Selecció de personal
El 60,3 % dels
directius de les empreses de la CECOT opina que el coneixement del català és un dels
criteris a tenir en compte en el procés de selecció de personal, davant el 38,8 % que
diu no tenir-lo en compte en aquest procés. Si bé, el 35 % valora el coneixement del
català com un requisit que cal tenir per superar satisfactòriament la selecció, el 25,3
% entén que el coneixement del català actua com un element positiu, però no determinant
en aquesta.
El nivell
dexigència del coneixement del català com a criteri de selecció de personal és
força diferent segons el sector dactivitat. Mentre que a la indústria destaca per
no ser un requisit necessari, al sector serveis es planteja com un mèrit i al sector del
comerç com un requisit imprescindible. Entre els directius menors de trenta-cinc anys, el
nivell de català duna persona determinarà la seva contractació en el procés de
selecció.
4. Actituds i valoració de lús del català
4.1. Evolució i valoració de l'ús del català
Un cop analitzat
el nivell dutilització actual del català en les empreses de la CECOT,
sestudia levolució daquest ús en els darrers anys així com la seva
valoració i les perspectives futures.
A. Evolució de
l'ús del català
El nivell
dús del català en la major part de les empreses enquestades (60,3 %) no ha variat
en un període aproximat de quatre anys. Cal destacar que sha mantingut entre les
empreses de la construcció, la indústria i el comerç, mentre que al sector serveis és
on el català ha augmentat més. Els motius que expliquen aquest manteniment en bona part
de les empreses són la manca de variacions que han afectat a lempresa i, per tant,
la llengua habitual dels treballadors i dels clients és la mateixa que ara fa quatre anys
(en alguns casos el castellà i en altres el català).
Segons els
directius entrevistats, en el 28,8 % de les empreses lús del català ha augmentat
en els darrers anys. En bona mesura, les raons daquest augment són laugment
de lús i del coneixement del català a la societat en general. A més, els
directius reconeixen que sha produït un procés de mentalització envers la
necessitat del seu ús, fet que sha sostingut en part, gràcies a loferta i a
les facilitats destinades a laprenentatge del català.
B. Valoració
de l'ús del català
Lús del
català en les empreses de la CECOT és alt per a més de la meitat de les entitats
enquestades (52,2 %), essent un 7,0 la mitjana de valoració. Aquesta elevada valoració
sexplica, principalment, pel fet que el català és la llengua habitual
daquestes empreses, i que sha mantingut així en els darrers quatre anys, tal
com ho indiquen les dades de levolució.
En segon lloc de
forma minoritària, els empresaris que emeten aquesta opinió entenen que difícilment es
farà un major ús del català a les seves empreses a causa de lexistència de
clients castellanoparlants, de personal intern castellanoparlant i del fenomen del
bilingüisme o la llibertat de llengua en general, que acaba afavorint un major ús del
castellà en detriment del català.
4.2. Motivacions i frens envers l'ús del català
A. Avantatges
En relació als
possibles avantatges dutilitzar el català, entre les empreses de la CECOT hi ha una
marcada divisió dopinions, donat que el 48,8 % considera que no en té, mentre que
el 41,5 % opina tot el contrari i el 9,8 % no expressa la seva opinió sobre això.
El comerç creu
que utilitzar el català te més avantatges mentre que la indústria és més escèptica
en aquest sentit. En aquesta mateixa línia, la petita i mitjana empresa creu en major
mesura en els avantatges que no la microempresa.
B.
Inconvenients
Els responsables
empresarials enquestats es mostren dividits a lhora de reconèixer els avantatges
que comporta la utilització del català a les seves empreses, però afirmen gairebé de
forma unànime que lús del català no implica inconvenients per a lempresa
(85,0 %). Només són el 10 % dels enquestats és de lopinió contrària, i el 5 %
no es posiciona sobre això. Les petites i mitjanes empreses creuen en major mesura que la
utilització del català comporta inconvenients empresarials.
C. Motius
En general,
sha pogut comprovar que lactitud envers lús de la llengua catalana és
positiva en bona part de les empreses enquestades. No obstant això, el seu ús real no es
produeix en molts casos, perquè el castellà ja és la llengua dús intern
més habitual i perquè, externament, es veuen obligades a atendre les demandes dús
del castellà pels clients i dels mercats als quals dirigeixen els seus productes.
|