un cotxe solar”
  • 14 juny 17:30 a 20:30 h - Taller didàctic d’iniciació a l’energia fotovoltaica
  • 15 juny 18:00 a 19:30 h - Jornada tècnica sobre normativa energètica en edificació
  • 17 juny 09:15 a 13:30 h - Dia Mundial de la desertització. Visita planta tractament aigües residuals de Reus
  • 18 juny 17:30 a 20:00 h - Visita guiada per l’exposició “L’energia que tot ho mou”
  • 23 juny 11:00 a 12:00 h - Espectacle “La màgia de l’aigua”

Espai d’Informació Ambiental
Pl. Antoni Sabater Esteve, s/n. Reus
Tel. 977 01 00 88
a/e: info.eia@reus.cat

> Programa complet d’activitats

Curs per a professors responsables d’horts escolars ecològics

El curs està organitzat pel Col·lectiu de Docents del Bages i l’Era, Espai de Recursos Agroecològics (Premi Medi Ambient 2010). L'hort escolar ecològic és un espai de participació i cooperació entre alumnes i professorat, alhora de resultar una eina de gran valor educatiu quant a l'observació i comprensió dels processos naturals i de la pròpia vida. A través d'aquest curs es donaran les pautes i els recursos pedagògics per tal de gestionar ecològicament un hort escolar.

Data d’inici: 1 de juliol
Data de fi: 7 de juliol
Preu: 55 €
Lloc: Finca Can Pocoli (Manresa)

Més informació
Fundació Universitària del Bages
Concepció Medrano
Tel. 93 877 41 82
a/e: eestiu.bages@gmail.com

Un xic més
Què significa la sostenibilitat per a l’escola?

Article de Joseba Martínez (professor d’ESO i doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació) sobre el significat que ha de tenir en el centre la realització de projectes educatius pel desenvolupament de la sostenibilitat. Entre altres, tracta la necessitat de capacitar a l’alumnat, sobre l’educació transformadora enfront de l’estil d’ensenyament tradicional, la importància de desenvolupar competències per a l’acció, el manteniment de l’enfocament global integrat i el foment de la reflexió sobre la pràctica com a eina de millora constant.

Una lectura interessant en la línia del marc teòric del programa Escoles Verdes, útil a nivell de professorat.

> Article complet

Kids site climate change

Un portal en anglès, dirigit als joves, sobre la problemàtica del canvi climàtic. Mitjançant un format juvenil i entenedor, es tracta la dinàmica atmosfèrica, la perspectiva històrica del clima, les causes del canvi i les conseqüències de l’efecte d’hivernacle, el cicle del carboni, entre altres.

> Més informació

Kaidara

Kaidara és el títol d’un relat didàctic que forma part de l’ensenyança tradicional dels peule de la Corba del Níger. Amb aquest nom, Intermón Oxfam ofereix al professorat de tots els nivells educatius, i al públic en general, recursos que els permeten treballar l’educació de la ciutadania global, tant a l’aula com al centre, així com propostes i recursos d’autoformació per al docent.

> Més informació

Els rapinyaires nocturns

Els rapinyaires nocturns de Catalunya és la nova publicació editada per la Institució Catalana d'Història Natural (ICHN) sobre la biologia, gestió i conservació de les vuit espècies de rapinyaires nocturns catalans i els seus hàbitats.

Ha estat escrit per una trentena d'experts i forma part del projecte RAPNOCCAT, una iniciativa creada pel Grup d'Ecologistes de Girona per fomentar l'estudi d'impacte sobre el medi natural i la biodiversitat que suposen les actuacions públiques.

Té un preu aproximat de 25 € i el trobareu en botigues i establiments especialitzats en geografia, natura, viatges o semblants.

> Més informació de la presentació

El blog de l’aluMínim

Pàgina web dedicada a la reducció de l’ús de l’alumini en els centres escolars. Trobareu articles, vídeos i propostes d’activitats molt interessants.

> Més informació

Guia bàsica interactiva d’arbres, arbustos i lianes

La Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya posa a l’abast aquesta guia que inclou una selecció d’espècies espontànies i conreades comunes en les nostres localitats. Mitjançant fotografies i una clau dicotòmica senzilla, podem anar destriant opcions fins arribar a l’espècie vegetal que busquem. Gràcies a un instrument de KeyToNature hi ha la possibilitat de crear automàticament guies més petites, adaptades a les necessitats de cada centre i afegir continguts nous per personalitzar-la.

> Més informació
> KeyToNature

Revista “Sobirania alimentaria”

Des del passat mes d’abril està disponible aquesta publicació trimestral que té com a objectiu promoure el debat i la reflexió sobre temàtiques rurals sota una òptica política. Un instrument de pensament crític en defensa del món rural que ja es pot descarregar per Internet.

> Més informació

La ruta del Ter

La Ruta del Ter és un itinerari creat pel Consorci Alba-Ter, va ressegueix el riu, enllaça els Pirineus, la Costa Brava i travessa cinc comarques de Catalunya. Al llarg de tot aquest recorregut, que es pot fer a peu o en bicicleta, es pot observar una gran diversitat de paisatges, elements culturals, la història i les tradicions dels municipis per on passa, molts dels quals amb Escoles Verdes. És una molt bona oportunitat per fer una part de l'itinerari a peu o en bicicleta.

> Més informació

Planeta Viu

Materials didàctics elaborats per UnescoCAT a partir de l’Informe Planeta Viu que elabora la World Widelife Foundation (WWF) sobre l’estat dels ecosistemes i la biodiversitat del món. Aquest recurs està dirigits a alumnat de 2n cicle d’educació secundària i batxillerat.

> Informe Planeta Viu
>
Materials didàctics

Revista “Educació i Sostenibilitat”, núm. 8. Biodiversitat

Aquesta publicació quadrimestral dóna arguments per a la reflexió mitjançant entrevistes, articles, opinions i recursos educatius sobre les temàtiques ambientals clau que ens preocupen. En aquest darrer número es tracta el tema de la biodiversitat i trobarem entrevistes a representants de nombroses entitats vinculades directament sobre la nostra petjada ecològica, els danys de la pèrdua de la biodiversitat, com aprendre de la natura urbana, entre altres.

Com sempre, en breu us arribarà aquest darrer número sobre biodiversitat per correu postal al vostre centre.

© 2010 Generalitat de Catalunya