|
3.2. Motivacions i frens envers l'ús
del català
Vuit de cada deu
companyies d'assegurances creuen que utilitzar el català a Catalunya els aporta
avantatges, la resta dempreses no veu aquesta potencialitat en el català.
Entre els
directius que consideren que utilitzar el català aporta avantatges, destaquen
majoritàriament els de tipus comercial lligats a la competitivitat amb aquelles empreses
que no lempren (89,5 %) i, en segon lloc, els avantatges que sobtenen de la
proximitat i adequació a la societat on es desenvolupa l'activitat empresarial (10,5 %).
Gràfic
4. A Catalunya, creu que utilitzar el català en una empresa com la seva té avantatges?
Els
directius de les empreses vinculades a la UCEAC, en concordança amb la pregunta anterior,
no veuen inconvenients a utilitzar el català a Catalunya (80 %), malgrat que el 20,8 % si
que apunta aquesta possibilitat lligada, principalment, a l'augment dels costos en
duplicar la producció quan sutilitzen dues llengües (40,0 %). El segon
inconvenient més esmentat és la dificultat de relació que s'estableix amb la resta de
l'organització que treballa fora de Catalunya (33,3 %) i, per últim, aquestes empreses
topen amb l'oposició de determinats clients quan utilitzen el català en primer terme
(26,7 %).
El motiu més
adduït per no utilitzar mai el català en els àmbits analitzats és la centralització
del sistema de treball i de la documentació fora de Catalunya i per a tot lEstat,
marc on es fa servir principalment el castellà (62,7 %). En segon terme, un motiu de pes
que explica perquè mai o gairebé mai es fa servir el català és el costum de parlar en
castellà (25,4 %) degut al fet que bona part daquestes empreses estan integrades
principalment per personal castellanoparlant (13,6 %), factors que actuen com a fre i fan
que mai sutilitzi el català en aquestes empreses.
Taula 7. Per què creu que en la
seva empresa s'utilitza poc o només algunes vegades / no s'utilitza mai el català en
alguns aspectes?
Motius |
Mai |
Poc o algunes vegades |
Sistema centralitzat de treball i
documentació des de fora de Catalunya, per a tot l'Estat |
62,7 |
20,7 |
Hàbit de fer servir en primer lloc el
castellà |
25,4 |
19,0 |
Empresa majoritàriament
castellanoparlant |
18,6 |
27,6 |
Els clients no ho demanen, perquè el
castellà és la seva llengua habitual |
13,6 |
58,6 |
Utilitzar el català duplica els costos
de la producció |
10,2 |
5,2 |
Alguns proveïdors externs tenen el
castellà com a llengua habitual |
10,2 |
1,7 |
Falta de formació per treballar en
català |
8,5 |
15,5 |
Falta l'opció bilingüe dels documents |
5,1 |
5,2 |
Dirigit/publicat a mitjans de
comunicació en castellà |
3,4 |
13,8 |
Altres |
1,7 |
1,7 |
Base (no utilitzen mai o poques vegades) |
59 |
58 |
MÚLTIPLE
3.3. Intenció dincrementar
lús del català
Entre les empreses
associades a la UCEAC hi ha una clara voluntat d'incrementar l'ús del català en el
futur, tal i com ho ha manifestat el 62,4 % de les empreses que han col·laborat en aquest
estudi. Aquesta aposta de futur no és compartida pel 30,6 % de les empreses, mentre que
hi ha un 7 % que no es defineixen en aquest sentit.
Els motius que
mouen aquests directius a voler augmentar lús del català en aquestes empreses són
externs. En primer lloc, per la continuïtat en el procés d'aplicació de la Llei de
política lingüística (60,0 %) i, en segon lloc, per la demanda del mercat i de la
societat (42,2 %).
|