e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 21, maig de 2009

Us expliquem....
Les escoles parlen...
El racó de l'alumnat
Taulell d'anuncis
Agenda
Un xic més

Us expliquem
Premi Escoles Verdes

Valoració dels Fòrums Escoles Verdes

El professorat dels cursos de formació inicial de Girona visita algunes Escoles Verdes

Renovacions del Distintiu d’Escola Verda

> Més informació

Les escoles parlen
El CEIP Mare de Déu del Mont (Girona) ens desitja una bona diada de Sant Jordi

La plantació del CEIP Castell Ciuró (Molins de Rei)

Al CEIP Sinera (Arenys de Mar) preparem sortides de descoberta de la natura!

Les escoles de Súria treballen conjuntament el tema de l’energia

L'IES Joan Brudieu (la Seu d’Urgell) celebra el Dia Mundial de l’Aigua

> Més informació

El racó de l'alumnat
Dos alumnes del CEIP Abel Ferrater (La Selva del Camp) ens expliquen la seva vivència del Fòrum

Més enllà d’un treball de recerca

> Més informació

Taulell d'anuncis
Museu Ciències Naturals de Granollers

La revista integral publica un article, “Los niños necesitan naturaleza”

El Consell Comarcal de l'Alt Empordà promou un mercat virtual d'intercanvi de material escolar

> Més informació

Agenda
Premis i concursos

Jornades

> Més informació

Un xic més
Nova secció al web del CADS

> Més informació


Us expliquem...
Premi Escoles Verdes

En el marc de la celebració del desè aniversari del programa Escoles Verdes, la Generalitat de Catalunya crea el premi Escoles Verdes per impulsar el reconeixement públic a iniciatives exemplars d’educació per a la sostenibilitat realitzades per les escoles que disposen del Distintiu d’Escola Verda.

Poden optar al premi els centres educatius que tinguin el Distintiu d’Escola Verda, i es convoca en les dues categories següents:

- en reconeixement a una trajectòria
- en reconeixement a una actuació singular

Presentació de candidatures:

- a proposta de tercers
- data termini: 12 de maig a les 12 h

Els premis es lliuraran en l'acte de celebració del Dia Mundial del Medi Ambient, que tindrà lloc el 4 de juny de 2009.

El premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya consisteix en un import econòmic de 6.000 euros i un diploma acreditatiu per a cada categoria.

> Més informació

Valoració dels V Fòrums Escoles Verdes

Ens agradaria conèixer la vostra opinió. Per aquest motiu, us adjuntem un breu qüestionari de valoració que ens podeu enviar a escolesverdes.dmah@gencat.cat

> Qüestionari de valoració dels V Fòrums

El professorat dels cursos de formació inicial de Girona visita algunes Escoles Verdes

Al CRP de Girona s’han realitzat dos cursos de formació d’iniciació al PEV, en total una quarantena de mestres i professors que representen 19 centres educatius.

De les 10 sessions del curs, una es va dedicar a visitar dues escoles verdes, una de Primària i una de Secundària, ubicades a Girona ciutat.

Les formadores del curs conjuntament amb els/les dinamitzadors/es dels dos centres vam preparar la visita. Els/les dinamitzadors/es van explicar les actuacions més reeixides que el seu centre havia portat a terme al llarg dels darrers cursos per desenvolupar la seva ambientalització dins del PEV. En el centre estaven exposats i/o a l’abast dels visitants, murals i cartells que s’havien confeccionat amb aquesta finalitat i, per últim, van realitzar una visita guiada a tots els espais d’interès del centre.

Les dues visites es van fer simultàniament, doncs una va reunir els docents de Primària dels dos cursos de formació al CEIP Migdia de Girona, i l’altra als docents de Secundària a l’IES Santa Eugènia de Girona.

Els docents-alumnes del curs van aprofitar per fer algunes preguntes sobre les dificultats d’iniciar i mantenir la implicació de tots els membres de la comunitat educativa.

Aquesta visita només s’ha pogut valorar en un dels cursos, on s’ha considerat, en un 90%, molt positiva, interessant i profitosa, i fins i tot alguns consideren que caldria fer-ne alguna més.

Volem agrair l’esforç de preparació, dedicació i acolliment del CEIP Migdia i l’IES Santa Eugènia.

Teresa Saló i Montserrat Moya
Les Guilleries Associació de Promoció i Educació Mediambiental


Renovacions del Distintiu d’Escola Verda

El Programa Escoles Verdes, com a programa de millora continuada, preveu una avaluació cada tres anys dels objectius i de les actuacions que estan fent els centres adherits, així com una renovació del compromís de tota la comunitat educativa. Això és el que anomenem la renovació del Distintiu.

Per tant, els centres educatius que actualment esteu desenvolupant un Programa d’acció 2006-09 i que vulgueu renovar el vostre compromís haureu de presentar la sol·licitud que us adjuntem amb l’acta/escrit del Consell Escolar en què s’aprova sol·licitar la renovació del Distintiu d’Escola Verda als Serveis Territorials del Departament d’Educació, abans del 30 de juny.
La resta de documentació la podeu enviar electrònicament als vostres assessors territorials.

  • PA 06-09 valorat. Cal fer-lo arribar als vostres assessors territorials per correu electrònic, abans del 30 de juny.

  • PA 09-12 i membres del Comitè Ambiental. Atenent els suggeriments fets per alguns centres, ampliem el termini de presentació al 30 de setembre, també per correu electrònic als vostres assessors territorials.

Els centres educatius de Barcelona ciutat que heu de renovar el Distintiu aquest curs escolar rebreu, per correu electrònic, la informació d’on fer arribar aquesta documentació.

> Sol·licitud renovació

Les escoles parlen
El CEIP Mare de Déu del Mont (Girona) ens desitja una bona diada de Sant Jordi

El sistema EduPostals ens ofereix una manera d'enviar postals animades amb missatges. Podeu recollir l’enviada per aquesta escola a l’adreça:

> EduPostals

La plantació del CEIP Castell Ciuró (Molins de Rei)

El passat divendres 6 de febrer de 9 a 11 del matí els nens/es de P4, P5, 1r, 3r A i 3r B van fer l'activitat de plantació de sotabosc en el nostre bosc. Vam plantar farigola, romaní, llorer, marfull, espígol, arboç i boix.

Abans de començar, el Miki i el Sergi, els jardiners, van explicar les eines que farien servir: pales, aixada gran i petita, rasclets, magalló, caveguets, escombres de plàstic, cubell gran, tisores de podar i carretó.

Primer es van dividir en parelles, una de cada curs. Cada parella tenia una planta. A cada grup de cinc o sis parelles hi havia un jardiner per ajudar a plantar.

El procés de plantació és el següent:

  • El jardiner estovava la terra amb un magalló i la barrejava amb l'adob.

  • Cada parella, amb l'ajuda del jardiner, feia el forat amb una aixada i una paleta.

  • Tot seguit treia la planta del test i la ficava al forat.

  • Després cobria de terra tot el voltant del peu. Ja teníem una planta ben plantada! No calia regar-les perquè la terra estava molt humida.

Per últim, vam preguntar a alguns nens com els havia anat. Ens van dir que plantar era molt difícil, però s'ho van passar d'allò més bé, que els havia agradat molt i que volien repetir l'experiència l’any vinent. I ara ja tenim el bosc llest per gaudir-lo!

Us adjuntem la revista escolar Candela on trobareu aquesta i d’altres activitats realitzades per aquest centre.

Al CEIP Sinera (Arenys de Mar) preparem sortides de descoberta de la natura!

Enguany, l’equip de coordinació de cicle inicial del CEIP Sinera d’Arenys de Mar vam decidir introduir al currículum la realització de dues sortides relacionades amb la descoberta de l’entorn natural. Les sortides es dissenyaren segons tres objectius bàsics: aconseguir motivar l’alumnat a descobrir l’entorn natural, potenciar el treball cooperatiu i la relació entre ells, i finalment establir uns continguts específics a assolir durant la sortida.
Així doncs, totes les mestres de cicle inicial vam fer una sortida prèvia al lloc on es volia dissenyar la primera activitat: la plana del Corredor, al Parc del Montnegre i el Corredor, a cavall de les comarques del Maresme i el Vallès Oriental. Durant aquesta sortida es van fer fotos, es van pensar les activitats i es van seleccionar els continguts de la sortida. Amb tot el material recopilat es va muntar un Power Point com a presentació per als alumnes. A més, per aconseguir la resta d’objectius, les proves es van programar com un joc que motivava la investigació i implicava treballar en parella o en grups petits, tot compartint entre tots les descobertes.

Com a treball previ a la sortida, a part del Power Point, també es van mirar diversos pòsters de la fauna i la flora del parc que es penjaren a les classes, al Racó de Descoberta.

El dia de la sortida els alumnes es van agrupar de la mateixa manera que quan fem Racons Internivell a l’escola, és a dir, es formen 9 grups i a cada grup hi ha 2 o 3 alumnes de cada aula de primer i de segon. Cada alumne portava una targeta amb les proves a realitzar penjada al coll amb un cordill i un grapat de gomets per enganxar, un gomet per cada prova aconseguida. Tant alumnes com mestres vam gaudir de valent, aconseguint un grau d’implicació i de treball cooperatiu molt elevat.

Durant la setmana posterior a la sortida s’establiren algunes sessions sobre els continguts treballats a l’excursió, que ens mostraren l’eficàcia i el valor de treballar els continguts de medi natural en plena natura. La valoració que fem de la sortida és molt positiva i a partir d’aquest curs quedarà totalment integrada al currículum de cicle inicial.

> Enllaç proves


Les escoles de Súria treballen conjuntament el tema de l’energia

Les tres Escoles Verdes de Súria (Col·legi Sagrat Cor de Jesús, CEIP Mare de Déu de Montserrat i CEIP Francesc Macià) hem renovat el Distintiu aquest curs 2008/09. Des del curs 2004/05 participem activament amb el programa d’Escola Verda, amb l’objectiu de millorar mica en mica, dins el nostre centre i en el nostre poble, aspectes de sostenibilitat. Hem treballat els residus, els embolcalls dels esmorzars, el consum d’aigua, el coneixement del patrimoni proper i aquest any ens hem posat les piles amb el tema de l’energia.

Des dels inicis de la participació al programa, hem plantejat cada any una actuació conjunta, on les tres escoles treballem un tema en concret i intercanviem experiències i coneixements. Aquest any ha estat l’energia la que ens ha permès treballar conjuntament, tant els alumnes com el professorat.

Una comissió de mestres de cada centre, de tots els nivells, ens hem trobat per preparar una activitat conjunta. Aquesta experiència es valora molt positivament, no només per les activitats que s’acaben dissenyant, sinó també per l’intercanvi entre mestres, per les reflexions compartides, per les ganes de seguir treballant i per l’impacte que suposa a Súria el fet que totes les escoles treballem al mateix temps un tema que ens afecta a tots.

L’energia és present a les nostres vides, a les escoles, a les cases i fins i tot als carrers. Com pot ser que el vent produeixi energia? D’on ve l’energia que consumim a Súria? Quines són les fonts d’energia renovable? Aquestes són algunes de les preguntes que ens vam fer nosaltres i que ens agradaria que els nostres futurs habitants també es facin. Per això, segons l’edat, hem preparat activitats que impliquin tots els alumnes de les tres escoles i si podem, els habitants del nostre poble.

  • Experimentem amb l’energia (educació infantil i cicle inicial)

Rampes, globus, galledes d’aigua, boletes, papers... tot això i més ho podem trobar dins les maletes energètiques que els mestres d’educació infantil i cicle inicial han construït. Amb la idea de fomentar l’experimentació, les inquietuds i el fet de fer-nos preguntes, els mestres de les escoles de Súria hem preparat unes maletes plenes d’experiments.

Cada escola ha preparat una maleta energètica amb jocs i experiments per treballar un tipus d’energia concreta (eòlica, hidràulica, mecànica, magnètica...). Després d’haver-ho treballat amb els alumnes s’ha fet intercanvi de maletes entre les escoles de manera que tots els nens i les nenes han pogut posar en pràctica les diferents energies. Han pogut jugar i experimentar lliurement amb l'aire, amb imants, amb l'aigua, amb rampes, amb politges, han creat hipòtesis sobre el que pot passar i han descobert moltes coses sobre l'energia. Fins i tot han pintat amb l'aire!

Tots han viscut amb molt entusiasme aquest intercanvi de material i amb expectació per veure què han preparat els companys de les altres escoles.

  • L’Energia que mou Súria (cicle mitjà i cicle superior)

Els alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è de primària s’han posat les piles i han treballat les energies que hi ha al nostre entorn. Amb un itinerari energètic marcat sobre un plànol del poble, han començat el camí cap a la descoberta de les energies que mouen Súria.

Es tracta d’un recorregut que s’inicia a l’estació d’autobusos (on hi ha plaques fotovoltaiques) i continua cap a la plaça Sant Joan (on trobem un transformador elèctric), el pavelló d’esports (plaques tèrmiques) i el polígon industrial Abadal (el salt d’aigua). Ja en direcció cap el pla de les hortes passem per l’estació de regulació del Gas Natural, trobem algun transformador elèctric i continuem cap a la planta fotovoltaica de l’empresa Remosa. Acabem el recorregut a l’estació de servei Campsa.

Els nostres alumnes han pogut reflexionar sobre quanta energia produïm al nostre municipi (que n’és ben poca) i quanta ens ve de fora. També han pogut veure quines d’aquestes energies són renovables i quines no.

Amb tot això, el més interessant és arribar a reflexionar sobre l’ús que fem de l’energia i la necessitat de fer-ne un ús raonable.

> Enllaç fitxes

L'IES Joan Brudieu (la Seu d’Urgell) celebra el Dia Mundial de l’Aigua

L’IES Joan Brudrieu, com a Escola Verda que som, ens hem volgut sumar a la celebració del Dia Mundial de l'Aigua el passat 22 de març.

L'Assemblea General de les Nacions Unides va adoptar el 22 de desembre de 1993 la resolució A/RES/47/193 per la qual el 22 de març de cada any ha estat declarat Dia Mundial de l'Aigua, a celebrar-se a partir de 1993, de conformitat amb les recomanacions de la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Ambient i Desenvolupament contingudes en el capítol 18 (Recursos d'Aigua Dolça) de l'Agenda 21.

Uns quants alumnes i professors de l’IES vam construir una aixeta i també vam fer una pancarta, que vam penjar al balcó de l’entrada de l’Institut. Així tothom va saber que al centre estàvem treballant l’aigua en el Dia Mundial de l’Aigua.

A més, amb l’ajuda i col·laboració del conserge de l’Institut, a la taula d’anuncis del passadís hem penjat els pòsters sobre l’aigua de la Unesco i algunes classes han treballat els seus continguts.

> Hem penjat un article i fotografies al web de l’Institut

També podeu mirar algunes fotografies del Dia Mundial de l’Aigua a l’IES Joan Brudieu.

El racó de l'alumnat
Dos alumnes del CEIP Abel Ferrater (La Selva del Camp) ens expliquen la seva vivència del Fòrum

La Ginesta Salvador i l'Àfrica Bartolí ens han fet arribar la notícia que han escrit per a la seva revista escolar sobre el dia que vam estar a Sant Carles de la Ràpita amb els altres nens i les nenes representants d'altres Escoles Verdes.

Aprofitant aquesta iniciativa hem volgut donar-vos a conèixer Tots Plegats, la revista escolar del CEIP Abel Ferrater de la Selva del Camp i li hem demanat a l’escola que ens enviï tota la revista i un extracte per presentar-vos-la:

“El primer número data del maig del 78. D’ençà de llavors ha plogut molt. Actualment, entre altres coses, podem dir que som una escola que educa envers la sostenibilitat i que incorporem les noves tecnologies a la quotidianitat educativa. És per aquest motiu que volem compartir d’una manera “còmica” el nostre número 59 que porta per títol Tintín ve a l’escola

Podreu llegir l’ambientalització del centre (III Jornada Espais Verds, Vè Fòrum Escoles Verdes a Sant Carles de la Ràpita, tallers a l’aula, sortides escolars, etc.) i alhora reviure les aventures que el dibuixant belga George Remi, conegut com Hergé, va començar a crear fa més de 80 anys”.

> Us enllacem la revista amb l’article de la Ginesta i l’Àfrica

Més enllà d’un treball de recerca

Els alumnes de l’IES Manuel de Pedrolo de Tàrrega, durant el mes de maig del 2008, vam realitzar una cacera del tresor (un treball de recerca penjat al web del centre, a l’apartat de l’ESO) sobre els problemes ambientals que presenta l’alumini.

Al principi d’aquest curs 2008-2009 els alumnes del Comitè Ambiental vam proposar que seria bo difondre la problemàtica de l’alumini a tota la comunitat educativa. Per això, vam dir que podrien fer un concurs de díptics (voluntari, tot i així no va mancar participació) sobre aquest tema.

El mes de gener de 2009 es va convocar el concurs i el mes de març ja teníem el guanyador. Es van fer còpies perquè les poguessin repartir en el Fòrum d’Escoles Verdes i posteriorment a tota la comunitat educativa del nostre centre.

Alumnes del Comitè Ambiental de l’IES Manuel de Pedrolo de Tàrrega

Taulell d'anuncis
  • El Museu Ciències Naturals de Granollers acaba d'enllestir la maleta didàctica per a l'estudi dels ratpenats. N'hi ha vàries còpies per a la venda i en préstec.
    També s'ha estrenat el nou web www.ratpenats.org, que també inclou 15 fitxes didàctiques.
    Per a més informació, podeu posar-vos en contacte amb el Toni Arrizabalaga (m.granollers.cn@diba.cat).

    > Web del Museu
  • La revista integral publica un article, “Los niños necesitan naturaleza”, que hem pensat que us pot interessar.

    > Més informació

  • El Consell Comarcal de l'Alt Empordà promou un mercat virtual d'intercanvi de material escolar per a alumnes, mestres i professors.

    > Més informació

Agenda
Premis i concursos

  • Premi “Participa a l’escola”

La Direcció General de Participació Ciutadana convoca, per primer cop, el Premi "Participa a l'Escola". Aquest premi vol reconèixer la tasca de les escoles, el personal docent i l'alumnat que, a banda de tirar endavant la seva activitat habitual, va una mica més enllà i treballen per un projecte comú d'Escola, creant espais i dinàmiques de participació, implicant tota la comunitat educativa en l'activitat dels centres, imaginant fórmules noves per engrescar l’alumnat a fer seva l'Escola, etc. En resum, constituint una escola participativa i transmissora dels valors democràtics.

Els beneficiaris d'aquest premi poden ser alumnes de batxillerat, personal docent de primària i secundària en actiu i centres educatius també de primària i secundària.

El premi està dotat amb 6.000 euros i la data termini de presentació de sol·licituds és el 30 de juliol.

> Més informació al web

  • Segona edició del concurs d’ecoiniciatives del programa d’educació sobre la biodiversitat urbana BioDiverCiutat de l’Institut Jane Goodall

La finalitat del concurs és motivar els joves que realitzin accions per a la protecció del medi ambient a partir de les seves pròpies iniciatives. El tema de l’ecoiniciativa és lliure, tenint en compte l’argument principal del programa: la biodiversitat en general i la urbana en particular. Es poden incloure, entre d’altres, activitats de protecció de flora i fauna, reciclatge i educació ambiental.

El termini per presentar els treballs es de l’1 d'abril fins al 30 de novembre de 2009.

Només per a la presentació d'una ecoiniciativa en el termini i amb les condicions assenyalades, cada responsable de grup rebrà un llibre de Jane Goodall com a regal.
A més, es concedirà al grup guanyador una excursió al Parc de la Natura de Cabárceno (Cantàbria).

> Més informació

Jornades

  • Projecte Educatiu de la Ciutat de Barcelona (PECB). Milagros Pérez Oliva i Tomás R. Villasante dialogaran al voltant de “Democràcia, educació i participació ciutadana”. Es farà el 27 de maig a les 17:30 h, a l’Espai Jove Gràcia.

    > Informació: http://w3.bcn.es

  • El Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat organitza regularment activitats vinculades amb el món faunístic, florístic, entomològic i naturalístic en general. Aquestes activitats estan dirigides tant a gent coneixedora experta com a grups familiars o persones interessades que s'atansen encuriosides amb aquests hàbitats tan particulars.

    Al llarg del mes de maig es duran a terme diverses activitats de recerca i identificació d'ocells, insectes terrestres, papallones, dibuix d'avifauna, conferències i sessions d'anellament.

    Totes les activitats són gratuïtes i les places són limitades, així que per a més informació cal posar-se en contacte amb el Consorci.

    > Més informació

  • Jornada d’horta escolar ecològica a la Fira Biocultura de Barcelona

    El proper dissabte 9 de maig, en el marc de la Fira Biocultura de Barcelona, el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural organitza una jornada d’horta escolar ecològica.

    La jornada és gratuïta, però caldrà inscripció prèvia mitjançant l’enviament d’un correu electrònic al web eco.dar@gencat.cat. Tots els que s’hagin inscrit a la jornada també tindran entrada gratuïta a la Fira Biocultura.

    > Més informació


  • Jornada Xarxa de recerca en Educació per a la Sostenibilitat

    La Xarxa EDUSOST organitza, el proper 27 de maig, una Jornada adreçada al professorat d'educació infantil, primària, secundària, batxillerat, cicles formatius i universitat, així com a altres professionals que realitzen accions formatives en escoles. Aquesta jornada té com a objectiu fer propostes des del món educatiu a l'Estratègia per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya, i alhora fer una reflexió col·lectiva sobre el paper de l'educació en la transformació per a una societat sostenible.

    > Programa

Un xic més

Nova secció al web del CADS

Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS). És un òrgan creat l'any 1998 per assessorar el Govern de la Generalitat de Catalunya i promoure participació en l'àmbit de les polítiques i actuacions que tinguin incidència sobre el medi ambient i el desenvolupament sostenible.

Les tasques del CADS també fan un especial èmfasi en la difusió dels valors ambientals i el foment de la cultura de la sostenibilitat en la societat catalana.

En el marc de la commemoració dels 10 anys, amb la iniciativa Petites idees per garantir un gran futur, el CADS us convida a conèixer durant 40 setmanes un seguit d’idees imaginatives sobre petites accions quotidianes que ens ajudin a viure millor avui, però alhora també contribueixin a una millor qualitat de vida per a la resta d’habitants del planeta ara i en el futur.

Els consells que s’han enviat fins ara són:

1. No t'engreixis més de 3 tones
2. Viu en un edifici de classe A
3. Tens majordom a l'oficina?
4. Il·lumina't amb el 965
5. Moda fashion de segona mà
6. De l'hort a la cistella
7. Viure de l'aigua del cel
8. Les cases "passives" del futur

> Més informació

© 2009 Generalitat de Catalunya