e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 26, desembre de 2009

Us expliquem....
Les escoles parlen...
El racó de l'alumnat
Fem xarxa
Agenda
Un xic més

Us expliquem
Trobada Escoles Verdes i acte commemoratiu del 10è aniversari

4 Escoles de la XESC han anat a Copenhaguen

> Més informació

Les escoles parlen
Cistelles per guardar els gots. El CEIP Guillem Fortuny de Cambrils ens explica la seva solució per estalviar aigua, malgrat l'alarma de la grip A

Les novetats a l'hort de l'Escola Rocafonda de Mataró

Animals en perill d'extinció. Escola Hamelin (Alella)

El CEIP Mare de Déu de Montserrat (Castellbisbal) planta les seves alzines

> Més informació

El racó de l'alumnat
Els alumnes del CEIP Sant Roc (Barbens) dibuixem com canvia l'entorn

> Més informació

Fem Xarxa
L'Hort i la Llengua, un projecte conjunt del Col·legi Cor de Maria de Figueres i el CEIP de Súria

L'IES Bosc de la Coma (Olot) col·labora amb la Societat Catalana d'Educació Ambiental

> Més informació

Agenda
Mataró fa recerca sobre el canvi climàtic

Xarxes. Els primers intercanvis fa 6.000 anys

VIII Edició El Concurs El Recorregut de l'Energia

> Més informació

Un xic més
Reparat millor que nou

Observatori del paisatge: dossier Jardins

Coneix els teus drets

Sobre El Canvi Climàtic

Agents pel clima, un recurs educatiu per actuar davant del canvi climàtic

La lluita contra el canvi climàtic: la solidaritat humana en un món dividit

En bici a l'institut

Visions el 2050

Un llibre: Els pous contaminants

El canvi climàtic a l'aparador virtual del CDMA

> Més informació


Us expliquem...
Trobada Escoles Verdes i acte commemoratiu del 10è aniversari

El passat 3 de desembre vam celebrar al Palau de Congressos de la Fira de Barcelona la VIII Trobada d’Escoles Verdes, un acte en el qual els centres que han finalitzat la formació i han elaborat un Pla d’ambientalització del seu centre reben el Distintiu i els que acaben un cicle de tres anys en què han dut a terme actuacions de millora del centre i del seu entorn renoven el seu compromís. Prop de 800 persones hem compartit una jornada festiva que ha estat l’acte commemoratiu del 10è aniversari.

Volem felicitar tothom per la feina feta.

En breu, us informarem de com accedir a les fotos i a la gravació de l’acte.

4 Escoles de la XESC han anat a Copenhaguen

Com ja sabeu, l’IES Baix Empordà de Palafrugell, l’IES Marianao de Sant Boi de Llobregat, el CEIP Montessori de Rubí i l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona van ser les escoles seleccionades per anar a Copenhaguen en representació de tots els centres educatius que formen part de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya.

Del 23 al 26 de novembre, 8 alumnes i 4 professors d’aquests centres educatius, acompanyats de la tècnica de l’Agenda 21 escolar de Sant Feliu de Llobregat, van gaudir d’una estada a Copenhaguen, on van poder conèixer diferents centres educatius danesos i lliurar al Ministeri d’Educació un document que recull totes les propostes i compromisos per fer front al canvi climàtic que ens heu fet arribar.

> Us adjuntem el document lliurat al Ministeri d’Educació danès

Aquestes escoles tenen ganes d’explicar-vos a tots la seva experiència, però mentre no ens arriba aquest intercanvi us avancem uns enllaços on podreu trobar:

  • la notícia que es va emetre a TV3, concretament a l'InfoK.
  • el vídeo que l'escola Joan Pelegrí de Barcelona ha penjat al Youtube:

Les escoles parlen
Cistelles per guardar els gots. El CEIP Guillem Fortuny de Cambrils ens explica la seva solució per estalviar aigua, malgrat l’alarma de la grip A.

En el butlletí anterior vam veure com se’n sortien al CEIP Abel i Ferrater de la Selva del Camp. És per això que el CEIP Guillem Fortuny de Cambrils ens han volgut explicar la seva versió per als alumnes més petitons de l’escola, els d’educació infantil.

Es va comprovar que es perdia molta aigua quan s’utilitzava l’aixeta de manera individual. Per això utilitzen una gerra d’aigua per omplir els gots quan els alumnes tenen set. Per evitar el contagi entre els gots cada aula disposa d’unes cistelles per guardar els gots. Cada divendres els gots es prenen cap a casa per rentar i les cistelles dispensadores es renten al rentaplats de la cuina a temperatura elevada.

Les novetats a l’hort de l’Escola Rocafonda de Mataró

Aquest curs escolar iniciem el nostre hort amb una gran novetat, un nou sistema de reg per exsudació. Durant la festa de l'hort, que celebrem cada any a mitjans d'octubre juntament amb les famílies, vam iniciar aquest projecte. L'empresa Porec de Mataró, amb qui ens vam posar en contacte, es va oferir per fer-nos una instal·lació gratuïta i nosaltres vam fer la resta.

Amb aquest nou sistema solucionem el problema que teníem quan moltes classes no podien, en determinades ocasions, anar a regar i, sobretot, ens anirà molt bé a l'estiu quan no siguem a l'escola perquè les plantes puguin disposar d’aigua.

El sistema és molt senzill de muntar i li surt barat a l'escola. Es pot posar vist o soterrat i dins l'arqueta hi podem tenir un programador que s'engega diàriament una estoneta. D'aquesta manera la terra sempre té la humitat necessària.

Aquestes petites coses són grans millores i creiem que val la pena donar-les a conèixer entre les escoles com a recurs.

Animals en perill d’extinció. Escola Hamelin (Alella)

A causa de la gran motivació i l’interès que suscitaven entre els alumnes els animals en perill d’extinció, aquest fou el tema que vam decidir treballar de manera transversal a tota l’escola, des d’infantil fins a sisè, durant tot el curs.

Així doncs, el primer trimestre vam començar a parlar a classe dels diversos animals que actualment estan en perill d’extinció i vam rebre la divertida, però alhora instructiva visita del “Professor Roots”, el naturalista de l’institut Jane Goodall, que ens va explicar, entre d’altres coses, els problemes que tenen els primats per sobreviure: captura il·legal, domesticació en circs, la desforestació descontrolada de la selva, etc.

Durant el segon trimestre, cadascun dels cursos, a les classes de medi, llengua i ètica, es va centrar a estudiar uns animals en concret, i per Carnaval tots els alumnes es van disfressar de l’animal que havien estudiat.
A més, entre tots els alumnes d’educació infantil i de primària vam pensar en fer un mural dels ecosistemes més amenaçats del planeta: boscos i selves, oceans i zones polars, per exposar-lo al nostre menjador amb l’objectiu de conscienciar tots els alumnes sobre el canvi climàtic, els incendis forestals, la desforestació i la contaminació de l’aigua.

Ben aviat va sorgir un ambient de solidaritat i els alumnes, amb moltes ganes d’ajudar aquests animals, van proposar fer alguna cosa. I així va aparèixer la idea d’ajudar una institució de protecció d’animals de ben a prop nostre: el CRAM (Centre de Recuperació d’Animals Marins) de Premià de Mar. Amb l’ajuda dels alumnes i les famílies es van recaptar diners durant les festes de l’escola: el dia de la Terra i el dia de portes obertes. Es van fer pastissos casolans, un concurs d’ortografia de paraules sobre el medi ambient i un bingo ecològic de paraules.

L’any escolar va acabar amb una visita al CRAM, on els alumnes van poder veure in situ alguns dels animals en recuperació, convertint-se en un emocionant colofó per a tots plegats.

Aprofitem per recordar-vos que al web del Departament de Medi Ambient i Habitatge trobareu una col·lecció de contes sobre animals en recuperació.

  • El retorn de la llúdriga
  • El retorn de la nàiada
  • El retorn del cabirol
  • El retorn de la tortuga

> Podeu descarregar-vos els pdf al web

El CEIP Mare de Déu de Montserrat (Castellbisbal) planta les seves alzines

Durant la segona i tercera setmana de novembre, el CEIP Mare de Déu de Montserrat participà en una plantada d'alzines a la zona boscosa que envolta Can Campanyà, a Castellbisbal.

Les petites alzines han estat plantades, regades i cuidades pels alumnes de l'escola durant els darrers deu mesos. Les llavors, recol·lectades des de diverses localitats, van ser distribuïdes per les classes perquè tot l'alumnat tingués cura del seu creixement. Han estudiat tot el procés fins que el plançó es va fer prou gran per poder-lo trasplantar.


La Bombi supervisa la plantada


Tothom col·labora posant terra

Juntament amb la mascota del centre, la Bombi, tots els cicles han participat en la plantada, que s'ha portat a terme amb el suport de l'Ajuntament de Castellbisbal. L'Àlex Garcia, de cicle inicial, ens explica la seva experiència:

"Hem anat a Can Campanyà i hem plantat alzines. Primer hem barrejat la terra, després hem ficat la planta. Hem tapat el forat, després hem posat el protector i l'hem tapat una mica. Ens hem fet una foto amb la Bombi. Hem trobat aglans i quan hem marxat, hem anat al parc de l'Ajuntament."


S'ha de tenir cura perquè són alzines molt petites


Senyal informatiu amb el logotip Escola Verda

L'Escola Mare de Déu del Carme (El Prat de Llobregat) apadrinarà el parc del Fondo d'en Peixo

Mitjançant una metodologia d'educació per a la ciutadania que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat (APS) en un sol projecte ben articulat, els participants i, en el nostre cas, els alumnes de l’escola Mare de Déu del Carme, aprenen tot treballant en necessitats reals de l’entorn la finalitat de millorar el parc Fondo d’en Peixo.

Per què apadrinem el parc Fondo d’en Peixo?

  • Perquè és un parc proper a l’escola i a ells/elles.
  • Perquè volem que sàpiguen què ha estat el parc del poble, què és i què volem que sigui.
  • Perquè aprenguin com es té cura del parc en tots els seus aspectes.
  • Perquè volem millorar-lo estèticament i social.
  • Perquè volem desvetllar la consciència ciutadana i de participació en els nostres alumnes.
  • Perquè aprenguin a criticar constructivament.

Com ho farem?

  • Sessions de reflexió i presentació del tema i de la metodologia de treball.
  • Estudi del parc en el passat.
  • Diagnosi de la situació actual del parc.
  • Xerrades i entrevistes a diferents persones implicades en la conservació del parc.
  • Presentació de propostes de millora de diferents aspectes del parc.
  • Presentació d’aquestes propostes als organismes competents.
  • Comunicació pública dels resultats obtinguts.


Parc del Fondo d'en Peixo

El racó de l'alumnat
Els alumnes del CEIP Sant Roc (Barbens) dibuixem com canvia l’entorn

El passat divendres 13 de novembre, els alumnes de 6è del CEIP Sant Roc vam anar a dibuixar el nostre entorn.

A primera hora del matí, vam agafar el material per poder dibuixar (fulls, llapis, llapis de colors, suports per als fulls) i també vam portar els prismàtics de casa. Tot seguit ens vam dirigir cap a un indret pròxim a l’escola i que està situat als afores del nostre poble, Barbens. Els alumnes no sabíem on ens dirigíem! Era un indret sorpresa! Només sabia on anàvem el nostre professor!

Un cop vam arribar a l’indret escollit, ens vam assentar al terra i vam començar a observar i a dibuixar. Era un lloc molt bonic. Hi havia uns quants arbres molt grans, que eren desmais i entre els arbres podíem veure el nostre poble.
Quan ja havíem acabat el dibuix, el professor ens va explicar que aniríem a dibuixar aquests arbres un cop en cada estació, i així podríem observar els canvis estacionals de la vegetació que ens envolta.
Ara ja hem fet el dibuix de la tardor. Com serà el dibuix de les altres estacions?

El programa radiofònic "El Xerraire" de l'escola Barceló i Matas de Palafrugell

Els alumnes del CEIP Barceló i Matas des de fa varis cursos emeten cada 15 dies els divendres de 17 a 18 h i també en diferit els dimarts de 20:15 a 21:15h a la sintonia 107.8 de la FM a Ràdio Palafrugell.
El passat 6 de novembre van fer un programa especial dedicat a les Escoles Verdes, i van convidar la Teresa Saló, assessora del Programa Escoles Verdes a Girona, i al regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Palafrugell.

> Podeu sentir els programes en diferit al web

Fem xarxa
L’Hort i la Llengua, un projecte conjunt del Col·legi Cor de Maria de Figueres i el CEIP de Súria

El passat curs 2008-09 aquestes escoles van iniciar un projecte compartit que consisteix en el fet que els nens/es de l'escola de Súria fan fotografies de tot el que tenen plantat al seu hort i de com ho anomenen, i  ho envien per correu electrònic al Cor de Maria de Figueres perquè diguin com anomenen les fruites i verdures,  tot justificant el nom. Per exemple, “carrota” en comptes de pastanaga per la influència del francès.

També han fet la proposta per aquest any de fer el mateix amb les plantes aromàtiques i la utilitat que en fan de cadascuna en cada territori.

Aquest intercanvi es fa tres cops a l'any. Així es veuen els diferents productes típics de cada estació de l'any.

Ara es plantegen afegir-hi una escola de la Vall d'Aran.
Endavant i moltes felicitats per la iniciativa!

L’IES Bosc de la Coma (Olot) col·labora amb la Societat Catalana d’Educació Ambiental

Una de les actuacions que es recullen és el pla d’acció de l’IES Bosc de la Coma d’Olot per implicar-se i actuar portes enfora amb iniciatives d’altres entitats i col·lectius. El curs passat ho van fer amb el Fòrum d’educació ambiental EA2000+8 que organitza la Societat Catalana d’Educació Ambiental, amb la participació de deu joves voluntàries que han col·laborat, d’acord amb la seva tutora, en l’organització del Fòrum. Tant la SCEA com elles mateixes valoren la tasca molt positivament.
Les voluntàries han fet arribar la seva opinió:

“La veritat és que aquest cap de setmana llarg a Llançà ens ho vam passar molt bé i en tot moment vam intentar ajudar en tot el que fes falta. Ens vam adonar de moltes coses sobre l'educació ambiental que no sabíem ni que existissin, com per exemple el mateix col·lectiu de la SCEA, també veníem amb una idea molt simple sobre el món de l'educació ambiental. Estàvem molt limitades amb les nostres expectatives i la veritat és que vam veure que l'educació ambiental no consistia només en el medi ambient (les plantes) en general, sinó en tot el que fos possible per conservar una Terra cada vegada més perjudicada per nosaltres, els éssers humans.
Totes ens vam sentir molt ben acollides en tot moment i ben guiades per tothom, ja que com que no havíem estat mai en un fòrum ni havíem fet de voluntàries suposava un món molt diferent per a nosaltres. Però la veritat és que no ens va costar gens adaptar-nos.
Creiem que totes aquestes coses es fan per aprendre coses noves, per conèixer gent i per passar-nos-ho bé. Així doncs, donaríem la nostra valoració més que positiva al fòrum.
Ho tornaríem a repetir!”

> Més informació del Fòrum d’educació ambiental EA2000+8 al web de la SCEA

Si voleu conèixer i participar en projectes de voluntariat a Catalunya us adjuntem dos webs que poden ser del vostre interès:

> Xarxa de voluntariat ambiental de Catalunya
> Xarxanet

Agenda
Mataró fa recerca sobre el canvi climàtic

Exposició sobre el canvi climàtic i el seguiment de les dades que generin l’estació meteorològica i el mesurador del CO2 atmosfèric, instal·lats recentment al terrat del Museu de Mataró.

Del 25/11/2009 al 31/12/2009
Lloc: Museu de Mataró
Organitza: IMAC – Secció de Ciències Naturals del Museu de Mataró. Col·labora: Institut Català del Clima (IC3)

Xarxes. Els primers intercanvis fa 6.000 anys

Per primera vegada es reuneix un conjunt excepcional de materials d’època neolítica, seleccionats sota l’òptica dels intercanvis, com a mitjà de relacions socials i econòmiques entre les diferents comunitats i territoris.

Del 20/11/2009 al 17/01/2010
Lloc: Museu de Mataró
Per primera vegada es reuneix un conjunt excepcional de materials d’època neolítica, seleccionats sota l’òptica dels intercanvis, com a mitjà de relacions socials i econòmiques entre les diferents comunitats i territoris.
 
Organitzen: IMAC – Museu de Mataró, Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona, Museu de Gavà, Museu d’Història de Sabadell i Generalitat de Catalunya.

VIII Edició El Concurs El Recorregut de l'Energia

Com ja sabeu, cada any, l’Institut Català d’Energia, amb la col·laboració del Departament d’Educació i de Cosmocaixa Barcelona, Museu de la Ciència de l’Obra Social “La Caixa”, organitza el concurs El Recorregut de l’energia que enguany arriba a la seva VIII edició.

S'estableixen dues categories:
A. Cicle superior d'Educació Primària i primer cicle d'Educació Secundària Obligatòria.
B. Segon cicle d'Educació Secundària Obligatòria.

Terminis

  • Data límit per a la presentació de la fitxa d'inscripció: 16 de febrer del 2010.
  • Data límit per a la presentació de la memòria del projecte: 19 de març de 2010.

> Més informació, Bases i Inscripció

Un xic més
Reparat millor que nou

Amb l'objectiu de disminuir el volum de residus i la pressió humana sobre el medi ambient, l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus ha establert un servei d'assessorament per allargar la vida dels objectes que estiguin espatllats o que vulgueu canviar d'aspecte. També ofereixen tallers gratuïts per prevenir i reduir els residus tot passant una estona agradable.

> Per a més informació

Simulador interactiu sobre els recursos hídrics disponibles a Catalunya

Amb l’ajut del Departament de Medi Ambient i Habitatge, la Fundació Ersília ha desenvolupat un nou recurs educatiu que us convidem a conèixer: un web dirigit a l’alumnat de secundària i batxillerat per elaborar models del balanç hídric de les conques catalanes en funció de diversos escenaris.

> Més informació

Observatori del paisatge: dossier Jardins

El dossier Jardins és un recull dels webs sobre jardins històrics, jardins botànics i institucions i entitats dedicades al món del jardí a Catalunya, l'Estat espanyol i la resta del món.

Aquest dossier té els objectius següents:

  • Difondre els jardins històrics, jardins botànics i els parcs principals amb interès històric de Catalunya que disposen de web actiu.
  • Recollir, classificar i ordenar la informació principal sobre jardins d'arreu del món present a Internet, que ara es troba dispersa i fragmentada.
  • Possibilitar una consulta ordenada a l'usuari dels jardins del món principals, entitats i institucions relacionades amb la matèria.
  • Esdevenir un espai de referència sobre la temàtica dels jardins per a persones especialitzades i per al públic en general interessat.

> Per a més informació

Coneix els teus drets

El Col·legi d'Educadors i Educadores Socials de Catalunya, amb la col·laboració de diverses entitats, ha creat un web sobre els drets dels infants, tot coincidint amb la celebració del 20è aniversari de la Convenció dels drets dels infants.

Al web Coneix els teus drets, infants, dibuixos animats i persones adultes expliquen què és la Convenció dels drets dels infants. A més, en petits clips de vídeo, expliquen un per un aquests drets.

Sobre el Canvi Climàtic

  • Agents pel clima, un recurs educatiu per actuar davant del canvi climàtic

En un entorn d’una classe virtual personalitzada, a través de la dinàmica plantejada mitjançant reptes i missions, i amb les explicacions del mestre o mestra, els i les alumnes aprendran què és el canvi climàtic i sobretot com hi contribuïm i què hi podem fer per frenar-lo.
Adreçat, principalment, a l’alumnat d’últim cicle de Primària.

A agentspelclima.cat podeu trobar:

  • Un test d’avaluació d’emissions de CO2 i de consum d’aigua.
  • La possibilitat de personalitzar Agents pel clima.
  • Reptes i missions secretes per aconseguir reduir la petjada climàtica del dia a dia.
  • Enllaços a eines i recursos sobre el canvi climàtic.

> Guia per als mestres
> Més informació

  • La lluita contra el canvi climàtic: la solidaritat humana en un món dividit

Material didàctic basat en l'Informe sobre el desenvolupament humà 2007-2008 del Programa de les Nacions Unides elaborat, adreçat a l’alumnat de segon cicle de l’ESO i de Batxillerat.

> Més informació

  • En bici a l’institut

Projecte pedagògic, integral i transversal per fomentar l’ús de la bicicleta entre els joves.
Adreçat, principalment, a l’alumnat d’últim cicle de Primària i a l’alumnat de Secundària.

> Més informació

  • Visions el 2050

Explora, experimenta i simula el futur. Mitjançant un laboratori virtual podreu visitar els pobles i les ciutats on potser viurem en el futur. Com ens mourem? Quina energia consumirem? Quant CO2 generarem?
Adreçat, principalment, a l’alumnat de l’ESO i de Batxillerat.

> Més informació

  • Un llibre: Els pous contaminats

A la bústia del programa ens ha arribat informació sobre l’últim llibre de la Gemma Lienas i hem pensat que, tenint en compte les dates, us pot interessar aquesta informació:

L ’obra narra de nou les aventures dels dos amics Emi i Max, aquesta vegada situats al Parc Natural de Sundarbans, al golf de Bengala (Bangla Desh), després que a la mare d’Emi, la periodista Serena, li encarreguin un reportatge sobre les conseqüències del canvi climàtic. Els protagonistes es veuen involucrats en una trepidant història quan es disposen a estudiar el fenomen de l’augment del nivell del mar i les greus inundacions que provoca en zones habitades de Bangla Desh.

Amb una clara funció didàctica, l’autora repta els joves lectors del llibre a ser conscients de les conseqüències del canvi climàtic.

Si algú de vosaltres vol recomanar-nos algun llibre, una pel·lícula o algun recurs educatiu interessant no dubteu a compartir-lo, fent-nos arribar la informació a escoleverdes.dmah@gencat.cat.

  • El canvi climàtic a l'aparador virtual del CDMA

El Centre de Documentació del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, amb motiu de la Cimera sobre Canvi Climàtic que tindrà lloc del 7 al 18 de desembre de 2009 a Copenhaguen, us presenta un aparador virtual dedicat al canvi climàtic.

Es tracta d’un recull de recursos que permet accedir a la informació bàsica, estar al dia dels esdeveniments de la Cimera, consultar una selecció de documents i enllaços electrònics rellevants o saber quins documents es poden consultar al CDMA.

A més, inclou algunes de les anomenades eines 2.0 perquè pugueu participar i enriquir aquest aparador virtual amb les vostres aportacions.

> Web

Bones festes i Bon Any!

© 2009 Generalitat de Catalunya