Les empreses que destinen exclusivament
les vendes al mercat català pertanyen al sector de la construcció i del comerç, mentre
que les que operen a la resta de lEstat espanyol i al mercat internacional són del
sector de la indústria.
Les empreses més
petites orienten el seu mercat cap a un entorn més proper atès que la major part del
volum de negoci de les microempreses es desenvolupa al mercat català, mentre que les
empreses amb més de 10 treballadors destinen en major mesura les seves vendes fora del
mercat català.
3. Ús del català a les empreses de la
CECOT
3.1. Ús empresarial del català
Lús del
català a les empreses estudiades varia considerablement segons l'àmbit comunicacional o
la tasca que es realitza. Lús majoritari del català es produeix en el 66,1 % de
les empreses en latenció directa al públic i telefònica i, en el 58,3 % de la
comunicació interna oral. Gairebé una de cada dues empreses associades fa servir el
català en la imatge corporativa i retolació exterior.
La comunicació
escrita, tant de caràcter intern com extern, es desenvolupa en català en el 39,8 % i el
37,5 % de les empreses enquestades respectivament, mentre que a nivell de formularis i
factures i publicitat només es dóna en una de cada tres empreses.
El nivell més
baix de lús del català sobserva en les nòmines i els contractes de treball
(25,8 %) i en els opuscles i catàlegs (25 %), xifres que demostren que en aquests àmbits
lús del català és dóna només a una de cada quatre empreses.
Per sectors, els
serveis fan un ús moderat del català, i en canvi, la indústria destaca per un ús més
aviat baix.
Gràfic 1.
Quin és el grau d'utilització del català en la seva empresa, en...?
Existeix, una
clara diferenciació de lús del català segons el tipus de comunicació que es duu
a terme, ja que quan aquesta comunicació és oral augmenta la utilització del català,
mentre que quan és escrita lús del català disminueix notablement. No obstant
això, la llengua catalana està globalment estesa tenint en compte el valor mig del 3,1
en una escala de 5 punts. La llengua en aquestes empreses té una doble vessant, de
comunicació informal i espontània en català, però dús formal o institucional en
castellà.
3.2. Atenció directa al públic
Dues terceres
parts de les empreses entrevistades utilitzen preferentment el català en latenció
directa al públic i latenció telefònica, el 21 % fa servir el català amb menor
freqüència i el 12,8 % gairebé no lusa o no lusa mai en aquest àmbit. El
sectors dels serveis destaca per un considerable ús del català en aquest àmbit, mentre
que a la indústria el seu ús és menor. Les empreses de Terrassa i de la resta del
Vallès Occidental, tret de Rubí, destaquen per utilitzar el català en latenció
directa al públic i telefònica.
3.3. Imatge corporativa i retolació exterior
Existeixen dues
posicions força marcades pel que fa a lús del català a la imatge corporativa i a
la retolació exterior, fet que indica que les empreses tenen molt clar lidioma que
han dutilitzar quant a la seva imatge.
Gairebé una de
cada dues empreses analitzades utilitza el català en la seva imatge corporativa i
retolació exterior davant el 37,3 % que no lempra mai o gairebé mai. A les
empreses dedicades al comerç i als serveis el català és present gairebé sempre, mentre
que les empreses industrials combinen el català i el castellà.
3.4. Comunicació interna
A. Comunicació
interna escrita
També en la
comunicació interna escrita es produeix una marcada dicotomia dús lingüístic
entre les empreses de la CECOT, ja que si bé el 40 % lutilitza sempre o sovint, el
34,3 % no lutilitza mai o gairebé mai. Les empreses del sector serveis i del
comerç, novament, empren més sovint el català internament a nivell escrit que les
industrials i de la construcció. Les microempreses utilitzen poc el català en aquest
tipus de comunicació, mentre que la petita i mitjana empresa ho fa més sovint.
B. Comunicació
interna oral
Internament, quan
la comunicació és oral el català apareix sempre o sovint en el 58,3 % de les empreses i
freqüent en el 14,8 %, mentre que per al 26,6 % de les empreses el fa servir poc o mai en
aquest àmbit. |