|
Llei 8/1996, de 5 de juliol, de
regulació de la programació audiovisual distribuïda per cable. En aquesta Llei es crea
el Consell de lAudiovisual de Catalunya (CAC) i en el capítol IV, article 12.4,
sesmenta com a funció específica del CAC «donar suport al procés de
normalització lingüística».
2.2. Especificació de quotes
demissió en llengua catalana
Establir quotes
demissió suposa un pas més enllà de la filosofia general de suport a la llengua
catalana i de contribució al procés de normalització lingüística. Les indicacions
específiques pel que fa a quotes de llengua que cal assolir es fonamenten en el fet que
«tota televisió gestionada per la Generalitat o per les corporacions locals té el
català com a llengua pròpia.» (9) En virtut daquest principi,
sestableix les quotes següents:
El 50 % de la
producció pròpia (sigui de la mena que sigui) i dels altres teleserveis que ofereixi
tota televisió a Catalunya ha de ser en llengua catalana, sigui quin sigui el règim de
gestió de lentitat (televisió pública, privada o semipública), Llei 1/1998, de 7
de gener, de política lingüística .
Pel que fa a les pel·lícules, sèries televisives o documentals doblats o
subtitulats a una llengua diferent de loriginal shan doferir, com a
mínim, doblats o subtitulats en llengua catalana. Val a dir que aquest punt
sexpressa inequívocament en les lleis 8/1996 i 1/1998, i al Decret 320/1996.
2.3. Règim sancionador
El
tercer tret que caracteritza les lleis catalanes pel que fa a la
normalització lingüística a la televisió és que aquestes lleis estableixen
un règim sancionador. En concret, la Llei 8/1996, de 5 de juliol,
de regulació de la programació audiovisual distribuïda per cable,
estableix infraccions per incompliment de les quotes de llengua
regulades. Aquest mateix règim sancionador sadopta també en
el règim jurídic de les televisions locals per ones terrestres.
En la Llei 8/1996 també es crea la institució encarregada de preservar
el compliment de les normes relatives a lús de la llengua
catalana: (10)
el Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) http://www.audiovisualcat.cat
.
Amb tot,
lexperiència de funcionament del CAC i els canvis soferts en el sector han fet
necessària una nova redefinició de la seva naturalesa, funcions i finalitats, per la
qual cosa sha creat la Llei 2/2000, de 4 de maig, del Consell Audiovisual de
Catalunya. En larticle 10, apartat e) daquesta Llei es reformula el
paper del CAC pel que fa a les qüestions de la llengua catalana i sesmenta com a
funció daquesta institució «vetllar per la pluralitat lingüística i cultural en
el conjunt del sistema audiovisual de Catalunya i, en particular, pel compliment de la
legislació relativa a la preservació i a la normalització de la llengua i la cultura
catalanes i de laranès».
Com a conclusió daquest apartat es pot afirmar que les lleis catalanes
estableixen un marc que garanteix la presència de la llengua catalana en els
mitjans de comunicació. El que no garanteixen les lleis és la qualitat de la
llengua catalana. Tot i la declaració dintencions que pot suposar que el CAC doni
suport al procés de normalització lingüística i hi vetlli, la veritat és que des de
la seva creació no consta cap dictamen, ni decisió, ni estudi del CAC que faci
referència a una actitud proactiva a la normalització de la llengua catalana que sigui
diferent del mer fet demetre en català.
3. Escenari jurídic de la televisió
local
Tal com sha
indicat a linici del punt primer, lEstat té la competència exclusiva pel que
fa a les telecomunicacions, mentre que compet a la Generalitat de Catalunya el
desenvolupament legislatiu i lexecució del règim de tots els mitjans de televisió
en el marc de les normes bàsiques de lEstat. És així que la Generalitat
mitjançant el Decret 320/1996, d1 doctubre, va iniciar el procés
datorgament de les concessions per a la gestió del servei de televisió local per
ones terrestres de caràcter municipal i privat. Aquest procés consta de dues fases: la
sol·licitud i ladjudicació. La primera fase, de sol·licitud, va finalitzar
labril de 1997. La segona fase, dadjudicació, està encara pendent de
resolució. El motiu de la demora és que lAdministració de lEstat encara no
ha fet la reserva provisional de freqüències per a Catalunya i, certament, no hi ha
possibilitat dadjudicació fins que no es resolgui aquest pas. Per tant, totes les
televisions locals que estan emetent en aquests moments es troben en una situació dil·legalitat
¾ o potser caldria dir dalegalitat. Davant daquest fet, en data 6
dabril de 1998, la Generalitat de Catalunya va interposar un recurs contenciós
administratiu contra el Govern de lEstat, ja que la no-planificació de canals
impedeix lexercici duna competència pròpia de la Generalitat de Catalunya
com és latorgament de les concessions per a la gestió del servei públic de
televisió local per ones terrestres. Aquest recurs està encara pendent de resolució.
A tot això, cal afegir que a començaments del 2002 sha produït un nou
debat entorn de la televisió local: la substitució de la tecnologia analògica per la
digital. Les claus per entendre les conseqüències daquest procés de substitució
les veu daquesta manera Joan Recasens i Calvo, professor de Dret Administratiu de la
Universitat de Barcelona en un article a la revista Insert TV : http://www.xarxabcn.net/tlc/html/butlleti.htm
«Fonamentalment,
el procés es presenta com de simple substitució tecnològica, de manera que no afecta el
règim jurídic de les diferents modalitats televisives ni dels drets o potestats que els
operadors puguin tenir. Però la lectura del Pla i del Reglament demostra que això no és
així.
»Aquest és també el model que considera el Reglament tècnic de prestació de
servei. La gestió de la televisió digital terrestre serà mitjançant gestió directa de
lens públic de RTVE o de les comunitats autònomes i, mitjançant gestió
indirecta, per operadors privats, dacord amb la Llei de televisió privada, amb
independència que làmbit de cobertura sigui estatal, autonòmic o local.
|