Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos, actituds i serveis lingüístics a les empreses d'assegurances, per l'Institut DEP i Joan Solé i Camardons


CONTINUA


3.2. Motivacions i frens envers l'ús del català

Vuit de cada deu companyies d'assegurances creuen que utilitzar el català a Catalunya els aporta avantatges, la resta d’empreses no veu aquesta potencialitat en el català.

Entre els directius que consideren que utilitzar el català aporta avantatges, destaquen majoritàriament els de tipus comercial lligats a la competitivitat amb aquelles empreses que no l’empren (89,5 %) i, en segon lloc, els avantatges que s’obtenen de la proximitat i adequació a la societat on es desenvolupa l'activitat empresarial (10,5 %).

Gràfic 4. A Catalunya, creu que utilitzar el català en una empresa com la seva té avantatges?

A Catalunya, creu que utilitzar el català té avantatges?

Els directius de les empreses vinculades a la UCEAC, en concordança amb la pregunta anterior, no veuen inconvenients a utilitzar el català a Catalunya (80 %), malgrat que el 20,8 % si que apunta aquesta possibilitat lligada, principalment, a l'augment dels costos en duplicar la producció quan s’utilitzen dues llengües (40,0 %). El segon inconvenient més esmentat és la dificultat de relació que s'estableix amb la resta de l'organització que treballa fora de Catalunya (33,3 %) i, per últim, aquestes empreses topen amb l'oposició de determinats clients quan utilitzen el català en primer terme (26,7 %).

El motiu més adduït per no utilitzar mai el català en els àmbits analitzats és la centralització del sistema de treball i de la documentació fora de Catalunya i per a tot l’Estat, marc on es fa servir principalment el castellà (62,7 %). En segon terme, un motiu de pes que explica perquè mai o gairebé mai es fa servir el català és el costum de parlar en castellà (25,4 %) degut al fet que bona part d’aquestes empreses estan integrades principalment per personal castellanoparlant (13,6 %), factors que actuen com a fre i fan que mai s’utilitzi el català en aquestes empreses.

Taula 7. Per què creu que en la seva empresa s'utilitza poc o només algunes vegades / no s'utilitza mai el català en alguns aspectes?

Motius

Mai

Poc o algunes vegades

Sistema centralitzat de treball i documentació des de fora de Catalunya, per a tot l'Estat

62,7

20,7

Hàbit de fer servir en primer lloc el castellà

25,4

19,0

Empresa majoritàriament castellanoparlant

18,6

27,6

Els clients no ho demanen, perquè el castellà és la seva llengua habitual

13,6

58,6

Utilitzar el català duplica els costos de la producció

10,2

5,2

Alguns proveïdors externs tenen el castellà com a llengua habitual

10,2

1,7

Falta de formació per treballar en català

8,5

15,5

Falta l'opció bilingüe dels documents

5,1

5,2

Dirigit/publicat a mitjans de comunicació en castellà

3,4

13,8

Altres

1,7

1,7

Base (no utilitzen mai o poques vegades)

59

58

MÚLTIPLE

3.3. Intenció d’incrementar l’ús del català

Entre les empreses associades a la UCEAC hi ha una clara voluntat d'incrementar l'ús del català en el futur, tal i com ho ha manifestat el 62,4 % de les empreses que han col·laborat en aquest estudi. Aquesta aposta de futur no és compartida pel 30,6 % de les empreses, mentre que hi ha un 7 % que no es defineixen en aquest sentit.

Els motius que mouen aquests directius a voler augmentar l’ús del català en aquestes empreses són externs. En primer lloc, per la continuïtat en el procés d'aplicació de la Llei de política lingüística (60,0 %) i, en segon lloc, per la demanda del mercat i de la societat (42,2 %).

 


6 de 9