2.3 El
manteniment-desaparició de les vocals obertes
El model de
llengua tradicional del Baix Vinalopó manté amb normalitat les vocals oo i ee
obertes. Només les darreres generacions comencen a presentar una modificació
daquest estat de coses. El gràfic 8 ho mostra en el cas de la o oberta.
El 10% dels
jóvens dentre 18 i 36 anys de tota la comarca presenten la castellanització > [o] en què ara ens centrem. La distribució no és
uniforme al llarg de la comarca: es manté millor, en
general, a les localitats on el català té més vitalitat.
LEval
no sembla que faça que el fenomen sesmene (vegeu el gràfic 9). Es produeix, per
primera vegada de manera evident, una contradicció important. Cal tenir present que
s'espera que l'Eval haja d'evitar l'eliminació de trets normatius o que puga fer
que es reintroduïsquen si tenen tendència a perdre's. Aquesta contradicció té relació
sobretot amb el comportament especial dels escolars dElx. A Crevillent, en canvi,
localitat amb una vitalitat elevada de l'ús del català, l'Eval sí que presenta
una freqüència una mica més alta del manteniment de l'obertura. Finalment, a Santa Pola
el programa educatiu no és eficient en la recuperació de l'obertura, ja que tots els
escolars pronuncien ; ací, la consumació del canvi
impedeix, de moment, la reculada.
Gràfic 8. Percentatges per
edats de realització de o oberta: dorm |
|
Gràfic 9. Percentatges per
programa educatiu de realització de o oberta: dorm |
|
|
|
2.4 El ieisme
El ieisme no és
un tret tradicional comarcal però hi ha pres una volada impressionant. Es tracta
dun dels fenòmens més fulminants. Mentre que entre els ancians només hi ha ieisme
en el 16% de la població comarcal, entre els escolars gairebé no existeix el so []. A més a més, el salt entre els ancians i els
adults és ben marcat uns 58 punts mentre que la transició entre les
generacions més jóvens només abasta 8 punts:
Gràfic
10. Percentatges per edats de la realització de la ll: cavall
No hi ha una
relació gaire marcada entre els tipus densenyament i la conservació de la
distinció fonètica que tractem ara, ja que el ieisme és absolutament generalitzat entre
tots els escolars. El ieisme és un fenomen dextensió clarament generacional i que
no pot ser aturat per Eval.
2.5 La palatalització de s implosiva davant [k]
Al Baix Vinalopó,
la pronúncia tradicional amb palatal sibilant és
única en els ancians i gairebé en els adults (vegeu el gràfic 11). En decreix clarament
la preferència en els jóvens i es queda en un reduït 14% entre els escolars,
fonamentalment a favor de la forma general del català i coincident amb el castellà mosca,
que abasta ja més dun 60% de les respostes.
Gràfic
11. Percentatges per edats de realització de la s implosiva seguida de [k]: mosca
Novament la forma
tradicional té una clara tendència decreixent. Els dos factors més rellevants que hi
poden influir, el català normatiu i el castellà, hi donen suport. A banda, sorgeix una
innovació bastant potent, mo[h]ca, causada evidentment pel castellà, molt
lligada al parlar castellà fronterer del Baix Segura i Múrcia. Aquesta innovació
incipient és ocasional entre els adults però més habitual en els escolars guardamarencs
i il·licitans. Els mitjans de comunicació espanyols també reforcen bastant aquesta
realització.
Com es veu al
gràfic 12, lEval contesta bastant sovint realitzant la pronúncia
castellanitzada mo[h]ca un 20% aproximadament de les seves
respostes, freqüència quasi equiparable a la de lEcas, tot i que
lleugerament més elevada en aquell. La raó d'açò és que es tracta dun fenomen
més habitual en localitats castellanitzades i, per això, bastant sentit en lEval
dElx. Els escolars de Crevillent i Santa Pola són poc susceptibles d'efectuar el
canvi.
Gràfic
12. Percentatges per programa educatiu de realització de la s implosiva seguida
de [k]: mosca
Per contra, la
forma tradicional mo[]ka encara
pertany al model dels escolars de l'Ecas (amb una freqüència del 47%), mentre que
ja quasi ha desaparegut en l'Eval, a favor de l'estàndard mosca.
2.6 La s en fonètica sintàctica
Lúnica
pronúncia pròpia del model tradicional i actual de la comarca (llevat de la localitat de
Guardamar) és la que presenta pràcticament tot el català: la sonorització de la s
davant vocal (vegeu el gràfic 13). Levolució de lextensió de la
pronúncia ensordida i el retrocés de la tradicional és generacional: mentre que el
canvi [z] > [s] és inexistent en les dues generacions de més edat, aquesta engloba ja
la meitat de les respostes dels jóvens i dos terços de les dels escolars. Com mostra el
gràfic 14, no hi ha diferències rellevants segons el tipus densenyament.
Gràfic 13. Percentatges per
edats de realització de la s sonora en fonètica sintàctica: dos amics |
|
Gràfic 14. Percentatges per
programa educatiu de realització de la s sonora en fonètica sintàctica: dos
amics |
|
|
|
2.7 El grup ix
En posició
intervocàlica predomina aclaparadorament la forma sense semivocal pertot arreu de la comarca i en totes les generacions adultes. Així es
comprova en el gràfic 15. Només en els escolars hi ha una presència destacable un
22% docurrències amb semivocal, que corresponen majoritàriament a l'Eval
(vegeu el gràfic 16).
Gràfic 15. Percentatges per
edats de realització de la semivocal del grup ix: caixa |
|
Gràfic 16. Percentatges per
programa educatiu de realització de la semivocal del grup ix: caixa |
|
|
|
2.8 El betacisme
El betacisme ha
estat un fenomen completament aliè al parlar comarcal fins fa poc. Linflux del
castellà, històricament betacista, ha començat a tenir efectes reals en aquesta
qüestió recentment.
La nostra recerca
ja ha detectat més dun 30% de betacistes, distribuïts de manera gradual
generacionalment (vegeu el gràfic 17): en els escolars ja arriba al 62%. Afecta totes les
localitats de manera semblant, tot i que de nou és menys present en les zones
conservadores del camp i més habitual en les localitats costaneres i a Elx.
L'Eval
(vegeu el gràfic 18) torna a repetir lesquema una mica més castellanitzant que ja
ens és conegut d'algun cas anterior. LEcas distingeix els dos sons amb una
mica més de freqüència. Notem que a Santa Pola el betacisme és absolut entre els
escolars i l'Eval no produeix cap efecte corrector. A Crevillent, l'Eval és
bastant menys betacista que la resta, cosa que, com ja hem percebut, sembla la cosa més
esperable. A Elx, però, el betacisme és més habitual en lEval i és la
raó de més pes perquè els resultats globals no siguen els esperables per a lEval.
Remetem de nou a l'apartat 2.14 on hi ha un intent d'explicació d'aquesta situació. |