|
The doubt appears when questions are asked about the levels of comprehension
and expression in Catalan achieved by pupils when they complete
compulsory education. According to recent studies, these levels
are uneven and can be quite low in some sectors of schoolchildren
born in Catalonia or who arrived some time ago. Among recently incorporated
pupils, the degree of competence in Catalan is clearly insufficient,
particularly if compared with that achieved by young newcomers in
other languages in other parts of the world.
The other question that must be asked concerns linguistic practices:
how is the fact that almost all schoolchildren understand and can
speak Catalan translated into everyday interpersonal use? Everything
seems to indicate that, at the end of the '90s, a good proportion
of pupils were not actively using Catalan in their informal conversations
at break time: during their free time, for every speaking turn produced
in Catalan there were two in Spanish. The declared data obtained
after these results does not allow us to assume that there has been
a substantial improvement in the position of Catalan.
Linguistic behaviour patterns at break time largely reproduce linguistic
usages in the pupils' non-family and non-formal-education environment.
So, the variables that have been shown to be most important in the
configuration of their linguistic practices are language of social
networks, the percentage of Catalan- and Spanish-speakers studying
at the school and the level of knowledge of oral Catalan in the
area.
After that, the most important variables are "language habitually
used at home" and "principal teaching language at the
school". It must be borne in mind, however, that the fact that
almost all teaching is received in Catalan, or partly in Catalan
and partly in Spanish, does not shift linguistic practices very
much one way or the other. Finally, it seems that a high level of
linguistic competence in Catalan is related to speaking Catalan;
it is not known, however, whether this is a consequence or a cause.
5. Bibliography
ARNAU, JOAQUIM. «Sobre les competències en català
i castellà dels escolars de Catalunya: una resposta a la
polèmica sobre el decret d'hores de castellà. »
LSC - Llengua Societat i Comunicació 1:1-7 (2004). <http://www.ub.edu/cusc/LSC_set.htm>
CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ
DEL SISTEMA EDUCATIU. Síntesi de resultats. Competències
bàsiques, cb 10, curs 2006-2007. Àmbit lingüístic.
Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació,
2007a. <http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/cb%2010.2007.pdf>
CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ
DEL SISTEMA EDUCATIU. «Estudi PISA 2006: avançament
de resultats.» Quaderns d'Avaluació 9:3-84, 2007b.
<http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/quaderns9.pdf
>
FUNDACIÓ JAUME BOFILL. Equitat, excel•lència
i eficiència educativa a Catalunya. Una anàlisi comparada.
Una ullada a l’Informe PISA 2006. Barcelona: Fundació
Jaume Bofill, 2008.
http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/Dossier_premsa_PISA2006.pdf
GOMÀRIZ I AURÓ, Eva. 2008. "Els
usos lingüístics interpersonals dins i fora de la llar
de l'alumnat autòcton i immigrant de sisè d'educació
primària de Vic." Treball de DEA, Departament de Filologia
Catalana, Universitat de Barcelona, Barcelona.
GOMÀRIZ I AURÓ, Eva. 2008. "Competència
i actituds lingüístiques de l'alumnat de sisè
d'educació primària de Vic." Treball per a l'obtenció
del DEA, Departament de Filologia Catalana, Universitat de Barcelona,
Barcelona.
GALINDO SOLÉ, M. Les llengües a l’hora
del pati. Usos linguistics en les converses dels infants de primària
a Catalunya. Universitat de Barcelona. Tesi doctoral, 2006.
http://www.tesisenxarxa.net/TDX-1220106-123928/index.html
GALINDO SOLÉ, M. Les llengües en joc,
el joc entre llengües. L’ús interpersonal del
català entre els infants i joves de Catalunya. Lleida, pagès
editors, 2008
GALINDO, M. I C. DE ROSSELLÓ. «Potser no anem tan
malament. Les dades d’ús lingüístic familiar
de l’enquesta de la Regió Metropolitana de Barcelona».
Revista de Llengua i Dret. [Barcelona] (2003), núm. 40, p.
267-288.
GALINDO, M. i F. X. VILA. “Usos lingüístics a
les hores del pati de les escoles catalanes”. A: GALINDO,
2008. p. 61-120.
TORRES, J. «L’ús oral familiar a Catalunya».
Treballs de Sociolingüística Catalana. (2003), núm.
17, p. 47-76
TORRES, Joaquim.. «4. Ús familiar i transmissió
lingüística». A Torres, J. (coord.), F. X. Vila
i Moreno, A. Fabà, i V. Bretxa i Riera Estadística
sobre els usos lingüístics a Catalunya 2003. Llengua
i societat a Catalunya en els inicis del segle XXI. Barcelona: Secretaria
General de Política Lingüística, Generalitat
de Catalunya, 2005, pp. 81-108
VIAL, S. i I. CANALS. Llengua i
escola a l’ensenyament primari. SEDEC; document no publicat.
(2002).
VILA I MORENO, F. X. When classes are over. Language Choice and
Language Contact in Bilingual Education in Catalonia. Vrije Universiteit
Brussel. Tesi doctoral, 1996.
VILA I MORENO, F. X. «Les polítiques lingüístiques
als sistemes educatius dels territoris de llengua catalana».
Revista de Llengua i Dret. [Barcelona] (2000), núm. 34, p.
169-208.
VILA I MORENO, F. X. 2005. «2.
Els coneixements lingüístics.» A: J. Torres (coord.),
F. X. Vila i Moreno, A. Fabà, i V. Bretxa i Riera. Estadística
sobre els usos lingüístics a Catalunya 2003. Llengua
i societat a Catalunya en els inicis del segle XXI.. Barcelona:
Secretaria General de Política Lingüística, Generalitat
de Catalunya. Pp. 17-54 (2005)
VILA I MORENO, F. Xavier. 2006. "Una, dues... moltes? Llengües
inicials i transmissió lingüística a Catalunya."
Pp. 137-155 in Seminari: La multiculturalitat i les llengües,
Centre Ernest Lluch -CUIMP, 10 d'octubre 2006. Barcelona: Centre
Ernest Lluch - Universitat Internacional Menéndez y Pelayo.
|