|
Observacions Indexplà 1995-1998 per sectors |
Administració
pública |
111 |
Sector
socioeconòmic |
65 |
Sector
associatiu |
18 |
Sector
sanitari |
14 |
Total observacions |
208 |
Observacions Indexplà 1995-1998 per organitzacions |
Consorci per a
la Normalització Lingüística |
170 |
Xarxa Tècnica
de Política Lingüística |
31 |
Serveis
lingüístics sectorials |
7 |
Total observacions |
208 |
Una gran part de
les observacions corresponen als ens locals (ajuntaments i consells comarcals, o bé en
departaments i àrees daquests). Amb tot, també shan fet observacions en
moltes empreses privades i en centres hospitalaris, en part com a conseqüència de la
posada en marxa del pilotatge de la gestió lingüística. Finalment, lIndexplà
també ha demostrat ser un instrument vàlid per al treball amb associacions i entitats.
4.
Metodologia de l'Indexplà
LIndexplà
és un instrument que analitza, com ja hem mencionat, en un moment donat, la presència i
lús de la llengua catalana en una organització.
LIndexplà
permet obtenir un diagnòstic duna situació, que es presenta a partir duns
indicadors representatius del conjunt, a partir dels quals podrem obtenir informació que
ajudi a determinar els objectius i la redacció dun pla lingüístic per a
lorganització.
Laplicació
de lIndexplà requereix un contacte estret i sovintejat amb lorganització i,
per tant, és necessari tenir una persona interlocutora motivada i facilitadora. El que
ens comuniqui lorganització sha dinterpretar com a plenament fiable.
Amb la finalitat
daconseguir la implicació de lorganització, cal que les persones
responsables dels departaments o àrees de lorganització sàpiguen que shi
està aplicant lIndexplà.
Com sha
esmentat, lIndexplà està format per una sèrie dindicadors comuns a
qualsevol tipus dorganització. Amb tot, de vegades pot ser difícil trobar alguns
dels elements que demana lIndexplà. En aquest cas cal minimitzar aquesta situació
a partir delements equivalents.
Per mantenir la
fiabilitat de leina i no haver danul·lar cap dels indicadors, cal triar
sempre un element que pugui servir dequivalent, encara que ja shagi valorat
prèviament, o que no sigui estrictament allò que lindicador estableix. Per trobar
aquestes equivalències cal sempre basar-se en la realitat de lorganització.
A tall dexemples es poden citar algunes situacions:
- En el cas
duna àrea dun ajuntament en què no hi hagi factures pròpies, es poden
considerar les de la unitat on està integrada aquesta àrea.
- En una
associació amb una estructura reduïda, un mateix fulletó explicant les seves activitats
es pot utilitzar tres o quatre vegades, com a indicadors diferents.
Cal tenir
present, daltra banda, que en observacions successives no serà necessari tornar a
agafar els mateixos elements equivalents, sinó adaptar-se a la nova situació de
lorganització, que potser disposa de nous elements.
Quan
sapliqui lIndexplà per àrees en una organització cal tenir present que
lIndexplà del conjunt de lorganització mai no es pot calcular com a mitjana
de les observacions parcials, ja que hi ha elements que cal valorar diferentment. Per
això, per exemple, lIndexplà dun ajuntament shaurà de fer de nou,
encara que ja disposem de líndex de normalització lingüística (INL) de cada una
de les seves àrees. Evidentment, la informació que ja tinguem de les àrees es pot
aprofitar.
No obstant això, sempre serà preferible obtenir lIndexplà per àrees i no pas
globalment.
LIndexplà,
a més de ser un instrument danàlisi lingüística de la situació inicial en una
organització, és un instrument que permet fer observacions successives per al seguiment
i per a lavaluació dels acords previstos en el pla lingüístic. Per això és
important preveure un calendari per a les aplicacions successives, de manera que es puguin
anar apreciant les transformacions lingüístiques de lorganització.
Convé que
la sessió de presentació dels resultats de lIndexplà a lequip directiu de
lorganització vagi acompanyada dun informe on sexpliquin les
conclusions principals i on es mostrin possibles horitzonts amb propostes
dactuacions futures, les quals caldrà definir i preparar conjuntament amb els
responsables de lorganització.
|