Sumari
1.
Planificació en política lingüística
1.1.
El perquè. La llengua com a element de dominació simbòlica.
1.2. El quan. Els espais socials
per a la llengua
1.3.
El com. Les Lleialtats i Actituds lingüístiques
2. Lleialtats
lingüístiques i socials
3.
Grups actitudinals lingüístics
4.
Lleialtats i actituds lingüístiques al País Valencià
5. Conclusió
6.
Bibliografia
1. Planificació en política
lingüística
Linici de la
política lingüística al País Valencià començà, com en altres Comunitats Autònomes,
amb laprovació de la Llei dÚs i Ensenyament del Valencià (1983), tot
promocionant lús del valencià i la consegüent normalització lingüística.
La intervenció
política en la llengua ha de fonamentar-se en uns paràmetres i unes eines de mesura que
ajuden a avaluar aquelles accions dutes a terme pels organismes públics en este camp i al
mateix temps en unes anàlisis que donen a conéixer les millors vies per a conduir les
polítiques.
És per açò que
les nostres investigacions shan encaminat en esta direcció per buscar eines i
instruments adequats i fiables per a una major efectivitat en les accions, tot assenyalant
les vies on la incidència i direcció daquestes donaran uns resultats o altres.
A partir de
lexplotació de dades denquesta (1) aconseguim, sobre la base de
presupòsits teòrics en relació amb llengües en contacte, lleialtats i actituds
lingüístiques, establir quines són les lleialtats, amb indicadors, davant la llengua
que observem al País Valencià i com es caracteritzen socialment. Així mateix, a partir
destes lleialtats establim cinc tipus dactituds lingüístiques (cinc grups),
a partir de lanàlisi de conglomerats, que es donen al territori tot veient la seva
estructura social interna.
Remetem els
lectors a les dos investigacions dutes a terme per vore de manera més exhaustiva i exacta
els resultats, lelaboració de dades, la formació de lleialtats i grups
lingüístics, la seua composició social, i els models de regressió i models
estructurals desenvolupats.
Seguidament,
exposem el Perquè, el Quan i el Com de les polítiques
lingüístiques, tenint en compte allò que li confereix sentit; a les situacions
precedents duna determinada política lingüística; i als instruments de mesura
configurats pel nostre equip, que tenen una localització en lestructura social.
1. 1 El perquè. La llengua com a element de dominació
simbòlica
La importància de
la planificació en Política Lingüística rau en la consideració de la llengua com
element central de les societats humanes. Este tipus dintervenció, lluny de ser
arbitrari, fomenta les maneres dentendre el món. I les fomenta en la mesura que
lobjecte dintervenció (llengua) esdevé una eina de cosmovisió i alhora de
dominació simbòlica reflex daltres tipus de dominació.
Lluny
denfocar la llengua des dun punt de vista analític quant als aspectes
sintàctics o de classificació denunciats, la llengua és pressa ací com un
referent a lhora dobjectivar la comprensió del món.
La cosmovisió
dels individus és codificada i estructurada mentalment a través del conjunt de símbols
que suposa la llengua. Així, amb la llengua comuniquem i transmetem, entenem el món,
simbolitzem el que ens envolta i compartim experiències, fem objectiu allò subjectiu,
és a dir, comprenem de tal forma i no daltra, i, en definitiva, la llengua és la
mitjancera en els procesos de producció i reproducció de la realitat social. A través
de la llengua objectivem la societat que experimentem i construïm col·lectivament
(Berger i Luckmann, 1966).
El fet que la
llengua conforme la manera de comprendre el món, lobjective i estiga impresa en
nosaltres de forma identitària, possibilita que es manifesten en ella els canvis
destructura o de jerarquia socioeconòmica que es donen en una determinada societat.
I ho fa en forma de canvis de pautes lingüístiques que faran referència a la
valoració, àmbits dús pertinents i coneixements sobre i daquesta
Els canvis en les
pautes ligüístiques es fonamenten en la jerarquització de les relacions i més
concretament en la capacitat de dominació que es desenvolupe. Una dominació de tipus
econòmic pot cristal·litzar en uns canvis de pautes lingüístiques on el dominador (amb
el seu codi lingüístic) pretén imposar la seua idea del món de forma simbòlica. És a
dir, ladopció duna pauta lingüística determinada respon a mecanismes de
dominació simbòlica que actuen conjuntament amb altre tipus de dominació (econòmica,
política, per exemple).
La dominació
simbòlica sexercix a través dels símbols, a través de la selecció dun
conjunt de formes de representació de la realitat que amaga altres possibles
representacions i, per tant, amaga altres parts de la mateixa realitat. Lèxit en
lexercici desta dominació simbòlica garantix lacceptació de la
dominació pels grups dominats (Bourdieu i Wacquant, 1994).
|