|
A l’inici
de l’article apuntàvem que en referir-nos al concepte
de segregació lingüística no consideràvem
processos intencionals ni models lingüístics escolars
diferenciats, atès que el model de conjunció lingüística
català estableix la mateixa llengua vehicular per al conjunt
de l’alumnat, evitant així els riscos de fragmentació
lingüística del sistema. Les dades presentades al llarg
de l’article referents a la distribució de l’alumnat
segons la seva llengua materna i/o paterna, però, deixen
entreveure alguns riscos de fragmentació lingüística
relacionats amb processos estructurals que van més enllà
del propi model d’immersió lingüística
a les escoles. Aquests riscos rauen en els nivells de segregació
social existents en la xarxa escolar. La minimització d’aquest
riscos passa, doncs, per fer front a les dinàmiques de segmentació
social existents en alguns municipis catalans i evitar així
la creació de contextos escolars segregats que puguin dificultar
tant un bon domini del català com processos de desafecció
envers la llengua.
5.
Bibliografia
ALEGRE, M.A., BENITO, R., i GONZÀLEZ,
I. (2007). “Procesos de segregación y polarización
escolar: la incidència de las políticas de zonificación
escolar” a Profesorado. Revista de currículum y formación
del profesorado. Universidad de Garanada.
BASTARDAS, A. (2002). “Llengua
escolar i context sociodemolingüístic en els joves francòfons
al Canadà a fora de Quebec: Algunes alertes per a la situació
catalana” a Noves SL, Revista de Sociolingüística,
Tardor 2002.
BENITO, R., i GONZÀLEZ, I. (2007). Processos de segregació
escolar a Catalunya. Barcelona, Editorial Mediterrània.
BENITO, R., i GONZÀLEZ, I. (2008). “Segregació
escolar a Catalunya: implicacions en el terreny de l’equitat
educativa”, a MONTAGUT, T (Coord.) Societat Catalana 2008.
Barcelona, Associació Catalana de Sociologia.
BONAL, X. (2003). “Una evaluación de la equidad del
sistema educativo español”, a Revista de Educación,
nº 330, pàgs. 59-82.
BONAL, X., RAMBLA, X. i AJENJO, M. (2004). Les desigualtats territorials
en l’ensenyament a Catalunya. Barcelona, Editorial Mediterrània.
BONAL, X., GONZÀLEZ, I. i VALIENTE, O. (2005). “Les
noves Oficines Municipals d’Escolarització; valoració
d’experiències i propostes de disseny”, a De
Prop, nº 9 (www.deprop.net).
CALERO, J. i BONAL, X. (1999). Política educativa y gasto
público en educación. Aspectos teóricos y una
aplicación al caso español. Barcelona, Horsori.
CARBONELL, F. i QUINTANA, A. (coords.) (2003). Immigració
i igualtat d’oportunitats a l’ensenyament obligatori.
Aportacions al debat sobre la futura llei d’educació
a Catalunya. Barcelona, Fundació Jaume Bofill.
CARBONELL, J., SIMÓ, N. i TORT, A. (2002). Magrebins a les
aules. El model de Vic a debat. Barcelona, Eumo Editorial.
COLEMAN, J. (1966). Equality of educational opportunity. Washington
DC, U.S. Office of Education.
FERRER, F. (dir.); FERRER, G; CASTEL, J.L. (2006). Les desigualtats
educatives a Catalunya: PISA 2003. Barcelona, Editorial Mediterrània.
GONZÁLEZ, I. (2008). Els posicionaments polítics
dels joves catalans. Una aproximació en clau lingüística,
a Noves SL, Revista de Sociolingüística.
MAMPEL, J. (2001). “Es factors d’elecció d’escola
per part dels pares i el paper de les institucions. Anàlisi
d’experiències”, a SUBIRATS, J. (coord.) Educació
i govern local. La importància del territori i de la comunitat
en el paper de l’escola. Barcelona, Ediciones Ceac.
MARTÍNEZ, R. (2008). “Els adjectius “catalufo”
i “cholo” com a produccions culturals”, a Noves
SL, Revista de Sociolingüística, Hivern 2008.
MORA, J.G. (1996). “Influencia del origen familiar en el
acceso a la educación, en la obtención de empleo y
en los salarios”, a GRAO, J. i IPIÑA, A. (eds.) Economía
de la educación: temas de estudio e investigación.
Vitoria-Gasteiz, Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.
PUJOLAR, J. (2001). Gender, Heteroglossia and Power. A sociolingüistic
study of youth culture. Mouton de Gruyter, Berlin-New York.
RAMBLA, X. (2003). “Las desigualdades de clase en la elección
de escuela”, en Revista de Educación, nº 330,
pàgs. 83-98.
SAN SEGUNDO, M.J. (1999). “La demanda de educación
y el origen socioeconómico. ¿Se ha alcanzado la igualdad
de oportunidades?”, a Políticas de bienestar y empleo.
III Simposio sobre igualdad y distribución de la renta y
la riqueza. Madrid, Fundación Argentaria-Visor.
TORRIJOS, A. (2008). “Caracterització sociolingüística
dels joves de Catalunya: alguns factors que expliquen els usos lingüístics”,
a Noves SL, Revista de Sociolongüística, Hivern 2008.
Ricard Benito i Pérez
IGOP, Universitat Autònoma de Barcelona
Isaac Gonzàlez i Balletbò
IGOP, Universitat Autònoma de Barcelona; UOC
|