|
Sumari
1.
Introducció
1.1
Fases del projecte Ofercat
1.2 Què
és l'Ofercat
1.3
Característiques
2.
Característiques tècniques i metodologia
2.1
Aplicació informàtica
2.2
Aspectes generals
2.3
Rutes aleatòries
2.4
Visites a organitzacions
2.5
Trucades telefòniques
2.6
Altres observacions
2.7
Altres dades incloses en el programa
3. Principals
resultats
4. Valoració
i perspectives de futur
1. Introducció
Les llengües
necessiten instruments per mesurar la seva vitalitat i poder, posteriorment, dissenyar
polítiques lingüístiques adreçades a afavorir-les. En aquest sentit, els governs es
doten deines tan útils com són els estudis censals, que normalment recullen
informació sobre coneixements lingüístics. A Catalunya, a més, diversos
organismes i institucions públiques i privades duen a terme enquestes a la població per
obtenir dades sobre els usos daquestes llengües.
Aquest tipus
dinformacions resulten imprescindibles, ja que lús que els ciutadans facin
duna llengua estarà determinat principalment per tres factors: el coneixement que
en tinguin, la voluntat individual i col·lectiva dusar-la, i finalment, les
possibilitats reals que permetin fer-ho. I aquestes possibilitats estan condicionades per
loferta lingüística que aquests ciutadans rebin en un territori determinat.
Per això és
important dotar-se deines que permetin mesurar aquesta oferta en un moment donat i
poder-ne observar levolució al llarg del temps.
LOfercat es presenta,
doncs, com un instrument que avalua la presència de la llengua catalana en una població.
Aquesta presència pública sobserva a partir de loferta lingüística que els
ciutadans tenen al seu abast en la seva vida quotidiana, tant com a usuaris de serveis
públics o privats, com a clients, com a contribuents
com a ciutadans en definitiva.
Què vol dir oferta lingüística? La resposta és múltiple però senzilla: un ciutadà,
quan passeja per la seva ciutat, pot llegir els rètols de les botigues en català? És
atès en català quan truca a un servei de lajuntament o a una empresa de serveis?
Té els impresos del DNI en català? Pot veure una pel·lícula en el cinema en català?
En definitiva, les organitzacions, públiques i privades, grans i petites, de la seva
ciutat, li ofereixen comunicar-shi en català?
Els resultats
obtinguts amb lestudi Ofercat són, per tant, el complement necessari de les dades
sobre coneixement i ús de la llengua que ens ofereixen els censos i padrons, els estudis
i les enquestes, i poden ser molt útils per al disseny de les polítiques lingüístiques
que duen a terme les diferents institucions implicades en aquest procés. Un dels aspectes
originals de lOfercat és que no es tracta duna enquesta dusos
personals, amb el que això comporta de respostes subjectives, sinó duna
observació sobre els usos públics a partir duns indicadors objectius i prèviament
seleccionats. I no és només un estudi, sinó que és una eina sistemàtica, de fàcil
maneig, que de manera gràfica i entenedora dóna forma matemàtica a aspectes de difícil
quantificació.
1.1 Fases del projecte Ofercat
LOfercat es
va aplicar per primer cop durant els anys 1998 i 1999 a la ciutat de Santa Coloma de
Gramenet. Lany 1999 va rebre un accèssit del premi Badia i Margarit de recerca
empírica sociolingüística i sen va fer una presentació a Bilbao en la VII
Conferència Internacional de Llengües Minoritàries.
Posteriorment, es
va valorar linterès que podia tenir com a eina informàtica adaptable a diversos
territoris i poblacions i es va decidir fer-ne una aplicació informàtica en la línia de
lIndexplà, que oferís uns resultats que es traduïssin en uns indicadors i
un índex global, i que es poguessin resumir en uns gràfics comparables entre territoris
i al llarg del temps, per sectors i per factors.
Amb
aquesta finalitat, lany 2000 es crea la Comissió Ofercat
(1),
constituïda per membres del Consorci
per a la Normalització Lingüística i de lInstitut de Sociolingüística
Catalana (ISC) de la Direcció
General de Política Lingüística, que treballa en el desenvolupament
de leina, de laplicació informàtica i dels manuals dús.
Lany 2001 es
fa el pilotatge de leina a fi de comprovar-ne leficàcia en diverses
tipologies de territoris. Per al pla pilot, es trien cinc poblacions segons el coeficient
de competència lingüística que han presentat en el cens de 1996, lactivitat
econòmica (zones turístiques, zones rurals) i la densitat de població. La finalitat és
que hi hagi una representació de la diversitat del territori, i es té en compte, també,
que es tracti de poblacions d'on ja sen tinguin altres dades (estudis de retolació,
enquestes, etc.).
Finalment, se
seleccionen les poblacions següents: Tarragona, Manresa, Tremp, Lloret de Mar i el
districte de Ciutat Vella de Barcelona.
Lany 2002
sexploten les dades del pilotatge, sen fan una primera presentació pública
al Congrés Mundial sobre
Polítiques Lingüístiques i es finalitza el desenvolupament de leina
informàtica, que permetrà laplicació de lOfercat consolidat lany 2003
a Lleida, Reus, Olot, Sabadell, i Santa Coloma de Gramenet.
1.2
Què és l'Ofercat
LOfercat és
una eina metodològica i informàtica que mesura loferta de català de qualsevol
població de parla catalana. A través duna sèrie dindicadors, aquesta
aplicació permet fer una fotografia -en un moment determinat- del grau de presència
de català en un territori. La mesura es pot repetir cada cert temps per poder apreciar-ne
levolució.
1.3
Característiques
A través
dun conjunt dindicadors prefixats (124 indicadors), el programa resumeix, en
un índex numèric i en diferents gràfics, loferta lingüística duna
població.
LOfercat
avalua aquells usos lingüístics que fan els individus en representació dalguna
organització, i no les seves converses privades.
Laplicació
recull indicadors orals i escrits tant de les institucions públiques com de les entitats
privades i de la societat civil.
Els indicadors
estan agrupats en factors segons el tipus de comunicació a què es refereixen. Els
factors de llengua escrita que sobserven són: la retolació identificativa, la
retolació informativa i les comunicacions escrites; els factors de llengua oral són: la
llengua didentificació oral i la llengua dadequació oral.
La població
estudiada es divideix en cinc sectors: Administració pública, Economia, Societat i oci,
Mitjans de comunicació, i Ensenyament i sanitat. Cada sector se subdivideix en subsectors
que se subdivideixen en àmbits en un tercer nivell de detall.
Àmbits,
subsectors i sectors observats
Àmbit |
Subsector |
Sector |
Dependències
Adm. local |
Administració
local |
Administració
pública |
Paisatge urbà
Adm. local |
Dependències
Adm. de l'Estat |
Administració
de l'Estat |
Dependències
Adm. de la Generalitat |
Administració
de la Generalitat |
Dependències
Adm. de Justícia |
Administració
de Justícia |
Associacions
empresarials, professionals i sindicals |
Economia |
Economia |
Empreses
del sector primari i secundari |
Comerços
i empreses de serveis |
Transports
públics |
Centres
comercials i hipermercats |
Publicitat
exterior (bústies, OPIS...) |
Associacions |
Societat |
Societat i oci |
Cinema i
teatre |
Oci |
Espectacles
esportius |
Centres
lúdics (parcs temàtics, aquàtics, etc.) |
Revistes |
Mitjans de comunicació escrits |
Mitjans de comunicació |
Diaris |
Televisió |
Mitjans de comunicació audiovisuals |
Ràdio |
Internet |
Llars
d'infants |
Ensenyament |
Ensenyament i sanitat |
Ensenyament
primari públic |
Ensenyament
primari privat o concertat |
Ensenyament
secundari públic |
Ensenyament secundari
privat o concertat |
Ensenyament superior
públic |
Ensenyament superior
privat o concertat |
Ensenyament d'adults |
Sanitat pública |
Sanitat |
Sanitat privada o
concertada |
|