Sumari
1.
Indexplà. Què és?
2.
Característiques principals de l'Indexplà
3.
Utilitat de l'Indexplà per a la planificació lingüística
4.
Metodologia de l'Indexplà
5. Annex.
Pesos dels indicadors en cada factor
1. Indexplà. Què és?
L'Indexplà és un
programa informàtic que permet avaluar el grau de normalització lingüística de la
llengua catalana en una organització, a partir dun sistema dindicadors.
La
primera versió del programa de lIndexplà, utilitzat des de
lany 1995 fins a lany 1998, fou una aplicació dExcel
creada per un equip (1)
de diverses persones del Consorci
per a la Normalització Lingüística (CPNL), de la Direcció
General de Política Lingüística (DGPL) i un coordinador informàtic.
Un cop elaborada
aquesta versió de lIndexplà, al mes de setembre de 1995, es va experimentar en una
dotzena dorganitzacions dàmbits diversos. Aquesta experimentació va permetre
acabar de millorar leina abans daplicar-la duna manera generalitzada.
Lextensió
de laplicació de lIndexplà i lexperiència acumulada durant més de
dos anys va fer que es considerés convenient elaborar-ne una segona versió millorada,
amb aportacions i suggeriments de personal tècnic que lhavia estat aplicant. Així,
un equip (2) de treball ampliat va enllestir aquesta
segona versió durant lany 1998.
Actualment, un nou
equip (3) de treball està enllestint una nova
versió de lIndexplà que serà una aplicació web amb una base de dades que
recollirà la informació històrica i la de nova incorporació. Els mètodes de treball
seran molt més àgils -basats en qüestionaris-, i sampliaran substancialment les
possibilitats dexplotació de les dades obtingudes. També es preveu que nhi
hagi una versió autoadministrable a través dInternet.
2.
Característiques principals de l'Indexplà
a) Els
indicadors per fer lanàlisi estan agrupats en sis factors:
1 |
Imatge
i retolació |
2 |
Adequació
lingüística del personal |
3 |
Criteris
d'ús lingüístic |
4 |
Documents
d'ús extern |
5 |
Comunicacions
exteriors |
6 |
Documentació
i comunicacions internes |
Cada un
daquests factors té un valor entre 0 i 100.
També
sobté una mitjana ponderada que té un valor entre 0 i 100, la qual reflecteix el
nivell o l'índex de normalització lingüística (INL) de l'organització.
b) Permet obtenir
una gràfica que mostra el nivell o l'índex de normalització lingüística (INL) d'una
organització en un moment donat en una escala del 0 al 100. Aquest nivell permet fixar
objectius i avaluar-ne l'assoliment, d'acord amb els interessos de l'organització. És
important tenir en compte que l'Indexplà no és una eina amb la qual es pugui exigir un
compromís determinat a una organització, sinó que està al servei de les necessitats
que determinin els interlocutors de les organitzacions en cada cas.
c) És
daplicació senzilla perquè només sistematitza la informació que habitualment
s'obté del treball continuat amb una organització. I és, també, pràctic perquè els
índexs s'homogeneïtzen i possibiliten una valoració immediata i una comparació entre
diferents moments en l'execució d'un mateix pla -progressió- i entre totes les
organitzacions amb què es treballa.
d) És un
instrument pensat per aplicar a qualsevol tipus d'organització, des de la més senzilla a
la més complexa, ja que s'han triat variables comunes i equivalents a totes les
organitzacions. A més, la metodologia i el llenguatge que es fan servir són propers als
de les organitzacions (planificació, gestió i avaluació). Amb tot, les organitzacions
han de tenir una mínima estructura que faci rendible laplicació de
lIndexplà. En aquest sentit, associacions molt petites, sense dependències i amb
una producció textual reduïda necessiten intervencions més properes a la dinamització
i la sensibilització que no a la planificació.
e) Sha optat
per mantenir un únic Indexplà per a totes les organitzacions i ampliar la flexibilitat a
lhora de triar elements a valorar en cada indicador. Això permet obtenir
observacions que reflecteixen el grau de normalització exactament amb els mateixos
paràmetres, tant en el cas duna organització gran com petita, o dun
territori o un altre.
f) A causa de
l'elevat grau d'informació que requereix, és aplicable a les organitzacions amb què es
treballa habitualment. No seria rendible utilitzar-lo per fer estudis sobre l'índex de
normalització lingüística en una mostra d'organitzacions. És, doncs, un instrument
d'avaluació dels resultats d'un procés de canvi lingüístic, ja que permet valorar molt
bé la situació de partida i la situació després d'unes actuacions.
g) És un
instrument que permet valorar tots els graus de normalització lingüística amb valors
entre el 0 i el 100. És útil, per tant, per aplicar a tots els plans lingüístics, ja
que es pot ajustar a qualsevol dels objectius -parcials, temporals o generals- que es
proposi cada organització.
h) És
extremadament sensible als canvis. Permet apreciar i valorar quantitativament qualsevol
progrés en el procés de normalització lingüística a lorganització, per petit
que sigui. En un mateix full es reflecteix gràficament la comparació entre les
observacions fetes en diferents moments.
i) Els indicadors
estan associats a un factor en el qual incideixen de manera prioritària. No obstant
això, també s'interrelacionen amb altres factors i els poden afectar de manera
secundària. És per això que el canvi de valoració en un sol indicador pot afectar
sensiblement diversos factors.
j) Els factors i
els indicadors, i també la valoració i la ponderació, s'han analitzat profundament de
manera que el resultat, tot i ser arbitrari, ha estat consensuat. El valor atribuït a
cada indicador s'ha analitzat individualment en relació amb cada un dels factors i s'ha
comparat entre tots els indicadors.
k) El pes de cada
factor a l'INL (mitjana ponderada), que reflecteix el grau de normalització lingüística
de l'organització, també ha estat consensuat. Aquests criteris, que es van modificar per
a la segona versió, són actualment:
Imatge
i retolació |
25% |
Adequació
lingüística del personal |
15% |
Criteris
d'ús extern |
20% |
Documents
d'ús extern |
15% |
Comunicacions
exteriors |
15% |
Documentació
i comunicacions internes |
10% |
l)
L'Indexplà permet establir tipologies d'organitzacions segons el grau de normalització,
tipologies que serveixen més des dun punt de vista intern que extern:
1) Organitzacions
que han assolit un nivell llindar de normalització (INL entre el 60 % i el 80 %), que
implica un cert nivell dincorporació de la llengua catalana en la imatge i les
comunicacions internes i externes. Normalment, es tractarà dorganitzacions que han
decidit incidir sobretot en lús del català en la imatge, la publicitat, les
comunicacions externes, etc., i que encara presentaran mancances importants pel que fa a
ladequació lingüística del personal.
2) Organitzacions
que han assolit un grau elevat dutilització del català (INL superior al 80 %).
Aquestes organitzacions normalment tindran valors molt alts en factors com ara la imatge,
les comunicacions externes i la documentació externa, i valors alts en la resta (excepte
potser ladequació lingüística, que pot tenir valors mitjans).
3.
Utilitat de l'Indexplà per a la planificació lingüística
Els plans
lingüístics són instruments que el CPNL utilitza, bàsicament, per prestar els serveis
que ofereix a les organitzacions i que permeten gestionar les seves necessitats
lingüístiques.
Els plans
lingüístics recullen les aspiracions de l'organització, formulades en objectius,
concreten les actuacions a executar i preveuen sistemes d'avaluació.
Una de les eines
per poder oferir un servei integral a les organitzacions és la utilització del programa
informàtic Indexplà, que permet mesurar objectivament el seu grau de normalització
lingüística en un moment donat i, també, levolució temporal com a resultat de la
nostra intervenció.
LIndexplà
sha anat aplicat en una gran quantitat dorganitzacions de naturalesa i
dimensió diferents (empreses privades, hospitals, associacions, ajuntaments, etc.) i en
territoris amb una situació sociolingüística molt diversa.
|