Sumari
1. Introducció
2. Estudis tractats
3.
Informacions bàsiques de cadascuna de les enquestes
3.1.
"Conciencia nacional y regional"
3.2.
"Uso de lenguas en comunidades bilingües: Cataluña"
3.3.
"Situación social y política de Cataluña"
3.4.
"Usos, hàbits i actituds lingüístics de la població de Catalunya"
3.5.
"La societat xarxa a Catalunya: anàlisi empírica"
3.6.
Dues enquestes de lInstitut dEstudis Regionals i Metropolitans de Barcelona
3.7.
"Sobre el comportament lingüístic de lalumnat a 52 escoles de tot
Catalunya"
3.8.
"Llengua i escola a lensenyament primari a Catalunya"
4. Conclusió
1. Introducció
Aquest
article forma part dun conjunt de treballs, en bona part ja
apareguts a NOVES
SL que mostren els estudis sociolingüístics elaborats durant
els últims lustres en els territoris de llengua catalana. Linforme
socupa dun tipus concret daquests estudis. Es
tracta de les enquestes no promogudes per la Secretaria de Política
Lingüística (DGPL) que tenen les característiques següents:
- Estan
basades en reculls de dades que ofereixen informacions de tipus quantitatiu.
- Tenen per
àmbit el conjunt de Catalunya o algun territori que inclogui la major part de la
població de Catalunya.
- Tenen una
finalitat específicament sociolingüística o bé, tot i tractar prioritàriament altres
temes, inclouen almenys una pregunta sobre coneixement del català o usos lingüístics.
- Han estat
efectuades del 1994 al 2002.
2. Estudis tractats
Les enquestes
amb aquestes característiques que shan trobat són 9. Es tracta dels treballs
següents:
1) Cinc
estudis que socupen de la població adulta del conjunt de Catalunya. Són els
següents:
- Tres
enquestes del CIS amb preguntes lingüístiques. Només una delles té una finalitat
principalment sociolingüística. Les altres dues únicament inclouen un nombre reduït de
preguntes sobre llengua.
- Una enquesta
sociolingüístic no efectuada per cap institució, sinó per la iniciativa dels propis
autors.
- Una gran
enquesta sobre la societat de la informació, amb diverses preguntes lingüístiques,
portada a terme per la UOC.
Pel que fa a
quatre daquestes enquestes, les més significatives, sha efectuat una
comprovació de la fiabilitat de les dades que ha consistit en comparar el percentatge de
nats fora de Catalunya de la mostra amb les dades corresponents de lúltim cens
disponible. (1) En tots quatre casos la diferència
entre les dues xifres és mínima, per tant els treballs superen la prova. A la cinquena
enquesta, una de les del CIS amb pocs resultats dinterès, no se li ha pogut aplicar
el test esmentat per falta de dades.
2) Dues de les
enquestes de lInstitut dEstudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, una
del 1995 i laltra del 2000. La primera té per àmbit la Regió Metropolitana de
Barcelona i la segona a la demarcació provincial del mateix nom. També sels ha
aplicat el test de fiabilitat esmentat, amb resultat satisfactori.
3) Dues
enquestes a la població escolar.
Seguidament es
presenten els aspectes principals de cadascuna daquestes enquestes. Sha fet
una fitxa per a cada treball, excepte en el cas dels dos estudis de lInstitut
dEstudis Metropolitans, els quals, a causa de les seves similituds, han estat
agrupats en una de sola. Cada fitxa tracta com a mínim de les següents qüestions:
lobjectiu, la metodologia, el pla dexplotació de dades, algun dels resultats
sociolingüístics més notoris i la manera com es pot accedir a cada treball.
3. Informacions bàsiques de cadascuna de les enquestes
3.1. "Conciencia nacional y
regional"
Estudi del
CIS núm. 2.228, 1996
Nota inicial
Es tracta
duna enquesta que té per àmbit lEstat Espanyol.
Objectiu
Bàsicament
obtenir informació sobre les adscripcions identitàries de la població i la presència
social de les llengües cooficials.
Metodologia
a)
La mostra i la recollida de dades
La mostra
inicial, de 2.500 individus en làmbit estatal, va ser ampliada en les 6 comunitats
autònomes amb llengua cooficial, de manera que la mostra total final té 4.932 integrants
i no és proporcional, per tant calen coeficients de ponderació. Lunivers és la
població de 18 i més anys i les dades van ser recollides a finals del 1996. El
procediment de mostreig va ser polietàpic, estratificat per conglomerats, amb selecció
tant de les unitats primàries (municipis) com de les unitats secundàries (seccions
censals) de forma aleatòria proporcional, i de les unitats últimes (individus) per rutes
aleatòries i quotes de sexe i edat. Les unitats primàries van ser triades mitjançant la
construcció duns estrats formats per lencreuament de les 17 autonomies amb 7
categories de mida dhàbitat. Els qüestionaris es van aplicar mitjançant
entrevista personal en els domicilis.
b)
El qüestionari
En el
qüestionari hi ha una sèrie de preguntes que sempren a tot arreu i unes altres que
es fan en certes comunitats i a daltres no, com ara les preguntes sobre llengua, que
només es fan als 6 territoris esmentats. Aquestes preguntes lingüístiques es refereixen
al coneixement del català, a la llengua materna i a laprenentatge de les llengües,
així com a lús a la llar, a les botigues, a lAdministració pública, a la
feina, amb els amics, amb un desconegut i quan es contesta al telèfon. També es demana
en quina llengua es mira la televisió, sescolta la ràdio i es llegeix el diari.
Cal dir que
algunes daquestes preguntes sobre llengua són confuses, com la que demana
"¿Habla, lee o entiende la lengua propia de su Comunidad Autónoma?". A més,
lestudi distingeix sistemàticament entre català, valencià i mallorquí/balear, la
qual cosa dóna lloc a errors, com quan considera que a Mallorca entre els que tenen com a
llengua materna la pròpia de la seva comunitat no sha dincloure l11 %
que responen català a la pregunta corresponent. Només inclou els que responen
mallorquí, amb la qual cosa els resultats queden clarament tergiversats.
Mostra
enquesta Catalunya
Va ser de 747
individus. En aquest cas no sha pogut comprovar si la mostra supera el test dels
nats fora, per falta dinformació.
Pla
dexplotació de les dades referents a Catalunya
Els únics
resultats apareguts que donen dades de cadascuna de les 6 comunitats autònomes esmentades
i per tant de Catalunya són precisament els relatius a la llengua.
Només
shan donat a conèixer els resultats de les preguntes, sense encreuaments entre
variables.
Resultats
sociolingüístics referents a Catalunya
Cal dir que,
malgrat els elements confusionaris esmentats, els resultats no semblen anar totalment
desencaminats, ja que per exemple els que declaren tenir el català com a llengua inicial,
és a dir com a primera llengua apresa, són el 40%, una xifra similar a la que apareix en
altres enquestes pròximes en el temps. (2) En tot cas, el treball que
aquí es comenta no ofereix cap informació especialment rellevant.
Manera
daccedir a les dades
Es poden
trobar dades daquesta enquesta a les publicacions del CIS següents:
- Datos de
opinión CIS núm. 9 (aquesta publicació, que conté els resultats lingüístics de
lenquesta, es podia consultar el març del 2003 a la mateixa web del CIS).
- Opiniones y
actitudes CIS, núm. 18 i núm. 26.
- Reis núm.
88, pàg. 155-183.
A més, com
passa amb la resta denquestes del CIS, es poden comprar a aquesta institució les
dades que es vulguin.
3.2. "Uso de lenguas en
comunidades bilingües: Cataluña"
Estudi
del CIS núm. 2.298, 10-98
Miquel Siguan
Objectiu
Obtenir
informació sobre els coneixements, els usos i les actituds lingüístics, així com sobre
les identitats col·lectives i daltres qüestions socials, a Catalunya. Aquest
treball forma part dun conjunt de 6 enquestes similars, cadascuna de les quals es va
ocupar duna de les comunitats autònomes amb llengua cooficial.
Metodologia
de lenquesta efectuada a Catalunya
a)
La mostra i la recollida de dades
Lunivers
és la població de Catalunya de 18 i més anys, la mostra és de 1.006 individus i la
recollida de dades va tenir lloc loctubre del 1998. El procediment de mostreig, com
en el cas anterior, va ser polietàpic, estratificat per conglomerats, amb selecció tant
de les unitats primàries (municipis) com de les unitats secundàries (seccions censals)
de forma aleatòria proporcional, i de les unitats últimes (individus) per rutes
aleatòries i quotes de sexe i edat. La afixació va ser proporcional, per tant no hi ha
coeficients de ponderació. Les dades es van obtenir mitjançant entrevista personal en
els domicilis. |