Amb lobjectiu de superar les
resistèncias basades en factors ambientals com la percepció dun entorn
majoritàriament castellanoparlant, especialment entre joves residents en les ciutats,
shan de dissenyar mesures dirigides a fomentar el contacte de castellanoparlants amb
àmbits on lús del gallec té una presència elevada.
És necessari
fomentar en aquest mateix grup la millora en la percepció sobre les seves competències
orals.
Pel que fa a les
resistències relacionades amb aspectes actitudinals, cal aplicar mesures dirigides a
millorar en el conjunt de la joventut la valoració respecte de la utilitat de la llengua
gallega. Sha de promoure la difusió de models de prestigi associats a determinades
varietats del gallec, relacionant-los en major mesura amb esferes com la socioeconòmica i
en menor mesura amb àmbits polítics o culturals.
També shan
doferir models de prestigi associats a lús oral del gallec percebut com a normatiu.
És necessari de més a més difondre el missatge que el gallec és una única llengua amb
nombroses varietats.
És fonamental
prestigiar lúnic col·lectiu de parlants de gallec que experimenta un increment, el
de neoparlants, tractant devitar la percepció que lliga lús del gallec
daquest col·lectiu amb una militància nacionalista.
És necessari
també elaborar accions dirigides a enfortir una identitat etnolingüística positiva
entre joves gallegoparlants de làmbit rural, atesa la preocupant predisposició a
canviar de llengua detectada en aquest col·lectiu.
5.
Bibliografia
- Seminario de
Sociolingüística (1994). Lingua inicial e competencia lingüística en Galicia. A
Coruña: Real Academia Galega.
- Seminario de
Sociolingüística (1995). Usos lingüísticos en Galicia. A Coruña: Real Academia
Galega.
- Seminario de
Sociolingüística (1996). Actitudes lingüísticas en Galicia. A Coruña: Real
Academia Galega.
- Fernández
Rodríguez, M. y Rodríguez Neira, M. (1998). "A relación entre competencia e uso do
galego", Cadernos de Lingua, 17 (pp. 25-46).
- Fernández
Rodríguez, M. y Rodríguez Neira, M. (1998). "O papel das redes sociais na relación
entre competencia e uso do galego", Cadernos de Lingua, 17 (pp. 25-46).
Equip
dinvestigació del Seminario de Sociolingüística
Real Academia Galega
fg251051@usc.es |