|
Gràfic 35. Formes tradicionals
genuïnes però no normatives |
|
Gràfic 36. Innovacions genuïnes però
no normatives |
|
|
|
Una gran part dels
fenòmens fonètics estudiats queden fora del nivell de la consciència i, per tant, lluny
de poder ser esmenats i corregits amb facilitat. Els canvis que shi produeixen no
solen pertànyer a tendències conscients de correcció sinó a la imitació força
involuntària de pronúncies prestigiades, on hi ha el castellà. Pertanyen a aquest tipus
de trets fonètics el tancament de les vocals o i e, el ieisme, el betacisme, la
realització sorda de la s sonora sobretot en fonètica sintàctica, laspiració de
s davant [k] o la b oclusiva que esdevé fricativa. Com veiem, es tracta d'alguns dels
trets normatius propis del model tradicional que, com hem vist, disminueixen. Cal afegir
com a factor rellevant que gran part daquests trets no tenen projecció
ortogràfica.
Es destaca que
justament lEval a la ciutat dElx no és capaç de redreçar aquesta mena de
trets fonètics. Com hem esmentat anteriorment, aquest fet ha trencat una de les
hipòtesis inicials en el sentit que s'esperava que tots els escolars de l'Eval havien de
mostrar menys castellanització fonètica i un manteniment més elevat dels trets
normatius que eren tradicionals.
La situació
sociolingüística dels escolars il·licitans que assisteixen a l'Eval els produeix una
castellanització fonètica més evident que a laltre grup. Aquest context impedeix
que una esmena conscient com la que sol preponderar a lescola siga poc eficient si
es realitza sobre aquests trets de la caracterització fonètica, trets que, en general,
han estat prou castellanitzats. En les localitats on el català és més present en el
context social dels xiquets i les xiquetes, l'Eval és més efectiu en la conservació (i
recuperació) d'aquesta mena de trets.
Però hi ha un
segon grup de trets que són més identificables i, malgrat caure en làmbit de la
fonètica, són recuperats o esmenats i, fins i tot, comentats pels parlants mateixos. Es
tracta de la desaparició de la d intervocàlica o de la r final, com a casos
paradigmàtics, però també daltres com ara laturada de la caiguda de t
en molt, leliminació de la palatal de moixca, la reintroducció de la semivocal en
caixa o la substitució de a per e en embut. En alguns daquests casos, es tracta de
trets elidits, cosa que els fa més perceptibles que els canvis en els trets sonants dels
fonemes. Esdevenen, doncs, amb més facilitat recuperables conscientment. A més a més,
el suport ortogràfic és ara més trascendental que en els primers casos i, en part,
també hi ha coincidència o paral·lelisme amb les formes fonètiques del castellà.
Aquest segon tipus
de trets fonètics en general innovacions sí que són més controlables
conscientment en gran part per motius ortogràfics i, doncs, són esmenats per
tots els individus escolaritzats en català, siguen o no dElx. En aquests casos,
l'Eval sí que és molt eficent per a vehicular-los en el model de llengua dels escolars.
3.
Final
La hipòtesi
inicial es corrobora només parcialment. La fonètica es troba en un procés de canvi
profund. Es pot parlar, en general, de poca repercussió del model normatiu. Es veu una
tendència a la dilució del model tradicional i es corrobora una castellanització
intensa, almenys en el registre formal en què hem contextualitzat les entrevistes. La
fonètica, doncs, pateix una degradació força imparable en els trets fonètics més
inconscients.
LEval és
una esperança relativa per a lesmena per dues raons. En primer lloc, perquè el
percentatge descolars que hi assisteixen és molt baix en tot el País Valencià en
comparació amb lEcas; en segon lloc, perquè si en la situació contextual on és
l'individu, el castellà és molt present, aquest exerceix una pressió excessiva en molts
trets del subsistema fonètic que l'Eval no és capaç d'esmenar. L'Eval només és
relativament eficient en l'alumnat que manté un ús elevat de la seua llengua, alumnat
que, per altra banda, conserva millor el model fonètic tradicional, més pròxim al model
estàndard.
Carles
Segura Llopes
Univesitat d'Alacant
carles.segura@ua.es |