|
Sumari
1.
Introducció
2.
Breu visió general de la qüestió de les minories a Romania durant la darrera dècada
3. El
marc legal de la política romanesa
3.1
La Constitució de 1991 i les esmenes constitucionals de 2003
3.2
Drets lingüístics i educació
3.3
Drets lingüístics. Administració pública i forces policials
3.4
Drets lingüístics i mitjans de comunicació
4. La
minoria d'ètnia gitana
5.
Conclusions
6.
Bibliografia
1.
Introducció
Safirma que la
política lingüística pel que fa a les minories nacionals a Romania continua essent una
qüestió de negociació política, tot i que els seus principis bàsics ja es van
establir a la Constitució i a les lleis especials. Sóc del parer que és massa aviat per
declarar-la una història triomfal com els agrada fer als polítics, però
tanmateix es pot considerar un exemple de bona pràctica duna qüestió molt
delicada, en un país i en una regió geogràfica on la qüestió de les minories ha
representat sempre una patata calenta. Caldria destacar el fet que una pressió combinada
de la Unió Europea, lOTAN, el Consell dEuropa i els representants polítics
de la minoria hongaresa ha demostrat ser decisiva a lhora de convèncer la classe
política romanesa per acceptar reformes pel que fa als drets de les minories en general.
És evident que durant la darrera dècada shan pres algunes mesures legislatives i institucionals nacionals per raons polítiques pragmàtiques i no
perquè els polítics locals desitgessin controlar el problema. LOTAN i el fet de
ser membre de la UE també depèn de criteris polítics i aquesta condició va fer que la
qüestió de les minories nacionals fos prioritària en lagenda governamental.
Malauradament, Romania encara no compta amb una llei marc pel que fa a les minories
nacionals, però el que és prou cert és que la situació dels drets de les minories és
molt diferent de com era fa deu anys. Per altra banda, no hauríem doblidar que
lèxit de les lleis no solament depèn de les seves paraules, sinó principalment de
la seva implementació correcta i puntual.
Quines són les característiques principals de la política lingüística
romanesa? Respondré aquesta pregunta basant-me en la classificació de polítiques
lingüístiques feta per Kymlicka i Patten, (1) que les van estructurar per mitjà de la distinció
entre: (1) drets de tolerància versus drets orientats a la promoció; (2) règims
de drets de normes i adaptació versus règims de drets de les llengües oficials; (3)
règims de drets personals versus règims de drets territorials; (4) drets individuals
versus drets col·lectius. Els drets de tolerància permeten que els individus
utilitzin la llengua que vulguin en la vida privada mentre que els drets orientats a la
promoció signifiquen que els individus poden utilitzar les llengües minoritàries en
lesfera pública lAdministració, els tribunals i el sistema educatiu.
La política lingüística romanesa es caracteritza tant pels drets de tolerància com
pels drets de promoció. El règim de normes i adaptació és aquell en què
la llengua de la majoria juga un paper principal i sutilitza normalment en tots els
sectors de la societat però, en què les llengües minoritàries també es poden
utilitzar, amb condicions específiques, en la relació amb les institucions públiques.
En el règim de llengües oficials, hi ha diverses
llengües declarades oficials i qualsevol servei públic es pot rebre en qualsevol
daquestes llengües que gaudeixi del mateix estatus legal. Safirma que Romania
compta amb una política lingüística de normes i adaptació. El principi de
personalitat implica que els ciutadans poden gaudir de drets lingüístics, segons la
llei, visquin on visquin del país. Contràriament, segons el principi de territorialitat,
els drets lingüístics estan relacionats amb diverses àrees territorials del país. És
inqüestionablement cert que a Romania saplica el principi de personalitat. La
discussió entre els drets individuals i col·lectius és una discussió clàssica i no
necessita més explicacions. Segurament la realitat és que a Romania les autoritats
rebutgen fermament el concepte de drets col·lectius. Tot i que alguns
representants de la minoria hongaresa, per exemple, parlen sovint de drets col·lectius,
aquests drets no existeixen oficialment, sinó que són drets lingüístics individuals
que exerceixen conjuntament les persones que pertanyen a minories nacionals.
Lobjectiu
daquest document és analitzar les característiques principals de la política
lingüística de les minories a Romania des duna perspectiva legal. Per això,
latenció se centrarà en els drets lingüístics que el marc legal existent
garanteix a les minories nacionals. Per entendre millor la qüestió, a la primera part
del document he considerat necessari presentar breument el context de la qüestió dels
drets de les minories a Romania durant la darrera dècada. La segona part tracta amb
profunditat les lleis constitucionals i nacionals que regulen lestatus de la llengua
oficial, leducació en la llengua minoritària, lús de la llengua
minoritària en lAdministració pública i en les forces policials, la llengua
minoritària i els mitjans de comunicació de masses. La tercera part està reservada a
diverses consideracions relacionades amb la situació de la minoria d'ètnia gitana. A
lúltima part es perfilen les conclusions.
2.
Breu visió general de la qüestió de les minories a Romania durant la darrera dècada
Lúltima fase
del sistema comunista a Romania es va caracteritzar per un virulent discurs nacionalista i
els seus efectes negatius van ser visibles durant molt temps després del derrocament del
règim dictatorial el desembre de 1989. Des dels primers dies de llibertat, la qüestió
de les minories va esdevenir una bomba de rellotgeria. Oficialment la minoria més
nombrosa del país, els hongaresos (2) va ser el
primer grup minoritari que va reclamar drets específics. A Transilvània, aquesta minoria
ha reclamat immediatament leducació en la llengua materna a tots els nivells i la
segregació de les escoles basant-se en criteris ètnics. Els romanesos han reaccionat
contundentment contra aquestes peticions, ja que les consideren els primers passos
dun moviment revisionista hongarès. La tensió va arribar a ser fulminant a
Transilvània i el pitjor escenari es va fer realitat el març de 1990 a la ciutat de
Targu-Mures (Marosvasarhely en hongarès) on va sorgir
lodi ètnic. Els romanesos i els hongaresos senfrontaven els uns als altres i
la gent moria als carrers. Per sort el conflicte violent va ser curt, però el trauma que
va crear ha fet créixer la desconfiança històrica mútua entre la majoria i la minoria
hongaresa.
Safirma que
durant els sis anys posteriors, en l'àmbit oficial, gairebé no sha fet res pel que
fa als drets de les minories. A més, el partit nacionalista Partit Romania Mare (PRM)
feia coalició amb el partit al poder. El desembre de 1991, per mitjà dun
referèndum, es va aprovar la nova Constitució que declara que Romania és un Estat
Nacional indivisible, unitari, independent i sobirà (Article 1), però lEstat
reconeix i garanteix el dret a la preservació, el desenvolupament i lexpressió de
la identitat religiosa, lingüística, cultural i ètnica de les persones que pertanyen a
minories nacionals." (Article 6) (3)
Lany 1991, el
Parlament va aprovar la Llei núm. 69/1991 dadministració pública, que no
reflectia totes les expectatives de les minories nacionals i que ha estat molt criticada
per lelit política hongaresa dorigen ètnic. Només contenia dues
disposicions relacionades amb les llengües minoritàries: lArticle 30 que
estipulava que les decisions del Consell local es fessin públiques també en les
llengües minoritàries en les unitats administratives i territorials on visqués un
nombre significatiu de persones que formen part de minories nacionals, i lArticle 54
que permetia que les persones de les minories utilitzessin la seva llengua materna,
oralment i per escrit, amb les autoritats de lAdministració pública amb la
condició dadjuntar una traducció dels documents en romanès, a més
dutilitzar els serveis dun traductor. El dret més important que van obtenir
les minories a principis dels anys 90 va ser la representació al Parlament.
La Llei núm. 68/1992
de lelecció de la Cambra dels Diputats i del Senat garantia el mandat dun
diputat per cada minoria nacional, amb certes condicions. LArticle 4(1) de la Llei
núm. 68/1992 disposa que "les organitzacions constituïdes legalment per ciutadans
que pertanyen a minories nacionals que a les eleccions no obtinguin com a mínim un escó
a la Cambra de Diputats o al Senat tindran dret a ocupar un escó a la Cambra de Diputats,
segons lArticle 59 paràgraf (2) de la Constitució, sempre que el percentatge del
seu vot sigui com a mínim el 5% de la mitjana del repartiment vàlid dels vots a tot el
país per a lelecció dun diputat.
Lany 1993 es va crear un Consell per a les Minories Nacionals format per
representants de les minories nacionals i funcionaris dels ministeris. Es tractava només
dun òrgan consultiu i la seva manca de poders va marcar la seva activitat, que es
pot titllar de molt discreta. Romania va esdevenir membre del Consell dEuropa el 7
doctubre de 1993, va signar la Convenció Marc per a la Protecció de les Minories
Nacionals l1 de febrer de 1995 i la va ratificar l11 de maig de 1995.
Després
daquesta mesura positiva es va produir un retrocés. Els representants de les
minories nacionals, especialment els hongaresos, han criticat durament la Llei
deducació núm. 84 pel que fa a el format adoptat pel Parlament el juliol de 1995,
que contenia disposicions restrictives en relació amb els drets de les minories, que es
van eliminar uns anys més tard.
Per altra banda, el
22 de juny de 1995 Romania va presentar la seva sol·licitud dingrés a la UE. El
febrer de 1995 va entrar en vigor lAcord Europeu i es va establir una associació
entre la Comunitat Econòmica Europea i els seus Estats Membres, duna banda, i
Romania, de laltra. En el preàmbul es destaca la "necessitat de continuar i completar, amb lajuda de la
Comunitat, la transició de Romania cap a un nou sistema polític i econòmic que respecti
lestat de dret i els drets humans, inclosos els drets de les persones que pertanyen
a minories".
El novembre de 1996,
els partits de loposició van guanyar les eleccions parlamentàries i van convidar l'organització política de la minoria hongaresa a
unir-se a la nova coalició de govern. LAliança Democràtica dHongaresos de
Romania (d'ara endavant DAHR, de les sigles en anglès) va acceptar el pacte polític
proposat i així, per primera vegada a la història romanesa, es van nomenar ministres al
Govern que representaven els interessos de la minoria hongaresa. Un dells va ser el
Ministre delegat pel Primer Ministre per a les minories nacionals, la funció del qual era
coordinar el nou Departament per a la Protecció de les Minories Nacionals creat el febrer
de 1997. Aquest moment va marcar el principi duna nova era per a les minories
nacionals a Romania per lonada de canvis legislatius i institucionals que va
comportar, ja que es va iniciar un procés de restitució de la propietat immobiliària
estatal que pertanyia a les minories nacionals. (4) A més, per tal de proporcionar drets lingüístics a les
minories es van esmenar les lleis dadministració pública i deducació per
mitjà dOrdenances dUrgència del Govern. (5) Es va crear la Institució de lOmbudsman (6) (el Defensor del Poble) i, com a primícia a lEuropa Central i
Oriental, va entrar en vigor una llei marc dantidiscriminació.(7)
Després de les
eleccions del 2000, tot i que el DAHR no va entrar en una coalició de govern, va fer un
pacte polític amb el partit al poder. El Punt 8 de l Acord de
cooperació entre el Partit Democràcia Social i lAliança Democràtica
dHongaresos a Romania lany 2002 estipula que els dos partits polítics
continuaran concedint prioritat a la protecció de les minories nacionals i al
desenvolupament institucional i legislatiu de les seves qüestions". Les condicions
per garantir el dret a expressar lliurement la preservació i el desenvolupament de la
identitat ètnica es continuaran ampliant per a tots els ciutadans romanesos que pertanyen
a minories nacionals, per tal que puguin manifestar-se en àrees de la vida pública,
educativa, religiosa i cultural. Es pararà especial atenció en les qüestions de les
comunitats minoritàries a les localitats en què la seva proporció sigui petita en
comparació amb la població majoritària. A canvi del suport polític del DAHR al
Parlament i a nivell local es van prendre mesures addicionals a favor de les minories
nacionals. Un dels moments més importants va ser el vot parlamentari de la nova Llei
dadministració pública núm. 215/2001, que permet lús de les llengües
minoritàries en les unitats administratives i territorials en què una minoria representi
com a mínim el 20% de la població.
En la mateixa
direcció, lany 2001 es va crear el Consell Nacional Contra la Discriminació, un
òrgan especialitzat en la implementació del principi digualtat i lexecució
de la legislació de no-discriminació. (8) Lany
2002 es van incloure disposicions pel que fa als drets lingüístics a la nova Llei
relacionada amb lestatus dels policies i la nova Llei daudiovisuals (9) tot i les
tensions a la vida política romanesa que va comportar laprovació del Parlament
hongarès de la controvertida Llei destatus (10) a favor de
les minories hongareses als països veïns tret dÀustria, un estat membre de la UE
on les disposicions de la llei hongaresa no shaurien pogut aplicar pel seu efecte
discriminatori. (11)
Loctubre de
2003 es va esmenar la Constitució Romanesa i lús de la llengua materna, tant en
lAdministració pública com als Tribunals i amb les condicions estipulades a les
lleis orgàniques específiques, es va convertir en un principi constitucional. (12)
Durant
la darrera dècada es van fer públics i es van debatre com a mínim cinc esborranys de
llei pel que fa a les minories nacionals però cap dells no va rebre el suport
polític i públic necessari per ser inclòs a lagenda parlamentària. Una altra
qüestió que continua oberta és la ratificació de la Carta Europea per a les Llengües
Regionals o Minoritàries. Les disputes polítiques sorgides durant un any electoral van
bloquejar un esborrany de la llei de ratificació elaborat lany 2000 per
lantic Departament per a la Protecció de les Minories Nacionals. Sembla que
lactual Govern també prepara un esborrany de la llei de ratificació però, des del
meu punt de vista, crec que aquest any no es farà res concret perquè els polítics
tornen a estar enfeinats amb les eleccions. El més probable és que la Carta no sigui una
prioritat. |