|
5. Prioritats immediates per al
manteniment general de la diversitat lingüística
Sense
deixar la reflexió i l'acció necessàries per a l'afaiçonament del futur de la
comunicació lingüística de la humanitat, cal, però, plantejar-se alhora els problemes
més immediats i tractar dactuar coordinadament en escales més reduïdes
d'actuació, ara per ara sovint les més decisives. Sembla, doncs, que és molt
necessària una actuació internacional conjunta que, des dels organismes comuns de què
la humanitat disposa en aquest moment fins als poders públics més locals, impulsi una
presa de consciència clara de la crisi de la linguodiversitat i faci emprendre a cada
nivell de govern les accions possibles per tal que puguin ser modificades les inadequades
condicions actuals. Certament, però, encara que puguem conceptualitzar unitàriament el
fenomen del contacte lingüístic, les situacions i les etapes evolutives dels distints
casos poden ser força diferents, i demanen, per tant, també actuacions distintes. Així,
en aquest moment podem trobar des del contacte duna llengua dun grup important
-vol dir això, amb un bon gruix demogràfic, econòmicament desenvolupat, i amb sobirania
política plena- amb langlès com a interllengua tecnocientífica i econòmica
actual, fins al dun grup amb pocs individus i minoritzat econòmicament i
políticament, en contacte constant amb lidioma del grup dominant en tots aquests
aspectes clau. És del tot clar que el problema de la diversitat sagreuja a mesura
que en aquest continuum de situacions ens acostem a lextrem inferior, és a dir, als
casos de màxima subordinació política, econòmica, demogràfica, educativa, mediàtica,
i fins i tot, ideològica. Un dels aspectes més urgents per desenvolupar i aclarir és,
doncs, saber amb claredat quines polítiques aplicar en les diferents situacions que es
donen en el planeta.
A títol
dexemple i delaboració provisional, caldria distingir com a mínim entre
aquestes distintes situacions (tot combinant variables com ara el volum demogràfic del
grup, el grau de subordinació política, el nivell de desenvolupament econòmic, el
contacte quotidià amb altres grups, i les representacions de la situació):(16)
a) Grups
demogràficament menors, políticament subordinats, econòmicament poc desenvolupats, amb
autorepresentacions més aviat negatives, i, a més, mesclats socialment amb un altre o
altres grups superiors en nombre i/o en poder relatiu.
b) Grups
menors políticament subordinats però poc o gens mesclats en el seu territori social
quotidià.
c) Grups
menors poc o gens mesclats i amb certa autonomia política i reconeixement oficial i
públic de la seva llengua.
d) Grups
menors-mitjans amb certa autonomia política i reconeixement oficial i públic de la
llengua però amb convivència social intensa i quotidiana amb un altre grup (o grups) que
també compten amb reconeixement oficial.
e) Grups
mitjans políticament independents.
f) Grups
semigrans políticament independents.
g) Grups grans
a escala continental o supracontinental políticament independents.
Aquestes
situacions diguem-ne estructurals poden trobar-se, a més, en distints estadis
evolutius, caracteritzats per diversos graus de població usuària i/o competent de la
llengua dins del propi grup, i per representacions distintes respecte del valor i utilitat
daquest codi. Donada la dinamicitat de les situacions, calen actuacions polítiques
diferents segons la fase en què es trobi cada grup, en especial en aquells casos clars de
substitució lingüística en curs. No serà, doncs, el mateix tractar dintervenir
en un cas en què ja només un quart de la població usa habitualment el codi propi que si
és una situació en què són les tres quartes parts les que conserven lús corrent
de la llengua. Tampoc no serà -si més no inicialment- igual tractar de modificar els
comportaments lingüístics dun grup amb representacions positives respecte del seu
idioma que un altre la majoria de persones del qual sosté associacions negatives respecte
de la llengua pròpia.
Lideal
de la teorització pràctica sobre la problemàtica de la diversitat fóra haver arribat
ja a posar-nos dacord sobre les accions més efectives per actuar sobre cada
situació-tipus. A fi danar deixant enrere ja lestadi de discussió i
teorització dels valors de la diversitat i de poder passar a la pràctica, hauríem de
poder aconseguir de decidir clarament quines polítiques per a quines situacions-tipus
en quins estadis evolutius i en quins contextos històrics. Crec clarament que aquesta
hauria de ser la gran pregunta que presidís les nostres activitats de recerca i de
creació i les reunions científiques que hàgim de realitzar en els pròxims anys. Cal
arribar de pressa a laprofundiment de la comprensió dels mecanismes dels processos
i a la construcció de models dactuació adequats a cada problemàtica.
Fóra de la màxima importància que
organismes com ara la UNESCO o la mateixa ONU- augmentessin la seva presa de
consciència de la problemàtica actual de la linguodiversitat, en especial per
limpacte que podrien tenir les seves decisions sobre els poders públics
continentals i, especialment, estatals. De fet, sense una política mundial clara -que
inclogui lacceptació i difusió denfocaments ideològics adequats i també la
facilitació de lajuda econòmica necessària- serà molt difícil en lactual
estadi que els propis governants de molts països on té lloc la crisi lingüística
puguin arribar a veure la necessitat o l'oportunitat dintervenir-hi. Educades les
seves elits en configuracions ideològiques de base europea, tendeixen a aplicar en els
seus països esquemes que han resultat erronis històricament i que estan actualment en
estat de revisió a la mateixa Europa. Mancats, a més, de mitjans suficients per dur a
terme les seves mateixes polítiques de bilingüització asimètrica en alguna llengua
europea, aquests països provoquen no només una substitució lingüística galopant entre
les pròpies elits a favor de lidioma estranger -sovint de lexmetròpoli
colonial- sinó alhora una impossibilitació de la participació democràtica de la gran
majoria de la població -que no arriba a saber mai bé la llengua oficial- i un altíssim
grau dindefensió jurídica. |