|
De fet, lligat amb les decisions ja
preses, partint dels indicadors ja publicats i dels estudis també fets, i per tal
dassegurar el bon desenvolupament de la trobada, els Indicateurs de la situation
linguistique au Québec. Édition 1992; els Indicateurs de la langue du
travail au Québec. Édition 1994 i el Rapport du Comité interministériel sur la
situation de la langue de travail, 1996, han constituït el menú principal dels
treballs daquesta sessió. A partir daixò, nosaltres vam poder determinar
quins indicadors shavien dactualitzar, deixar de banda, o quins indicadors
shavien de desenvolupar (a partir de recerques ja fetes i de recerques per fer). A
més de les crítiques aportades, totes pertinents, es va fer també un gran nombre de
propostes, que permetran sense cap dubte fer un estudi més complet i de qualitat
científica superior a lanterior.
3.1.2.
Creació dels grups de treball
A més de la
consulta als experts gràcies a una sessió de pluja didees, també shan creat
dos grups de treball formats per recercadors amb experiència en làmbit o en
àmbits interrelacionats, per orientar els treballs en matèria de qualitat i de mestratge
del francès i en matèria de comportaments i dactituds dels diferents grups
lingüístics.
Els treballs
endegats a la fi de la tardor del 2002 shavien dacabar a finals de març del
2003 per poder-los tenir en compte en lestabliment del pla de treball de 2003-2004,
de què parlarem més endavant.
El grup de treball
sobre els comportaments i les actituds dels diferents grups lingüístics havia rebut el
mandat de proposar unes orientacions quinquenals de recerca per tal defectuar un
seguiment fiable dels comportaments i actituds dels diferents grups lingüístics al
Quebec. Entre altres coses, havia de deixar clars els eixos de recerca que shavien
de tenir en compte per al nou mandat confiat per la llei, i enumerar les pistes de recerca
que podrien formar part del proper programa quinquenal de recerca.
Pel que fa al grup
de treball sobre la qualitat i el mestratge del francès, aquest havia rebut un mandat
similar al del grup anterior, és a dir, proposar una manera per abordar la qualitat i el
mestratge de la llengua, la qual cosa permet efectuar un seguiment fiable de
levolució daquestes qüestions al Quebec. Daltra banda, els objectius
daquest darrer grup diferien dels del grup precedent, tenint en compte el tema
tractat i les posicions sovint antagonistes que aquest tema suscita. Així mateix, aquest
grup també hauria dinventariar i documentar les posicions relatives a la qualitat i
el mestratge de la llengua, trobar els punts de convergència entre les diferents
posicions observades, determinar la o les orientacions que haurien destar subjacents
en les recerques que shaurien de fer en aquest àmbit, i enumerar els àmbits de
recerca que podrien formar part del proper programa quinquenal de recerca relatiu a la
qualitat i al mestratge de la llengua.
La presentació de
les conclusions dels treballs daquests dos grups sens dubte desbordaria
lobjectiu que aquest article persegueix. No obstant això, hem de dir que les
principals conclusions shan integrat al pla de treball de 2003-2004, o
sintegraran en els pròxims plans de treball; aleshores serà el moment de
presentar-ne les temàtiques escollides.
3.2.
Pla de treball
A partir
daixò, sha elaborat un pla de treball per a lany 2003-2004 amb
lobjectiu declarat de procedir, en primer lloc, a lactualització dels
principals indicadors ja publicats per estar, consegüentment, en millor posició per
determinar els indicadors que cal elaborar per tal de completar lestudi, cosa que
formaria més aviat part dels plans de treball futurs. En efecte, tots els indicadors
presentats als experts i jutjats com a pertinents shan inscrit en el pla de treball
daquest any, un pla de treball que, daltra banda, ha estat ratificat pel
Comitè de seguiment de la situació lingüística. Òbviament, aquesta planificació
desborda les capacitats de producció de lequip de recerca de lOficina; hem de
dir que també inclou les col·laboracions sol·licitades per diferents socis, les quals
han estat totes acceptades.
El pla de treball
inclou deu temàtiques diferents, però de més o menys gran envergadura, almenys aquest
any. En efecte, és molt probable que per a una determinada temàtica, hi hagi pocs
indicadors per actualitzar, però que en els propers plans de treball, nhi hagi
més.
La major part dels
treballs acceptats per a aquest any tractaran evidentment les temàtiques llengua i
població i llengua i immigració. La publicació recent de les dades del cens de 2001
explica en gran part la inversió en aquestes temàtiques. En el cas de la temàtica
llengua i població, per exemple, sactualitzaran els indicadors que tractin les
principals variables demolingüístiques (llengua materna, llengua parlada a casa,
coneixement del francès i de langlès, principal llengua oficial parlada) i també
alguns fenòmens que hi estan relacionats, com ara les transferències lingüístiques, la
fecunditat i les migracions interprovincials. Hem de dir, però, que altres projectes
denvergadura estan anotats en lagenda danys propers, com ara
levolució del pes dels francòfons sobre alguns territoris, limpacte de
lexogàmia i els comportaments lingüístics a la llar.
La temàtica
llengua i immigració integra alhora les dades del cens i les dades administratives. En
aquest context, les principals variables demolingüístiques de què hem parlat
anteriorment seran objecte dun tractament particular, així com alguns fenòmens que
hi estan relacionats. Entre aquests fenòmens, la durada de la immigració constituirà
una variable molt important daquesta temàtica. Daltra banda, les dades
administratives permetran donar un cop dull diferent i sens dubte més fiable sobre
aquesta temàtica, i més concretament, les dades relatives al coneixement del francès i
de langlès. Un cop fetes aquestes actualitzacions, altres projectes seran sens
dubte dinterès, com ara la immigració resultant o el fenomen de «retenció», les
tries lingüístiques dels immigrants i les conseqüències de la seva concentració.
La temàtica
llengua i ensenyament cobreix un àmbit molt ampli, ja que tracta de la situació
lingüística pròpia de tots els nivells de lensenyament, des del preescolar fins a
la universitat. A més davaluar lefecte directe de la llei sobre
lassistència a les escoles de primària i secundària en anglès, també permetra
destimar quants alumnes admissibles en lensenyament en anglès han escollit
estudiar en francès. Les dades relatives a lassistència de lestudiant
permetran avaluar quants alumnes de secundària canvien de llengua densenyament quan
passen a la universitat: les dades relatives a lassistència universitària
permetran relativitzar segons els diferents grups lingüístics els índexs daccés
als programes destudis que porten a un grau universitari i els índexs
dobtenció dels graus universitaris. Un cop shagin actualitzat aquestes dades,
es proposaran altres projectes centrats en el grau danalfabetisme, el grau
dabandó escolar segons el grup lingüístic i la llengua densenyament
utilitzada en formació continuada.
La temàtica
llengua i treball ha estat força explotada al llarg dels anys. La llista
dindicadors per actualitzar aquest àmbit és molt llarga, ja que remeten a un gran
nombre de dades del cens (població activa, professió, sector dactivitat
econòmica, etc.) i a nombroses recerques de tipus diacrònic. I, a més, el cens de 2001
ha incorporat una nova pregunta al seu qüestionari : «En aquest treball, quina
llengua utilitza més sovint (regularment)?», una pregunta que sembla molt prometedora,
sobretot perquè permet determinar la llengua parlada en un territori donat. A més
daixò, shan suggerit altres projectes de recerca a partir de la sessió de la
pluja didees, uns projectes que un dia o un altre hauran de captar la nostra
atenció, i més concretament la proposta per reformular les preguntes relatives a la
llengua de treball, per adaptar-les a les realitats del mercat de treball actual.
La temàtica
llengua i informàtica serà amb escreix làmbit menys desenvolupat al llarg
daquests anys. Estarà limitada a lobtenció de dades denquestes recents
passades en les petites i mitjanes empreses. Per això caldria que al llarg dels anys
següents es desenvolupés aquesta temàtica, sobretot pel que fa a la determinació dels
elements constitutius dels anomenats sectors dalta tecnologia, i a la recerca de les
raons que motiven la utilització de la informàtica en anglès.
De la temàtica
llengua i ingressos solament shan dactualitzar alguns indicadors. Es tracta
dun important àmbit per investigar, si hi tenim en compte els beneficis relatius al
bilingüisme i als del trilingüisme, un fenomen que segurament seixamplarà. I
serà important de no aturar-se aquí, sinó estendre aquestes anàlisis de tipus
econòmic a altres categories de treballadors i també, en la mesura del possible, als no
treballadors.
Per la seva banda,
la temàtica llengua i cultura cobreix el camp, molt ampli, de les pràctiques culturals,
sia la premsa escrita, la televisió, la ràdio, ledició i el cinema. Al llarg
daquest any es tractarà dutilitzar les dades existents i dactualitzar
els diferents indicadors coneguts per, tot seguit, encarregar recerques que permetin una
millor comprensió dels comportaments culturals dels quebequesos en general, i de les
diferents comunitats culturals en particular.
Laproximació
a les actituds i els comportaments dels grups lingüístics sha de centrar, en
primer lloc, en el desenvolupament dun instrument de recollida. De la mateixa
manera, al llarg daquest any els treballs relatius a aquesta temàtica estaran
sobretot orientats cap a lelaboració i la validació de qüestionaris adequats per
tal de determinar les preguntes més significatives referides a les identitats, unes
preguntes que sintegraran en un qüestionari general, que no estarà completament
acabat fins que no shagin dut a terme molts altres subprojectes.
Les tasques del
grup de treball sobre la qualitat i el mestratge del francès han permès classificar com
a prioritaris els estudis sobre la llengua parlada. Així mateix, els principals estudis
que es faran en aquest àmbit se centraran sobre la llengua oral dels lectors de
notícies, i també sobre la llengua oral dels futurs ensenyants. És important recordar
que en aquest àmbit tot està pràcticament per fer; per això, som ben conscients que
lavaluació que sen farà a partir del proper estudi no serà completa.
3.3.
Estratègies de difusió
El pla de treball
del proper any és molt ambiciós, especialment pel que fa a lobjectiu que nosaltres
tenim de donar a conèixer els nostres treballs a mesura que es produeixin. En efecte, és
important afegir, per acabar aquesta presentació, que el Comitè de seguiment de la
situació lingüística desitja no haver desperar lelaboració de
linforme previst per la llei per difondre els indicadors actualitzats o novament
elaborats, així com les recerques fetes en aquest context, sinó que voldria donar a
conèixer aquestes dades a mesura que es produeixin mitjançant la publicació de petits
fascicles i a Internet. Finalment, hem de dir que el primer fascicle previst tracta sobre
la temàtica llengua i població, i es preveu que es publiqui a finals de la tardor.
4.
Conclusions
A partir del pla
de treball que us acabem de presentar és clar que, ara per ara, lorientació de
lOQLF és dactualitzar un nombre important dindicadors i, segurament, de
desenvolupar-ne altres per arribar daquesta manera a un diagnòstic el més complet
possible de la situació lingüística al Quebec en el moment de lelaboració del
pròxim estudi. Daltra banda, també és important que esmentem que sestà
gestant també el projecte delaborar alguns indicadors sintètics. No obstant això,
aquest projecte sallargarà segurament uns quants mesos, potser uns quants anys, ja
que serà necessari articular de manera clara els elements conceptuals presents, així com
els problemes metodològics que hi estan subjacents. En resum, tot i linterès que
aquest projecte té, som conscients que hem de tenir el temps necessari per a
lelaboració dels indicadors i assegurar-nos-en la fiabilitat per a la rendició de
comptes prevista per la llei.
5.
Bibliografia
Comité
interministériel sur la situation de la langue française : Le français langue
commune. Enjeu de la société québécoise. Québec: Ministère de la Culture et des
Communications, 1996.
Commission des
états généraux sur la situation et lavenir de la langue française au
Québec : Le français, une langue pour tout le monde. Une nouvelle approche
stratégique et citoyenne. Québec: Commission des états généraux sur la situation
et lavenir de la langue française au Québec, 2001.
Conseil de la
langue française : Indicateurs de la langue du travail au Québec, édition
1994. Québec: Conseil de langue française, 1994.
Conseil de la
langue française : Indicateurs de la situation linguistique au Québec,
édition 1992. Québec: Conseil de langue française, 1992.
GEORGEAULT,
Pierre: «Les indicateurs dusage du français au Québec. Réflexion sur leur
élaboration», Revue daménagement linguistique, no 105, hiver 2003, p.
349-362.
Pierre
Bouchard
Cap del Servei de recerca i secretari del Comitè de seguiment de la situació
lingüística
Oficina quebequesa de la llengua francesa
Pierre.Bouchard@oqlf.gouv.qc.ca
Tel.: (514) 873-8277 |