Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos, actituds i serveis lingüístics a les empreses associades a la CECOT, per Institut DEP, Anna Prunés i Joan Solé Camardons


CONTINUA


Les empreses que destinen exclusivament les vendes al mercat català pertanyen al sector de la construcció i del comerç, mentre que les que operen a la resta de l’Estat espanyol i al mercat internacional són del sector de la indústria.

Les empreses més petites orienten el seu mercat cap a un entorn més proper atès que la major part del volum de negoci de les microempreses es desenvolupa al mercat català, mentre que les empreses amb més de 10 treballadors destinen en major mesura les seves vendes fora del mercat català.

3. Ús del català a les empreses de la CECOT

3.1. Ús empresarial del català

L’ús del català a les empreses estudiades varia considerablement segons l'àmbit comunicacional o la tasca que es realitza. L’ús majoritari del català es produeix en el 66,1 % de les empreses en l’atenció directa al públic i telefònica i, en el 58,3 % de la comunicació interna oral. Gairebé una de cada dues empreses associades fa servir el català en la imatge corporativa i retolació exterior.

La comunicació escrita, tant de caràcter intern com extern, es desenvolupa en català en el 39,8 % i el 37,5 % de les empreses enquestades respectivament, mentre que a nivell de formularis i factures i publicitat només es dóna en una de cada tres empreses.

El nivell més baix de l’ús del català s’observa en les nòmines i els contractes de treball (25,8 %) i en els opuscles i catàlegs (25 %), xifres que demostren que en aquests àmbits l’ús del català és dóna només a una de cada quatre empreses.

Per sectors, els serveis fan un ús moderat del català, i en canvi, la indústria destaca per un ús més aviat baix.

Gràfic 1. Quin és el grau d'utilització del català en la seva empresa, en...?
grau d'utilització del català en l'empresa en...

Existeix, una clara diferenciació de l’ús del català segons el tipus de comunicació que es duu a terme, ja que quan aquesta comunicació és oral augmenta la utilització del català, mentre que quan és escrita l’ús del català disminueix notablement. No obstant això, la llengua catalana està globalment estesa tenint en compte el valor mig del 3,1 en una escala de 5 punts. La llengua en aquestes empreses té una doble vessant, de comunicació informal i espontània en català, però d’ús formal o institucional en castellà.

3.2. Atenció directa al públic

Dues terceres parts de les empreses entrevistades utilitzen preferentment el català en l’atenció directa al públic i l’atenció telefònica, el 21 % fa servir el català amb menor freqüència i el 12,8 % gairebé no l’usa o no l’usa mai en aquest àmbit. El sectors dels serveis destaca per un considerable ús del català en aquest àmbit, mentre que a la indústria el seu ús és menor. Les empreses de Terrassa i de la resta del Vallès Occidental, tret de Rubí, destaquen per utilitzar el català en l’atenció directa al públic i telefònica.

3.3. Imatge corporativa i retolació exterior

Existeixen dues posicions força marcades pel que fa a l’ús del català a la imatge corporativa i a la retolació exterior, fet que indica que les empreses tenen molt clar l’idioma que han d’utilitzar quant a la seva imatge.

Gairebé una de cada dues empreses analitzades utilitza el català en la seva imatge corporativa i retolació exterior davant el 37,3 % que no l’empra mai o gairebé mai. A les empreses dedicades al comerç i als serveis el català és present gairebé sempre, mentre que les empreses industrials combinen el català i el castellà.

3.4. Comunicació interna

A. Comunicació interna escrita

També en la comunicació interna escrita es produeix una marcada dicotomia d’ús lingüístic entre les empreses de la CECOT, ja que si bé el 40 % l’utilitza sempre o sovint, el 34,3 % no l’utilitza mai o gairebé mai. Les empreses del sector serveis i del comerç, novament, empren més sovint el català internament a nivell escrit que les industrials i de la construcció. Les microempreses utilitzen poc el català en aquest tipus de comunicació, mentre que la petita i mitjana empresa ho fa més sovint.

B. Comunicació interna oral

Internament, quan la comunicació és oral el català apareix sempre o sovint en el 58,3 % de les empreses i freqüent en el 14,8 %, mentre que per al 26,6 % de les empreses el fa servir poc o mai en aquest àmbit.

 

2 de 8