Sumari
1.
Introducció
2. La Nova
Economia
3.
Actuar en la Nova Economia
4.
Postestructuralisme (1)
5.
L'Anàlisi Francès del Discurs (AFD)
6.
Coneixement i aprenentatge
7.
Conclusió
8.
Bibliografia
1.
Introducció
Els grups
lingüístics normatius són dins de cada aspecte de leconomia i es donaran per
suposats com a la llengua emprada en qualsevol tipus doperació econòmica. Per
contra, les llengües minoritàries estaran restringides en els àmbits i extensió de
lactivitat econòmica.
Dins
leconomia de lera industrial, diferents grups lingüístics minoritaris han
tingut èxit per aconseguir una presència significativa en les activitats del sector
públic i, de manera potser encara més notable, en els mitjans de comunicació regionals.
Aquestes activitats del sector públic no són insignificants dins deconomies
regionals caracteritzades per labsència dempreses grans del sector privat.
Això ha estat valuós per als grups lingüístics minoritaris encara que només sigui per
la promesa daccedir a ocupacions dalt perfil, ben pagades i altament
qualificades, fent servir les llengües minoritàries, promesa que serveix com a força
motivadora per als pares que busquen el millor per als seus fills. Tanmateix, aquestes
oportunitats han estat restringides als parlants de les llengües minoritàries i la
segmentació del mercat laboral creada ha generat una considerable animositat en alguns
llocs. En conseqüència, encara estem lluny dun possible escenari en el qual la
llengua minoritària és beneficiosa per a tots, tant si parlen la llengua com si no ho
fan. Les llengües minoritàries continuen essent un problema en comptes de representar un
avantatge.
2.
La Nova Economia
En els temps
actuals estem davant una nova ronda de reestructuració econòmica per la qual
leconomia de lera industrial dóna pas progressivament al que es coneix com a
Nova Economia (Williams, 2000). Aquest és el repte que han dafrontar els grups
lingüístics minoritaris. Qualsevol regió o grup social que no aconsegueixi entrar en la
Nova Economia està en perill de convertir-se en una font de mà dobra desplaçada
per a aquesta economia. És prou clar que existeix una concentració espacial definida en
relació amb els desenvolupaments de maquinari i programari dos dels components
claus del sector de les TIC a Europa, que deixa moltes regions de llengües minoritàries
fora daquests desenvolupaments i obliga a noves formes de trajectòries
dentrada. El concepte de dependència de la trajectòria, és a dir, com les formes
anteriors dactivitat econòmica determinaran les formes futures, vol dir que, per a
diverses daquestes regions, el sector de comunicació de masses existent i la manera
com es transforma en activitats multimèdia serà clau per a aquesta trajectòria.
Tanmateix, hi
ha dos contexts en els quals el sector de la comunicació de masses està obligat a
canviar. En primer lloc trobem el tema de la convergència i la manera com uneix
activitats i sectors abans separats; en segon lloc hi ha els nous tipus de treball
associats al desenvolupament del coneixement com a avantatge. Les activitats econòmiques
queden redefinides (fig. 1):
Figura
1. Toivonen 2001:75 (Modificat per Kentz)
La
convergència de les TIC i els mitjans de comunicació de masses trenca les barreres que
han separat el món de les emissions, les editorials, la comunicació i les tecnologies de
la informació. Calen noves associacions. El sector de la comunicació i la informació
(Infocom) fa servir comunicació digital per crear una indústria de continguts que usa el
maquinari i el programari per distribuir informació digitalitzada (fig. 2).
Figura
2. Sector Infocom
La síntesi de
moltes àrees dexperiència es relaciona amb les capacitats de les TI i estimula la
producció de continguts i de serveis. Sha dit que la indústria de continguts
podria arribar al 5% de PIB de la CE i esdevindria la responsable de donar treball a 4
milions de persones. El seu creixement anual podria ser fins a un 20% i crearia fins a un
milió de nous llocs de treballs entre lany 2000 i el 2005 (EC, 2000). Ja hi ha
oportunitats per a la creació de nous sistemes dentreteniment que poden arribar a
un mercat global a un cost relativament baix. La clau rau en el lligam entre la innovació
en productes i en processos (Williams i Kants, 2003).
Els nous
fluxos de treball són necessaris i ara poden funcionar transregionalment (William, en
premsa). La xarxa semàntica empra programari dissenyat específicament per poder assumir
treball en línia. La tecnologia del llenguatge humà en forma de traducció automàtica i
reconeixement de veu permet que el treball en línia es desenvolupi independentment de les
diferències lingüístiques. Fins i tot grans arxius de vídeo es poden enviar sense
esforç per lespai mitjançant la banda ampla. El desenvolupament transregional és
factible emprant com a recursos compartits arxius culturals interoperables per a la
producció de continguts. Això obre mercats prèviament tancats per llengua i cultura, al
mateix temps que permet laccés a un mercat global que inclou una gamma de
diàspores regionals.
Taula
1. La Vella Economia i la Nova Economia
|
Vella Economia |
Nova Economia |
Característiques generals de
l'economia |
Mercats |
Estables |
Dinàmics |
Abast de la competència |
Estatal |
Global |
Forma organitzativa |
Jeràrquica
Burocràtica |
En xarxa
Emprenedora |
Mobilitat geogràfica empresarial |
Baixa |
Alta |
Competència regional |
Baixa |
Alta |
|
Industria |
Organització de la producció |
Producció en massa |
Producció flexible |
Factor clau de la producció |
Capital/Treball |
Innovació/Coneixement |
Motor clau de la tecnologia |
Mecanització |
Digitalització |
Font de l'avantatge competitiu |
Abaixar el cost amb economies
d'escala |
Innovació, qualitat, temps de
sortida al mercat, cost |
Importància de la recerca/innovació |
Moderada |
Alta |
Relacions amb altres empreses |
Cadascú pel seu compte |
Aliances/col·laboració |
|
Mà d'obra |
Principal objectiu de política laboral |
Plena ocupació |
Sous/ingressos més elevats |
Habilitats |
Específiques de l'ocupació |
Amples, transversals |
Formació exigida |
Una habilitat |
Aprenentatge continuat |
Relacions treballadors-direcció |
Adversaris |
Col·laboradors |
Tipus d'ocupació |
Estable |
Risc i oportunitat |
|
Govern |
Relacions empresa-govern |
Imposar requisits |
Ajudar al creixement/innovació de l'empresa |
Normativa |
Direcció+control |
Eines de mercat, flexibilitat |
3. Actuar en la Nova Economia
Hi ha hagut la
tendència de considerar aquests canvis a partir de dos o fins i tot tres èmfasis
diferents. En primer lloc, hi ha la perspectiva estructural, que posa de relleu
laspecte espacial i organitzatiu, considerat necessari per simular la generació i
innovació del coneixement. Es refereix a la importància dels factors regionals i
culturals, que porta a la concepció dels Sistemes dInnovació Regional (Braczyk,
Cooke i Heidenreich, 1998). Lèmfasi en laprenentatge com a precursor de la
generació de coneixement ens porta a emfatitzar la proximitat i latenció en els
tipus dinteracció que es considera que estimulen la innovació del procés i del
producte. Safirma que el coneixement local i la cultura regional són essencials per
promocionar el coneixement compartit. Això porta al raonament que impulsa els clústers
regionals, la relació en triple hèlix entre universitats, sector públic i sector
privat, promocionant el procés daprenentatge, lemergència dincubadores
dempreses i parcs científics com a base organitzativa per a aquests
desenvolupaments, etc. Aquests enfocaments solen ser promoguts pel metadiscurs geogràfic
i econòmic, amb alguna aportació dels sociòlegs.
En segon lloc,
latenció se centra en els tipus de contexts interactius dins dels quals es
considera que el coneixement es pot desenvolupar. Evidentment, enllaça amb la primera
preocupació, però lèmfasi tendeix a manifestar-se més en la interacció que en
el procés. Participa del discurs antropològic i el seu interès per les anàlisis
interactives a petita escala. Ha comportat centrar-se en el que sha anomenat
comunitats de pràctica, a partir de les quals es crea el coneixement (Wenger,
1998). Són comunitats a petita escala que es podran estudiar amb els mètodes
etnogràfics de lantropologia i la sociologia del treball. |