|
De la taula anterior destaca, en
primer lloc, el fet que els índexs de segregació
difereixen notablement entre uns municipis i altres, i també
entre municipis amb un mateix perfil lingüístic. Per
tant, si bé és cert que la segregació residencial
intermunicipal afecta la segregació lingüística
dels alumnes, existeixen altres fenòmens que incideixen
de manera clara en la distribució desigual dels alumnes
dins de cada municipi, independentment de la densitat de catalanoparlants.
A bona part dels municipis els índexs semblen reflectir
nivells de segregació considerables. En aquest sentit,
és especialment rellevant el contrast entre la segregació
lingüística i la que té a veure amb nivells
d’instrucció, atès que ens permet percebre
la magnitud de la qüestió. La conclusió és
força clara: en termes generals, els nivells de segregació
lingüística dins dels municipis són un fenomen
d’una dimensió no menor que la segregació
social. A més, la intensitat de la segregació lingüística
i la segregació social tendeix a anar junta, de manera
que aquells municipis amb una forta intensitat d’una segregació,
també tendeixen a tenir-la de l’altra.(6)
Tot plegat ja ens adverteix, si
bé de forma indirecta, de l’elevada probabilitat
que la segregació lingüística escolar dins
dels municipis estigui fortament condicionada per la segregació
social. Aprofundirem en aquesta hipòtesi més endavant.
Més enllà d’aquesta
primera lectura genèrica, podem fer algunes apreciacions
més concretes. La primera és el fet que els nivells
de segregació lingüística més elevats
són els relacionats amb les famílies que no tenen
com a llengua domèstica ni el català ni el castellà.
En aquests casos, si exceptuem sobretot el municipi B (un municipi
caracteritzat per tenir una política de distribució
d’alumnes d’origen immigrat consensuada per totes
les escoles) i el municipi D (amb un volum de població
immigrada baix), tots els índex són força
elevats i reflecteixen una clara tendència a la concentració
de l’alumnat immigrat en poques escoles. En segon lloc,
en la majoria dels municipis s’hi detecta una tendència
destacable a la concentració de la població castellanoparlant
i/o catalanoparlant. A més, a dos dels municipis amb menys
nivell de segregació, l’H i el I, s’hi produeix
un fenomen que redueix artificialment els nivells de segregació:
l’escolarització d’una part de les famílies
amb un estatus socioeconòmic mitjà-elevat en escoles
concertades de municipis veïns (reprendrem l’argument
més endavant). lloc, en la majoria dels municipis s’hi
detecta una tendència destacable a la concentració
de la població castellanoparlant i/o catalanoparlant. A
més, a dos dels municipis amb menys nivell de segregació,
l’H i el I, s’hi produeix un fenomen que redueix artificialment
els nivells de segregació: l’escolarització
d’una part de les famílies amb un estatus socioeconòmic
mitjà-elevat en escoles concertades de municipis veïns
(reprendrem l’argument més endavant).
Per explicar la intensitat de la
segregació lingüística intramunicipal, hem
de tornar a referir-nos a la segregació residencial. La
segregació residencial explica part de la segregació
tant lingüística com social a les escoles de certs
municipis (sobretot al municipi G, una de les ciutats més
poblades de Catalunya, amb grans diferències sociodemogràfiques
entre barris i àrees residencials), però aquesta
és només una explicació parcial, i en alguns
municipis amb força segregació, una explicació
secundària. Sovint, la segregació social a les escoles
no és només un efecte, sinó també
una causa de la segregació residencial, ja que la decisió
familiar sobre el lloc on viure està condicionada per l’ambient
sociodemogràfic dels barris i de les ciutats, que tendeixen
a certa progressiva homogeneïtzació. Per tant, la
segregació residencial, fins i tot quan es correlaciona
amb la social,(7)
pot no ser-ne tant una causa com, més aviat, una conseqüència,
sobretot en un context històric de forta mobilitat residencial
com el que s’ha viscut en els darrers anys.
A més, el cert és
que la preferència per matricular els fills a alguna escola
propera al domicili té poc pes en el cas que l’escola
propera no acabi de convèncer, especialment entre les famílies
amb un estatus socioeconòmic (i acadèmic) més
elevat. En aquest sentit, sovint les apostes familiars per l’escola
concertada evidencien clars límits en l’explicació
de la segregació per qüestions residencials, sobretot
de les segregacions de subgrups associats a estatus elevats (Benito
i Gonzàlez, 2008). En la mesura que la composició
lingüística i la composició social de les escoles
correlaciona, la vinculació explicativa entre la segregació
residenciala segregació lingüística perd força.
Finalment, molts municipis de dimensió petita i mitjana
tenen un mapa escolar que permet, o si més no permetria,
polítiques d’assignació dels alumnes molt
poc condicionades per la segregació residencial.
Com comença a evidenciar-se
en els paràgrafs anteriors, comprendre tant la intensitat
com la morfologia de la segregació lingüística
escolar passa per fixar-nos en quina mesura la vinculació
entre la segregació social escolar i la lingüística
és forta. Abans d’entrar-hi, però, presentem
una taula de contingència que il·lustra prou bé
les característiques dels nivells de segregació
lingüística de què venim parlant. En aquesta
taula presentem la distribució dels alumnes catalanoparlants
entre escoles en base a una agrupació de les mateixes per
quartils. En el primer quartil hi trobem les escoles amb menys
del 25% d’alumnes catalanoparlants, en el segon les escoles
que n’han escolaritzat entre un 25% i un 50%, en el tercer
entre un 50% i un 75% i en el quart quartil aquelles escoles amb
més d’un 75% d’alumnes catalanoparlants. El
tercer quartil l’anomenarem també quartil d’idoneïtat,
perquè és aquell que reflecteix el que a priori
considerem la proporció mínima necessària
d’alumnat catalanoparlant per generar un ús quotidià
de la llengua en els entorns informals de l’escola.(8)
El quartil en què trobem el percentatge mitjà del
municipi d’alumnes catalanoparlants li direm quartil-mitjana.
Taula 3. Percentatge d'alumnes
escolaritzats als centres segons la seva composició lingüística
(per quartils)
Composició lingüística
dels centres
(%catalanoparlants) |
Tipologia municicipis |
Municipis
castellanno-
parlants |
Municipis
bilingües |
Municipis
catalano-
parlants |
Total |
0-25% |
44,3 |
14,1 |
5 |
25,2 |
25-50% |
35,1 |
15,3 |
10,6 |
22,8 |
50-75% |
13,2 |
42,7 |
46,6 |
31 |
75-100% |
7,3 |
27,9 |
37,9 |
21 |
Total |
100 |
100 |
100 |
100 |
El percentatge de catalanoparlants
als diferents municipis oscil•la entre el 34% i el 72%.
Així, el fet que les escoles amb menys d’un 25% (primer
quartil) i més d’un 75% de catalanoparlants (quart
quartil) representin, en conjunt, un 46% del total d’escoles
denota ja, d’entrada, un important desequilibri en la distribució
de l’alumnat. Però per analitzar amb rigor aquestes
dades cal posar-les en relació amb la composició
lingüística dels municipis. Presentem les dades agregades
per cada tipologia de municipis, atès que responen a perfils
de distribució lingüística relativament homogenis,
i ens permeten una lectura més sintètica dels diferents
escenaris que podem trobar a Catalunya. En l’observació
de les dades per cada grup de municipis, els desequilibris segueixen
sent notables. Allò que millor ho reflecteix és
el fet que a tots tres tipus de municipis menys del 50% dels alumnes
estan escolaritzats a escoles dins dels quartil-mitjana respectius
(segon quartil en els municipis castellanoparlants, quartil d’idoneïtat
en els altres municipis), que són aquells on podríem
trobar-hi el 100% dels alumnes del municipi si la distribució
fos equilibrada.
|