Sumari
1.
Introducció
2.
L'extensió de l'ús del català
3. Resultats
pràctics de l'aplicació de l'Indexplà
4. Anàlisi
per sectors
5. Anàlisi
de les primeres observacions per sectors
6. Anàlisi
de les primeres observacions per subsectors
7. Primeres
i últimes observacions de tots els sectors
8. Anàlisi
per factors
9. Indexplà
Eix de Serveis
10.
Anàlisi de les primeres observacions dels factors
11.
Conclusions
1. Introducció
L'Indexplà és un
instrument que permet mesurar objectivament el grau de normalització lingüística d'una
organització en un moment donat i també mesurar-ne l'evolució cada cert temps com a
resultat de les actuacions que s'hi han dut a terme per augmentar-ne el grau dús
del català. En cada observació sobté un índex de normalització lingüística
(INL) a partir de les dades obtingudes en sis factors (imatge i comunicació, adequació
lingüística del personal, criteris dús lingüístic, documentació externa,
comunicacions exteriors i documentació i comunicacions internes).
El Centre de
Normalització Lingüística (CNL) de Barcelona ha fet més de 300 observacions de
l'Indexplà a més de 120 organitzacions de la ciutat. Els resultats permeten fer-ne una
valoració que va més enllà de l'evolució particular de cada organització i
extreuren algunes conclusions globals per sectors i per factors.
Aquestes
conclusions no són extrapolables als usos lingüístics de totes les organitzacions de la
ciutat, com tampoc no indiquen quina és la presència del català a la ciutat. Aquesta
darrera dada loferta lingüística oral i escrita de les institucions
públiques, les entitats privades i la societat civil en general sobté a
partir de laplicació de lOfercat, inspirat en lIndexplà. A Barcelona
se nha dut a terme una prova pilot al districte de Ciutat Vella.
2.
Lextensió de lús del català
Un dels objectius
principals del CNL de Barcelona és el foment de l'ús de la llengua catalana a tots el
àmbits de la ciutat, especialment en el si de les organitzacions dels sectors en què
s'organitza l'activitat socioeconòmica i sociocultural.
L'any
1995 es va començar a experimentar el nou mètode de treball, la
gestió lingüística, una oferta de serveis que el Consorci
per a la Normalització Lingüística (CPNL) posa a disposició
de les organitzacions per planificar els seus usos lingüístics de
manera que incorporin i incrementin el català en les comunicacions.
Calia, a més era imprescindible, disposar dun element objectiu
i gràfic de diagnòstic i davaluació del procés dextensió
del coneixement i de lús del català a les organitzacions amb
les quals es treballava, lIndexplà.
3.
Resultats pràctics de laplicació de lIndexplà
Durant aquests
anys hem pogut observar que laplicació de lIndexplà ha produït un conjunt
de conseqüències pràctiques que podem valorar des de diversos angles: una millora en la
nostra imatge, una eina objectiva de diagnòstic, un canvi en la planificació d'objectius
i un canvi, també, en el seguiment i l'avaluació d'objectius dels plans de
normalització; per últim, lIndexplà permet agrupar les organitzacions segons
l'INL.
3.1.
LIndexplà millora la nostra imatge
La presentació
daquesta anàlisi lingüística a una organització ha incorporat un factor
innovador en la nostra imatge, un valor tècnic significatiu de cara a la nostra
comunicació amb les organitzacions. Abans de la seva aplicació, la negociació amb les
organitzacions estava poc estructurada i era difícil de presentar els nostres serveis de
manera objectiva; en canvi, amb lIndexplà es mostra duna manera senzilla i
sistematitzada la informació que s'obté de la situació lingüística de
lorganització observada.
3.2.
L'Indexplà en el diagnòstic
L'acceptació de
l'organització pel que fa a l'elaboració d'un diàgnòstic un objectiu que
sacompleix amb l'observació de múltiples indicadors-, ens obre les portes a una
auditoria lingüística completa amb entrevistes, observacions, accés a la documentació,
etc. Abans de treballar amb l'Indexplà, molt sovint era un problema poder accedir-hi: hi
havia un cert recel i desconfiança de les organitzacions per facilitar certes dades
perquè no se sabia quin ús se'n podia fer. Ara, amb l'Indexplà, les organitzacions
saben exactament per a què volem la informació i això ens facilita molt més la
relació amb aquestes.
3.3.
LIndexplà en la planificació
Sempre que
sha iniciat una relació amb una organització sha elaborat un pla
lingüístic, però és a partir de laplicació de lIndexplà quan sha
canviat el disseny dels plans i shan formulat els objectius estretament lligats als
factors de lIndexplà. És a dir, es poden dissenyar els plans segons el resultat
del diagnòstic. L'anàlisi per factors ajuda a definir objectius i les actuacions en el
pla lingüístic que selabora posteriorment per assolir-los, adaptats al factor
concret.
3.4.
L'Indexplà en el seguiment i l'avaluació de plans
L'Indexplà, a
partir del diagnòstic inicial, permet fer anàlisis successives (normalment anuals)
durant el període de col·laboració amb les organitzacions, que són útils per fer
reajustaments en els acords previstos inicialment en el pla, reconduir les mesures
establertes per obtenir millors resultats i avaluar la feina feta en acabar la
col·laboració. LIndexplà permet fer fulls de resum en què es presenten les
diverses mesures obtingudes temporalment i mentre dura la intervenció. Aquest full de
resum és útil a l'hora de prorrogar o tancar un pla perquè permet de veure si el
procés ha avançat satisfactòriament o bé sha estancat.
Si lINL és
molt baix o baix, s'han de preveure actuacions que garanteixin el procés cap a
l'extensió de l'ús del català amb un augment de les situacions comunicatives en
català, i la tasca s'orienta cap a la sensibilització i difusió de la llengua i cap a
la consecució d'un canvi lingüístic. Si les entitats tenen un nivell mitjà o alt, els
objectius s'han d'enfocar cap a la consolidació del procés de normalització
lingüística i l'augment del nivell d'autonomia lingüística.
3.5.
L'Indexplà permet agrupar els organismes segons l'INL
A l'inici del
procés es fa l'anàlisi lingüística de les comunicacions de l'organització i de la
competència lingüística del seu personal. Aquesta anàlisi es fa amb l'aplicació de
l'Indexplà. L'Indexplà permet agrupar les organitzacions per tipologies de grau de
normalització segons I'INL. Aquest índex té un valor entre 0 i 100: si l'índex és
superior al 80% es considera que l'organització ha assolit un grau elevat d'utilització
del català; si està entre el 60% i el 80%, que ha assolit un nivell llindar de
normalització; per sota d'aquests percentatges, es considera que l'organització no està
en disposició d'atendre el públic ni de fer les seves comunicacions en català.
4.
Anàlisi per sectors
L'Indexplà s'ha
experimentat a Barcelona en els sectors de l'ús oficial i dels drets lingüístics, de
l'àmbit socioeconòmic i de les institucions sanitàries i socials, amb més de 120
organitzacions a les quals sha aplicat durant els últims cinc anys. Es tracta d'un
nombre prou significatiu d'organitzacions, que permet avaluar el rendiment de l'eina i
també estudiar els canvis que es perceben d'una manera més objectiva, però en cap cas
no sha dextrapolar a tot el sector. Es pot detectar, també, l'augment o la
disminució de l'activitat en cada sector.
En els sectors
d'educació, recerca i joventut i en el de mitjans de comunicació i indústries culturals
s'hi ha treballat de manera esporàdica i les dades que s'han obtingut no es consideren
significatives.
Gràfic
1. Nombre d'organitzacions per sector
Gràfic
2. Distribució de les organitzacions per subsectors
5.
Anàlisi de les primeres observacions per sectors
Es recullen totes
les primeres observacions que s'han fet durant el període estudiat. Les organitzacions
amb les quals sha establert un conveni de col·laboració més recentment només
tenen aquesta primera observació feta. |