|
Sumari 1. Antecedents històrics:
política lingüística i nation-building a l'URSS
2. Les
tensions interètniques a la Federació Russa en l'espai post-soviètic
3. El
despertar dels grups nacionals a Rússia
4.
Conclusió: estratègies de futur per a una gestió equilibrada de la diversitat cultural
a la Federació Russa i als estats ex-soviètics
5.
Bibliografia
1. Antecedents històrics: política lingüística i nation-building a
lURSS
Els processos
de política i planificació lingüístiques que sestan duent a terme des de 1991 a
la Federació
Russa no poden explicar-se sense fer una breu referència al rerefons històric,
polític i social originat per les polítiques lingüístiques i de nacionalitats
aplicades durant dècades a lantiga Unió Soviètica. Amb tot, i atès que aquest
article tracta del que està passant actualment respecte de la gestió de la diversitat
lingüística, tractaré de resumir al màxim els antecedents històric. (2)
El procés de
nacionalització (3) que es va dur a terme a les
repúbliques federades tenia un caràcter paradoxal en tant que duna banda, el
règim soviètic va dotar les nacionalitats dun estatus políticoterritorial ben
definit, fins i tot en el cas daquelles ètnies que no havien ni tan sols assolit un
estadi de desenvolupament precapitalista, amb la qual cosa la construcció de nacions a la
Unió Soviètica es va caracteritzar pel fet de convertir en unitats políticoterritorials
unes nacions que primer shavien constituït com a comunitats culturals durant el
període tsarista, contràriament al que ha succeït amb diversos casos a Europa
occidental. Daltra banda, aquests processos, a partir dels inicis dels anys 30, es
van desenvolupar paral·lelament a laplicació progressiva duna política
derosió de les cultures nacionals, que només preservà els elements més purament
etnogràfics i folklòrics. Així, doncs, si ens atenem a lesquema proposat per
Gellner respecte de la formació de les nacions durant els processos
dindustrialització (4), podem dir que el marxisme-leninisme
soviètic no considerà les nacionalitats perifèriques com unes societats profundament
arrelades en les estructures polítiques i econòmiques modernes, sinó com a 'nacions
folklòriques' o etnogràfiques.
El plantejament
teòric subjacent a la política dels bolxevics respecte de les nacionalitats -la korenizatsiia (5)- constituïa una fórmula segons la
qual aquelles nacions que havien vist com els seus drets col·lectius havien estat negats
i perseguits durant el període tsarista havien de poder tenir accés al lliure exercici
daquests drets dins del marc de la construcció del socialisme, amb lobjectiu
darribar elles mateixes a la conclusió que lemancipació nacional no
constituïa per si mateixa una solució als seus problemes de desenvolupament nacional,
cultural, social, polític i econòmic, sinó que passava per assumir la doctrina
universalista de linternacionalisme proletari. Per consegüent, lobjectiu
final havia de ser la fusió de totes les nacions dins duna sola comunitat
socialista, un cop les cultures nacionals haguessin pogut desenvolupar-se dins del marc de
la societat soviètica, tal com ho subratllà Stalin en el transcurs del XVI Congrés del
PC(b)US (6) al 1930 (7). Així mateix, en lordre
pragmàtic, aquesta política havia de ser un lenitiu per a les tensions polítiques,
socials i nacionals que, des de meitat del XIX shavien desferma de manera successiva
a les ciutats, a les regions rurals i a la perifèria de Rússia i que formaven part
integrant dun ampli procés revolucionari al si del qual, ja ho hem vist, aquestes
tensions mantenien unes relacions dinàmiques i antagòniques. A fi i efecte de resoldre
aquests conflictes en les regions perifèriques, els bolxevics van articular tres tipus de
polítiques: laplicació del principi dautonomia nacional-territorial en la
constitució de la RSFSR; la creació dunitats territorials autònomes en les
regions perifèriques, i laplicació de la korenizatsiia a gran escala.
Paral·lelament, aquestes polítiquesva tenir dos corol·laris amb vistes a garantir el
suport dels camperols i dels treballadors urbans al règim: la N.E.P. i la incorporació
massiva de proletaris a les files dels nous quadres comunistes. El precipitat
sociolingüístic de les polítiques soviètiques cap a les nacionalitats pot resumir-se
de la manera següent: "La politique linguistique est sans aucun doute le plus
original de laction menée par le pouvoir en matière nationale. Cest aussi,
cela est certain, sa plus parfaite réussite (8)."
La política
lingüística de la Unió Soviètica constituí, doncs, una de les majors realitzacions
del règim i no es pot desvincular dels esdeveniments històrics, socials i econòmics ni
de les diferents correlacions de forces en la distribució del poder que es produïren al
llarg dels setanta-quatre anys de règim soviètic. Així mateix, els canvis en
lestructura demogràfica generats pel procés de modernització contribuïren a
intensificar, especialment a les àrees urbanes, els problemes derivats del contacte de
llengües, matisats per altres variables com ara les dimensions dels grups lingüístics i
nacionals, lexperiència (continuada o recent) de contactes amb altres grups
ètnics, la situació geogràfica o les afinitats lingüístiques i culturals.
|